The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'


Mijn (regen0water is schijnbaar te zuur en zacht, alleen Vallesneria biwaenis wil het langer dan een paar weken in uithouden, de andere soorten verslijmen binnen 3 weken.
Ik ververs gewoon met kraanwater hier; pH is ongeveer 7.5 en KH 6 geloof ik. Nitraat in kraanwater is rond de 16 mg/l. Door CO2 toe te voegen krijg ik de pH op 6.5 - 7.0.

Mooie bak hoor.
Dank je !
 
Mijn PH 6.3; KH < 4; Gh < 3. Vinden Vallesneria echt niet fijn. Ondanks Co2 ; Nitraat 1 mg/l , fosfaat 0,2 mg/l . Andere planten doen het goed, alleen de gevlekte lotus wil niet echt aanslaan.
 
Tnx !
Mijn PH 6.3; KH < 4; Gh < 3. Vinden Vallesneria echt niet fijn. Ondanks Co2 ; Nitraat 1 mg/l , fosfaat 0,2 mg/l . Andere planten doen het goed, alleen de gevlekte lotus wil niet echt aanslaan.
Ik heb in mijn bak veel hogere niveaus van nitraat (20 mg/l) en fosfaat (2 mg/l). Dit allemaal volgens de methode van de Estimative Index. Nooit problemen meer gehad met slechte plantengroei of algen !
 
Heel mooi aquarium, prachtige jungle, leuk zo'n filmpje!
 


65C369ED-B7CD-4AEB-BB2D-2921CC52B36A_zpsdl6kl4ro.jpg


996D87EA-5D8E-47D7-9161-D11D3763124A_zps3k8bwepr.jpg
 

Bijlagen

  • 65C369ED-B7CD-4AEB-BB2D-2921CC52B36A_zpsdl6kl4ro.jpg
    65C369ED-B7CD-4AEB-BB2D-2921CC52B36A_zpsdl6kl4ro.jpg
    235.9 KB · Weergaven: 208
  • 996D87EA-5D8E-47D7-9161-D11D3763124A_zps3k8bwepr.jpg
    996D87EA-5D8E-47D7-9161-D11D3763124A_zps3k8bwepr.jpg
    252 KB · Weergaven: 196
Ik dacht dat je er wat anders van wilde maken...
Onlangs zelf ook in het bezit gekomen van een 160 cm, jouw bak dient als inspiratie (zie het maar als compliment).
Er moet nog het een en ander gebeuren voordat de bak ingedraaid gaat worden.

Groeten Leopard
 
Ik dacht dat je er wat anders van wilde maken...
Onlangs zelf ook in het bezit gekomen van een 160 cm, jouw bak dient als inspiratie (zie het maar als compliment).
Er moet nog het een en ander gebeuren voordat de bak ingedraaid gaat worden.

Groeten Leopard
Ik ga er ook iets anders van maken, maar dat moet nog even wachten. Ik heb m'n huis verkocht en ik ben op zoek naar iets nieuws. Dan komt de moeilijke klus van het verhuizen van het aquarium (daar kunnen ze bij De Maanvis in Nijmegen mee helpen: transport, tijdelijk onderbrengen van de vissen). En dat is san meteen een mooie gelegenheid om een nieuwe scape te maken.

Meteen een technische vraag: veel huizen hebben een houten (dus licht verende) vloer. Mijn aquarium staat op een stalen frame (met 8 poten). Is er een manier om het zware (ik schat 800 kg) aquarium stabiel neer te zetten ?

En ... ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, en welke setup je gaat toepassen (licht, filters, CO2 ?).
 
Bij mij ook een houten vloer. Mijn frame heeft 6 poten. Een van de dingen die mij mij nog gaat gebeuren is het stutten van de vloer waar het bakje komt te staan.

Groeten Leopard
 
Wat een mooie bak ook hoe je die diepte hebt gecreëerd met dat zandpaadje.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar weet je al wat je ervan wilt maken!
 
Blijft erg mooi.
Kennissen van mij hebben ook een houten vloer en hebben de balken gestut met stoeptegels.
Zo gauw zul je niet door een houten vloer zakken lijkt mij.
Als je met 8 man van 100 kg op een m2 gaat staan zak je er toch ook niet doorheen.
 
Blijft erg mooi.
Kennissen van mij hebben ook een houten vloer en hebben de balken gestut met stoeptegels.
Zo gauw zul je niet door een houten vloer zakken lijkt mij.
Als je met 8 man van 100 kg op een m2 gaat staan zak je er toch ook niet doorheen.
Ik ben ook niet bang dat ik er doorheen ga hoor. Het gaat mij meer om het 'doorveren' van een houten vloer, bijvoorbeeld als je er overheen loopt, en hoe zich dat doorzet in het aquarium.
Stutten van onder wordt lastig, omdat ik waarschijnlijk op een bovenwoning terecht ga komen.
Is het verankeren van het frame in de muur een optie ? Er moet wel ruimte achter de bak blijven voor stroom en waterleidingen ...
 
Wat een mooie bak ook hoe je die diepte hebt gecreëerd met dat zandpaadje.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar weet je al wat je ervan wilt maken!
Ideeën zat ... nu nog kiezen. Weer iets Amano-achtigs !
 
Je kunt het frame verankeren aan de muur en het frame op een betonplexplaat zetten en deze plaat waterpas maken.
Ik weet niet of het een huur of een koophuis maar als het een koophuis is kun je van het vloerdeel waar het aquarium op staat
een betonvloer van maken dmv lewisplaten dan heb je onder het aquarium wel een wat hogere vloer. Je hebt ook zgn. wediplaten is behoorlijk "vast" materiaal als vloerplaten.
Het wordt dan wel een vastere vloer maar ook balken geven wat beweging.
Wij hebben ook houten vloeren, maar mijn aquarium is kleiner/minder zwaar, daardoor minder last van de vering.
 
Je kunt het frame verankeren aan de muur en het frame op een betonplexplaat zetten en deze plaat waterpas maken.
Ik weet niet of het een huur of een koophuis maar als het een koophuis is kun je van het vloerdeel waar het aquarium op staat
een betonvloer van maken dmv lewisplaten dan heb je onder het aquarium wel een wat hogere vloer. Je hebt ook zgn. wediplaten is behoorlijk "vast" materiaal als vloerplaten.
Het wordt dan wel een vastere vloer maar ook balken geven wat beweging.
Wij hebben ook houten vloeren, maar mijn aquarium is kleiner/minder zwaar, daardoor minder last van de vering.
Hoe groot en zwaar is jouw bak ?
 
Mijn bak is een ciano emotion van 80 cm
Er gaat bruto 160 liter water in, dan blijft er 130 liter over. Het gewicht is 30 kg (ongeveer]
Dus 160 kg, dan nog wat stenen, dat zal enkele kilo's zijn

Bij mij staan de balken 60cm uit elkaar, nogal oud huis. De balken zijn wel (extreem) dik en de planken, (ik dacht) 2.8cm dik
 
Zou hem neerzetten en vullen, waterpas stellen en klaar.
Het blijft niet zakken lijkt mij.

Waterpas is geen ramp, zolang je bak maar volledig ondersteunt word door je frame en er geen torsie is op de bak
 
Zou hem neerzetten en vullen, waterpas stellen en klaar.
Het blijft niet zakken lijkt mij.

Waterpas is geen ramp, zolang je bak maar volledig ondersteunt word door je frame en er geen torsie is op de bak
Het gaat er mij om dat de vloer een beetje doorveert als je langs het aquarium loopt, en ik vraag me af of zo'n zware bak de krachten die dat oplevert aankan. Ik moet het natuurlijk niet hebben dat bijvoorbeeld de bodemplaat knapt door spanningen die in het glas ontstaan door dat doorveren ... dus in jouw woorden: of de bak de torsie van lichte bewegingen door dat 'veren' van de vloer aan kan.
Volgens mij zijn de ruiten en bodem van mijn bak van 10 mm glas, op een bak van 160L x 60D x 50H (waterhoogte). De bak staat op een stalen frame met daarop een plaat watervast multiplex en 5 mm tempex.
 
Weet ook niet of je stalen frame star genoeg is om dat echt op te vangen als je het frame aan de muur vast zit.

Ikzelf denk niet dat je bak spontaan zal klappen van langslopende mensen als ie op een houten vloer staat
 
Wat een prachtig aquarium heb je!
 
Nog steeds een mooie bak. Ik weet niet zeker of ik 'm kan houden ... ik ga over een maand verhuizen naar een kleinere bovenwoning met een houten vloer.

 
Ach, dat zou zonde zijn! Ik hoop voor je dat het lukt, want deze bak is genieten!
 
We hebben gisteren onze nieuwe woning bekeken, en op de plaats waar het aquarium komt staat nu een piano. Die weegt geen 800 kilo, maar is ook niet echt licht. Als ik op de vloer spring beweegt er niks, dus ik ga het gewoon maar proberen met het aquarium.

Dat wordt nog een hele klus; ik kan mijn vissen opslaan bij De Maanvis in Nijmegen, en ik moet nog iets verzinnen om zoveel mogelijk planten in leven te houden. Probleem is dat we de vloer eerst willen schuren en lakken, dus er gaan al gauw een paar weken overheen voordat de bak weer terug kan. Als de filters al die tijd stilstaan zal ik het aquarium ook weer opnieuw in moeten laten draaien denk ik, voordat de vissen terug kunnen.

Bij de verhuizing moet het hele aquarium helemaal leeg, inclusief takken, stenen en zand, en dan moeten we het met een paar stevige jongens in een busje zetten en het één hoog naar z'n nieuwe plek tillen.
 
Succes met de verhuis! Gewoon proberen, ik heb een 250l bak op een oude houten vloer gehad die best een eind doorbuigt, nergens last van gehad (behalve schommelende waterlijnen.)
 
Schuren en lakken duurt maar 4 dagen hoor ;)
Althans als je het laat doen, bij mij was de vloeren meneer in 1 dag klaar met schuren, en 2 lagen lak erop.
Na 3 dagen is het volledig uitgehard dus ben je 4 dagen kwijt ;)
 
Geeft je wel de mogelijkheid om over een nieuwe inrichting na te denken. Kun je de filters niet op de een of andere manier laten draaien op een emmer of iets dergelijks? Of misschien ook bij de lfs tijdelijk aan sluiten?

Groeten Leopard
 
Nou, da's lekker.

Ik vrees dat jullie niet meer kunnen genieten van al die prachtige foto's die ik hier op het forum heb gezet. De foto-host, Photobucket, meldt vandaag zonder enige aankondiging vooraf ineens dat gebruikers moeten gaan betalen voor 3D hosting. De foto's zijn met onmiddelojke ingang ook niet meer te zien. Dat terwijl ik al jaren in hun gratis versie mag genieten van talloze reclamebanners en al die shit; dat heb ik er overigens graag voor over. Ik vind het ook niet erg om wat te moeten betalen; een hostingservice is een prima oplossing voor het online delen van foto's. Photobucket vraagt echter nu ineens $ 400,- om de foto's die ik daar host en waarvan ik de links op externe sites plaats zichtbaar te maken. Pure chantage; áls ik dat geld op m'n rug had groeien (wat ik niet heb) dan ging ik echt never nooit niet op zo'n manier akkoord.

Dat betekent wel dat de topics die ik hier de afgelopen jaren heb geplaatst ineens waardeloos zijn geworden. Jammer, toch ?

Zijn er meer mensen hier die dit probleem nu hebben ? En hoe kijkt Aquaforum (als website die drijft op gehoste foto's) daar tegen aan ?
 
Heel vreemd,zelf gebruik ik geen extra uploader maar direct van de lokale pc via de uploadknop het forum op.
 
En hoe kijkt Aquaforum (als website die drijft op gehoste foto's) daar tegen aan ?


Ik had het al aangegeven in je andere topic maar ik heb het in elk geval voor de goede orde ook bij de eigenaar aangekaart:). Hoe of wat kan ik verder je niet zeggen want over die kennis beschik ik niet.
 

Terug
Bovenaan