Sweet Divider - World Citizen


In een zoetwater aquarium, met planten. Is er eerder een tekort.

Ik geef zelf ook complete voeding. En vooral fosfaat blijft anders te laag.
Ik ververs niet echt veel. 40 liter op 300 per week.
 
In een zoetwater aquarium, met planten. Is er eerder een tekort.

Ik geef zelf ook complete voeding. En vooral fosfaat blijft anders te laag.
Ik ververs niet echt veel. 40 liter op 300 per week.

Ik trok vandeweek een doosje Rowaphos uit de kast... Die heb ik niet meer nodig :)
Hoe meer ik lees hoe vaker ik inderdaad zie dat er tekorten gaan komen. Ik ben daar niet bang van want had dat bij zout ook...

Heb jij het gevoel dat je het in de hand hebt? Dat je zeg maar de beheerder van je water bent? Ik ben zo bang dat ik uiteindelijk de grip kwijt raak en te veel variabelen heb. Voeding zal er moeten komen, maar poeh.. lastig joh.
 
Je kunt in mijn album kijken en een conclusie maken.

Het belangrijkste is geduld. En geen tekorten.

Dus koop een hoogwaardige meststof. En geef niet gelijk de volle bak. Planten moeten ook wennen.

Verander niet alles tegelijk bij problemen. Maar probeer 1 ding tegelijk.

Kies welk systeem je gaat gebruiken. Zelf heb ik mijn eigen systeem.
Dat houd in dat de bak zijn eigen voeding gebruikt. Dus complete mineralisatie van afvalstoffen.
Aangevuld met een klein beetje kompleet. 3,5 ml per 100 liter per week. Dit over de dagen verdeeld.
Dus 30 druppels per dag.
http://festal.nl/index.php?action=extra&extra=A_gebruiksaanwijzing&lang=nl

Daarnaast zitten er bij de planten jbl 7 balletjes bij. Dit voor het ijzer.

Fosfaat houd ik op 0,5 tot 1,0 en nitraat max 20.

Een enkele keer loopt dit uit de maat. Dan geef ik een grotere verversing.

Belangrijk is om je bak te leren kennen. En goed kijken naar de planten. Dan evt 1 ding tegelijk corrigeren.

In het begin meet ik veel. Totdat je een bepaalde stabiliteit krijgt. Dan meet ik 1x in de maand ofzo.
 
Zoals Marcel zegt .
Meten is weten en bij het begin van aquarium meet ik driemaal per week , vooral om het verbruik van de planten te zien .
Wat betreft het systeem om toe te voegen of de manier . Er zijn meerdere wegen naar Rome .
Het grote gevaar zit hem in het toepassen ervan .
De raad die ik jou kan geven is indien jezelf twijfelt volg het advies (systeem) van 1 persoon . Het systeem van Marcel volgen in bv combinatie met IE zal ook wel naar Rome leiden maar misschien met een omweg . Eenmaal je deze kneepjes in de hand hebt zal je er ongetwijfeld jou eigen draai aan geven dewelke perfect zullen werken .
 
upload_2018-6-3_18-28-40.png


Eindelijk water !!! Hoera!

Hij is zo goed als compleet. Ik moet nog wat afwerking doen maar alles zit zoals het moet zitten.

We hebben de elektra aangesloten, water gevuld, filters gevuld, laagje grond op de bodem en een Waterpest als decoratie voorlopig.

De waterpest zit in de sump en in de bak zelf. Op de foto's is het licht aan in de bak, maar ik ga dus een maandje testen of hij zonder licht net zo goed groeit als met licht in de sump.

Grind is 2mm Dennerle zwart. Dit vond ik vroeger mooi en nog steeds. Het is niet te glanzend en dat zie ik vaak wel bij grind. Een beetje dof mag het wel zijn.


Foto's!

upload_2018-6-3_18-32-21.png


upload_2018-6-3_18-32-37.png


upload_2018-6-3_18-32-49.png


upload_2018-6-3_18-32-58.png


upload_2018-6-3_18-33-6.png



upload_2018-6-3_18-34-21.png


We hebben wel nog een aanpassing aan het filter gedaan. Ik had te weinig ruimte over dus ben met een soort Sushi rol aan de slag gegaan. Foto's zeggen meer, maar de pijpjes zitten nu ingerold in schuim, en beide pompen persen daar water doorheen.

upload_2018-6-3_18-38-10.png


upload_2018-6-3_18-38-27.png


upload_2018-6-3_18-38-36.png


upload_2018-6-3_18-39-11.png


Dan het elektronica vakje.

Dit zit allemaal tussen de achterpoten van het meubel en er komt een afdekplaat voor die je makkelijk eruit pakt.
Elk apparaat heeft zijn eigen schakelaar. Ik heb nog 1 lange kabel over die helemaal rond het aquarium kan. Als ik dus onderhoud met een pompje moet doen heb ik altijd een verlengsnoer met stroom bij de hand.

upload_2018-6-3_18-43-22.png
 
Mooie bak en je bent een echte zeewaterman die weinig bodem gebruikt;). Zelf heb ik zo n 4 cm in de bakken en dan kun je ook beter de planten laten wortelen.
 
Thanks!

Mooie bak en je bent een echte zeewaterman die weinig bodem gebruikt;). Zelf heb ik zo n 4 cm in de bakken en dan kun je ook beter de planten laten wortelen.

Ja in Zee ga ik toch voor 7cm.
Nu zit er 5 kilo van dat Dennerle grind in, en dat is eigenlijk meer omdat ik me erger aan een glasbodem. Dus de komende maand kijk ik liever voor 12 euro tegen wat grind aan dan tegen glas. Ik heb nog steeds een wild idee kwa inrichting, en kan daar nu eens goed over gaan nadenk en zoeken. Wellicht is dit laagje straks genoeg maar anders gaan we dikker. En ondanks dat ik met zweet op mijn voorhoofd wakker schrik van alle soorten voedingsbodems, tabletten, kleibollen etc... kan het goed zijn dat ik uiteindelijk daar toch voor -moet- kiezen.

We steken dus van wal met geen (plantbare)bodem en geen bodem voeding.
 
Hoe bedoel je 7 cm bodem? Ik heb 1-1,5 cm op de bodem liggen in de zeewaterbak en dacht altijd dat men juist een dunne bodem bij zout gebruikt.
 
Hoe bedoel je 7 cm bodem? Ik heb 1-1,5 cm op de bodem liggen in de zeewaterbak en dacht altijd dat men juist een dunne bodem bij zout gebruikt.

Als je ruimte hebt voor bodem zevende dieren, dan heb ik liever 7cm. Je bodem word ook bij zout dan een long voor je bak. Maar bij kleinere bakken waar al die zandzevende dieren het niet overleven kun je beter voor een centimeter of 2 gaan inderdaad.
 
Zeesterren , zeemuizen enz zitten meestal in de bodem John en dan denk ik dat 7 cm een minimum is .
Voor W.C. zou ik zeggen heb je plannen in de richting van planten in jou bak zou ik deze ook verhogen tot 4 a 5 cm .
Bij zoet is de bodem ook een long in jou aquarium :D
 
Als je ruimte hebt voor bodem zevende dieren, dan heb ik liever 7cm. Je bodem word ook bij zout dan een long voor je bak. Maar bij kleinere bakken waar al die zandzevende dieren het niet overleven kun je beter voor een centimeter of 2 gaan inderdaad.


Ok, ik moet zeggen dat ik geen bakken heb gezien met zoveel bodem maar dat kan me ook zijn ontgaan.
 
https://www.aquaforum.nl/threads/erwins-zijn-thuis-oceaan.154051/page-19#post-1898881

Op de eerste en laatste foto zie ik maar een vrij dunne laag en je ziet zelfs bij het raam de naad. Hier ligt volgens mij lang geen 7 cm maar ook eerder 2 cm op de bodem:sorry:

Google eens op "Reef Deep Sand Bed", Dan zie je wel wat plaatjes. Officieel is DSB eigenlijk iets anders, maar zo vind je wel wat plaatjes.
Het is lastig om voldoende voer in je bak te houden voor die zevende dieren dus vandaar dat het niet veel gedaan word.
 
Ze zijn er inderdaad zie ik maar ja het gros heeft een dunne bodem. Ik heb hier dan ook geen zevende dieren in de bak;)
 
Super positieve update:

Er is niks veranderd, en hij is nog steeds kaal.

dag 1... nog 29 te gaan voor we water gaan meten.

Maaar.... belangrijkste. Er lijkt niks lek te zijn en alle elektronica lijkt het goed te doen.

SAAAAAAAIIIIII!!!!!!!

:)
 
Toch al een voordeel dat je niet elke dag hoeft te dweilen :juggle:

Ha lol. Ik heb al anderhalve week niet gedweild omdat ik bezig was met gereedschap en zagen rondom de bak. Gisteren met het maken van de foto's voor de update twijfelde ik om even te dweilen (de vloer ziet er echt niet uit). Maar na het kijken van de foto's viel het niet zo op dus dacht ik... F-it.. ze gaan online.

Ironisch dat je over dweilen begint :D

Ik wil best een update schrijven over hoe het groeien van die ene Waterpest gaat... maja, wie wacht daarop na 1 dag ....
 
Super positieve update:

Er is niks veranderd, en hij is nog steeds kaal.

dag 1... nog 29 te gaan voor we water gaan meten.

Maaar.... belangrijkste. Er lijkt niks lek te zijn en alle elektronica lijkt het goed te doen.

SAAAAAAAIIIIII!!!!!!!

:)


Tja, ik zou er zeewater van maken hoor:D;)
 
Ziet er goed uit! Maar ben je met je sushirol niet bang dat je biomedia nu als mechanisch filter gaat werken? Omdat je water niet eerst wordt schoongemaakt door de watten?
 
Ziet er goed uit! Maar ben je met je sushirol niet bang dat je biomedia nu als mechanisch filter gaat werken? Omdat je water niet eerst wordt schoongemaakt door de watten?

Moet ik inderdaad eevn gaan bekijken. De helft van het water wat er doorheen gaat komt via een potfilter met watten, de andere helft komt direct uit de bak. Ik ben benieuwd hoe dat filter er over een maandje of 2 uitziet. Het is natuurlijk heel raar die sushi rol, en ik moet ook maar even afwachten wat dat gaat worden. Hoe dan ook zit er in het potfilter een redelijk traditionele vulling, dus dat is een buffer voor als het niet werkt.
 
Een update heb ik niet echt, maar ondertussen heb ik wel een stukje hout gevonden. Dit ligt te weken, maar het is nog lang niet zeker of ik dit ga gebruiken. Het was echter een koopje dus ik heb het meegenomen.

De waterpest heeft het zwaar. Zowel in de sump als in de bak zelf verslijmt het. Dit is ook niet gek aangezien het kaal water is en waterpest zijn voeding uit het water haalt. Ik heb de bak gevuld en helemaal niet geënt met bacterien of andere middeltjes. Voor een water voedende plant is dat nou niet bepaald een lekker maaltijd.

Toch zie ik in de puntjes alweer vers groen blad ontstaan, dus ik denk dat hij het wel gaat overleven. Eind volgende week stek ik hem denk ik en dan kijk ik of hij het overleeft.

Voorlopig doe ik dus letterlijk helemaal niks. De bak staat nu met water 1 week, en dat houden we nog 3 weken aan. Ik test geen water, ververs niet, roer er niet doorheen... ik doe he-le-maal... niks.

upload_2018-6-9_13-2-0.png
 
Ik weet dat er van deze plant een koudwater, maar ook een warmwatervariant is. Wellicht heb je de verkeerde?

Die kans zit erin natuurlijk. Het was er echter een van Dennerle, en die zat bij de winkel ook in het warme water. Het leek me dus wel de juiste.
 
Dat bruin worden herken ik en dat is dan vast de koudwatervariant. Mocht deze doodgaan dan moet je wel een nieuw plantje kopen en een update posten natuurlijk;)
 
Ik zie nieuwe topjes komen dus heb nog hoop. Het is trouwens deze.

A190F737-288F-467D-B260-1D7DFA653CDF.jpeg
 
De Egeria densa, ook wel Elodea densa of waterpest komt van origine uit Zuid-Amerika (Brazilië, Argentinië en Uruguay. Verkijk je hier niet op, deze gebieden kennen warme zomers maar ook koude winters, met name delen van Argentinië en Uruguay. De E. densa is bestand tegen warmere temperaturen voor een korte periode. De E. najas is geschikter voor een aquarium met een constante warme temperatuur.

Deze planten staan er overigens om bekend erg goed te zijn in het opnemen van afvalstoffen uit het water en deze om te zetten in zuurstof (zie stikstofkringloop). Gezien er nog niet veel afvalstoffen in dit aquarium worden geproduceerd zou dat ook een oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Even los van het waterpest probleem, leuk project dit! Ik ga je topic zeker volgen :thumbs:
 
De Egeria densa, ook wel Elodea densa of waterpest komt van origine uit Zuid-Amerika (Brazilië, Argentinië en Uruguay. Verkijk je hier niet op, deze gebieden kennen warme zomers maar ook koude winters, met name delen van Argentinië en Uruguay. De E. densa is bestand tegen warmere temperaturen voor een korte periode. De E. najas is geschikter voor een aquarium met een constante warme temperatuur.

Deze planten staan er overigens om bekend erg goed te zijn in het opnemen van afvalstoffen uit het water en deze om te zetten in zuurstof (zie stikstofkringloop). Gezien er nog niet veel afvalstoffen in dit aquarium worden geproduceerd zou dat ook een oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Even los van het waterpest probleem, leuk project dit! Ik ga je topic zeker volgen :thumbs:

Thanks!

En inderdaad, ik vermoed ook dat er weinig voedsel te vinden is voor deze plant.
Ik kocht hem eigenlijk omdat ik had verwacht dat Dennerle deze nakweekt en dat hij al "getest" is. Aangezien ik nu zie dat hij nieuw blad maakt, denk ik dat hij uit een heel ander soort water en licht komt, en dus verbladerd.
Ik maak me er overigens helemaal geen zorgen om, want uiteindelijk komt hij hooguit in de sump. Maar aangezien ik verder HE-LE-MAAL niks kan doen aan mij bak... ga ik maar elk detail van een saaie waterpest in de gaten houden :D

Het voordeel is dat al dat oude blad de filter in is gegaan, en er dus wat biomassa aan het ontstaan is.
 
Mini update

- Het slijm op de pompen/slangen/etc wat dus onderwater zit heeft losgelaten. Dit slijm zijn de dode bovenwater bacterie, en die zijn nu dus vervangen voor onderwater versies. Bah vies wit slijm.. is nu dus weg (10dagen)
- Hout stuk begint nu schimmel/slijm te vertonen (7 dagen)
- Een 2e stuk hout kan ik nog niet vinden, dus als ik die heb moet die eerst nog ingedraaid worden
- Pet XL, Huge Pet, Pet Palace, Pet Large.... allemaal hele leuke namen, maar XL/Huge/Large hout hebben ze niet, en wat ze wel hebben kost een rib uit je lijf
- Waterpest begint te groeien en nieuw takken te ontspruiten. Die trekt dus bij.
- Verschil tussen Waterpest in sump met licht, en in de bak zonder licht is 0.0 zoals ik het zie.
- Lichte groene aanslag is nu te ontdekken op de ruiten.
- World is tevreden :)
 
Hout is bij de dierenwinkels naar mijn idee altijd te duur. Er zijn speciaalzaken / tuincentra waar je 25% betaald van de prijzen die ze in de grote dierenwinkels durven te vragen. Daarbij liggen de stukken daar vaak op een hoop gegooid in een schap en zijn mooie stukken hout al beschadigd.

Blij om te horen dat het beter gaat met waterpest, wie weet moet je straks nog gaan snoeien :D
 
Hout is bij de dierenwinkels naar mijn idee altijd te duur. Er zijn speciaalzaken / tuincentra waar je 25% betaald van de prijzen die ze in de grote dierenwinkels durven te vragen. Daarbij liggen de stukken daar vaak op een hoop gegooid in een schap en zijn mooie stukken hout al beschadigd.

Ja, ik wil het liefste een lokale winkel steunen. Of dat nou een klein eenmanszaakje is of een PetXL achtig ding. Het is bizar lastig voor dat soort winkels, en eigenlijk geef ik dan graag een paar euro meer uit. Maar met hout is dat lastig. Ze durven rustig een 15 euro te vragen voor een stuk wat ze dan Large noemen. En dat is dan maar 30x20x20, met 1 aftakking. Ik zit door het hele land heen af en toe voor werk dus loopt telkens ergens binnen. Komende week zit ik veel richting Amsterdam en heb al wat in die omgeving gevonden.

Blij om te horen dat het beter gaat met waterpest, wie weet moet je straks nog gaan snoeien :D
Ik ben vooral blij dat ik geen verschil zie tussen de sump en de bak. Het enigste verschil is een tandje stroming en licht. In de bak zelf waar nu dus enkel daglicht invalt zie ik halverwegen de takken nieuwe kopjes ontstaan. Ook komen er wat kleine wortels her en der door het dunne grind. De waterpest die ik heb (geen garanties hier :)) probeert voorlopig na het loslaten van al zijn blad toch in leven te blijven. We zullen zien. (bak is kaal water zonder enige startbacterie of andere dingen)
 

Terug
Bovenaan