Steigerhout meubel + nieuwe bak 160x50x60 + Led verlichting


Aangezien je (zo lijkt het althans) een goede klusser bent is het volgende misschien iets voor je om te bekijken?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 459&page=1

En dan met name het gedeelte van het maken van een eigen externe verwarming. Ik zag namelijk dat je een externe verwarming in de planning hebt, maar een beetje handig iemand kan dat prima zelf in elkaar knutselen. Scheelt weer een paar euro, ook al is dat vaak niet de reden om iets zelf te maken.

Voor de rest, sterkte met de toekomst, en veel plezier met het project....
 
Dank je Amarantha.

Of ik een goede klusser ben geen idee, maar leuk dat het iig zo over komt :D

Mijn probleem is meestal dat ik meer idee�n heb dan mijn handen kunnen verwerken. Daarom probeer ik nu een beetje de balans te vinden tussen tussen zelf maken en kopen. Het topic wat je hebt gelinkt is heel interessant. Misschien dat ik het idee van een meetcel en reactor wel ga implementeren, verwarming twijfel ik nog een beetje over. Mijn eerste ingeving is om een gebruikte Hydor van marktplaats te pakken.
 
Ojoj verdorie zeg las van je tegenslag al ik het maar noemen is nooit leuk dat gebeuren goed dat je de hobby weer oppakt wat je zegt je moet ergens je plezier een je ontspanning vandaan halen
ben benieuwd hoe het gaat worden

vraag waar heb je de bak laten maken

groet

jaap
 
Dank je Jaap, ik ben ook benieuwd wat het gaat worden. De zin om nog dingen te doen was een tijdje helemaal weg, maar ik ben weer "alive and kicking" ;)

Momenteel hem ik in de 1m bak alleen warm wit en helder witte leds hangen. Vanavond ga ik daar RGB aan toevoegen en kijken hoe dat eruit ziet. Ik heb gelezen dat met name de planten gebaat zijn bij blauw en groen licht dus dat moet natuurlijk even getest worden voordat we het in de grote bak toe gaan passen.

De aquarium heb ik laten bouwen door Rob van Zorona. Uiterst vriendelijke man die goed mee heeft gedacht toen thuis het bommetje gedropt werd. Ik had net een paar weken daarvoor de bak besteld en hij had het glas al binnen, maar toen was de situatie met mijn woonruimte dusdanig onzeker dat ik hem een tijdje op "hold" heb gezet. Rob was zeer begripvol en totaal niet moeilijk wat dat betrof, dus dat was ook zeer prettig.

De prijs is bijzonder interessant, inclusief transport van Winschoten naar Zeeland kwam ik op iets van 320 euro uit waarbij de staande naden onder een hoekje geslepen werden (polyslijpen).

img_20150605_131819.jpg


LED verlichting in het 1m bakkie. Je ziet dat er 5 led strips in het profiel passen. Links en rechts kan ik nu nog 2 RGB strips kwijt. Op de tweede foto zie je hoe het profiel samen met deksels gebruikt kan worden. Mijn plan is om twee van deze profielen bovenop de 160cm bak te plaatsen. In theorie kan ik dan een kleine 22m aan led strip kwijt. Ik verwacht niet dat ik het nodig heb, maar dan kan ik ze minder fel laten branden wat de temperatuur en levensduur van de leds weer ten goede komt.
img-20150607-wa0012.jpg

img-20150607-wa0017.jpg

img-20150607-wa0019.jpg
 
Vandaag helaas wat minder goed nieuws. De buurman heeft even geholpen om EPS onder de nieuwe bak te leggen en als test ben ik hem gaan vullen. Toen er krap 10cm water in de bak zat zag ik opeens nattigheid op het EPS verschijnen.

Blijkt er een kit naad van de bodemplaat niet helemaal lekker te zijn waardoor er water uit komt lekken.
Gelijk alles weer leeg getrokken en de bouwer gemaild. Hopelijk valt het weer snel te herstellen.

img_20150618_212514_small.jpg


Links achterin zie je de vlek zitten op het EPS.

Niet letten op de kleur van de linker deur. Die moet ik nog beitsen.
 
Na overleg met de bouwer hebben we besloten dat ik eerst zelf even zou kijken of de lekkage te verhelpen was. Kosten voor de kit zouden daarbij vergoed worden.

Ik naar de bouwmarkt en wat Bison glas kit gekocht.

Ter hoogte van de lekkage (was klein overigens) wat van de kit weg gesneden en de boel netjes ontvet. Vervolgens een mooi nieuw lijntje aanbrengen. Door midden van een kitafstrijker weet ik zeker dat de kitlaag nu voldoende dik is.
715785ojoj_0_82_ojojimg1251.jpg


Na twee dagen drogen ben ik gaan vullen en hij is tot aan het randje gevuld. Tot op heden is het helemaal droog gebleven.

Daarnaast ben ik begonnen met de afwerking. Nu is er een houtenlijst langs de onderkant waar het zand achter gaat verdwijnen en ben ik van hardhout een lichtkap aan het maken. Gelijk ook het deurtje gebeitst. Dat oogt gelijk een stuk beter.
973929ojoj_0_82_img_20150621_150442.jpg


De lichtkap heb ik nog niet op de foto staan, die volgt later in de week.
 
Mooi projectje!!Te hopen dat de kit zijn werk goed blijft doen.
Succes met het vervolg! :thumbs:
 
De kit houdt het nog steeds. Althans, ik heb nog geen natte voeten gehad.

Ondertussen weer leuke vorderingen gemaakt met de lichtkap.
img_20150625_231728.jpg


Hier zien we twee klemmen voor verstek verbindingen samen met ene lijmklem, spanband en een emmer om de naad netjes dicht te drukken. Bij dit hoekje kreeg ik anders een kiertje in de naad.

img-20150625-wa0010.jpg


Hier een overzichtsfoto van het geheel. Even de lijmklemmen weg denken. Deze houden hier nog een latje op zijn plaats waarmee de constructie op de rand van het aquarium rust.

img_20150626_093427.jpg


Hier een detail foto van de binnenkant. De kopse kant krijgt ook nog een latje ter ondersteuning. Het ALP3 profiel zie je ook liggen, deze komt straks op een twee rand te liggen die ik er nog in moet lijmen zodat het mooi vlak met de bovenkant van de kap ligt.

img_20150626_093451.jpg


Ik ga twee profielen gebruiken zodat ik zowel voor als achter in de bak voldoende licht heb. Ik twijfel nog over de aanschaf van een tweede tijdcontroler zodat ik beide balken afzonderlijk kan schakelen.
 
ziet er goed uit zeg mooie oplossing voor de kap
je breng me op idee�n

groet


jaap
 
mooi werk hoor..

puntje van kritiek..jammer dat de kap niet van hetzelfde materiaal is als de kast...maar dat is mijn mening..

verder ziet het er erg keurig uit..
 
Dan je Jaap, heb de kap van Jewel als inspiratie gebruikt bij dit ontwerp. Voordeel is ook dat ik makkelijk de balken kan verschuiven als ik de flappen weg haal die er tussen liggen. Dan zit het licht nooit in de weg bij werkzaamheden aan de bak.

@Dordrecht.
De kast is van steigerhout en de kap van hardhout aangezien het aan een veel hogere luchtvochtigheid blootgesteld wordt. Ik ben bang dat als ik exact het zelfde hout gebruik het binnen de kortste keren krom gaat staan. De kap wordt later nog gebeitst. Met beits gaat de kleur met de rest van de kast bijna ge�venaard worden. Dit is dus niet de uiteindelijke kleur, want dat is idd geen porum.
 
Ziet er zeer mooi uit, ben benieuwd hoe mooi de bak echt is als die helemaal is ingericht met visjes en planten ;)
 
Tnx, daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Zit me suf te piekeren over de indeling en de vissen, maar daar heb ik meer moeite mee dan met de techniek :)
 
Al rond slenterend bij de bouwmarkt begon ik mij af te vragen of het een idee zou kunnen zijn om natuursteen strips als achterwand van mijn aquarium in te zetten.

Heeft iemand ooit een aquarium gezien waar dit toegepast is zodat ik eens kan kijken wat het eindresultaat zou kunnen zijn?

Zie hier voorbeelden van wat ik bedoel
Even klikken

3f32bcdd983df214.jpg
 
Ik had ook al zoiets van wauw toen ik het voor mij zag W0uter :)

Ik ga morgen even een winkel bezoeken waar ze dergelijke strips hebben. Ik krijg er hoe langer hoe meer zin in om het te proberen. Ik heb alleen vraagtekens over hoe ik ze het best bevestig en verwerk, want je wilt niet dat zo'n strip later los komt en naar beneden valt in je bak.

Gisteren ben ik weer bezig geweest met de lichtkap. Deze is nu bijna klaar. Ik moet nu alleen nog een doorvoer maken voor de waterleidingen en de led verlichting inbouwen in de twee aluminium profielen. Verder heb ik het middelste deurtje klaar. Foto volgt na het schilderen.

img_20150719_193517.jpg

img_20150719_193524.jpg

img-20150719-wa0040.jpg


De grijze platen (massief PVC van 3mm dik, vooraf op maat gesneden door de leverancier) wil ik nog voorzien van een folie met een hout motief zodat het geheel beter bij elkaar past. Tevens ga ik nog een paar verzonken handgreepjes plaatsen anders krijg ik het deksel niet meer open. Het hardhout krijgt nog een beits zodat het beter kleurt bij de kast.
 
Hoi OjOj,

Mag ik vragen waar je dat ALP3 profiel aangeschaft hebt?
Ben je niet bang dat de 3mm dik PVC gaat buigen door de warmte die van je water af komt?
Ik vraag dit omdat ik op mijn bioloog 3x plaatjes trespa van 5mm dik had gemaakt maar deze trokken allemaal krom.
Zelf heb ik nog een grote PVC plaat van 2x3mtr liggen maar als ik die buiten neerleg dan zie je hem gewoon krom trekken.

Ligt de houten lichtkap los op je bak of heb je hem op het glas gekit?
Ga je de binnenkant nog voorzien van een laag wat waterafstotend is?

Zoals je merkt al wat vragen, aangezien ik ook aan een bak ga beginnen waar ik deze dingen ook nog zelf om moet maken.
Doorom even wat vraagjes zodat ik deze samen kan voegen met mijn eigen ideeen.
 
Silcootje zei:
Hoi OjOj,

Mag ik vragen waar je dat ALP3 profiel aangeschaft hebt?
ALP3 profielen

Ben je niet bang dat de 3mm dik PVC gaat buigen door de warmte die van je water af komt?
Ik vraag dit omdat ik op mijn bioloog 3x plaatjes trespa van 5mm dik had gemaakt maar deze trokken allemaal krom.
Zelf heb ik nog een grote PVC plaat van 2x3mtr liggen maar als ik die buiten neerleg dan zie je hem gewoon krom trekken.
Nee, op mijn Juwel Rio 180 liggen namelijk van oorsprong kunststof platen van 2.5mm dik en dat gaat prima. Krom trekken kan door twee zaken komen, inwerken van vocht, daar heeft PVC geen last van, of temperatuursverschillen tussen de twee zijden van de plaat. Als je hem buiten in de zon legt krijg je best grote verschillen tussen de koude en de warme kant. Stel je voor dat de onderkant 20 graden is en de bovenkant een graadje of 50 aan tikt, dan heb je het over 30 graden verschil. Mijn woonkamer zit meestal rond de 20 graden in de winter en 25 in de zomer. Mijn aquarium probeer ik op 25 graden te houden. Dat is een miniem verschil dus ik maak mij mbt krom trekken van de warmte geen zorgen. Trespa staat er trouwens om bekend dat het flink kan werken ;)

Ligt de houten lichtkap los op je bak of heb je hem op het glas gekit?
Ga je de binnenkant nog voorzien van een laag wat waterafstotend is?
De lichtkap ligt er los op. Ik ga nog wel een lijntje tochtband aanbrengen op de lat waar de kap op rust zodat het echt goed afsluit zodat ik geen condensvocht langs het glas heb lopen. Als dat niet werkt is kitten een optie.

Ik ga de binnenkant behandelen met rambo beits. Het zelfde als wat aan de buitenkant zit. Voordeel is dat je het makkelijk kan bijwerken zonder dat je alle oude verf hoeft te strippen. Het blijft ademen, dus geen vocht onder je lak. Het is hardhout dus zou onbehandeld buiten 15 tot 25 jaar mee moeten kunnen. Laat het de helft zijn en ik ben nog steeds spekkoper, want het koste mij een kleine 60 euro aan hout om deze kap te maken.

Zoals je merkt al wat vragen, aangezien ik ook aan een bak ga beginnen waar ik deze dingen ook nog zelf om moet maken.
Doorom even wat vraagjes zodat ik deze samen kan voegen met mijn eigen ideeen.

Geen enkel probleem, leuk juist dat er vragen los komen naar aanleiding van mijn topic.

Detail foto van de kap. De onderste lat (rechts) komt bovenop het glas van het aquarium te liggen. De bovenste (links) is waar het deksel op rust.
img_20150721_004927.jpg


Hier zie je goed waar het deksel in komt te liggen. Het is maar een mm of 4 verzonken. De bellenblaas is van mijn dochter, niet van mij :)
img_20150721_004957.jpg


Kast voorzien van middelste deur en beits op alle delen.
img_20150721_100408.jpg
 
hallo Ojoj ben je alweer veder gekomen met je project ben benieuwd hoe het er voorstaat met de bak en kap
vooral hoe je ledverlichting er in hebt zitten en hoe gemonteerd
kortom een update zou mooi wezen

groet

jaap
 
Erg leuk om te volgen, het ziet er goed uit!
Zelf ben ik ook bezig met een vergelijkbaar project; eigen meubel maken en een zelfbouw aquarium erop plaatsen + inrichten.
Ik ben alleen nog niet zo ver als dat jij bent, ik ben bezig met mijn deurtjes te lijmen :D

Zal snel eens een topic aanmaken als je het leuk vindt!

Nog twee kleine vraagjes:
1) Wat heb je uiteindelijk tussen je aquarium bodem en het meubel geplaatst? Is dit ingefreesd, zoals je ergens van plan was?
2) Heb je ook 'pootjes' gemaakt, naar aanleiding van de suggestie gegeven door Rogolf1?

En ook ik ben wel nieuwschierig naar je voortgang :)
 
Hoi allemaal. Sorry voor de lange radiostilte. Het is ivm priv� omstandigheden een beetje rustig geweest, maar ik ik heb vandaag de draad weer opgepakt. Tijd voor de eindsprint. Zojuist heb ik de eerste 10m led strips gesoldeerd. Overmorgen volgt de volgende 10m. Daarmee zou ik icm een 200W voeding en een tijdcontroler ruim voldoende licht moeten hebben. Ik zal morgen even gaan zitten om de vragen te beantwoorden. Nu eerst slapen, want er moet morgen weer gewerkt worden ;)
 
Anagorn zei:
Erg leuk om te volgen, het ziet er goed uit!
Zelf ben ik ook bezig met een vergelijkbaar project; eigen meubel maken en een zelfbouw aquarium erop plaatsen + inrichten.
Ik ben alleen nog niet zo ver als dat jij bent, ik ben bezig met mijn deurtjes te lijmen :D

Zal snel eens een topic aanmaken als je het leuk vindt!

Nog twee kleine vraagjes:
1) Wat heb je uiteindelijk tussen je aquarium bodem en het meubel geplaatst? Is dit ingefreesd, zoals je ergens van plan was?
2) Heb je ook 'pootjes' gemaakt, naar aanleiding van de suggestie gegeven door Rogolf1?

En ook ik ben wel nieuwschierig naar je voortgang :)

Het plan om te frezen was van een andere user. Ik heb nog wel met het plan gespeeld om de bovenkant van mijn kast eraf te halen en te vervangen voor een stuk plaatmateriaal, maar heb dit uiteindelijk niet meer gedaan. Ik heb een laag van 2cm EPS schuim op de kast gelegd en heb gemerkt dat bij het vullen van het aquarium alle oneffenheden opgevangen werden door het schuim.

Pootjes heb ik niet meer gemaakt, maar mijn kast lijkt toch wel een beetje van de vloer af te staan vanwege de plaat die eronder gemonteerd is. Als je op de laatste foto kijkt zie je dat de deurtjes ongeveer een cm van de vloer zweven. Zelf vind ik dit ruimschoots voldoende.
 
Ik kreeg het verzoek of ik de samenstelling van mijn lichtbak met jullie wil delen.

Ik zal eerst beginnen met de boodschappenlijst:RGB LEDS
WARM WIT en KOUD WIT LEDS
TC-420 Led Controler
12V Voeding
aansluit kabel, voor elk kanaal heb ik andere kleuren gebruikt
krimpkous om de kabelboom mee af te werken
schakelbare stekkerdozen
warmte geleidende dubbelzijdige tape Let op, led strips plakken niet altijd even goed. Dubbelzijdig tape lost dit op. Andere optie is lijm voor leds
verbindingsklemmen
soldeerbout
soldeertin
kabelstripper

Aluminium profiel voor het deksel, hierin worden de leds gemonteerd: alp-3 profiel

Vanavond gaat er weer gesoldeerd worden aan de tweede balk (er is er eentje klaar). Ik zal dan wat foto's maken en hier plaatsen.
 
Voor mijn achterwand ben ik nog steeds een eeuwige twijfelaar. Met steen werken zou een hele zware achterwand opleveren (circa 50 tot 60kg) wat aan het glas hangt. Ik ben een beetje huivigerig hiervoor.

Ik kwam in Sercie een bedrijf tegen dat hele mooie wanden maakt en heel betaalbaar is: http://www.aquadecor.rs/en/akvarijumi.php

d8-3d-aquarium-background-for-cichlids-d8v.jpg


of

b15-realistic-wallpaper-for-aquarium-b15v.jpg


Wat denken jullie ervan?
 
Erg leuk project om te volgen dit! Zit vol verwachting te wachten tot je fotos stuurt van de led strips aangezien ik me afvraag hoe je dat hebt gedaan. Ikzelf zat ook een beetje te experimenteren maar heb nu 1x 5 meter en dat is veels te weinig, maar als ik het op dezelfde manier als jou zou doen zou ik weer 40 meter aanledstrip nodig hebben en ben je weer 200 euro armer. Hoe heb jij dit gedaan?

Daarnaast zou ik persoonlijk voor de eerste achterwand ga. Ik vind het mooier als de achterwand minder opvalt en daarsoor de vissen beter uitkomen.
 
Zoals beloofd wat meer fotos van hoe ik mijn led balk gemaakt heb.

Stripjes koud wit in de ALP-3 profiel. Om kabels te minimaliseren klus ik de plussen en minnen van de zelfde kleur door.
864583ojoj_0_82_img_20151211_213831.jpg

748275ojoj_0_82_img_20151211_213836.jpg


Wit en warm wit is ge�nstalleerd, uiteraard tussendoor even testen of ze het doen.
763814ojoj_0_82_img_20151211_220218.jpg


Dubbelzijdige warmtegeleidende tape om de RGB strips op hun plek te houden.
315164ojoj_0_82_img_20151211_221828.jpg


RGB strips plus soldeerwerk afgerond. Test voor het solderen of de opdruk voor de kleuren kloppen. Op mijn eerder balk was "B" Groen en "G" Blauw. Dat sta je raar te kijken als je het licht aan doet.
877415ojoj_0_82_img_20151211_225825.jpg


Testen of alles het doet voordat ik ga zorgen dat het echt waterdicht is.
472645ojoj_0_82_img_20151212_000038.jpg

449119ojoj_0_82_img_20151212_000051.jpg


Aquarium kit op alle soldeerpunten en strategische plekken om de soldeerverbindingen van trek te behouden. Kabels ook gelijk door een krimpkous voor de afwerking geschoven. De lijmklem drukt de kabels in de kit tot dit uitgehard is.
653662ojoj_0_82_img_20151212_002244.jpg



Beide balken zijn nu klaar. In totaal 220W aan LED verlichting met een kleine 22 meter strips. Volgende stap is om het elektra in de kast te verwerken en de lichtkap van de nodige gaten voor de kabels en het leidingwerk van de pompen te voorzien.
 
Ik had de strips anders verdeeld. De 2e halverwege de 1e laten beginnen en de 4e ook om een betere licht verdeling te cre�ren nu zitten er 4 leds op de zelfde hoogte en dat de hele lengte verdeeld, maar zo zal de lichtopbrengst niet minder zijn Is meer gevoelsmatig
 
Joramvd25 zei:
enteren maar heb nu 1x 5 meter en dat is veels te weinig, maar als ik het op dezelfde manier als jou zou doen zou ik weer 40 meter aanledstrip nodig hebben en ben je weer 200 euro armer.

Waarom zou je 200 euro armer zijn? Als je een beetje leuk rond shopt kom je wel goedkoper uit toch? Die 22m van mij is dikke overkill trouwens. Ik wil alleen niet op 100% vermogen hoeven draaien waardoor de LEDS langer mee gaan.
 

Terug
Bovenaan