tc420 wordt heet


Dan zal het probleem inderdaad in de TC420 zitten. Heb je er al in gekeken? Ik bedoel, kan je zonder risico doen. Hij is toch al stuk. Maar het kan leerzaam zijn om te weten waarom hij stuk is gegaan.
20190920_134423.jpg
20190920_134429.jpg
 
Er zit in ieder geval troep in! Misschien de oorzaak? Verder vermoed ik dat er een condensator, dat grote zwarte ding rechtsboven stuk is. Dit omdat hij, zo te zien, bol staat aan de bovenkant. Een kenmerk van een condensator die stuk is. Maar het probleem is begonnen bij de chip daar waar de voedingssporen binnenkomen en uitgaan is aan de onderkant te zien. (Zwarte blokje met de 5 pootjes.) Daar waar dus de 230 Volt binnenkomt. Weinig aan te doen denk ik.
 
Er zit in ieder geval troep in! Misschien de oorzaak? Verder vermoed ik dat er een condensator, dat grote zwarte ding rechtsboven stuk is. Dit omdat hij, zo te zien, bol staat aan de bovenkant. Een kenmerk van een condensator die stuk is. Maar het probleem is begonnen bij de chip daar waar de voedingssporen binnenkomen en uitgaan is aan de onderkant te zien. (Zwarte blokje met de 5 pootjes.) Daar waar dus de 230 Volt binnenkomt. Weinig aan te doen denk ik.
die condensor staat niet bol die is opgeblazen ligt open.
20190920_144426.jpg
 
Dat was voor mij niet goed zichtbaar maar hij is, hoe dan ook, stuk. Dat ding heeft een te grote piek moeten verwerken. En dat ligt aan de doorgebrande chip met de 5 pootjes. die voor de voeding zorgt. Staat daar eigenlijk nog een zichtbaar nummer op? Niet dat CQC dat is volgens mij een Chinees certificeringsnummer. Als je een beetje kan solderen, electronica onderdelen zijn niet duur, is het misschien wel te repareren. Die condensator zal dezelfde waarde hebben als die voor de chip staat.
 
Laatst bewerkt:
Dat was voor mij niet goed zichtbaar maar hij is, hoe dan ook, stuk. Dat ding heeft een te grote piek moeten verwerken. En dat ligt aan de doorgebrande chip met de 5 pootjes. die voor de voeding zorgt. Staat daar eigenlijk nog een zichtbaar nummer op? Niet dat CQC dat is volgens mij een Chinees certificeringsnummer. Als je een beetje kan solderen, electronica onderdelen zijn niet duur, is het misschien wel te repareren. Die condensator zal dezelfde waarde hebben als die voor de chip staat.
nee kan geen code er op vinden en daarnaast zijn mijn soldeer skils niet heel erg goed
 
Ok, maar ik neem aan dat je een nieuwe gaat bestellen. Hopelijk houdt die het langer vol. Dank je wel voor je reacties op mijn nieuwsgierige vragen. Succes!
Nieuwe is al besteld en van je nieuwschierige vragen leer ik er ook weer wat van.
 
Verder vermoed ik dat er een condensator, dat grote zwarte ding rechtsboven stuk is. Dit omdat hij, zo te zien, bol staat aan de bovenkant.
Een vermoeden is wel heel zacht uitgedrukt :juggle: die condensator is ontploft!

Daar waar dus de 230 Volt binnenkomt. Weinig aan te doen denk ik.
24 volt bedoel je :D
 
Laatst bewerkt:
Een vermoeden is wel heel zacht uitgedrukt :juggle: die condensator is ontploft!


24 volt bedoel je :D

Nee, 230 Volt bedoelde ik. In die 5 pins chip wordt, zo denk ik, de inkomende 230 Volt verdeeld naar 12 en/of 24 én 5 volt. Vandaar komen de voedingssporen binnen. Maar ik ben geen electronicus.
 
Nee, 230 Volt bedoelde ik. In die 5 pins chip wordt, zo denk ik, de inkomende 230 Volt verdeeld naar 12 en/of 24 én 5 volt. Vandaar komen de voedingssporen binnen. Maar ik ben geen electronicus.
Maar de stroom voorziening naar de tc is 24 volt dus daar kan dacht ik nooit 230 op staan.
 
Nee, 230 Volt bedoelde ik. In die 5 pins chip wordt, zo denk ik, de inkomende 230 Volt verdeeld naar 12 en/of 24
Nee, je sluit er een 12 of 24 adapter op aan. er zijn wel 220 volt versies, maar daar komt dan ook 220 volt uit op de uitgangen.
 
een lamp werkt op 24 volt en 1,5 A maar zij 2 lampen en had dus losse adapter gehaald op ali van 24 volt en 3 A. en deze is doorgebrand. MIschien door warmte is weg gesmolten is en door het er uit halen van de dc plug sluiting ontstaan. nadat ik al gezien had dat tc niet meer naar behoren werkte en toen ook de adapter is doorgebrand
Die 3A van Ali is meuk. Die zijn te krap bemeten. Wordt veeeeeeel te heet bij constant gebruik. Is ook MAXIMAAL 3A.

Je kan beter een 5A kopen. Deze wordt minder heet dan.
 
Die 3A van Ali is meuk. Die zijn te krap bemeten. Wordt veeeeeeel te heet bij constant gebruik. Is ook MAXIMAAL 3A.

Je kan beter een 5A kopen. Deze wordt minder heet dan.
ik heb een mean well 4,5A adapter besteld alles komt morgen binnen
 
Maar de stroom voorziening naar de tc is 24 volt dus daar kan dacht ik nooit 230 op staan.

Ja natuurlijk, daar had ik even niet aan gedacht je werkt met zo'n ding met een voeding zoals je ook al aangaf en daar zit al een converter in. Helemaal juist van je en ook van Patrick!
Ik denk trouwens wel dat deze 5 pins chip de voedingsstromen verzorgt.
 
Laatst bewerkt:
Die uitgesprongen zekering wijst dan toch ook op kortsluiting ergens! De voeding is ook stuk? Die was hopelijk wel passend op het verbruikte vermogen? Ampères dus. Als er bij Ali iets stuk is kan je ook reclameren. Ze vergoeden wel degelijk zonder zeuren. Een dispute opstarten dus.
Die 3A van Ali is meuk. Die zijn te krap bemeten. Wordt veeeeeeel te heet bij constant gebruik. Is ook MAXIMAAL 3A.

Je kan beter een 5A kopen. Deze wordt minder heet dan.
Dat was trouwens wél een gedachte die al eerder bij me opkwam zoals ik al aangaf in mijn bovenstaande bericht.
 
Ik denk trouwens wel dat deze 5 pins chip de voedingsstromen verzorgt.
Geen idee wat dat ding (transistor?) doet, zou goed met de voeding te maken kunnen hebben ja, 5 pootjes 5 kanalen.

Maar waar het is mis is gegaan is volgens mij het punt waar de Led op aangesloten zat, het derde pootje van rechts is kanaal één, zo te zien is de printplaat daar erg heet geworden.

De voeding kwam in dit geval aan de onderzijde op de foto binnen, via de DC input.
 
Ok ik zou wel ondertussen ook met ome ali communiceren. Wellicht krijg je een nieuwe toegestuurd. Kan je dat als spare gebruiken
 
Geen idee wat dat ding (transistor?) doet, zou goed met de voeding te maken kunnen hebben ja, 5 pootjes 5 kanalen.

Maar waar het is mis is gegaan is volgens mij het punt waar de Led op aangesloten zat, het derde pootje van rechts is kanaal één, zo te zien is de printplaat daar erg heet geworden.

De voeding kwam in dit geval aan de onderzijde op de foto binnen, via de DC input.

Zou kunnen dat het is misgegaan. Zelf denk ik toch ook aan de voeding. Een te krap bemeten voeding wordt erg heet.
 
Ja dat sowieso, maar waarom is de TC zelf dan doorgebrand/ontploft/te heet geworden?

Misschien is er door die krappe bemeting ook een hitte ontstaan is de TC420? Een andere mogelijkheid is dat er door de hitte in de voeding isolatiemateriaal, half om half, is doorgebrand en er hier door hitte, vonkjes bij elke aanraking, ontstond in de toevoer kabel. Misschien is dit ook wel een verklaring dat de lichten voluit bleven branden, er waren nog intacte verbindingen. Het laatste voorbeeld is me zelf overkomen bij de bouw van een eerste prototype van mijn Aquariumcomputer. Een gloeiend hete stekker aan het uiteinde droeg zorg voor kortsluiting in mijn Arduino die vervolgens met rook signalen aan zijn einde kwam. Maar goed, zeker weten doe je dit niet meer, denk ik.
 
Volgens mij is de oorzaak vocht. Er zitten namelijk nog meer vreemde plekken op de print.
 
Ja die witte kalk-achtige vlekken, maar lijkt me niet dat dit ding nat is geworden
 
Jan,

Had jij de voeding via de insteek plug aangesloten op de tc420? Of via de schroeven??

De plug is voor lage stroomsterkte. Alleen staat nergens hoe laag, laag is.
 
Dit soort voedingen mag je maximaal voor 80% continu belasten. Op een 4,5A voeding mag je dus maximaal voor 3,6A belasten.
Belast je de voeding zwaarder dan zal deze te warm worden en snel stuk gaan.
 

Terug
Bovenaan