Stabiliteit woning 1000 liter aquarium


@flipper34: de andere tekst van het (Engelstalige) liedje is grotendeels al uitgekomen......! En dat waren ook geen mooie voorspellingen, maar wel ware!! Trouwens je hoeft niet te wachen tot 9595 AD...
We halen als mensheid niet eens 2200 AD. Tenminste dat voorspellen zowel de knapste koppen alsook de 20 snelste en beste computersystemen ter wereld. Ik ben geneigd daar enig waarheidsgehalte aan toe te kennen.
Had je reactie niet gezien Bigsmoke klopt is een vertaling van het nummer van Zager & Evans in the year 2525
Wat de rest betreft ben positief ingesteld en of het nu 2200 ad 9595 ad is beide maken we niet meer mee
Maar dat er een heleboel dingen kloppen met de song tekst en uit komen is zeker waar

Wat de TS betreft denk zelf dat je te druk maakt let wel de 15000 kg waar je over spreekt drukt niet op een punt maar verdeelt over meerder punten/poten en dan wordt het een heel ander verhaal

Het bouwdossier is er niet meer (17 jaar oud
Al eens bij de gemeente afdeling bouwvergunningen ge informeert
Deze zou een belasting berekening vloer moeten hebben
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat het mis zal gaan hoor, beton is echt loeisterk zeker gewapend beton.

Enigste wat je kan checken is betonrot maar ook dat lijkt me heel apart als je daar last van zou kunnen hebben/krijgen anders hadden ze je het niet mogen verkopen lijkt mij
 
Bedankt voor de reacties nog! Ik zal nog eens bij de gemeente horen (ik werk daar toevallig lol), maar volgens mij bewaren ze dit in België niet zo uitgebreid. Denk enkel de bouwplannen op basis waarvan de bouwvergunning wordt afgeleverd. Stabiliteitswerken worden later uitgevoerd conform een afzonderlijke stabiliteitsstudie.
 
Zoals eerder gezegd staat het aquarium op een inox onderstel met 6 poten. Voor de optimale gewichtsverdeling zal ik nog een betonplex-plaat onder de poten leggen.

Ik zou dan ook nog tussen de vloer en deze betonplex-plaat iets willen leggen waardoor het aquarium zich optimaal kan zetten t.o.v. de vloer en zodat minimale trillingen in het gebouw opgevangen worden. Was is hier ideaal voor? Tempex, isomo? In het verleden gebruikte ik bij kleinere bakken graag goedkope yoga matjes. Zou dat hier ook een idee zijn?

Verder nog een vraag: de glasbak van het aquarium staat kaal op het inox onderstel. Je ziet dit heel vaak gebeuren. Mijn voorkeur zou zijn om het onderstel af te dekken met een betonplex-plaat en vervolgens pas het aquarium erop te zetten. M.i. krijgt de onderkant van de bak dan een betere ondersteuning. Beeld ik mij dit maar in, of is dit effectief zo? En is dit bij een zeeaquarium aan te raden of dan weer net af te raden gelet op het feit dat de meeste materialen geen beste vriendjes zijn met zoutwater.
 
Hier staat 250x100x70 waterhoogte met sump 150x60x50 op een kanaalplaatvloer tegen een dragende muur op de tweede verdieping van een appartement (zeeaquarium)
Gewicht geen idee (veel :D ) Alluminium frame van kokerprofielen 6x4 en op tien poten.
Geen centje pijn, dus 1500 kilo tegen een draagmuur moet geen enkel probleem geven.

Alluminium frame, daarop 18mm betonplex, daarop 1.5cm hard tempex en daarop de bak.
 
Hier staat 250x100x70 waterhoogte met sump 150x60x50 op een kanaalplaatvloer tegen een dragende muur op de tweede verdieping van een appartement (zeeaquarium)
Gewicht geen idee (veel :D ) Alluminium frame van kokerprofielen 6x4 en op tien poten.
Geen centje pijn, dus 1500 kilo tegen een draagmuur moet geen enkel probleem geven.

Alluminium frame, daarop 18mm betonplex, daarop 1.5cm hard tempex en daarop de bak.

Jeetje, wat doe jij als je op de bodem moet zijn aan de achterkant van de bak? duikbril opzetten? :p
 
Nog iemand advies over het plaatsen van een tempex plaat onder de betonplex die op de grond komt?

het glas komt dus kaal op het frame te staan. Aangezien ik deze bak compleet overneem en de verhuis zo vlot mogelijk probeer te laten verlopen heb ik geen mogelijkheid om nog een betonplex plaat (met tempex op) te voorzien tussen het frame en het glas. Staat bij de huidige eigenaar ook kaal op het frame.

Ik wil toch wel ergens een buffer hebben voor eventuele trillingen op te vangen, dus vandaar dat ik deze op de vloer wens te leggen.

concreet plan van aanpak voor de verhuis:

- alle techniek uitschakelen, aquarium beginnen leeg te pompen. Ik heb een IBC tank van 1.000 liter voorzien alsook nog twee vaten van 260 liter. Deze twee vaten zou ik voor ongeveer de helft met water willen vullen. In deze vaten ga ik de vissen plaatsen.

- levend steen enz komen in 90 liter speciekuipen te staan, met ook hier een cm of 10 water in.

- PVC demonteren, waarbij ik zoveel als mogelijk in één stuk wens te houden, desalniettemin zal er op minstens één plaats, mogelijk twee plaatsen gezaagd moeten worden.

- alles zal vervoerd worden met een bestelwagen die ik gehuurd heb, behalve de IBC tank, die komt op een andere aanhangwagen aangezien ik deze, eens gevuld, niet meer uit de bestelwagen zou krijgen.

- bij thuiskomst zal ik eerst de volledige levende haven naar binnen vervoeren (1ste verdiep), waar ik alle verschillende tonnen/kuipen zal voorzien van bruisstenen.

- Het aquarium zelf zal met behulp van een kraan naar het eerste verdiep gebracht worden (achter op het terras), vervolgens naar binnen te vervoeren en alles op zijn plaats zetten (op de hierboven aangehaalde betonplex). Vanaf dat moment kan het aquarium terug gevuld worden tot een paar cm onder de overloop. Van zodra dit gevuld is wil ik de volledige levende haven er terug inplaatsen, voorzien van de nodige stromingspompen.

- ondertussen zal ik de PVC leidingen herstellen. Hiervoor heb ik al reserve onderdelen voorzien. Aangezien ik opnieuw PVC zal moeten verlijmen zal ik de PVC opvoerpijp 48 uur niet gebruiken. In tussentijd voorzie ik een bypass van de opvoerpomp rechtstreeks het aquarium in met een darm. Het PVC dat verbonden zit met de overloop richting sump zal ik normaal gezien in meteen kunnen terugplaatsen, ik neem toch aan dat dergelijke PVC doorvoeren niet verlijmd zijn? Moest dit toch het geval zijn heb ik reeds een reserve PVC doorvoer voorzien.

Thuis zal ik ook reeds een ton van 260 liter voorzien met vers zeewater. Bedoeling is echter hier zo weinig mogelijk van te gebruiken en zoveel mogelijk van het bestaande zeewater te gebruiken.

De huidige ombouw van het aquarium wil ik later nog aanpassen zodat het beter bij mijn interieur past. Maar hoe of wat, daar ben ik nog niet concreet over uit.


Dit is een beetje mijn plan in grote lijnen voor de verhuis. Iemand die tips heeft?
 
Aangezien ik opnieuw PVC zal moeten verlijmen zal ik de PVC opvoerpijp 48 uur niet gebruiken
Welke pvc lijm ga je gebruiken dan want dit is wel een hele lange droogtijd toch geen hard pvc lijm als verkrijgbaar bij de bouwmarkt toch:deal::S
 
Welke pvc lijm ga je gebruiken dan want dit is wel een hele lange droogtijd toch geen hard pvc lijm als verkrijgbaar bij de bouwmarkt toch:deal::S

Ik heb eigenlijk geen idee wat de normale droogtijd is :p ik dacht dat het gewoon beter zou zijn om lang genoeg te wachten zodat er zeker geen giftige stoffen in het water komen.

Wat is een normale droogtijd?
 
Hangt van de lijm af maar de meest zijn na 10 minuten niet meer van elkaar te scheiden
bij druk pcv lijm bv wordt een droog tijd aan gehouden van 1-2 uur bij 10 bar druk droog tijd hangt natuurlijk ook af van omgevings-temperatuur
De genoemde 10 bar is de druk belasting na droog tijd
Dat zal voor jou niet op gaan deze 10 bar:D:D
 
Die is inderdaad niet van toepassing :p maar is het na 10 minuten ook al wel veilig voor de vissen? :)
 
Je weet tog hoe groot de bak is en waar de doorvoeren zitten?
Die plaat betonplex kan je vast op maar zagen en het tempex toch wel...
Als dat tempex per ongeluk te groot is kun je altijd nog een randje eraf snijden
 
de genoemde droogtijd van 4 uur is bij temp 5-10 graden daarboven is deze korter
IK neem aan dat de temperatuur bij TS in het pand wel hoger ligt anders :br::br::br::br::D
 
Nog iemand advies over het plaatsen van een tempex plaat onder de betonplex die op de grond komt?

het glas komt dus kaal op het frame te staan. Aangezien ik deze bak compleet overneem en de verhuis zo vlot mogelijk probeer te laten verlopen heb ik geen mogelijkheid om nog een betonplex plaat (met tempex op) te voorzien tussen het frame en het glas. Staat bij de huidige eigenaar ook kaal op het frame.
Ik wil je sterk adviseren om tijdens het vervoer de bak niet koud op het stalen frame te vervoeren, mocht je data van plan zijn. Dat de bak koud op het frame staat als het eenmaal is geïnstalleerd is één ding maar tijdens transport gaat alles trillen en voor je het weet trilt er iets kapot!

Dus ik zou de glazen bak tijdens het vervoer op een flinke plaat isolatiemateriaal plaatsen:)
 
Druk pvc is 16bar toch?
Hangt ook af van het type druk pvc dacht ik..
Het is vaak aangeduid PN16 maar dat is niet 16 bar dacht ik

Maar pvc-c kan al iets meer hebben dan pvc-u ff zo uit m’n hoofd

Als je echt onverwoestbaar wilt kan je altijd nog voor PE gaan met gelaste moffen :p
 
PN16 betekent inderdaad geschikt voor 16 BAR PN = pressure nominal de DN slaat op de diameter (diameter nominal).

Een PN10 buis/koppeling/appendage kan max 10 bar hebben
Een PN16 buis/koppeling/appendage kan max 16 bar hebben
 
Oh dan zat ik dus wel goed.

Althans ik zie zowel 10DN als 16DN tegenkomen.bij druk PVC, ach is allebei meer dan voldoende voor onze toepassingen.
 
Je weet tog hoe groot de bak is en waar de doorvoeren zitten?
Die plaat betonplex kan je vast op maar zagen en het tempex toch wel...
Als dat tempex per ongeluk te groot is kun je altijd nog een randje eraf snijden
Dat wel ja, maar dan moet ik de betonplex wel gewoon los op het frame kunnen leggen, zou het liever wel op een of andere manier nog vastmaken?
 
Ik wil je sterk adviseren om tijdens het vervoer de bak niet koud op het stalen frame te vervoeren, mocht je data van plan zijn. Dat de bak koud op het frame staat als het eenmaal is geïnstalleerd is één ding maar tijdens transport gaat alles trillen en voor je het weet trilt er iets kapot!

Dus ik zou de glazen bak tijdens het vervoer op een flinke plaat isolatiemateriaal plaatsen:)
Tijdens het vervoer komt de bak idd op een flinke isomo plaat te staan, op het frame riskeer ik niet! :)
 
Nog een kleine update:

bestelwagen: check
hijskraan: check
1000 liter vat: check
chinese vrijwilligers: check

Zaterdag komt de bak naar mij! :cool:

Vandaag en morgen nog een 250 liter reserve zoutwater prepareren. zaterdag ongetwijfeld een ganse dag vloeken en dan hopelijk vanaf zondag een beetje genieten van de nieuwe bak :D
 
Haha geweldig!

Je moet er wat voor over hebben hè
 
Bekijk media item 1216
Begint al mooi helder te worden! :)

15352828090291107383254.jpg
 
Ik ben dom geweest. Het frame van de bak heeft zes poten. Voor de gewichtsverdeling heb ik deze bak op een 19 MM betonplexplaat gezet. Voor de demping was de bedoeling om een tempex plaat onder deze betonplexplaat te leggen. Ipv tempex ligt er nu isomo onder. Met als gevolg dat de betonplexplaat op de plaatsen van de zes poten door gebogen is. Onder deze zes poten is de isomo dan ook vrij hard ingedrukt. Dit had ik natuurlijk op voorhand zelf ook wel kunnen bedenken.

Ik heb de waterpas langs het frame gehouden en deze staat waterpas. Het frame ondersteunt de bak nog volledig. De bak en het frame hebben zich zelf recht gezet door de isomo in te drukken. De betonplexplaat die er tussen ligt heeft het wel moeten ontgelden.

Loop ik hier nu een groot gevaar? Indien ja is de enige optie alles weer leegmaken en opnieuw beginnen.

Ik had het idee dat deze betonplexplaat zou zorgen voor een gespreide gewichtsverdeling over de gehele oppervlakte, maar als ik zie hoe de poten de plaat vervormen is dat toch ook maar relatief te nemen.
 
Ik ben dom geweest. Het frame van de bak heeft zes poten. Voor de gewichtsverdeling heb ik deze bak op een 19 MM betonplexplaat gezet. Voor de demping was de bedoeling om een tempex plaat onder deze betonplexplaat te leggen. Ipv tempex ligt er nu isomo onder. Met als gevolg dat de betonplexplaat op de plaatsen van de zes poten door gebogen is. Onder deze zes poten is de isomo dan ook vrij hard ingedrukt. Dit had ik natuurlijk op voorhand zelf ook wel kunnen bedenken.

Ik heb de waterpas langs het frame gehouden en deze staat waterpas. Het frame ondersteunt de bak nog volledig. De bak en het frame hebben zich zelf recht gezet door de isomo in te drukken. De betonplexplaat die er tussen ligt heeft het wel moeten ontgelden.

Loop ik hier nu een groot gevaar? Indien ja is de enige optie alles weer leegmaken en opnieuw beginnen.

Ik had het idee dat deze betonplexplaat zou zorgen voor een gespreide gewichtsverdeling over de gehele oppervlakte, maar als ik zie hoe de poten de plaat vervormen is dat toch ook maar relatief te nemen.


Ojeeej... je verzekeraar van te voren gecontact? De onderburen al ingelicht?

Ik heb verder geen idee ;)
 

Terug
Bovenaan