Stabiliteit woning 1000 liter aquarium


Wees blij dat je weet wat het is..
Ik ben een maand lang bezig geweest met een kraakje zoeken dat uit mijn aquarium leek te komen...

Is dus gewoon de plastic fantastic koelkast die kraakt, en bijna tegen mijn aquarium aan staat..

Maar over je woning zou ik me geen zorgen maken, hier piept en kraakt ook alles bij grotere temperatuur schommelingen

Mijn 1.25 m kraakt ook als ik het licht uit doet.
Zal e lichtkap zijn die krimpt.
 
Tja als er zon angst bij je zelf zit dan begrijp ik niet dat je aan zon project begint :sorry:
Kom op zeg in ieder huis zijn geluiden te horen al dan niet van uit huis of de omgeving
Gewoon door gaan met adem halen en lekker gaan slapen :daisy::D

Het gaat hier natuurlijk wel om iets meer dan een 30 liter bakje, zowel qua kosten als qua potentiële schade :p

Nu ik ben er wel gerust op dat hij momenteel staat zoals hij moet staan en dat er nu geen groter risico dan normaal is op een lek of glasbreuk (al hebben we hier ook nog wel even de mouwen voor moeten opstropen maar dit is nu gelukkig van de baan).

Als je zelf niks afweet van bouwkunde en stabiliteit dien je je toch wel grondig te informeren. Want voor iedere reactie die ik krijg dat dit allemaal prima kan (en die ik graag lees) krijg ik 2 reacties van mensen die het niet zouden aandurven omdat de bak wel eens door de vloer zou kunnen zakken. Dat gecombineerd met extra geluidjes en kraakjes van een gebouw dat aan het werken is, mede onder het gewicht van het aquarium, maakt toch wel dat ik de laatste weken toch wel wat minder gerust geslapen heb dan gewoonlijk.

Het zal ook gewoon even wennen zijn aan zo'n bak in huis.

Het is wel zo dat er rond deze bak momenteel nog een forse ombouw van hout zit. Van zodra het licht 's avonds uit gaat is dit onvermijdelijk dat dit ook gaat kraken. Mogelijk dat deze geluiden via de muur ook gewoon naar de bovenverdieping gaan.

of ik momenteel enig risico loop met deze bak, dat kan ik niet voor 100% zeker weten. Wat ik wel voor 100% zeker weet is dat ik in de toekomst weer gerust wil slapen en daarvoor zal ik ofwel moeten wennen aan de nieuwe situatie ofwel binnenkort de bak terug eruit gooien :p
 
Gisteren bij de architect geweest die de plannen van dit gebouw heeft getekend. Het bouwdossier is er niet meer (17 jaar oud). Hij kan dus geen exacte berekening meer maken. Volgens hem zou het echter geen probleem zijn om het aquarium te plaatsen tegen de steunmuur. Zo zei hij bv dat mijn spiraaltrap makkelijk 500 kg weegt, deze staat op de grond op een oppervlakte dat kleiner is dan een eetbord.

Aangezien het bouwdossier er niet meer is ga ik het hiermee moeten doen vrees ik. Ik had toch gehoopt op een iets meer gedetailleerd antwoord.

Ondanks het antwoord van de architect blijf ik ernstig twijfelen.

Onder de welfsels ligt er nog een denkvloer van 6 CM met betonnetten in.

Het aquarium komt binnen twee weken naar hier. (Indien het qua stabiliteit niet zou kunnen zou hij bij mijn ouders de garage in gaan en zou ik een kleinere bak laten maken ).

Aangezien


Dan is het en betonvloer. met afwerklaag. Met 17 jaar. kunnen dat snelbouw platen zijn. aangestort tot 20 cm/. dan kan je wel wel 10.000 kg langs de kant zetten.
 
upload_2018-9-13_15-12-22.jpeg



Zo, dus. Na plaatsen beton erop. tot 20-22 cm. en jouw dekvloer.

Dus nu niet meer denken, kan en olifant op lopen.
 
Bekijk bijlage 258001


Zo, dus. Na plaatsen beton erop. tot 20-22 cm. en jouw dekvloer.

Dus nu niet meer denken, kan en olifant op lopen.

haha ja het zijn inderdaad van die betonnen welfsels. 2 meter breed per stuk.

zal stoppen met denken, maar die olifant ga ik toch maar achterwege laten ;)

het valt me wel enorm op hoeveel onduidelijkheid er over zo'n redelijk fundamentele zaken heersen. Heb hier 2 stabiliteitsingenieurs over gehoord die me alletwee niets konden zeggen bij gebrek aan exacte gegevens uit het bouwdossier. Men zou toch denken dat men iemand toch wel gerust kon stellen dat 1.500 kg tegen een dragende muur geen probleem zou zijn als deze effectief 10.000 kilo kunnen dragen op deze plaats. Zonder dat men dit op papier moest zetten :)

ook op het internet lees je zoveel uiteenlopende meningen. De ene zegt dat 300 kg/m² het max is, de andere zegt dat hij wel 5 van zulke bakken achter elkaar durft te zetten :)
 
haha ja het zijn inderdaad van die betonnen welfsels. 2 meter breed per stuk.

zal stoppen met denken, maar die olifant ga ik toch maar achterwege laten ;)

het valt me wel enorm op hoeveel onduidelijkheid er over zo'n redelijk fundamentele zaken heersen. Heb hier 2 stabiliteitsingenieurs over gehoord die me alletwee niets konden zeggen bij gebrek aan exacte gegevens uit het bouwdossier. Men zou toch denken dat men iemand toch wel gerust kon stellen dat 1.500 kg tegen een dragende muur geen probleem zou zijn als deze effectief 10.000 kilo kunnen dragen op deze plaats. Zonder dat men dit op papier moest zetten :)

ook op het internet lees je zoveel uiteenlopende meningen. De ene zegt dat 300 kg/m² het max is, de andere zegt dat hij wel 5 van zulke bakken achter elkaar durft te zetten :)


Niet durft. Werd bij ons in Rotterdam gedaan. Buitenmuren, platen erop . weer buitenmuren en platen.

Voor dat voor en achter dicht ging, werden inalle vakken pellets met materiaal op de vloeren gezet. en daarna pas alles dicht maken.

Scheelt 100 drrden uren mankracht.

IMG_20180224_0001.jpg
 
Niet durft. Werd bij ons in Rotterdam gedaan. Buitenmuren, platen erop . weer buitenmuren en platen.

Voor dat voor en achter dicht ging, werden inalle vakken pellets met materiaal op de vloeren gezet. en daarna pas alles dicht maken.

Scheelt 100 drrden uren mankracht.

Bekijk bijlage 258004

Kijk em staan. Onze Bertus!!
 
Als je nou kennis van zaken hebt, zie je ok dat te weinig wapening in zit. Met het goeie staal had je dit niet gehad . ribbelstaal /
En een of slechte bouwer. of er is teveel beknibbelt. op het wapening.

Vloeren zijn ook veels te dun.
 
Kijk em staan. Onze Bertus!!

Ja, toen waren de huizen al klaar.

En al ons gereedschap gejat. van 5 jongens.
Al het dure er uit. hamers ,schaven . Beitels, schroevendraaier sets. makita,s..

Waren net 10 minuten weg. anderen de boel open breken.
 
Ja, toen waren de huizen al klaar.

En al ons gereedschap gejat. van 5 jongens.
Al het dure er uit. hamers ,schaven . Beitels, schroevendraaier sets. makita,s..

Waren net 10 minuten weg. anderen de boel open breken.

Toen al. Het is toch erg he.

Tijdes de aanbouw op het werk ook. Veel gereedschap gejat. Zijn cameras geplaatst.

Kleine sub aannemer met zijn zoon stonden op camera. Volgende dag van het terrijn gezet. En mogen niets meer doen voor ons bedrijf. Landelijk groot contract.

Lopen veel geld mis. Moet je niet jatten.
 
Als je nou kennis van zaken hebt, zie je ok dat te weinig wapening in zit. Met het goeie staal had je dit niet gehad . ribbelstaal /
En een of slechte bouwer. of er is teveel beknibbelt. op het wapening.

Vloeren zijn ook veels te dun.


Volgens onderzoek ging t niet fout door te weinig bewapening...

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2...rten+parkeergarage+bij+Eindhoven+Airport.aspx

https://www.nu.nl/binnenland/493650...rport-stortte-in-als-gevolg-van-bouwfout.html

Maar dat ter zijde
 
Koppeling staaf is ook staal, is ook bewapening van de stortvloer he!

En ben niet eens een bouwvakker.

Euh nee, dat is geen bewapening...

"De wapening van de platen was oké, maar de koppeling ertussen was niet sterk genoeg."
 
Euh nee, dat is geen bewapening...

"De wapening van de platen was oké, maar de koppeling ertussen was niet sterk genoeg."

Vloer bestaat uit 2 deken he. De breedplaten met hun eigen wapening (welke dus goed was) en de daarwerkelijke stortvloer.
Waarin ook nog wapening en dwarsverbindingen moeten zitten.
De laatste vloer wordt op lokatie gemaakt.

De breedplaat is voorgespannen prefab plaat. Maar dat is nog geen constructieve vloer.

Dus, er is wel degelijk een constructie fout in de bewapening van de stortvloer gemaakt.

Edit

Zie hier.
http://www.triconbeton.nl/producten.asp?cid=1&pid=4

De boven-, koppel en voegwapening worden op de bouw aangebracht en afgestort met een druklaag.
 
Vloer bestaat uit 2 deken he. De breedplaten met hun eigen wapening (welke dus goed was) en de daarwerkelijke stortvloer.
Waarin ook nog wapening en dwarsverbindingen moeten zitten.
De laatste vloer wordt op lokatie gemaakt.

De breedplaat is voorgespannen prefab plaat. Maar dat is nog geen constructieve vloer.

Dus, er is wel degelijk een constructie fout in de bewapening van de stortvloer gemaakt.

Hier nog een artikel:

https://www.ed.nl/eindhoven/aanslui...ing-parkeergarage-eindhoven-airport~ae3eabcf/
Anders lees je ff t artikel. Ik wil hem hier ook wel helemaal quoten. Maar nee.

De verbinding tussen de betonplaten en t gebruikte beton zijn volgens TNO en TU delft de oorzaak. Maar nee, een bouwvakker en een oude aquariaan weten t beter. No offense, maar ik ben weer ff klaar met aquaforum...
 
Van plaat naar plaat , hoort staaf 28-30 mm in volle lengte te liggen . en dan 30-40 cm uit elkaar.

Die zie ik niet zitten. Ja, koppelstaaf. , nou dat werkt zo niet.
Die moet zeker een plaat doosteken.
Maar een fout toegeven. met een schade van vele miljoenen. mag niet. van de verzekeringen.

Daarom zien we het wel.


Hebben die vloeren ook gemaakt.

Du ik lul niet uit mijn nek. is ook ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Fuubs. ik kon je niet. je kwam , je won niet, en ging weer weg.

Dag Bertus. Ik kon je ook niet. Jammer dat je op jou leeftijd zoiets ziet als winnen, treurig. En inderdaad ik ga weg. :petjeaf:

Vloer bestaat uit 2 deken he. De breedplaten met hun eigen wapening (welke dus goed was) en de daarwerkelijke stortvloer.
Waarin ook nog wapening en dwarsverbindingen moeten zitten.
De laatste vloer wordt op lokatie gemaakt.

De breedplaat is voorgespannen prefab plaat. Maar dat is nog geen constructieve vloer.

Dus, er is wel degelijk een constructie fout in de bewapening van de stortvloer gemaakt.

Edit

Zie hier.
http://www.triconbeton.nl/producten.asp?cid=1&pid=4

De boven-, koppel en voegwapening worden op de bouw aangebracht en afgestort met een druklaag.


Oke dat koppelstaven gezien kunnen worden als bewapening wist ik niet. Maar verder hecht ik nog steeds meer aan de conclusie van TNO. De groeten!
 
Ach, als je 55 jaar ervaring hebt , zie je ook wel er fout is.

E wat je doet, maakt mij niets uit.
Het is nu meer een verzekeringskwestie.

Wat je op dat filmpje ziet, dat in kantelen. komt door te weinig wapening. in dat tussen vak.
OOk dat hebben we geleerd. Tekening lezen en begrijpen.

Tja, van mij hoef je niet, is eigen keuze om te gaan.
 
Bestaan er hier richtlijnen voor over wat toelaatbaar is? Blijf het toch een eng idee vinden..
In de tijd dat ik bouwkunde studeerde was dat voor woningen 200 kg/m2 (bedrijfspanden 400 kg/m2). Dat is de belasting op de hele overspanning; de belasting bij een dragende muur zou wel wat hoger kunnen zijn, maar dan mag je geen feestje houden. Naast de sterkte zit je ook met de doorbuiging. De helling wordt bij de muur het grootst waardoor het meubel scheef gaat staan. Een bak van 1500 kg zet je niet eenvoudig recht.

Als ik jou was zou ik een constructeur in de arm nemen om jouw situatie ter plaatse te laten bekijken. Dat kost een paar honderd euro, maar de schade die het oplevert als het mis gaat is aanzienlijk hoger.
Gisteren bij de architect geweest die de plannen van dit gebouw heeft getekend. Het bouwdossier is er niet meer (17 jaar oud).
In ieder geval een goede stap. Sterkteberekeningen van de belangrijkste constructiedelen worden ook bij de gemeente bewaard, ze zijn onderdeel van de bouwvergunning. Daar kun je ze (tegen betaling) opvragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de tijd dat ik bouwkunde studeerde was dat voor woningen 200 kg/m2 (bedrijfspanden 400 kg/m2). Dat is de belasting op de hele overspanning; de belasting bij een dragende muur zou wel wat hoger kunnen zijn, maar dan mag je geen feestje houden. Naast de sterkte zit je ook met de doorbuiging. De helling wordt bij de muur het grootst waardoor het meubel scheef gaat staan. Een bak van 1500 kg zet je niet eenvoudig recht.

Als ik jou was zou ik een constructeur in de arm nemen om jouw situatie ter plaatse te laten bekijken. Dat kost een paar honderd euro, maar de schade die het oplevert als het mis gaat is aanzienlijk hoger.

In ieder geval een goede stap. Sterkteberekeningen van de belangrijkste constructiedelen worden ook bij de gemeente bewaard, ze zijn onderdeel van de bouwvergunning. Daar kun je ze (tegen betaling) opvragen.


Naast de sterkte zit je ook met de doorbuiging. ja, daarom worden ze ook 1 a 2 cm door gezet.
Eenmaal gestort, mag het terug zakken.


upload_2018-9-13_15-12-22-jpeg.258001
DEze platen hebben we ook gelegd, zit dus niets uit mijn duim te zuigen.
 
De doorbuiging is berekend op normale belasting en eigengewicht van de vloer. Als je een extra belasting van anderhalve ton aanbrengt op een relatief klein oppervlak zal de doorbuiging ter plaatse toch wat groter worden. Maar een paar cm is constructief gezien niet spannend op meer dan 5 meter overspanning. De dwarskracht kan wel een punt van aandacht zijn.

Als het een massieve vloer is zou ik me niet druk maken om de puntlasten van de poten. Dat is eigenlijk alleen van belang bij houten balkenvloeren of combinatie-betonvloeren met T-liggers en van die tempex EPS broodjes. Maar die heb je eigenlijk alleen als beganegrondvloer.

Wat betreft het kraken zou kunnen dat het gewicht van het aquarium een rol speelt. Mijn aquarium weegt maar 60 kilo en mijn huis kraakt ook wel eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nou kennis van zaken hebt, zie je ok dat te weinig wapening in zit. Met het goeie staal had je dit niet gehad . ribbelstaal /
En een of slechte bouwer. of er is teveel beknibbelt. op het wapening.

Vloeren zijn ook veels te dun.
In Eindhoven was het een breedplaat-bollenvloer. Het probleem was hier dat de hechting tussen de opstort (met kunststof bollen) en de onderliggende breedplaatvloer onvoldoende is geweest. Het soort zelfverdichtend beton en de productiewijze van de breedplaten (niet opgeruwd) heeft hierin een rol gespeeld. De druklaag gaat dan over de treklaag (breedplaten) schuiven met de instorting ten gevolg.

Bij projecten met vergelijkbare constructies worden nu ankers aangebracht die de koppeling tussen de vloer en de opstort moeten waarborgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aquarium staat ondertussen ongeveer een half jaar. Nog steeds op het eerste verdiep :p

Mijn mooie grote vijlvis heeft vorig weekend wel ineens het loodje gelegd, dat is wel balen. Voor de rest gaat alles goed! :)
 

Terug
Bovenaan