Verandering bestand 1 meter bak


Ik heb maaskeien in m’n bak. Gekocht bij intratuin. Je kan ze daar uitzoeken en per kilo afrekenen. In jouw geval zal je niet superveel keien kunnen plaatsen dus zal qua kosten wel loslopen…
Oke dankje zal ik daar eens heen gaan.

Hier foto’s van mijn sleutelgaten kan iemand het geslacht bepalen? Ze zijn nu ongeveer 1,5 jaar. En zijn rond de 9cm.
 

Bijlagen

  • DC0658B2-1A73-4F58-BAA0-FC5C93302C5F.jpeg
    DC0658B2-1A73-4F58-BAA0-FC5C93302C5F.jpeg
    403.4 KB · Weergaven: 50
  • 169F976C-489E-4E77-8D92-15B62492813B.jpeg
    169F976C-489E-4E77-8D92-15B62492813B.jpeg
    522.5 KB · Weergaven: 50
Schoonmaken en week of 2 laten liggen … dan eens kijken wat het doet.
Heb jij zelf weleens takken uit de natuur gebruikt ?

Erg dank voor alle hulp
 
Oke dankje zal ik daar eens heen gaan.

Hier foto’s van mijn sleutelgaten kan iemand het geslacht bepalen? Ze zijn nu ongeveer 1,5 jaar. En zijn rond de 9cm.
Ja dat blijft toch lastig. Die van jouw lijken nog niet helemaal volgroeid.

Op de foto met eitjes in mijn vorige post was duidelijk de man, hij is groter dan de andere 3 die ik heb. Zijn anaalvin en rugvin zijn langer dan zijn staartvin.

Hier onder is de vrouw, je ziet dat haar vinnen korter zijn dan haar staartvin. Ze is ook kleiner. Ze zijn nu ongeveer 2,5 jaar oud. Maar bij de andere 2 die ik heb kan ik nog steeds niet met zekerheid zeggen wat het geslacht is.

IMG_20221128_211702.jpg

Op je 2e foto zou ik zeggen vrouw, korte rug en anaalvin die niet echt in een punt uitloopt. De 1e kan ik niet zeggen van deze foto.
 
Bij die eerste foto heb ik het idee dat er is gehapt naar het puntje van die rugvin die is namelijk wel heel kort. Ik denk dat de tweede een vrouwtje is. Maar deze is dan wel weer de dominante van de twee. Van de eerste zal ik nog een tweede foto maken maar ik weet het bij deze echt niet. Denk wel eerder een vrouw maar weet niks zeker.
 
als ik geen gedrag zie wat er op kan duiden dat ze interesse hebben in elkaar wat kan ik dan het best doen er nog twee bijhalen? Bij vkc hebben ze nu exemplaren van 9-11 cm dus dan weet je het geslacht al. Echter weet je dan niet hoe oud ze zijn. En waarom ze zo oud verkocht worden. Bij Utaka hebben ze nu exemplaren van zo een 3 cm dus dat zal een jaar of twee wachten worden voordat ik weet of dat een koppel word. Ik kan ook een harem appistogrammas halen of een andere dwerg chiclide.

Ik zou ook nog een maand of twee langer aankijken of ze zich anders gaan gedragen.
 
@Tjerk dit is gedrag van een paar maanden geleden. Herken jij dit als paar gedrag of juist als hiërarchie bepalen?
 

Bijlagen

  • IMG_3463.MOV
    81.8 MB
@Tjerk dit is gedrag van een paar maanden geleden. Herken jij dit als paar gedrag of juist als hiërarchie bepalen?
Phoe ja, lastig te zegen. Ik bestuur mijn vissen, maar leg het tot nu toe allemaal niet vast. Ik lees wel eens wat, maar onthoud ook niet alles 100% correct.

Mijn gevoel zegt dat ze nog met de hiërarchie bezig zijn hier. Dat deden ze bij mij ook vooral na het eerste jaar als ik het me goed herinner. Of ze dat ook doen als het er maar 2 zijn...geen idee.
Ik heb in mijn bak 6 mannen Guppen zitten en die vertonen constant paargedrag met elkaar omdat er geen vrouwtjes zijn. Geen idee of zoiets ook bij Dwergcichliden voorkomt.
Door de vin lengte lijken het twee vrouwtjes. Je vermoed dat de vinnen zijn afgebeten, dus dat geeft nog minder zekerheid.

Het is makkelijker te zeggen wanneer ze met meer zijn. Dan zie je echt dat er 2 samen blijven, een plek in de bak verdedigen en soortgenoten wegjagen.
Wanneer ze serieus klaar zijn om eitjes af te zetten worden ook andere vissen zoals Corydoras meer actief verjaagd merk ik in mijn bak.

In jouw geval verwacht ik dat niemand puur op uiterlijk met zekerheid het geslacht kan bepalen. En gedrag is niet helemaal natuurlijk omdat er maar 2 zijn. DNA onderzoek lijkt me een beetje duur :LOL:
Als je door wilt gaan met deze leuke vissen, zou ik adviseren er nog 2 bij te nemen wanneer er plek vrijkomt in je bak. Als je dan wat oudere exemplaren kunt vinden en je neemt een man en een vrouw, dan is de kans toch wel groot dat er ergens een koppel ontstaat uit die 4.
Anders kan je er misschien nog eentje ruilen op het forum.
 
@Tjerk dankjewel voor de reactie. Ruimte in de bak is er nu zeker het bestand is nu:
2 colomesus asselus
4 corydoras ambiacus (worden bijgevuld)
2 sleutelgaten

Maar ik hoor veel mensen zeggen dat 4 sleutelgaten niet in een meter bak gaan. Of tenminste als ze gaan koppelen en allebei tegelijk eitjes hebben. Maar is dit dan een goed bestand?
2 colomesus asselus
4 corydoras ambiacus
6 corydoras (andere soort weet niet welke want meer cory ambiacus zijn niet meer te krijgen)
4 sleutelgaten
6 phyrulinna spilota

Heb nog een l-nummer geen idee welke heb ik 3 jaar al is zo een 10 cm of iets kleiner.
 
Maar ik hoor veel mensen zeggen dat 4 sleutelgaten niet in een meter bak gaan. Of tenminste als ze gaan koppelen en allebei tegelijk eitjes hebben. Maar is dit dan een goed bestand?

Misschien heb ik het niet goed ingeschat nee. Mijn bak is 120x40x50. Die 20cm lijkt niet veel, maar is toch best een groot verschil.
Toen mijn koppel een nest in het midden had werden de andere 2 naar rechts bovenin gejaagd en bleven ze er achteraan jagen.
Nu hebben ze een nest links en worden ze alleen naar rechts gejaagd, niet per se naar boven en niet blijvend achterna.
De plek waar je schuilplaatsen (lees nest opties) maakt en hoeveel de zichtlijnen onderbroken worden door bijvoorbeeld grote bladeren en kienhout speelt dus ook een grote rol.

Zie nu ook dat in 1m, 4 stuks bij sommigen op dit forum niet goed ging wanneer het 2 koppels zijn. In mij beleving was dit bij 80cm, maar dat heb ik dus mis.
Voor zover ik weet heb je ook geen 2e bak waar je ze zou kunnen onderbrengen als het niet goed gaat. Misschien is 2 meer dus toch niet het beste plan op de lange termijn.
 
Klopt alleen is het anders heel moeilijk om een koppel te krijgen. Ik kan ook een ander dwerg chiclide soortje erbij doen. Maar misschien is het beter om nog 2 sleutelgaten erbij te halen en dan kijken hoe dat gaat. Als het goed gaat lekker laten, gaat het niet goed misschien terug naar de plek waar ze vandaan kwamen of bij een forum lid etc. Ik ga misschien binnenkort een 60cm of 80cm bak erbij halen voor qarantaine, kweken etc. Dus misschien dat daarin maar zal wel krap zijn. Ik denk dat het wel somber is voor ze zonder koppel dus wellicht beter het toch te proberen. Of dus anders een andere soort chiclide die duidelijk zijn in geslacht onderscheidt en dan samen laten leven met de sleutelgaten.

Bij beide keuzes is het denk ik handig om goed te kijken waar je nest opties maakt.
 
Klopt alleen is het anders heel moeilijk om een koppel te krijgen. Ik kan ook een ander dwerg chiclide soortje erbij doen. Maar misschien is het beter om nog 2 sleutelgaten erbij te halen en dan kijken hoe dat gaat. Als het goed gaat lekker laten, gaat het niet goed misschien terug naar de plek waar ze vandaan kwamen of bij een forum lid etc. Ik ga misschien binnenkort een 60cm of 80cm bak erbij halen voor qarantaine, kweken etc. Dus misschien dat daarin maar zal wel krap zijn. Ik denk dat het wel somber is voor ze zonder koppel dus wellicht beter het toch te proberen. Of dus anders een andere soort chiclide die duidelijk zijn in geslacht onderscheidt en dan samen laten leven met de sleutelgaten.

Bij beide keuzes is het denk ik handig om goed te kijken waar je nest opties maakt.
Ik denk dat je t gewoon kan proberen. Wellicht eerst sleutels erbij halen alvorens je andere vis toevoegt nog.

Wat bij de ene niet lukt, gaat bij de ander misschien wel. Schuilplekjes creëeren is helpend zodat de dieren zich kunnen verstoppen als het even klapt.

Voorop staat het welzijn. En dat heb je snel genoeg door. Wat je zegt, lukt het niet dan zoek ander plekje.

En nest opties kun je maken. De dieren kiezen toch altijd de meest ongelukkige plek merk ik aan mijn maanvissen. Maar goed, dat zorgt ook weer voor mooie momenten.
 
Ja ik ga eerst de inrichting echt goed doen. En daarna ga ik vis toevoegen. Vind jij dat ik gewoon volwassen sleutelgaten kan kopen die zijn nu te koop bij vkc. Heb net even ph en kh gemeten die zijn er goed.
Ph is 6,8
KH 3
 
Ik heb moet nu nog stenen halen bij het tuincentrum. En dan die takjes maar die kan ik dus het best gewoon uit het bos uitzoeken en van de grond rapen. Maar ik vind het iets veiliger om ze te knippen lees dat dat ook wel kan bij aquainfo. Maar heeft iemand dan een idee hoelang je ze moet drogen.
 
Maar is het een optie om twee soorten dwerg chiclide te houden ? Zo ja dan welke. Het is wel handig als ze een beetje te zijn onderscheiden kwa geslacht. Of is dit echt niet handig? Anders zou ik misschien denken aan laetacara of microgeophagus altispinosus maar misschien is het wel leuker om gewoon 2 extra sleutelgaten erbij te doen.

stel ik doe sleutelgaten er nog bij zal ik dan even wachten of er binnenkort al bij doen ? Ik maak sowieso eerste de inrichting naar mijn smaak.
 
Laatst bewerkt:
Het beste is dat je het bij je sleutelgaten houdt.
Als je een andere soort (dwerg)cichlide er bij gaat houden heb je 2 soorten die om een territorium gaan strijden en krijg je onnodig stress bij je vissen met misschien alle gevolgen van dien.
Je blijft met je beperkte ruimte zitten van 1m.
Als je het enkel bij je sleutelgaten houdt gaan ze je enorm dankbaar zijn en zich van hun beste kant laten zien.
 
@svl Dus twee sleutelgaten erbij.
 
Als je de een beetje terug leest weet je de context eromheen.
 
@Bram_033, ik zou het houden bij alleen de sleutelgat cichliden alleen. Ga je een andere soort erbij zetten, heb je kans dat je weer met territoriumverschil zit. Dus als je nu geen koppel hebt, zou je twee extra sleutelgaten erbij kunnen zetten. Dan eenmaal als er een koppel gevormd is aankijken hoe de andere twee zich gedragen.
 
@Bram_033, ik zou het houden bij alleen de sleutelgat cichliden alleen. Ga je een andere soort erbij zetten, heb je kans dat je weer met territoriumverschil zit. Dus als je nu geen koppel hebt, zou je twee extra sleutelgaten erbij kunnen zetten. Dan eenmaal als er een koppel gevormd is aankijken hoe de andere twee zich gedragen.
Ik sluit me aan bij Gert. Succes met je keuze maken 😄👍
 
Ik denk dat dit inderdaad de verstandige keuze is dankjewel voor de hulp
 
@Gertbl Wat voor hout gebruik jij voornamelijk en koop je het of vind je het?
 
@Gertbl Wat voor hout gebruik jij voornamelijk en koop je het of vind je het?
Ik koop meestal mijn stukken hout online. Sommige vindt ik in een lokale aquariumzaak (vaak even zoeken tussen de stukken). Mijn basis stukken zijn grote stukken Ghostwood (online gekocht), de rest is Talawa, waarvan ik online dan aangeef welke stukken ik wil hebben.

Wat betreft terug komend op stenen die ik gebruik. Ik heb het geluk gehad dat mijn tuin vol lag met stenen toen ik het huis kocht. De mooiste stukken heb ik toen gelijk apart gelegd voor het aquarium. Onlangs had ik via een online aquariumzaak mooie stenen gekocht. Mooie platte stenen, ideaal voor afzetplek voor substraatbroeders.
 
Welke sites gebruik je dan voornamelijk ?
 
Dat is verschillend. Even googlen op Talawa hout en dan kom je wel sites tegen. Dan even goed vergelijken. Maar ook gewoon bij lokale aquariumzaken en dierenspeciaalzaken kijken.
 
Ik ben online wel een paar mooie stukken gezien, vind ze niet het aller mooist. Maar ik vind ze ook erg licht van kleur.
 

Bijlagen

  • BE5B9457-E95D-4213-B61D-FFD69F1C2A4C.png
    BE5B9457-E95D-4213-B61D-FFD69F1C2A4C.png
    1.5 MB · Weergaven: 42
  • 5AED3F54-B964-4784-957E-BC6BEB2FAC38.png
    5AED3F54-B964-4784-957E-BC6BEB2FAC38.png
    1.5 MB · Weergaven: 43
Ik zou ook ff bij vkc kijken als je er toch heen gaat voor de sleutels. Daar hebben ze veel hout ( ook talawa) liggen en kan je het ook zelf vasthouden en beter inschatten wat past…
 
Ik ben online wel een paar mooie stukken gezien, vind ze niet het aller mooist. Maar ik vind ze ook erg licht van kleur.
Dat wordt wel donkerder hoor als het goed is ingewaterd
 
Ik zou ook ff bij vkc kijken als je er toch heen gaat voor de sleutels.
Ja ik wil eigenlijk de inrichting goed hebben voordat ik nieuwe vissen er bij doe. Anders moet ik ze daar kopen en dan ook terwijl ze net in de bak zitten de bak weer veranderen. Ik ga morgen even langs Utaka ze hadden door goede takken zag ik en nog zo een palmblad. Misschien zie ik daar een mooi stukje.
 
Oh ja en voor pyrrhulinas is het wel belangrijk om heel drijfplanten te hebben voor beschutting. Maar ik heb dan een probleem de drijfplanten blijven haken aan planten hout etc. En dan komt het water daar ongeveer stil te staan. Waardoor daar een soort slijm achtige laag ontstaat en een kiemlaag. Ook gaan de planten onder de drijfplanten veel slechter groeien of moet ik dan gewoon het licht sterker zetten.
 
Ik heb hier geen drijfplanten in de bak, en merk niet dat ze drijfplanten nodig zijn. Sterker nog, bovenkant van de bak is gewoon open, en ze zouden zelfs kunnen springen. Ook dat heb ik nog niet gezien bij hun. Ik heb wel planten hangen boven het water, vooral Spatiphyllum.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    222.3 KB · Weergaven: 49
Oh nou dan komt het wel goed denk ik.
 
Ik ben vandaag bij vkc geweest en heb de sleutelgaten daar gezien ze hebben een goede maat maar het waren er maar twee en ik denk ook twee vrouwtjes. En vermoedelijk heb ik nu al twee vrouwtjes. Ik weet niet wat ik nu ga doen.
 
Heeft iemand suggesties
 
Mannetjes bestellen of ergens anders halen?
 
Ja waar zou ik ze kunnen bestellen ben ook niet echt van het vissen bestellen bij onbekende plekken. En anders moet ik op de gok kopen, want bij Utaka zijn ze 3 cm. En anders wacht je weer een jaar op alweer twee vrouwtjes.
 

Terug
Bovenaan