Steigerhout meubel + nieuwe bak 160x50x60 + Led verlichting


O

Ojoj

Guest
Enige tijd geleden ben ik als nieuwkomer met een Juwel Rio 180 begonnen. Achteraf een verkeerde aanschaf door uitvallende onderdelen. Het meest recent probleem is de lichtbalk die de geest gaf bij het plaatsen van een nieuwe lamp. Hier had ik mijn buik vol van dus besloot ik maar gelijk naar een nieuw aquarium te kijken. Voorzichtig zat ik te snuffelen bij de Rio 240, toen werd dat de 300 en uiteindelijk leek de Rio 400 ook wel interessant. Trofis heeft ook de revue gepasseerd en allemaal hadden ze wel iets wat me niet zo kon bekoren.

Mijn grootste bezwaar is eigenlijk toch wel de verlichting, of beter gezegd. Het gebrek aan fatsoenlijke led verlichting. Heel voorzichtig begon het idee te groeien om een vol-glas aquarium te bestellen en zelf een kap te maken gevuld met LED icm een led controller. Dan het meubel..... tja, een fan van fineer ben ik nooit geweest, maar zie maar eens wat te vinden wat je goed bevalt.

Een topic hier op het forum wist mij wel heel erg te inspireren. Een mooie kast van steigerhout. Dat zag ik ook wel zitten. Aangezien ik geen twee linker handen heb ben ik dan ook met wat ruwe maten in m'n hoofd naar de lokale houthandel gegaan en heb daar wat hout meegenomen. In kon 160cm aan breedte makkelijk kwijt in de kamer en aangezien mijn vriendin een extra kast ook wel zag zitten en het geen probleem vond als ik de volledige bovenkant voor een aquarium zou benutten heb ik dat als basis aangehouden bij de offerte aanvragen voor een aquarium. Die moet nog besteld worden, hier kom ik later op terug.

Het resultaat van de kast tot nu toe:
Frame in de woonkamer. Even kijken hoe dat er ongeveer uit komt te zien. Op de zelfde foto zie je mijn tijdelijke oplossing voor de defecte lichtbak. Een waterdichte armatuur die er los bovenop ligt. Niet mooi en eigenlijk te weinig licht voor m'n planten. Maar beter iets dan niets.
299813ojoj_0_82_img_3203.jpg


Achterwand van massief hout er tegenaan. Scheidingswanden worden gelijk als extra steun voor het bovenblad ingezet.
432242ojoj_0_82_img_3217.jpg


De boel naar buiten verplaatst aangezien het was gestopt met regenen. Binnen klussen is toch niet ideaal. Zijwand en bovenblad zitten erop. Ik heb besloten om niet met verstek te werken bij de overgang zijwand/bovenblad. Een paar planken waren niet kaarsrecht en dus niet goed in verstek te zagen met een smerig resultaat als gevolg. Het uiteindelijk resultaat vind ik veel mooier. Op de achtergrond een verzameling gereedschap. Bouwstofzuiger, zaagtafel, invalzaag steunrol je verzamelt zo eens wat in je leven :)
416743ojoj_0_82_img_3218.jpg


Even de achterkant bekijken.
269789ojoj_0_82_img_3219.jpg


Goed gereedschap is het halve werk. Planken van 43cm breed en 7.5cm dik kunnen er zonder problemen in. De planken waren 5m lang dus een extra steunrol (niet op de foto) is aan te bevelen.
697599ojoj_0_82_img_3220.jpg



Hier is de voorkant afgewerkt met de afdek latten. Deze konden wel netjes in verstek. Met uitzondering van de achterkant is alles van binnenuit geschroefd. Aan de buitenkant zie je dus geen enkel gat.
613588ojoj_0_82_img_3221.jpg



To do:
-Deurtjes maken
-Methode vinden om het een verweerd uiterlijk te geven. Ik heb veel gelezen over een oplossing van azijn met staalwol. Binnenkort ga ik dat op een stukje rest hout uitproberen.
-Gaten zagen voor de doorvoer van slangen. Dit doe ik als ik mijn pompen binnen heb
-Techniek etc uitwerken
-Aquarium bestellen
-Visbestand bedenken
-Achterwand maken
 
Kan de foto's nu wel zien en het ziet er top uit. Ben erg benieuwd hoer het eruit komt te zien als het eenmaal helemaal af is
 
Ik denk dat het komt door de verhuizing van het forum. Ik kon ze ook tijdelijk niet zien.
Bedankt voor alle complimenten voor zo ver :)

De leds die ik ga gebruiken heb ik bij Bangoods besteld. De led controler is een TC420 van DX.com
De controler en voeding heb ik al binnen, de rest helaas nog niet, maar die verwacht ik elk moment binnen te krijgen. Als ik achter de pc zit zal ik proberen alle technische gegevens te plaatsen. Ik ben geen elktrotechnicus, dus het kan een tijdje duren voordat ik alles werkend heb.

Voorlopig kan ik me even druk maken over welke scharnieren ik ga gebruiken voor de deuren en hoe ik de kast ga schilder/beitsen/verweren. Ik heb een beeld van hoe hij eruit moet zien, ik ben er alleen nog niet welke techniek erbij hoort. Hieronder een voorbeeld voor de kleur. Ik heb een tv meubel in de zelfde stijl en die bevalt echt super goed.

22036_LR.jpg.265.199.jpg
 
Vanwege werk moest ik met enige spoed voor een tijdje naar het buitenland, dus is het even stil geweest hier. Vandaag met de kwast en verf in de weer geweest, het resultaat vind ik niet zo verkeerd.

Hier met de eerste laag, de kleur is gestoomde noten)
951214_0_82_img_3282.jpg


Hier met een tweede
423228_0_82_img_3283.jpg


Morgen zijn de deuren aan de beurt.
 
kast is op zich mooi maar hoe vlak is je bovenblad en blijft dit ook zo hout werkt nu eenmaal
als ik het goed zie heb je het opgebouwd uit drie planken hoe zit het met de naden en dikte onderling
houd er wel rekening mee dat een vol glas bak geen frame heeft

groet
jaap
 
Ronan12345 zei:
Mooi hoor
Je mag ook wel een meubel van mijn maken :p
Tnx, die opmerking heb ik de afgelopen week vaker gehoord. Wie weet doe ik dat nog wel eens een keer. Eerst het ontwerp wat verder uitwerken en verbeteren, de eerste keer zit je toch behoorlijk te prutsen. Tot nu toe vind ik de scharnieren het lastigst. Ik wil potscharnieren gebruiken, maar die zijn schaars voor deze dikte van de deur.

@jaap
Er zitten hele lichte oneffenheden in het blad. Ik heb er al heel lang met een grote Rotary schuurmachine op staan schuren, maar 100% vlak krijg ik hem niet. Het is mm werk. Vervolgens met de aquariumvissen gebabbeld en die gaf aan dat hij met 2cm tempex onder het aquarium weinig problemen te verwacht.

Een andere optie is om een frame op de kast te maken met een betonplex plaat erop.
Zie onderstaand voorbeeld.
727636rogolf1_0_82_20120312_21.jpg
 
Ojoj zei:
Vervolgens met de aquariumvissen gebabbeld en die gaf aan dat hij met 2cm tempex onder het aquarium weinig problemen te verwacht.
Ik bedoel natuurlijk de aquariumbouwer..... damn you autocorrect!
 
Ojoj zei:
Er zitten hele lichte oneffenheden in het blad. Ik heb er al heel lang met een grote Rotary schuurmachine op staan schuren, maar 100% vlak krijg ik hem niet. Het is mm werk. Vervolgens met de aquariumvissen gebabbeld en die gaf aan dat hij met 2cm tempex onder het aquarium weinig problemen te verwacht.

Een andere optie is om een frame op de kast te maken met een betonplex plaat erop.
Zie onderstaand voorbeeld.
727636rogolf1_0_82_20120312_21.jpg

Ik ga binnenkort ook starten met een soortgelijk meubel en liep tegen hetzelfde aan. Planken gaan waarschijnlijk werken, maar voor de look is het wel zo mooi dat alles van steigerhouten planken is. Daarom ga ik waarschijnlijk op de plaats waar mijn aquarium komt te staan een gedeelte uit de planken frezen. Leg er daarna een stuk watervast multiplex in ofzo. Daarmee blijft de ondervloer voor het aquarium mooi vlak, maar zie je het multiplex niet.

*edit* hier ook vreemde autocorrect op de tablet :S
 
Ojoj zei:
Ojoj zei:
Vervolgens met de aquariumvissen gebabbeld en die gaf aan dat hij met 2cm tempex onder het aquarium weinig problemen te verwacht.
Ik bedoel natuurlijk de aquariumbouwer..... damn you autocorrect!
:D dacht al een vissen luisteraar :D

wat tempex betreft ben ik zelf niet zon voor rede bak is moeilijk te verschuiven/verplaatsen geeft gauw rommel
weet dat sommige bakenbouwers er voor de stevigheid een watervaste plaat onder lijmen
voordelen bak laat zich makkelijker verplaatsen
bodem goed beschermt tijdens transport voor al de kwetsbare hoeken onderkant
plaat verschuift niet en is vlak

groet

jaap
 
wat leuk dat mijn oude topics nog voor inspiratie dienen :)

Je hebt er wel iets moois van gemaakt,dit zal echt een juweeltje worden voor je huiskamer.

ik hobby ook nog wel af en toe om een mooi meubeltje te maken.
wat betreft het probleem van je bovenkant had je ook eventueel de gehele bovenkant van betonmultiplex kunnen maken en dan de randen van het meubel iets erboven uit kunnen laten komen.
Deze methode heb ik nu zelf ook thuis met een 2 meter bak en ik heb er laatst eentje gemaakt voor en collega van mij.

zo bedoel ik het

113844rogolf1_0_82_20140814_214639.jpg


239336rogolf1_0_82_20140814_214618.jpg


594715rogolf1_0_82_20140816_183434.jpg


hier zie je dan ook dat de onderkant van het aquarium in het meubel valt en je dus ook niet tegen een lelijke rand aan de onderkant kijkt (heb ook nog een rubber mat tussen het hout en het aquarium gelegt)

dit is mijn huidige aquarium nu thuis

798475rogolf1_0_82_20140330_142043.jpg


Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Succes nog met het verder afmaken van je meubel en aquarium,ik ga het volgen.
 
ROGOLF1,

Je eigen link " mijn eigen ontwerp rio 400 meubel " werkt niet meer.

Wil je het aanpassen?

Graag wil ik je topic hierover lezen.

B.v.d.

Henk P.
 
complimenten hoor rogolf1 heb je zo mooi op gelost prachtige oplossing
je brengt me wel op een idee zo voor de toekomst
trouwens laatste foto van de huidige bak is ook een plaatje lekker rustige inrichting

groet

jaap
 
rogolf1 zei:
wat leuk dat mijn oude topics nog voor inspiratie dienen :)

Je hebt er wel iets moois van gemaakt,dit zal echt een juweeltje worden voor je huiskamer.

ik hobby ook nog wel af en toe om een mooi meubeltje te maken.
wat betreft het probleem van je bovenkant had je ook eventueel de gehele bovenkant van betonmultiplex kunnen maken en dan de randen van het meubel iets erboven uit kunnen laten komen.
Deze methode heb ik nu zelf ook thuis met een 2 meter bak en ik heb er laatst eentje gemaakt voor en collega van mij.

zo bedoel ik het

113844rogolf1_0_82_20140814_214639.jpg




hier zie je dan ook dat de onderkant van het aquarium in het meubel valt en je dus ook niet tegen een lelijke rand aan de onderkant kijkt (heb ook nog een rubber mat tussen het hout en het aquarium gelegt)

Dit is een oplossing zoals ik hem zelf ook bekeken heb. Probleem voor mijn situatie is echter dat mijn kast groter gaat worden dan het aquarium. Ik heb 3 jonge kinderen in huis, en heb daardoor meer kinderspul dan opbergruimte. Het idee was dus om een kast te gaan maken waar we het speelgoed in kunnen doen waar ze veel mee spelen. Bijkomend voordeel is dat ik dan op deze kast een aquarium kwijt kan ;) Het aquarium is echter maar 80cm, de kast wordt 125cm.

Ik denk dat ik het ga oplossen door het uitfrezen van de planken op de plek waar mijn aquarium komt te staan. Hierin plaats ik dan een watervaste multiplex plaat. Hierdoor heb ik dan vlakke ondergrond maar aan de bovenkant toch gewoon hetzelfde materiaal in het zicht.

Voorbeeld van hoe ik het hoogstwaarschijnlijk ga maken:

386739amarantha_0_82_aquameubel_bovenkant.jpg
 
flipper34 zei:
wat tempex betreft ben ik zelf niet zon voor rede bak is moeilijk te verschuiven/verplaatsen geeft gauw rommel
weet dat sommige bakenbouwers er voor de stevigheid een watervaste plaat onder lijmen
voordelen bak laat zich makkelijker verplaatsen
bodem goed beschermt tijdens transport voor al de kwetsbare hoeken onderkant
plaat verschuift niet en is vlak
Die plaat eronder lijmen is wellicht wel een goed idee. Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden bij mijn bouwer zijn.

@rogolf1
Had ik dit idee maar eerder gezien. Begin er nu sterk aan te twijfelen of ik niet gewoon opnieuw zal beginnen :oops:

Nu zie ik in de gouwigheid al 3 van die kasten staan bij jou. Heb je daar overigens allemaal potscharnieren gebruikt? Ik heb nogal moeite gehad om passende te vinden (als het goed is komen die vandaag binnen). Welke scharnierne heb jij gebruikt en heb je misschien wat close up foto's van de beestiging? Zo te zien ben je daar heel handig in, want de kieren zijn minimaal. Hopelijk krijg ik het ook zo strak.

@Amarantha
Hoe ga je de onderkant van je freesvlak helemaal vlak krijgen? Als je de bovenkant van je blad als aanslag hebt om overheen te glijden, gaat de onderkant van je freesvlak de zelfde oneffenheden vertonen als de bovenkant van je kast.

Voor mij is deze toepassing overigens minder goed uit te voeren aangezien mijn aquarium ongeveer net zo groot als de kast gaat worden.

Misschien deze maar te koop zetten als normale meubel voor in heus en een nieuwe maken met de recente foto's van rogolf1 in m;n achterhoofd. Wat een luxe problemen :stars:
 
Ojoj zei:
@Amarantha
Hoe ga je de onderkant van je freesvlak helemaal vlak krijgen? Als je de bovenkant van je blad als aanslag hebt om overheen te glijden, gaat de onderkant van je freesvlak de zelfde oneffenheden vertonen als de bovenkant van je kast.

Gewoon een mal maken voor het te frezen oppervlakte. Als die vlak is kan je de diepte instellen en dan een egaal vlak uitfrezen.
 
Ik heb zelf gewoon keukenkast scharnieren gebruikt (wel binnenliggend)
Ik zal proberen vanavond even een paar fotootjes te maken en laten zien (moet zo gaan werken)
als ik jou was en je wilt het graag maken zoals ik gedaan hebt,kan je of helemaal opnieuw beginen of gewoon de bovenste planken vervangen voor een multiplexplaat (deze is toch iets dunner als de steigerhouten planken waardoor je automatisch een rand creeerd aan de voorkant)en dan de zijkanten vervangen voor iets langere.
Amaranda: ik snap eigenlijk nog niet waarom je niet gewoon de gehele kast gebruikt voor het aqaurium.
je verliest qua kastruimte toch niks als het aquarium net zo groot is als de kast,de ruimte eronder blijft hetzelfde.
Als je dan ook nog gebruik gaat maken van een intern filter,kan je gewoon de gehele kast gebruiken als opbergruimte ;)
 
Zie net dat je de zijkanten toch al gelijk hebt met de bovenplanken,dus daar hoef je ook niks aan te doen.
is het alleen een kwestie van de 3 bovenplanken verwisselen voor een multiplexplaat en je bent klaar
 
rogolf1 zei:
Amaranda: ik snap eigenlijk nog niet waarom je niet gewoon de gehele kast gebruikt voor het aqaurium.
je verliest qua kastruimte toch niks als het aquarium net zo groot is als de kast,de ruimte eronder blijft hetzelfde.
Als je dan ook nog gebruik gaat maken van een intern filter,kan je gewoon de gehele kast gebruiken als opbergruimte ;)

Het is meer dat het aquarium bijzaak is. De kast zou al van die grootte worden omdat dat precies tegen een stukje vrijstaande muur past. En toevallig kon ik een leuk 80cm aquariumpje op de kop tikken voor weining, dus die komt er op te staan. Vandaar...
 
rogolf1 zei:
Zie net dat je de zijkanten toch al gelijk hebt met de bovenplanken,dus daar hoef je ook niks aan te doen.
is het alleen een kwestie van de 3 bovenplanken verwisselen voor een multiplexplaat en je bent klaar
Dat is inderdaad een mogelijkheid, ik weet alleen niet zeker of ik nog bij alle schroeven kan komen. Vanavond er maar even naar kijken.

Ik ga ook keukenscharnieren gebruiken, maar heb nogal moeite om ze pakken te krijgen die geschikt zijn voor 32mm dikke planken (ook inliggend). Ik heb ze nu uiteindelijk van de firma Blum besteld. Heb al een bericht gekregen dat ze thuis liggen te wachten. Ik ben benieuwd.
 
Na lang wikken en evenijkt het er toch op dat het een optie is om het bovenblad los te halen en te vervangen voor een plaat. De maat van de plaat is dan 160x53cm dus een aquarium past er mooi op.

Het enige waar ik nog aan twijfel is of de hoogte van de opstaande rand nog voldoende is. Zonder blad is dat 32mm. Ik weet niet hoe dik de vervangende plaat moet zijn maar ik gok op een kleine 10mm om doorbuigen te minimaliseren. Dan blijft er 22mm over voor het verbergen van een mat en zandlaag. Is dat voldoende?

Hoe hoog heb jij hem gemaakt?
 
Foto's helaas nog niet gelukt:(
Ik heb hem zelf ook maar 2 cm laten oversteken.
Mij ging het meer om de kitrand van het aquarium te verbergen,het zand maakte mij niet zoveel uit.
ben is benieuwd naar het eindresultaat
 
Ik ben weer een beetje verder gekomen. Helaas nog niet alles af kunnen krijgen, maar het ziet er steeds beter uit.
641252ojoj_0_82_img_3310.jpg


En toen was m'n hout en m'n verf op :juggle:
Als de bovenkant er nog af gaat heb ik weer hout over, maar extra verf moet ik toch nog om.
 
rogolf1 zei:
Foto's helaas nog niet gelukt:(
Ik heb hem zelf ook maar 2 cm laten oversteken.
Mij ging het meer om de kitrand van het aquarium te verbergen,het zand maakte mij niet zoveel uit.
ben is benieuwd naar het eindresultaat
Ik denk dat ik dan bij mij nog een extra randje erop ga lijmen. Een beetje zand vind ik niet zo erg, maar slechts 1cm verbergen is voor mij net te weinig.

Bij een eventuele nieuwe zou ik de voorkant in een ander verstek kunnen zagen bv 50/40 ipv 45/45 graden. Dan zou je wat hoger uit kunnen komen zonder losse rand erbij te plakken.

Bedankt voor alle complimenten ook. Ben zelf ook blij met het resultaat, maar ik ben dan ook een tikje bevooroordeeld :D. ALs anderen je mening delen is dat altijd een positieve opsteker!
 
En is het meubel al helemaal klaar?
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

wat ik je ook nog als tip wil geven is dat je misschien beter tegen de onderkant van het houten frame nog een houten plaat (18mm multiplex oid) monteerd.
als je dan daarop nog een soort pootjes maakt (ik maak ze vaak dmv een gatenzaag rondjes uit te zagen) dan komt het meubel iets van de vloer af (wat het meubel niet zo massief en lomp maakt) en je kan hem beter waterpas zetten op de "pootjes"
Ik heb het zelf bij mijn 2 meterbak niet gedaan,maar heb er echt spijt van.
als ik hem ooit moet verhuizen oid ga ik dat alsnog doen. :thumbs:
 
Eerlijk gezegd ligt het project nu al een tijdje stil ivm het stuk lopen van mijn relatie na 13 jaar en een kleine hummel van nog geen 3 jaar oud.

Niet mijn keus, maar ik ben dus even met want anders bezig :(
 
Inmiddels zijn de stofwolken weer een beetje aan het opklaren. Er moet nog veel gebeuren en nog een aantal rechtszaken de revue passeren voordat het allemaal in kannen en kruiken zit, maar ik heb nu toch besloten dat ik de eerder ingezette plannen door ga zetten. Je moet ook wat plezier hebben af en toe toch :)

Vorige week is de nieuwe bak van 1.60m bezorgd en ik heb alvast een beetje ervaring op kunnen doen met het solderen van een led verlichting in de Rio 180. Het volgend topic heeft mij daar veel nuttige informatie over gegeven http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 307&page=2 . Zodra ik ga klussen aan de led verlichting voor de grote bak zal ik dat hier gedetailleerd beschrijven. Voor mijn 1m bak kwam ik volgens de verbruiksmeter al op een kleine 50W voor de led verlichting, dus na wat rekenwerk kwam ik tot de conclusie dat ik in de 160cm bak waarschijnlijk wel over de 100W van de huidige voeding heen zou wippen. Reden genoeg om een zwaardere voeding te bestellen en wat extra led strips aan te laten rukken. Deze bevinden zich nu ergens tussen China en Nederland.

Ondertussen ben ik op jacht naar een JBL e1501 ter aanvulling van de E901 die ik al heb staan
jbl-cristalprofi-e1501-greenline-buitenfilter_5341_0.jpg


Tevens staat er een Hydor 300w externe verwarming op het menu.
u_OzhW5MJsLE1qZ-zAppc3GGlB9zLweX.jpeg


Daar bovenop heb ik een STC-1000 temperatuur controller besteld waarmee ik een extra beveiliging tegen oververhitting kan aanbrengen (ik heb te veel verhalen over oververhitting gelezen). Deze kan de stroomtoevoer naar de Hydor onderbreken indien de temperatuur te hoog wordt.
u_OzhW5MJsLE1qZ-zAppc3GGlB9zLweX.jpeg


De laatste (middelste) deur van de kast wil ik vanavond of morgen af maken, vervolgens gaat er tempex onder de bak om de oneffenheden in mijn houten bovenblad weg te werken. Om de bak te verplaatsen heb ik twee van deze jongens aan laten rukken. Ideaal om de boel veilig van A naar B te transporteren:
18.jpg


Nu nog op zoek naar polycarbonaat of acryl tegen een leuke prijs. Hier wil ik door middel van verhitting en buiging en misschien wat blaaswerk een DIY Lily pipe of spraybar van maken. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat de beste stroming in de bak gaat geven. Waarom deze stap? Omdat ik vanwege de stabilisatiestrips niet met standaard spul uit de voeten kan en ik ben een groot voorstander van een een nette look.

De achterwand twijfel ik ook nog over. Zal ik voor raamfolie gaan met een tintje gaan of voor een dun achterwandje? Aangezien ik al zwart zand wil gebruiken (Hornbach), lijkt een zwarte achtergrond mij erg donker worden.
u_OzhW5MJsLE1qZ-zAppc3GGlB9zLweX.jpeg
 

Terug
Bovenaan