Sponsfilters, hoe en wat


D

Dennis_89

Guest
Voor mijn kweekstelling wil ik sponsfilter gebruiken, welke worden aangesloten op een luchtpomp met grote capaciteit. Ik heb echter nog nooit met sponsfilters gewerkt en ik hoor graag jullie ervaringen, vooral over het volgende:

Er staat bij hoeveel lpu deze filters kunnen verwerken, is dit, net als bij interne filters, onder de meest gunstige omstandigheden en is het dus handig om behoorlijk wat overcapaciteit te hebben?

Hoelang gaat zo'n filtertje mee, of zijn er, net als bij interne filters, onderdelen die men kan vervangen?

Hoe goed is de biologische filtering? Ik heb begrepen dat er in sommige varianten iets van zand o.i.d. in zit.

Is het onverstandig een fijne bodembedekking te gebruiken? Aangezien dat filter op de bodem wordt geplakt lijkt me dat bijvoorbeeld zand erin wordt gezogen.

Dank voor jullie input.
 
Als ze vol raken zal de kracht afnemen denk ik dus is wat over nooit weg.
Ik gebruik ze zelf niet maar er zijn genoeg leden die er wel tevreden over zijn.
Ik denk dat de sponzen erg lang meegaan, net als bij een buitenfilter.
Sommigen staan op een soort pootje dus die raakt niet de bodem. Er zijn erg veel verschillende modellen te verkrijgen.
 
Ik gebruik zelf een sponsfiltertje (luchtaangedreven) maar heb er weinig verstand van ;)
Kan dus ook de meeste vragen niet beantwoorden, sorry.

Gebruik zelf een Eheim 3702, daarvoor kun je een nieuwe membraanset kopen, nog niet hoeven doen, zal een tientje kosten.
Schijnbaar raken die dingen versleten.

Gebruik zelf een staand sponsje, met een verzwaarde voet, zoiets als dit.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/4953/apo-sponsfilter-medium/
Weliswaar op Akadama, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zand zal worden opgezogen. Je hebt natuurlijk ook plak-sponzen, zuignapjes.

Ik weet dat er vele garnalenkwekers zijn die gebruik maken van sponsfiltering, met zware pompen er achter, en die vind je vooral op het GEK, daar zou ik deze vraag dan ook zeker poneren.
http://garnalenenkreeftenforum.nl/index.php?sid=30a6ce345c2cdd8bd7d08cbe096c359f
 
@Jessicapilon, het lijkt mij ook redelijk duurzaam. Met af en toe een klein beetje schoonspoelen zal ook een eind helpen. En dan, de prijs is er ook naar dat het niet erg is als je ze eens in de zoveel tijd eens moet vervangen.

@Kellemes, dat model had ik ook in gedachte inderdaad. Hoelang heb je dat filter nu in gebruik? Als er inderdaad hier weinig leden zijn met verstand van deze filters zal ik daar eens berichtje droppen. Meestal zijn er hier wel mensen met informatie waar je naar op zoek bent.

@Bertus, bedankt voor het linkje weer maar ik heb van alles gevraagd behalve waar ik ze kan vinden want je wordt er zowat mee doodgegooid. :) Hoe beantwoord dit mijn vragen?
 
Ik heb een tetra-APS (100 geloof ik) ik denk 2 maanden terug vervangen met een Eheim 200lph.. eigenlijk voor de 'backup', maar heb 'm er maar meteen aangehangen.
2 uitgangen, afzonderlijk regelbaar.. overcapaciteit in deze, maar je kunt dus 'regelen' (knijpen).
Ben zelf ook een beetje een sukkel voor Eheim, tis allemaal gruwelijk duur, maar ook degelijk, alleen het gewicht al van dit ding, als je 'm op je tenen laat vallen doet dat auw ;)

Edit: O ja.. en de Eheim vind ik een stuk stiller dan de zwakkere tetra..
Neemt niet weg dat luchtpompen altijd meer decibels genereren dan waterpompjes.. ik heb 'm dan ook in een kast, en in een 'sok' van blauwe filterspons, vangt weer wat trillingen (lees: decibels) op.
 
Ik gebruik wel sponsfilter maar niet meer door lucht aangedreven.
De reden hiervoor is de herrie die de luchtbelletjes maken.
Nu gebruik ik sponsfilter die door een interne motortje word aangedreven.
Zelf gebruik ik deze: http://www.aquashoponline.be/aquael-tur ... r-500.html
Dit is meteen ook de goedkoopste leverancier en eventueel kun je ook nog een sprinkler aanschaffen om het water beter te verdelen.
Link: http://www.aquashoponline.be/aquael-aqu ... nkler.html

Alternatief met interne motortje is deze: http://www.aquaplantsonline.nl/p/7423/e ... -met-pomp/

Heb alleen nog geen ervaring met laatst genoemde.

Succes,
Henk P.
 
Henk P. zei:
Ik gebruik wel sponsfilter maar niet meer door lucht aangedreven.
De reden hiervoor is de herrie die de luchtbelletjes maken.
Nu gebruik ik sponsfilter die door een interne motortje word aangedreven.
Zelf gebruik ik deze: http://www.aquashoponline.be/aquael-tur ... r-500.html
Dit is meteen ook de goedkoopste leverancier en eventueel kun je ook nog een sprinkler aanschaffen om het water beter te verdelen.
Link: http://www.aquashoponline.be/aquael-aqu ... nkler.html

Alternatief met interne motortje is deze: http://www.aquaplantsonline.nl/p/7423/e ... -met-pomp/

Heb alleen nog geen ervaring met laatst genoemde.

Succes,
Henk P.

Dat dat herrie gaat maken heb ik ook nog niet aan gedacht, zeker met aantal bakken naast elkaar. Goede tip, bedankt.
Misschien dus ook maar een naar een intern motortje kijken.
 
Dennis_89 zei:
Voor mijn kweekstelling wil ik sponsfilter gebruiken, welke worden aangesloten op een luchtpomp met grote capaciteit. Ik heb echter nog nooit met sponsfilters gewerkt en ik hoor graag jullie ervaringen, vooral over het volgende:

Er staat bij hoeveel lpu deze filters kunnen verwerken, is dit, net als bij interne filters, onder de meest gunstige omstandigheden en is het dus handig om behoorlijk wat overcapaciteit te hebben?

Hoelang gaat zo'n filtertje mee, of zijn er, net als bij interne filters, onderdelen die men kan vervangen?

Hoe goed is de biologische filtering? Ik heb begrepen dat er in sommige varianten iets van zand o.i.d. in zit.

Is het onverstandig een fijne bodembedekking te gebruiken? Aangezien dat filter op de bodem wordt geplakt lijkt me dat bijvoorbeeld zand erin wordt gezogen.

Dank voor jullie input.

Niet teveel overcapaciteit, maar een beetje mag natuurlijk. Kijk even naar de hamburg matten filters, bijna geen onderhoud eraan en het staat een stuk mooier in het aquarium dan zo'n sponsfilter, ook heb je dan meer filtercapaciteit.

De herrie hier valt opzich mee, ik heb de pomp in een kastje staan met geluidswerend spul erin. Je hoort de luchtbelletjes wel maar daartegenover staat weer dat ik aardig wat stroom bespaar en niet steeds die sponzen hoef uit te knijpen ;).

Hoeveel bakken wil je erop laten draaien?
 
Hamburger mattenfilter heeft inderdaad als voordeel, nagenoeg geen onderhoud, mega-groot filteroppervlak, veel grut graast daar z'n voeding uit.
Of het mooier is.. da's een kwestie van smaak ;)
Zou 't in een kweekbak wel kunnen doen, maar voor een nano-bakje in de huiskamer dan weer niet, neemt ook aardig wat ruimte in beslag natuurlijk.
Ook hiervoor geldt dat je kunt kiezen tussen luchtaangedreven (decibels, bubbels..) of gebruik kunt maken van een powerhead (stil, meer/andere stroming).
 
Dan zal ik me ook eens verdiepen in die hamburg matten filters. Zoals het er nu voorstaat 12 bakken (tot 60 cm). Er komen ook een aantal grotere bakken maar ik denk dat ik die met een extern filter wil filteren.

Edit: Denk dat ik er maar een regel van maak, als ik wat in mijn hoofd haal: even op het forum droppen. Er komt vanalles voorbij waar ik nog niet aan gedacht heb.
 
Je kunt grotere bakken ook op een HMF laten draaien, scheelt meestal ook aardig in stroom ;).

Zo heb ik nu al mijn bakken uit mijn stelling op een HMF met lucht draaien, bevalt mij veel beter dan sponsfiltertjes en die superfish binnenfiltertjes.

Met een elektrische pomp kan je idd ook een HMF laten draaien. ( Alleen gaat je dat aardig wat stroom kosten)
 
Dennis_89 zei:
@Jessicapilon, het lijkt mij ook redelijk duurzaam. Met af en toe een klein beetje schoonspoelen zal ook een eind helpen. En dan, de prijs is er ook naar dat het niet erg is als je ze eens in de zoveel tijd eens moet vervangen.

@Kellemes, dat model had ik ook in gedachte inderdaad. Hoelang heb je dat filter nu in gebruik? Als er inderdaad hier weinig leden zijn met verstand van deze filters zal ik daar eens berichtje droppen. Meestal zijn er hier wel mensen met informatie waar je naar op zoek bent.

@Bertus, bedankt voor het linkje weer maar ik heb van alles gevraagd behalve waar ik ze kan vinden want je wordt er zowat mee doodgegooid. :) Hoe beantwoord dit mijn vragen?

Waar je ze kunt kopen ,is niet belangrijk, Ging om de modellen, die verkrijgbaar zijn.

Ik gebruik alles door elkaar, sponsfilters , hoekfiltertjes,
Gewone binnenfiltertjes,
Dan naar grotere ,en nog groter buitenfilters.
 
Als ik het goed begrijp moet je dus een aardig deel van je bak opofferen voor die matfilters. Dat is dan dus de afweging die ik moet maken, ziet er wel erg effici�nt uit als het zo lees.
 
Als je zo'n hoekfilter ervan maakt neemt het niet zoveel ruimte in. Je hebt er bijna geen onderhoud aan en het is idd erg effici�nt :p

Zelf heb ik ze op deze manier in elkaar geflanst:
https://www.youtube.com/watch?v=_5ZcM1msdV8

Al heb ik die pijpjes zelf gemaakt, stukje pvc buis in een pvc buis boogje en een gat in de bovenkant, daar de luchtslang in en klaar :p.
 
Staat me wel een hoop werk te wachten als ik besluit toch voor een hamburgermatfilter te kiezen, wat ik ervan zie trekt het me wel.
 
Precies, zo'n hmf-hoekfilter is een mooie optie.. kun je natuurlijk makkelijk in elkaar knutselen, maar als je lui bent zijn der wat Duitse webshops (oorsprong van hmf's ligt ook in Oost-Duitsland dacht ik) die perfecte kant-en-klaar oplossingen verkopen, met powerhead of luchtpomp.
 
Ik heb net dat filmpje van die hoekfilter bekeken, dat valt hartstikke mee, hoef je niet eens handig voor te zijn alleen precies.
 
2 strippen kitten. mat ertussen, opvoerpijpje maken.

Is gewoon een beetje hobbyen.
 
Ik ook niet echt maar wat ik ervan begrijp doet de luchtfilter dat.
 
De fijnste vind ik met een voetje / gewichtje die je gewoon in de bak zet. Voor habbekrats in verschillende maten bij APO!!!
Die k-zuignappen laten na verloop van tijd altijd los.
 
Lucht gaat omhoog, neemt het water mee.

Net als een sponsfilter.
 
Die bellen zorgen voor een aanzuigende werking.. bellen worden de spons (gebruik zelf een staande spons) ingeblazen, stijgen de via 'stijgbuis' weer omhoog en trekken water door de spons mee naar boven.
 
jessicapilon zei:
Ik ben geen techneut maar ik begrijp niet hoe die het water aanzuigt.

Aan de onderkant van de buis zit de luchtslang, de bubbels nemen het water mee naar boven en spuwen het er bovenaan uit. Zo pompt die het water wat in het filter zit eruit en komt er nieuw water in door de filtermat heen.
 
AadMec zei:
De fijnste vind ik met een voetje / gewichtje die je gewoon in de bak zet. Voor habbekrats in verschillende maten bij APO!!!
Die k-zuignappen laten na verloop van tijd altijd los.

Kei goede zuignappen bedoel je Aad :S ;).
 
Ligt ook aan waterwaarden,he.

Heb Eheim, die lang mee gaan.

Van sponsfilters lossen haast op, worden kruimelig.
 
Als ik problemen heb met "apparatuur" in/aan mijn aquarium zijn het 9/10 keer zuignappen. Lag er vandaag ��n op de bodem waarmee de uitstroom van de filter vastzat.
 
Dennis_89 zei:
Als ik problemen heb met "apparatuur" in/aan mijn aquarium zijn het 9/10 keer zuignappen. Lag er vandaag ��n op de bodem waarmee de uitstroom van de filter vastzat.

Ik heb altijd dat mijn thermometer rond drijft in het aquarium.
 
Ludger zei:
Dennis_89 zei:
Als ik problemen heb met "apparatuur" in/aan mijn aquarium zijn het 9/10 keer zuignappen. Lag er vandaag ��n op de bodem waarmee de uitstroom van de filter vastzat.

Ik heb altijd dat mijn thermometer rond drijft in het aquarium.

Ik denk dat ik Mark zijn tip maar eens probeer. Zuignappen ontkom je bijna niet aan.
 

Terug
Bovenaan