The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'


Die rechtopstaande bellentellers (metaal en glas) worden ook wel met glycerine gevuld.
De zogenaamde bubble counter fluid.

Verdampt niet, geeft mooie bellen.
Weet je daar een merk van ? En waar haal je glycerine ? Dat is volgens mij een ontplofbaar goedje ... of is dat nitroglycerine ???

En dat word ook niet uit je bellenteller gedrukt?

Edit: ik heb even gegoogeld. Behalve glycerine wordt ook wel baby- of mineraalolie aangeraden. De truuk is waarschijnlijk dat dat bij een 'burst' van CO2 bij het aanslaan van de schakelaar de vloeistof beter in de teller blijft, hoewel de sites die ik googelde alleen maar de 'verdamping' van water als probleem aangeven. Olie of glycerine blijken ook het voordeel te hebben dat je de bubbels beter kan tellen, omdat ze niet meteen uit het water floepen, maar de 'weerstand' van de olie of glycerine moeten overwinnen.

Wat zou er tegen zijn om het eens gewoon met zonnebloemolie te proberen ?
 
Laatst bewerkt:
Zelfs met wat draadald blijft het mooi :)
De alg is er al weer uit en komt ook niet meer terug, nu alle verhoudingen (volgens de Estimative Index) weer in orde zijn.

De parameters zijn nu:

NO2: 20 mg/l
PO4: 2 mg/l
CO2: 20 mg/l
NO3: 0 mg/l

Bij een KH van 5 (het kraanwater hier) geeft dat een pH van net onder de 7.0 (alle waardes niet gemeten; zal ik vlug weer eens doen).

Dit zijn de streefwaarden, en die voldoen. Weg algjes !
 
Baby olie heb ik nog staan :p

Maar bedoel je niet NO3 op 20 en no2 op 0?
 
Baby olie heb ik nog staan :p

Maar bedoel je niet NO3 op 20 en no2 op 0?
Je hebt gelijk ! Ik vergiste me.

Nitriet (NO2) op 20 mg/l is volgens mij dodelijk voor vissen ! Bij het opstarten van een aquarium ontstaat vaak eerst een nitriet-piek; pas als die weg is kan je vissen in de bak plaatsen. NO2 waarde moet dan 0 zijn.

Nitraat (NO3) is plantenvoedsel en zit ook redelijk ruim in het kraanwater hier; de EI streeft naar een nitraatgehalte van 20 mg/l (in een verhouding van 2 mg/l fosfaat (PO4).
 
Bakkie gaat goed; ik ben serieus na aan het denken over een nieuwe inrichting.

De Kegelvlekbarbelen zijn nu de grootste school; de Kardinalen zijn langzaam uit aan het sterven.

BCF14C2F-F9A8-4585-8050-1D13F03B6546_zpsqxkvr7cf.jpg


De bak is (te) dicht begroeid. Ik wil een wat rustiger aanblik, met meer open ruimte en takken.

4B44CBC8-F5F8-492A-B90A-372C2E321467_zpsfz8kicwx.jpg


De alg is weer bijna weg, op een paar plekkies na.

2F12E6D7-52E5-4A41-8710-B9F929A8EC79_zpsm9ldbcyk.jpg


Een beetje voor het idee: dit heb ik altijd een enorm mooi aquarium gevonden (van Takashi Amano). Zijn bak is alleen groter (180 x 100 x 80) maar het gaat dus meer om het idee.

4347E030-CA10-446E-AD90-DACD73C6B776_zpsqf8y6kyd.jpg


De foto is uit dit prachtige fotoboek (echt een musthave voor iedere fanatieke aquarist !):

631F9FFB-D16E-4CB4-A1D4-B6215AB73859_zpsjdcae30a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eens stevig gaan snoeien en kijken wat je overhoudt als basis :juggle:
 
Wil je het hout zo laten staan of misschien gaan ophangen?
 
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Het zal wel weer fantastisch worden.

Groeten Leopard
 
Ai, het gaat er dus toch van komen.. Ik ben heel benieuwd! Wil je ook voor andere vissen gaan?
 
Wil je het hout zo laten staan of misschien gaan ophangen?
Op het voorbeeld zijn twee grote partijen met mos en varens aan de zijkanten. Die wil ik met de takken gaan opbouwen denk ik.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Het zal wel weer fantastisch worden.

Groeten Leopard
Ik ben ook benieuwd !

Ai, het gaat er dus toch van komen.. Ik ben heel benieuwd! Wil je ook voor andere vissen gaan?
Niet persé; maar een paar mooie Maanvissen lijken me nog steeds wel gaaf.
 
Pavarotti.

Ik moet altijd om hem (haar eigenlijk) lachen.

B6B92C0A-38BA-46F7-9CBF-EE4D1FDAF8DC_zpsfvt5b5nf.jpg


Dmhcgfpc6tTnnh_Vfxxo5sMT3DCiAPzI.jpeg
 
Dat kan niet goed zijn ... de temperatuur van de Jungle is opgelopen naar 32 graden. Ik heb meteen de Hydor externe verwarming uitgezet. Ik heb geen idee hoe lang het al zo is, maar ik denk nog niet echt lang, want het viel me op toen ik voor het voeren mijn hand in het water stak. Ik heb eergister voor het laatst gevoerd; gisteravond viel me op dat er wat water verdampt is (streepje licht langs de bovenrand) maar dat is wel vaker zo.

De vissen lijken er nog geen last van te hebben; ik zie alleen nog maar 2 (van de 6) Glasaaltjes.

Iemand al eens problemen gehad met zo'n Hydor inline verwarming ? En hoe kan ik checken wat er kapot is ???

0DF8D997-BE57-4A39-9EBF-28D3DE6DA55B_zpsgvfqxtvh.jpg


13157B02-08FE-4C34-9BCD-8CD2B8100715_zpsia76lxfv.jpg
 
Het lampje van de Hydor brandt als ik de temperatuur hoger zet, en gaat uit als ik hem omlaag draai. Maar ik heb 'm net aangezet op 18 graden (water nu 25) en hij wordt gewoon warm.

Ik heb als backup een 'gewone' Eheim staafverwarming van 300 watt gekocht. Da's nondeju wel een enorme jacomijner ... 50 cm. Ik had nou net de Hydor gekocht om hem niet meer in de bak te hoeven hangen ... gelukkig heb ik veel planten. Nou even frutten om hem in de bak te hangen ...

8FA1FA1F-B241-4C88-9E7F-EE96EE5A9EAA_zpse8ligypp.jpg


En toen ik toch bij De Maanvis was heb ik maar eens een goeie bellenteller gekocht. Bij deze hoef je de slang er niet af te trekken als het water op is; je kan hem open schroeven. Ik ben benieuwd.

19C79E4B-63BF-4072-8312-BF8E5AB376B0_zpstwjy8knf.jpg
 
Stukken beter !



En deze staat er ook in nu.

39C0A1DC-1E8A-43C2-83F2-9C41F6BB9839_zps4e356lwk.jpg
 
Prachtige bak, misschien toch eens tijd een pH meter met electrode en magneetklepje aan te schaffen? Scheelt heel veel gedoe met co2 indicatoren, bellen tellen etc.

Ben benieuwd hoe het gaat als je voor een nieuwe uitdaging gaat... een discus scape is wel ultiem lastig ivm de temperatuur trouwens (en de hoeveelheden voer enzo). Maar als iemand het kan en jij het. Die IE methode is nieuw voor mij... had me denk ik een hoop ellende gescheeld als ik die had kunnen gebruiken in het verleden!
 
Prachtige bak, misschien toch eens tijd een pH meter met electrode en magneetklepje aan te schaffen? Scheelt heel veel gedoe met co2 indicatoren, bellen tellen etc.
Ik vind het niet zo veel gedoe hoor. Behalve dat de ouwe bellenteller steeds leegspoelde, maar daar heb ik nou die nieuwe voor.

Ben benieuwd hoe het gaat als je voor een nieuwe uitdaging gaat... een discus scape is wel ultiem lastig ivm de temperatuur trouwens (en de hoeveelheden voer enzo). Maar als iemand het kan en jij het.
Nou, dat is maar de vraag ... het leuke van mijn aquarium is dat het helemaal geen moeilijke bak is. Makkelijke plantjes en vissen, weinig onderhoud. De moeilijkere planten redden het bij mij ook niet hoor.
Overigens ben ik niet van plan om Discussen te gaan houden. Ik doe het gewoon met de vissen die ik nu al heb. De Kardinalen sterven langzaam uit, dus misschien komen er wat Maanvissen bij, of een nieuwe school kleinere visjes. Het ging me in het voorbeeld meer over de shape.

Die IE methode is nieuw voor mij... had me denk ik een hoop ellende gescheeld als ik die had kunnen gebruiken in het verleden!
Ik heb er toen ik begon in een week of drie mijn ouwe Rio 125 algenvrij mee gekregen (blader maar eens terug als je het leuk vindt), en na twee maanden groeiden de planten de bak uit. Ik vind de EI kei makkelijk, en het werkt (in mijn bak) echt als de brandweer !
 
Ik vind het niet zo veel gedoe hoor. Behalve dat de ouwe bellenteller steeds leegspoelde, maar daar heb ik nou die nieuwe voor.


Nou, dat is maar de vraag ... het leuke van mijn aquarium is dat het helemaal geen moeilijke bak is. Makkelijke plantjes en vissen, weinig onderhoud. De moeilijkere planten redden het bij mij ook niet hoor.
Overigens ben ik niet van plan om Discussen te gaan houden. Ik doe het gewoon met de vissen die ik nu al heb. De Kardinalen sterven langzaam uit, dus misschien komen er wat Maanvissen bij, of een nieuwe school kleinere visjes. Het ging me in het voorbeeld meer over de shape.


Ik heb er toen ik begon in een week of drie mijn ouwe Rio 125 algenvrij mee gekregen (blader maar eens terug als je het leuk vindt), en na twee maanden groeiden de planten de bak uit. Ik vind de EI kei makkelijk, en het werkt (in mijn bak) echt als de brandweer !

Die EI ziet er tof uit. Als ik weer ga starten zeker iets dat ik zal gaan gebruiken. Want wat een resultaten!

En discussen zijn wel lastiger dan gemiddeld maar als je niet gaat voor die vis zelf zou ik zeker lekker bij een scape blijven! Ik vergaap me alweer tijden aan al die prachtige bakken op internet... Ikzelf zou nooit meer gaan voor discus, heb daar voorgoed afscheid van genomen. Maar een paar goerami;s en zo'n type bak als jij hebt zou ik wel weer willen....icm automatisch water verversen met een druppelsysteem en de EI op een doseerpomp :x (want ik ben pas echt lui)

Is een mooi voorbeeld iig, die bak van je! Super.
 
Die EI ziet er tof uit. Als ik weer ga starten zeker iets dat ik zal gaan gebruiken. Want wat een resultaten!

(want ik ben pas echt lui)

Is een mooi voorbeeld iig, die bak van je! Super.
Je moet alleen een beetje oppassen met de EI: het gaat eigenlijk gewoon over zorgen dat alle plantenvoeding extra ruim voorradig is. Dus om een beetje gezonde toestanden te houden moet je heel véél planten hebben/willen ! Anders is de EI nergens voor nodig.

(... en luier dan IK kan bijna niet ... iedere drie à vier weken snoei ik een beetje, en ververs ik 50% water. Maar ik heb wel zin in een nieuwe, moeilijkere scape ...)
 
Dat is nu juist het mooie, een stukje natuur in je huis :)
 
CO2 indicator mooi groen (20 mg/l), temperatuur weer netjes op 24 graden. Ik zie alleen nergens meer Glasmeervallen ... ook niet bij het voeren. Misschien hebben zij de grote temperatuurwisselingen van de afgelopen dagen niet overleefd.
 
Ik zag nog twee Glasmeervallen, verstopt tussen de plantjes ...
 
Gelukkig maar! Hopelijk komen ze allemaal weer tevoorschijn.
 
Dat is wel een flinke temperatuur ineens, hoop inderdaad ook dat je de komende dagen nog wat meer van de Glasmeervallen terugziet.
 
Vooruitlopend op een nieuwe scape (die ik denk ik in een paar stappen ga maken) heb ik vandaag de Jungle eens drastisch uitgedund. Da's wel even wennen, zo'n kale bak !

De onderhoudsboel:
C08A02D9-213E-4808-A4A7-A33BE2EBECD4_zps1shc4kf6.jpg


Vóór het snoeien:
7667FAD4-518A-47C0-8B56-39DEE33BEB71_zpsqh9hzi4s.jpg


De Kale Bak:
1F6288AE-B5E5-41D1-8281-4E87FEA373EA_zpseq6vgkm1.jpg


Vooral de Bolbitis heudelotii is enorm door de hele bak gaan woekeren. Bijna alles is er nu uit, behalve rechts. Het vergroeit trouwens uitstekend op de javasteen ! De worteltakken zitten er als het ware opgeplakt. En overal groeide Vallisneria. Sommige planten zijn verpieterd (de Braziliaanse klimop bijvoorbeeld) maar daarvan heb ik stekken teruggezet om ze weer in volle glorie op te kweken.

De Glasmeervallen gaan het ongeluk met de verwarming niet overleven, vrees ik. Ik tel er nog maar twee, waarvan er één tijdens het schoonmaken tussen de planten dreef. Ik had hem al in m'n schepnetje zitten om hem af te maken, maar toen werd ie weer actief en ik heb 'm dus nog maar even teruggezet, ook omdat hij nog doorzichtig is. Zieke Glasmeervallen schijnen een troebel lichaam te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, is zekers een mooi uitzicht
Ik kijk ook meer naar mijn aquarium dan naar de tv
Ziet er ook beter uit, m.i. na het snoeien.
 
Laatst bewerkt:
Dat is even wennen, maar blijft mooi (ondanks de nog steeds missende deurtjes).

Groeten Leopard
 
Ik vind m wel mooi zo teruggesnoeid hoor! Zou haast vergeten dat je er nog stenen in had, best mooi om die weer te kunnen zien!
 
Goed gelukt! Beide bakken (voor het snoeien/na het snoeien) zien er goed uit. Erg leuk "cadeautje" wat er links van het midden tevoorschijn komt. Een aanlokkelijk strandje/inhammetje!
 
Wait 'till the next shape ! It'll be even greater !
 

Terug
Bovenaan