Steigerhout meubel + nieuwe bak 160x50x60 + Led verlichting


Ojoj zei:
Joramvd25 zei:
enteren maar heb nu 1x 5 meter en dat is veels te weinig, maar als ik het op dezelfde manier als jou zou doen zou ik weer 40 meter aanledstrip nodig hebben en ben je weer 200 euro armer.

Waarom zou je 200 euro armer zijn? Als je een beetje leuk rond shopt kom je wel goedkoper uit toch? Die 22m van mij is dikke overkill trouwens. Ik wil alleen niet op 100% vermogen hoeven draaien waardoor de LEDS langer mee gaan.

Waar heb jij die van jou dan vandaan? Toen ik rondkeek kreeg kon je wel 5 meter waterdicht kopen, maar dan zat je al snel aan 30 euro per 5 meter. Laat ik er dan geen 40 maar 30 meter van maken, zit ik voor de ledstrippen al op 180 en de andere 20 euro ben je aan andere electra wel kwijt.
 
Joramvd25 zei:
Ojoj zei:
Joramvd25 zei:
enteren maar heb nu 1x 5 meter en dat is veels te weinig, maar als ik het op dezelfde manier als jou zou doen zou ik weer 40 meter aanledstrip nodig hebben en ben je weer 200 euro armer.

Waarom zou je 200 euro armer zijn? Als je een beetje leuk rond shopt kom je wel goedkoper uit toch? Die 22m van mij is dikke overkill trouwens. Ik wil alleen niet op 100% vermogen hoeven draaien waardoor de LEDS langer mee gaan.

Waar heb jij die van jou dan vandaan? Toen ik rondkeek kreeg kon je wel 5 meter waterdicht kopen, maar dan zat je al snel aan 30 euro per 5 meter. Laat ik er dan geen 40 maar 30 meter van maken, zit ik voor de ledstrippen al op 180 en de andere 20 euro ben je aan andere electra wel kwijt.

In mijn boodschappenlijst staan de directe links naar de producten die ik gekocht heb. Even aanklikken en je surft er gelijk naartoe.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1803447

Over de lange termijn kwaliteit van de LEDS kan ik nog niet oordelen, want de eerste ledbalk die ik gemaakt heb draait minder dan een jaar. Ik vermoed wel dat het de moeite waard kan zijn om iets langer te zoeken naar kwalitatief betere LEDS. Al zijn ze in China 2x zo duur, dan nog is het een koopje.

De RGB strip is bij mij voordat ik het beter ging plakken in mijn eerste balk (Rio 180), volledig onder water verdwenen voor een dag. Ik kwam thuis en zag hem op de bodem liggen. Geen probleem, alles werkte nog. Waterdicht is het dus wel.
 
Ojoj zei:
De RGB strip is bij mij voordat ik het beter ging plakken in mijn eerste balk (Rio 180), volledig onder water verdwenen voor een dag. Ik kwam thuis en zag hem op de bodem liggen. Geen probleem, alles werkte nog. Waterdicht is het dus wel.

Daar sta ik van te kijken, want je gebruikt IP65 strips toch?!

Wat ik zelf wel jammer vind is dat het met zoveel strips niet meer energiezuinig is...
Ook ben ik bang dat deze strips niet heel veel jaren mee gaan...

Maar ziet er wel goed uit allemaal!
 
Coos zei:
Ojoj zei:
De RGB strip is bij mij voordat ik het beter ging plakken in mijn eerste balk (Rio 180), volledig onder water verdwenen voor een dag. Ik kwam thuis en zag hem op de bodem liggen. Geen probleem, alles werkte nog. Waterdicht is het dus wel.

Daar sta ik van te kijken, want je gebruikt IP65 strips toch?!

Wat ik zelf wel jammer vind is dat het met zoveel strips niet meer energiezuinig is...
Ook ben ik bang dat deze strips niet heel veel jaren mee gaan...

Maar ziet er wel goed uit allemaal!

Klopt, de RGB led strips zijn IP65.Zelf vermoed ik dat de IP rating meer te maken heeft met de manier waarop de lassen gelegd zijn in de strip en de afdichting hiervan aan de achterkant, dus niet de silicone voorkant. Kan zijn dat ik net mazzel heb gehad.

Het vermeld verbruik is bij maximale output van de LED's, in praktijk verwacht ik aan circa 50-70% voldoende te hebben. In mijn Rio180 kom ik niet boven de 65% uit en heb daarin naar mijn idee heel mooi licht.

853136ojoj_0_82_img_20150614_004304.jpg

img_20150630_085932.jpg
 
Ojoj zei:
Het vermeld verbruik is bij maximale output van de LED's, in praktijk verwacht ik aan circa 50-70% voldoende te hebben. In mijn Rio180 kom ik niet boven de 65% uit en heb daarin naar mijn idee heel mooi licht.
100 tot 150 watt dus; nog steeds wel veel voor led verlichting als je het vergelijkt met TL toch?
Maar ben het met je eens; je bak ziet er mooi uit!
Een rio 180 is 40cm diep? Ben benieuwd hoe krachtig het licht is op 50 of 60cm diepte en of planten dan genoeg licht krijgen...
 
Coos zei:
Ojoj zei:
Het vermeld verbruik is bij maximale output van de LED's, in praktijk verwacht ik aan circa 50-70% voldoende te hebben. In mijn Rio180 kom ik niet boven de 65% uit en heb daarin naar mijn idee heel mooi licht.
100 tot 150 watt dus; nog steeds wel veel voor led verlichting als je het vergelijkt met TL toch?
Maar ben het met je eens; je bak ziet er mooi uit!
Een rio 180 is 40cm diep? Ben benieuwd hoe krachtig het licht is op 50 of 60cm diepte en of planten dan genoeg licht krijgen...

Van wat ik online gezien heb worden aquaria rond de 150cm vaak uitgerust met een kleine 50W aan leds. Persoonlijk lijkt dat mij wat magertjes, maar misschien zijn die kwalitatief wat beter dan de mijne of ze zijn wat optimistischer.

De kleur van mijn ondergrond zal ook mee gaan spelen. Met een zwarte ondergrond zoals nu in de planning staat zal er minder weerkaatst worden dus zullen de LEDS harder moeten werken om optisch net zo veel licht in de bak te hebben. Ik zal tzt wat metingen doen om te kijken wat mijn lichtbak gedurende een dag in kWh uit het net trekt. Ik ben net als jou heel benieuwd hoe ver het licht komt, want deze bak is idd een stuk hoger dan de Rio 180. Deze is 40cm hoog. De balk in de Rio heb ik overigens geplaatst nadat de originele de geest gaf. Een zelfbouw ledbalk was ook nog eens stukken goedkoper dan een nieuwe van Juwel.

Het verbruik is voor mij een minder belangrijke factor overigens. Wat voor mij vooral mee speelt is dat ik zelf een kap moest bouwen en die wou ik niet te groot en lomp maken. Bovendien moest het dimbaar zijn en betaalbaar. Dat er allerlei andere kleuren mee gemaakt kunnen worden is een mooie bijkomstigheid. De lampen zullen trouwens niet de hele dag op de "hoogste stand" draaien, want ik simuleer zonsopkomst, middag en zonsondergang.

Ik zal mijn bevindingen uiteraard hier delen.
 
Weer een beetje aan het klussen geweest. Uitsparingen voor de kabels het leidingwerk. Ik kwam ook nog een leuk stukje hout tegen, dus gelijk mee genomen en gekeken hoe het eruit ziet. De zwarte jerrycan moet wat stenen voorstellen die ik eventueel onder het hout kan leggen.

385921ojoj_0_82_img_20151213_001228.jpg

485427ojoj_0_82_img_20151213_001439.jpg

298674ojoj_0_82_img_20151215_221707.jpg

384943ojoj_0_82_img_20151215_221746.jpg


Schakelbare stekkerdoos in de aanslag voor de pompen, verlichting en de verwarming.
183918ojoj_0_82_img_20151213_001535.jpg
 
bent al weer lekker bezig Ojoj wordt steeds fraaier
mooi achterwand ook ben benieuwd wat je er van vind als je hem binnen hebt maar op plaatje ziet het er goed uit
heb net even bij de eerdere link gekeken van de achterwand zitten wel hele mooie tussen
ben benieuwd naar het vervolg

groet

jaap
 
hey,
Ik ben van plan om ook te gaan beginnen met mijn led kap met dit forum als inspiratie, alleen ik heb er zelf best weinig verstand van. Zou je misschien stap voor stap een beetje willen uitleggen hoe je het gedaan hebt? Met stap voor stap foto? Heb me al best even zitten inlezen maar kan het nog niet helemaal volgen.
 
Joramvd25 zei:
hey,
Ik ben van plan om ook te gaan beginnen met mijn led kap met dit forum als inspiratie, alleen ik heb er zelf best weinig verstand van. Zou je misschien stap voor stap een beetje willen uitleggen hoe je het gedaan hebt? Met stap voor stap foto? Heb me al best even zitten inlezen maar kan het nog niet helemaal volgen.

Voor een stap voor stap how to kan je het best hier even kijken: --> hier klikken<--

Let er wel op dat de levensduur van de door mij gebruikte ledstrips waarschijnlijk niet bijzonder lang is. Ik merk in mijn Rio 180 dat de lichtopbrengst na een jaar aanzienlijk achteruit gaat.

Ik ben ondertussen in mijn hoofd aan het spelen met rev 2 waarbij ik gebruik zou maken van powerleds van Cree met eventueel een voorzet lens.

cree%20xp-g%202%20xpgbwt-l1-0000-00h51%20star%20pcb.jpg
 
De afgelopen tijd heb ik helaas weinig kunnen doen, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Eergisteren met een glasboor gaten geboord in de hoeken van de glas strips zodat de inlaat van de filters makkelijk achter de achterwand gestoken kan worden. Gisteren de achterwand erin gelijm en met het zand en het monsterlijk stuk hout gespeeld om te kijken hoe ik mijn inrichting ga maken. Ik ben niet geheel ontevreden. De foto's zijn gemaakt toen de bouwlamp aan stond, dus de belichting wordt later gelukkig wel wat anders.

img-20160217-wa0011.jpg

img-20160217-wa0006.jpg

img-20160217-wa0010.jpg

img_20160217_223215.jpg
 
zo was je er weer Ojoj zie dat je de achterwand hebt staan is dit de bestelde uit je eerder post
zo ja hoe is de kwaltijd en lang moeten wachten op levering
hout staat mooi nog nog planten water en gaan :D :thumbs:

groet

jaap
 
flipper34 zei:
zo was je er weer Ojoj zie dat je de achterwand hebt staan is dit de bestelde uit je eerder post
zo ja hoe is de kwaltijd en lang moeten wachten op levering
hout staat mooi nog nog planten water en gaan :D :thumbs:

groet

jaap

Hoi Jaap, de levertijd en communicatie was heel netjes. De levering duurde inclusief transport misschien een week of twee en dan heb ik nog op maat twee kamers achter de achterwand laten maken. Dat vond ik geniaal. Ik kreeg nog gratis ene paar kunst stenen in de zelfde stijl erbij dus daar ben ik ook blij mee. Nadeel is dat het wel blijft drijven, dus vastzetten is een must.

De toplaag is minder dik dan ik had verwacht. Ik dacht echt aan een keihard stuk epoxy of polyester, maar ik heb geen idee wat erop zit. Het voelt wel stevig aan hoor, maar ik houd zelf van bomb proof. Ik heb heel even getwijfeld of ik het geheel nog met epoxy zou behandelen, maar aangezien ze toch 10 jaar garantie op het geheel geven heb ik het gelaten voor wat het is. Enige voorwaarde is dat je geen Clown Botias hebt, want die zouden door de top laag heen kunnen knabbelen. Ander puntje is dat de kleur niet helemaal overeen komt met wat er op de site stond. Op de site was het wat grijzer, nu is het voornamelijk bruin. Het past verder prima bij mijn inrichting, dus ik ben er heel tevreden mee. Nu nog zien hoe het zich houdt met de vissen en het water.

Houd er overigens wel rekening mee dat je nog wat mag afdragen aan de douane. Ik geloof dat ik nog 36 euro moest betalen.
 
Ojoj zei:
Joramvd25 zei:
hey,
Ik ben van plan om ook te gaan beginnen met mijn led kap met dit forum als inspiratie, alleen ik heb er zelf best weinig verstand van. Zou je misschien stap voor stap een beetje willen uitleggen hoe je het gedaan hebt? Met stap voor stap foto? Heb me al best even zitten inlezen maar kan het nog niet helemaal volgen.

Voor een stap voor stap how to kan je het best hier even kijken: --> hier klikken<--

Let er wel op dat de levensduur van de door mij gebruikte ledstrips waarschijnlijk niet bijzonder lang is. Ik merk in mijn Rio 180 dat de lichtopbrengst na een jaar aanzienlijk achteruit gaat.

Ik ben ondertussen in mijn hoofd aan het spelen met rev 2 waarbij ik gebruik zou maken van powerleds van Cree met eventueel een voorzet lens.

cree%20xp-g%202%20xpgbwt-l1-0000-00h51%20star%20pcb.jpg

waarom niet zoiets?
http://www.plantedtank.net/forums/20-di ... 5-25*.html

heb je gegarandeerd langere levensduur, en meer lumen per watt
 
En hoe staat het er nu voor? zeer benieuwd.

Jammer dat je niet met de stenen strips bent verder gegaan. Wat zou dat gaaf zijn geweest.
 
Deze blijf ik volgen want ben zelf ook bezig met een kast van steiger hout.
Vooral het led gedeelte vind ik boeiend om te zien en te lezen want wil zelf ook overstappen :)
Mooie bak en bijna het zelfde als mij :)
 
Ziet er heel mooi uit. Ik volg deze want ik ben namelijk ook begonnen met een volglas bak waarbij ik de rest nog allemaal zelf ga maken. Ik volg zeker ook de led verlichting hier.
Kan het trouwens geen kwaad dat de lichtbak volledig dicht is ivm de lucht? Ik twijfel nl nog altijd aan een open bak met een hangende verlichting of toch een verlichtingsbak.
 
Hoi allemaal, het is een tijdje stil geweest van mijn kant. Zoals jullie al wisten was mijn relatie op de klippen gelopen en uiteindelijk is dat voor zo ongeveer elk puntje die je maar kunt bedenken bij de rechtbank terecht gekomen. Recente stand van zakken is dat ik nu bezig ben om de woning over te nemen en dat alles rondom mijn dochtertje eindelijk geregeld is. Nu wacht ik nog op een uitspraak van de rechtbank over de finaciele afwikkeling en dan zijn we helemaal klaar. Ik had destijds bij de koop van de woning een zak geld bij de notaris op tafel gelegd en daar wil mijn ex graag de helft van hebben en daar was ik het niet zo mee eens. Inmiddels ook weer een leuke meid tegen het lijf gelopen waar het heel gezellig mee is, dus ik had even van alles te doen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik stil heb gezeten met het aquarium :)

Eerst heb ik de nieuwe bak gevuld met water, en de eerste e1501 aangesloten. Vervolgens ruim een maand of 2 laten indraaien en heb daarna de vissen over gedaan van de oude naar de nieuwe bak. hierbij wel last gekregen van bacteriebloei die behoorlijk hadnekkig was. Toen dit opgelost was kwam er een vremde witte soort schimmel in mijn bak. Gelukkig wisten mijn vissen hier wel raad mee.

IMG-20160319-WA0001[1].jpeg


Mijn eigen bouw leds heb ik de deur uit gedaan. Dat ze niet lang mee zouden gaan wist ik wel, maar dat het zo snel zou gaan viel een beetje tegen. Ik vermoed dat ze veel te warm worden en daardoor al rap aftakelen. Bovendien werd de silicone laag ook snel minder transparant dus nog minder licht. De zelfgemaakte lichtkap begon ook kuren te vertonen, mocht ik deze nog eens maken, dan ga ik de binnenkant zeker weten met epoxy en glasweefsel behandelen. Door het vocht ging het toch te veel werken. Weer wat geleerd dus.

Ik heb nu een Giesemann Pulzar HO 95 Watt dimbare led systeem gekocht. Samen met een lichtkap. Koste even wat centjes, maar hij bevalt heel goed.

m5ALYft0QyfAfntXtQ8N7a4ciYiGIVc2.jpeg


Enig minpunt is alleen dat het waternivo in het aquarium niet hoog genoeg kan worden om achter de kap te verdwijnen. Ik zit nu nog met een lelijke water rand, maar daar weet ik wel wat op. Weer wat geleerd om op te letten bij het bouwen vna het aquarium. Wat er nu gebeurd is, is dat er eerst aan de zijkant op gelijke hoogte met de rand een strip van 10mm dik is gelijm, vervolgens daaronder aan de voor en achterkant een strip van 10mm dik over de hele breedte. Effectief ben ik dan al 20mm aan hoogte verloren. In de hoeken van het aquarium zit nu ook ivm overlap van de twee strips een versteviging van 20mm dik glas. Bij een volgend aquarium denk ik dat ik ga vragen om de strips allemaal op gelijke hoogte, dus zonder overlap in de hoeken te doen.

Omdat ik toch wat last van algen begon te krijgen heb ik heb inmiddels ook een CO2 systeem geinstalleerd en een tweede JBL e1501 zodat overal genoeg stroming is. Ook geef ik nu dagelijks plantenvoeding en het lijkt effect te hebben.

Hier eerst wat foto's in mijn poging om plantjes te houden zonder CO2. Hier is het net geplant. Tevens is de collectie vissen uitgebreidt, hierover later meer.

IMG-20160802-WA0011[1].jpg


IMG-20160802-WA0012[1].jpg


IMG-20160802-WA0015[1].jpg


IMG-20160802-WA0016[1].jpg


IMG-20160802-WA0010[1].jpg


IMG-20160802-WA0026[1].jpg


IMG-20160805-WA0005[1].jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ff 10.000 lumen op je bak hangen xD
wel mooie lampjes, zijn de kleuren ook apart te bedienen?
wel naar van je scheiding.. maar zo te merken loopt dat nu allemaal wel weer los
 
De kleuren zijn apart te bedienen, al moet ik zeggen dat de interface om het in te stellen wel erg klein is op de telefoon. Ik gebruik een app die door middel van bluetooth met de controller kan praten. Dat ziet er dan ongeveer zo uit.

xt1ZzrNSHBCubWuK2NZxwuFlxkiW_yIU.jpeg


Ik twijfel overigens of ik misschien nog zo'n balkje erbij zal hangen voor iets meer spreiding van het licht en dat ze op een lager vermogen kunnen draaien. Leuk dat ze 95Watt in zo'n balkje proppen, maar ik durf hem niet langere tijd op 100% te laten draaien. Ik heb geen zin om de leds vroegtijdig te frituren en twijfel of passieve koeling voldoende is om zoveel warmte af te voeren. Ik zal eens kijken of ik ene manier kan verzinnen om te meten hoe warm de behuizing wordt. Hij is nu prima vast te houden op 100%, maar gevoelstemperatuur is niet bepaald objectief.

Alles begint nu wat meer op z'n pootjes te komen. Het duurt wel lang allemaal en kost enorm veel energie. We zijn inmiddels twee jaar verder en de rechtbank blijft een uitspraak steeds maar uitstellen wat mijn inziens belachelijk is. Ik wacht nu al sinds april dit jaar op een uitspraak. :stom: Maar als jij zelf een document een dag te laat inlevert ben je het haasje.
 
Richtlijn is over het algemeen: zolang je het vast kan houden zonder je vingers brand zit het wel goed.
Maar snap dat je de balken niet teveel wilt belasten.
 

Terug
Bovenaan