Sponsfilters, hoe en wat


Een vraag over de filtratie. Stel ik wil met zo'n sponsfilter 3x de inhoud van de bak filteren. Het aantal liters aan lucht dat je erin pompt zal niet gelijk zijn aan het aantal liters water dat gefilterd wordt? Wat is dan een goede vuistregel om aan te nemen? Anders zou het 3x54 = 162l lucht zijn.
 
Dat kan gewoon niet.
Hoe wil jij dat bewerkstelligen dan met stroming in je bak?

Koop nou gewoon een filter.
 
Je bent denk ik topics door elkaar aan het gooien Bertus. Jij hebt het over een buitenfilter voor een groot aquarium, dit topic gaat over kweekbakken.
 
Op het eerste gezicht dacht ik "wat een ridicule gedachte" maar achteraf misschien zo gek nog niet.
De opstijgende luchtbel wordt namelijk "vervangen" door water van hetzelfde volume.

Aan de andere kant duwen en trekken de luchtbellen het water ook omhoog. Ik denk dat je door dit effect deze berekening niet op deze wijze kan maken.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
 
AadMec zei:
Op het eerste gezicht dacht ik "wat een ridicule gedachte" maar achteraf misschien zo gek nog niet.
De opstijgende luchtbel wordt namelijk "vervangen" door water van hetzelfde volume.

Aan de andere kant duwen en trekken de luchtbellen het water ook omhoog. Ik denk dat je door dit effect deze berekening niet op deze wijze kan maken.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.

Dat dat zo niet werkt was ook mijn gedachte, ik probeer erachter te komen hoeveel lucht ik er doorheen zou moeten pompen om het filtertje goed te laten werken. Wat dacht je dan dat ridicuul was? Dat het aantal liters lucht niet gelijk is aan het liter water?
 
Dennis_89 zei:
Je bent denk ik topics door elkaar aan het gooien Bertus. Jij hebt het over een buitenfilter voor een groot aquarium, dit topic gaat over kweekbakken.

O,jee. is dan een misser.

Maar,ja. Jij gooit ook wel alles door elkaar,he.
 
Bertus zei:
Dennis_89 zei:
Je bent denk ik topics door elkaar aan het gooien Bertus. Jij hebt het over een buitenfilter voor een groot aquarium, dit topic gaat over kweekbakken.

O,jee. is dan een misser.

Maar,ja. Jij gooit ook wel alles door elkaar,he.

Nee hoor Bertus, ik houd alles keurig gescheiden in topics.
 
Neem bij 25 l, een enkele, bij 40 l een dubbelle spons, Heb je meerdere bakken, kijk voor een luchtpomp die minimaal 300 l/u draait.

Hoekfiltertjes zijn ook heel goed.
Werkt als een gewoon filter.
 
Wil je nou een sponsstelling of een stellingfilter Dennis woehahahaha
 
AadMec zei:
Wil je nou een sponsstelling of een stellingfilter Dennis woehahahaha

Als jij zorgt dat het blijft staan vind ik het best ;)

Bertus zei:
Neem bij 25 l, een enkele, bij 40 l een dubbelle spons, Heb je meerdere bakken, kijk voor een luchtpomp die minimaal 300 l/u draait.

Hoekfiltertjes zijn ook heel goed.
Werkt als een gewoon filter.

Ja, ik had al mooie filtertjes gezien. Voor 50l bakjes.
 
Die filters passen overal in,hoor.

Heb ze ook in alle maten.
klein,groot, enkel, dubbel.
 
Luchtpomp 600 l/u draait op 10 watt.



Aquaforte V-10 luchtpomp 10 watt


� 40,54

� 29,00

-28%


In winkelwagen
is 600 l/u!!!


V-20 Membraan luchtpomp

Aquaforte V-20 luchtpomp 15 watt


� 55,78

� 33,95

Is 1200 L/u

Is zwaar genoeg,met mindr wattage. Heb ik allebei draaien.

Neem dan bij de filtertjes ook siporax.

Voor gewicht, en biologisch.
 
Bertus zei:
Luchtpomp 600 l/u draait op 10 watt.



Aquaforte V-10 luchtpomp 10 watt


� 40,54

� 29,00

-28%


In winkelwagen
is 600 l/u!!!


V-20 Membraan luchtpomp

Aquaforte V-20 luchtpomp 15 watt


� 55,78

� 33,95

Is 1200 L/u

Is zwaar genoeg,met mindr wattage. Heb ik allebei draaien.

Neem dan bij de filtertjes ook siporax.

Voor gewicht, en biologisch.

Als ik het goed begrijp vind je het een beetje overdreven?
Ja ik dacht aan siporax en fijne spons, heel misschien ook zeoliet maar daar ben ik nog niet uit.
 
20 watt voor extern filter vond je veel.

kom je wel met 25 watt voor luchtpomp.

Met 10 of 15 watt is ook genoeg ,hoor.
 
Bertus zei:
20 watt voor extern filter vond je veel.

kom je wel met 25 watt voor luchtpomp.

Met 10 of 15 watt is ook genoeg ,hoor.

Ja Bertus, het grote verschil is dat dat voor 1 bak is. Dit is voor een stuk of 10. Dus 25/10 is 2,5 watt per bak.

Ik denk nog wel een klein beetje na
 
Ik heb geen zin om alles terug te lezen maar wat is nu eigenlijk allemaal het probleem hier?
Vertel het maar eens aan nonkel! :D
 
:p Geen probleem hoor nonkel John :D . Ik ben het alleen niet helemaal met Bertus eens.
Kort: Ik wil kweekbakken op sponsfilters laten draaien. 10 bakken van 54 liter. Ik had berekend daar 1800l lucht per uur voor nodig te hebben (kan ik er nog een paar bakken op aansluiten als ik wil. En Bertus vond mijn keuze overdreven en wrijft me in dat ik een externe filter te veel vond verbruiken, das alles :)
 
Een vader is een stakker.. he.
Ja Bertus, het grote verschil is dat dat voor 1 bak is. Dit is voor een stuk of 10. Dus 25/10 is 2,5 watt per bak.

Hoe kom jij daar nou bij? voor 1 bak, heb er hiet op 1 kant ook 7 op staan.

Andere kant met 6.

Dus 15.w op 1200 l.
En 10 w op 600 l.

En ja, Eheim 20 watt vond jij teveel. Toch?


Maar goed, wat maak ik mij druk, doe gewoon wat je zelf wilt.he.
 
Dennis_89 zei:
:p Geen probleem hoor nonkel John :D . Ik ben het alleen niet helemaal met Bertus eens.
Kort: Ik wil kweekbakken op sponsfilters laten draaien. 10 bakken van 54 liter. Ik had berekend daar 1800l lucht per uur voor nodig te hebben (kan ik er nog een paar bakken op aansluiten als ik wil. En Bertus vond mijn keuze overdreven en wrijft me in dat ik een externe filter te veel vond verbruiken, das alles :)

Ah op die manier.
Dat is een serieuze aanpak maar wel leuk al die kweekbakken.
Risico dat als je alles op 1 luchtpomp zet is wel dat ook gelijk alle bakken zonder circulatie zitten maar heb je misschien zelf wel aan gedacht.
 
Gaan we flauw doen.
Ja Bertus, nogmaals, die 20watt vond ik veel omdat het om 1 bak gaat, die niets met mijn kweekstelling te maken heeft. Spreek ik chinees ofzo :D
25 watt voor 10 vind ik dus niet veel.
 
Seabait zei:
Dennis_89 zei:
:p Geen probleem hoor nonkel John :D . Ik ben het alleen niet helemaal met Bertus eens.
Kort: Ik wil kweekbakken op sponsfilters laten draaien. 10 bakken van 54 liter. Ik had berekend daar 1800l lucht per uur voor nodig te hebben (kan ik er nog een paar bakken op aansluiten als ik wil. En Bertus vond mijn keuze overdreven en wrijft me in dat ik een externe filter te veel vond verbruiken, das alles :)

Ah op die manier.
Dat is een serieuze aanpak maar wel leuk al die kweekbakken.
Risico dat als je alles op 1 luchtpomp zet is wel dat ook gelijk alle bakken zonder circulatie zitten maar heb je misschien zelf wel aan gedacht.

De beweging van de luchtbellen zorgt toch voor circulatie? Dat is voor kleine bakken toch wel voldoende?

Seabait zei:
Opa wil graag gelijk hebben! ;)

Ja, jammer hoor. Hij hoeft het niet me eens te zijn, maar hoeft hij niet flauw te doen.
 
nee, hoor, John.
geef alleen maar raad,over wat ik weet.

Heb zelf beide pompen hier staan,dus weet waar ik het over heb.

Artikelnummer Aantal Subtotaal
Aquaforte V-10 luchtpomp 10 watt SC400 1 � 29,00
Membraan (1x) �37 mm voor V-10 luchtpomp Hi-flow SC408 1 � 2,48
Luchtkamer 45 x 45 cm voor V-10 luchtpomp Hi-flow SC412 1 � 2,15
Subtotaal � 33,63
Verzending en verwerking � 4,95
Totaal (excl. BTW) � 31,88
BTW � 6,70
Totaal (incl. BTW) � 38,58


Met vriendelijke groet, A2KOI

Aquaforte V-20 luchtpomp 15 watt SC402 1 � 33,95
Subtotaal � 33,95
Verzending en verwerking � 0,00
Totaal (excl. BTW) � 28,06
BTW � 5,89
Totaal (incl. BTW) � 33,95
 
Dennis_89 zei:
De beweging van de luchtbellen zorgt toch voor circulatie? Dat is voor kleine bakken toch wel voldoende?

Gaat weer lekker met me,bedoel dat als de luchtpomp defect raakt alles zonder circulatie zit :oops:
 
Als het budget er naar is zou ik een nitto pomp nemen, hoor je bijna niet :) Op marktplaats zijn ze ook wel te vinden voor een redelijke prijs ;)
 
Seabait zei:
Dennis_89 zei:
De beweging van de luchtbellen zorgt toch voor circulatie? Dat is voor kleine bakken toch wel voldoende?

Gaat weer lekker met me,bedoel dat als de luchtpomp defect raakt alles zonder circulatie zit :oops:

Dan zou ik het moeten splitsen, kan je in een noodgeval nog iets.


Corydorasfan zei:
Als het budget er naar is zou ik een nitto pomp nemen, hoor je bijna niet :) Op marktplaats zijn ze ook wel te vinden voor een redelijke prijs ;)

Budget is er niet echt, in de zin van dat ik geen bovengrens of ondergrens heb (tot op zekere hoogte natuurlijk). Zoals je zag hoef ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar ik probeer het geheel wel zo kosteneffici�nt te houden. Ik zag dat de Nitto pompen een piston gebruiken en geen membraan en blijkbaar minder last hebben van storing/uitval, is er nog een ander voordeel waarom zo'n pomp de voorkeur heeft over bijvoorbeeld een Aquaforte? Je moet dan volgens de omschrijving wel weer rekening houden met de dikte van de luchtslangen.
 
Ik zou gewoon een pvc buis laten lopen door je stelling heen met luchtkraantjes erin gedraaid, zo verlies je veel minder luchtopbrengst dan met slangen en het is gewoon veel makkelijker in gebruik :p.
 
Corydorasfan zei:
Ik zou gewoon een pvc buis laten lopen door je stelling heen met luchtkraantjes erin gedraaid, zo verlies je veel minder luchtopbrengst dan met slangen en het is gewoon veel makkelijker in gebruik :p.

Dat is ook nog een idee. Ik heb nog niks besteld dus ik heb tijd genoeg om daar is te kijken, ik zal eerst eens alles op zijn plek zetten en kijken wat praktisch is.
 
Als ik een luchtpomp wil aansluiten kan ik het beste voor de hoofdleiding 14 mm als diameter nemen (aansluiting op de pomp) en dan vertakken naar 9mm?
 
Ja, en dan 10 x 4 Watt , dubbele aan stroom kwijt he :p. Ik zal morgen even kijken hoe wij het hebben zitten met die diameter.
 
Er is voor allebei natuurlijk wat te zeggen. De optie van Henk is een makkelijke weg, zo te installeren, paar verdeeldozen en klaar. Nadeel ervan is dan natuurlijk dat het stroomverbruik verdubbelt en bij mogelijke uitbreiding verder stijgt. Een luchtpomp met extra capaciteit heeft dat nadeel niet, maar is weer wat meer gedoe om het geheel aan te sluiten. Dat is de afweging die ik dan moet maken. Al denk ik dat het geheel gewoon via een luchtpomp wil laten lopen. en ik ben zeer benieuwd hoe je dat hebt gedaan :)
 

Terug
Bovenaan