Sponsfilters, hoe en wat


Hoe ik dat met Vladimir (mijn broer) heb gedaan ;). Ik zal het zo even sturen, vergeet ook niet dat je met lucht met een HMF (als je dat nog van plan bent) veel minder onderhoud aan je filters hebt, elke week 10-15 sponsjes uitknijpen werden wij hier ook gek van :p.
 
659523corydorasfan_0_85_deskto.jpg

De luchtpomp die wij hebben (Superfish airblow 50) staat in dit zwarte blok :p. Zo horen wij deze ook bijna niet. (Appelmoes potten zitten azijnaaltjes in ;))

658977corydorasfan_0_85_deskto.jpg

Beetje provisorisch gemaakt maar het werkt :p. Slang was eigenlijk te klein maar als je maar genoeg duwt en trekt zit het wel goed :p.

225428corydorasfan_0_85_deskto.jpg

Slang naar de buis toe met een tussenstukje.
256549corydorasfan_0_85_deskto.jpg

Zo komt in elke rij een buis met lucht.
716497corydorasfan_0_85_deskto.jpg

Achterin de buis met de luchtkraantjes erin.
344159corydorasfan_0_85_deskto.jpg

En dan in elke bak een HMF. In deze bak stond er even niks voor zodat je het filter even goed kon zien, zweefvuil komt door een leger aspidoras taurus die op jacht waren naar een voedertabletje :p
 
Enne 12x 12 is een hele hap,uit het budged.

zijn hoekfiltertjes een stuk goedkoper. en onderhouds vriendelijker.
 
Zou met zoveel bakken zeker voor luchtaangedreven sponsfiltering gaan (ofwel hmf ofwel plak/staande-sponzen), met 1 goede luchtpomp.
Enige nadeel is dat bij een defect aan de luchtpomp al je bakken geen filtering hebben, verder alleen maar voordelen.
 
Corydorasfan zei:
En dan in elke bak een HMF. In deze bak stond er even niks voor zodat je het filter even goed kon zien, zweefvuil komt door een leger aspidoras taurus die op jacht waren naar een voedertabletje :p

Dank voor de uitleg, of ik voor HMF ga denk ik niet. Dat wordt me te veel gedoe om dat in al die bakken te maken.


Bertus zei:
Ik en ook de beroerste niet,hoor.

Zou dat wel zo zijn, zou de oorzaak dan niet ergens anders liggen??

Je bent niet beroerd ik heb alleen de indruk dat je me af en toe niet volgt. Je hebt 13 baken op aquaforte 10 en 20 samen draaien?



kellemes zei:
Zou met zoveel bakken zeker voor luchtaangedreven sponsfiltering gaan (ofwel hmf ofwel plak/staande-sponzen), met 1 goede luchtpomp.
Enige nadeel is dat bij een defect aan de luchtpomp al je bakken geen filtering hebben, verder alleen maar voordelen.
Ik zou een reserve pomp kunnen nemen, of het geheel splitsen. Dat kun je nog iets als de boel uitvalt. Moet ik er wel zijn om het te constateren natuurlijk ;)
 
kellemes zei:
Erna Esmeijer heeft ook een flinke kweekruimte met een zooi bakken, ik dacht dat die draaien op dus 1 zware luchtpomp met staande en/of plaksponzen.
Wat ik kon zien heeft ze ook een hoop sponsfilters op lucht. Zal ook wel afgetakt zijn van een grotere slang.
 
Je bent niet beroerd ik heb alleen de indruk dat je me af en toe niet volgt. Je hebt 13 baken op aquaforte 10 en 20 samen draaien
Ja, en ook 13 externe filters, en 8 binnenfilters.
 
Bertus zei:
Je bent niet beroerd ik heb alleen de indruk dat je me af en toe niet volgt. Je hebt 13 baken op aquaforte 10 en 20 samen draaien
Ja, en ook 13 externe filters, en 8 binnenfilters.

Ja maar het ging me alleen even om de luchtfilters :)
 
Dank voor de uitleg, of ik voor HMF ga denk ik niet. Dat wordt me te veel gedoe om dat in al die bakken te maken.

Dachten wij eerst ook, maar bedenk wel dat je later bijna elke week al je sponsfiltertjes uit kan knijpen omdat ze anders niet meer goed doorlopen ;). Daardoor zijn wij in de tweede stelling voor HMF gegaan.

Al moet ik zeggen dat dat met die staande sponzen een stuk minder is, als je niet voor een HMF gaat zou ik echt de staande filtertjes nemen.
 
Enige wat ik niet begrijp is wat je moet gebruiken om een luchtslang aan de pvcpijp van een HMF te maken om het water uit de filter te krijgen. Heb kant en klare pakketten gezien op ebay, maar zijn die stukjes pijp ook los te krijgen? Of is een gaatje boren en het slangetjes er zo in doen genoeg?
 
Gaatje boren in de bovenkant (of zijkant) slangetje erdoorheen en klaar is kees, als er maar luchtbellen aan de onderkant komen zodat het water door de buis heen gaat.

Zie filmpje, alleen ik heb gewoon een pvc buisje en bocht en in die bocht bovenin een gat.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/kMqZ3DKnpJ8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Vanaf 1:24
 
Gebruik je gewoon grijs electrapijp,voor 2.00 m, met zak bochten.

En bijna klaar.
 
Mijn bakjes moeten even opschuiven, heb er weer 2 bij gehaald, bij de kringloop.Vlaardingen.
20 l. met pompen en boel toebehoren. en 40 l. leeg.


In Schiedam stond kaal bakje 40 cm,met zwart grint en aqua 50 pompje.
die was te duur.
 
Ik denk dat ik het gewoon met eentje probeer, kijken hoe het bevalt. Zo niet, dan zijn filtertjes zo besteld/\.
 
Jef van http://www.casadiguppy.nl/217533093 heeft in zijn kweekkamer alles aangesloten op een luchtleidingnet, gemaakt van PVC buizen, met een groot capaciteit van een luchtpomp aangesloten.
Hij is een stadsgenoot van je en misschien mag je wel eens langs om te kijken.
 
Henk P. zei:
Jef van http://www.casadiguppy.nl/217533093 heeft in zijn kweekkamer alles aangesloten op een luchtleidingnet, gemaakt van PVC buizen, met een groot capaciteit van een luchtpomp aangesloten.
Hij is een stadsgenoot van je en misschien mag je wel eens langs om te kijken.

Oh, casadiguppy ken ik wel, ben nog niet zo lang bij Leo van de Meer geweest om vissen op te halen die hij voor me had meegenomen.

Van de week komen de bakken binnen dus dan is met eentje rommelen om een filtertje proberen te fabriceren. Iemand enig idee of het micro-drip systeem van Gardena werkt in combinatie met lucht?
 
Dennis_89 zei:
Iemand enig idee of het micro-drip systeem van Gardena werkt in combinatie met lucht?

Net ff het voorbeeld in je link bekeken maar werkt in principe hetzelfde als met de andere kraantjes alleen zijn die van Gardena een stuk duurder volgens mij.
 
Seabait zei:
Dennis_89 zei:
Iemand enig idee of het micro-drip systeem van Gardena werkt in combinatie met lucht?

Net ff het voorbeeld in je link bekeken maar werkt in principe hetzelfde als met de andere kraantjes alleen zijn die van Gardena een stuk duurder volgens mij.

Ja, en je moet ermee klooien voordat het werkt en dat bevalt me al niet. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
 
Ik zoek matten van 40 ppi, echter staat op de meeste websites die matten verkopen "grof" "middel" etc. bij. Je zou denken fijn, maar aangezien er blijkbaar ook matten van 50 en 100 ppi bestaan weet ik het niet. Iemand een idee?
 
Ja, ik had begrepen dat 30 ook kon, alleen dat je dan wat meer last krijgt van zweefvuil. Maar gewoon de fijne mat nemen kan wel? Dit worden geen bakken met veel belasting.
 
Bedankt voor de info :) Eens kijken wat ik gewoon bij het tuincentrum kan vinden. Internet kan het soms ook moeilijker maken dan blijkbaar nodig is.
 
Ah, dat verklaard een hoop Bertus, bedankt. Nu alleen nog 4cm dik. Had ze hier zien liggen maar daar stond de PPI niet bij. Dat weet ik dus nu ongeveer.
 
Ja,ik doe 1 staand glasplaatje 7 cm breed,en 10 cm van de hoek af, en klem daar een strook spons tussen.

Lucht erachter, en klaar.


Foto,dennis?
 

Terug
Bovenaan