Sluiertjes van Sterrekind


Tot je er een tweede externe filter aan hangt ;).

Mocht er wat misgaan met de filter dan heb je er in ieder geval nog 1 draaien. Zeer belangrijk bij sluiers omdat het anders erg snel in de soep kan lopen, zeker als je het minimum van 50l. per vis of minder aanhoudt.

I.p.v. Siporax zou je voor Juwel Cirax kunnen kijken. Is volgens mij net wat goedkoper. Zit denk ik ook in je interne filter. Dat kan je in het mandje van de Superfish doen en bijv. wat extra watten in de Juwel om zweefvuil op te vangen.
 
Ja, een tweede filter laten werken is altijd fijn, zeker als je ze dan niet tegelijk een keer "schoon" maakt.
En als je een keer een vis in een aparte bak wil houden om wat voor reden dan ook, heb je altijd een ingedraaid filter...
 
Juwel cirax is iets duurder, wil ik het mandje er mee vullen ( ik neem aan dat het mandje gevuld moet? ) , ik ga wel even kijken wat ze allemaal hebben bij de dierenwinkel. Die vullingen hoeven nooit vervangen te worden toch? De watten en sponzen wel, maar de bolletjes enzo niet toch? En hoe hebben jullie de uitstroombuis van het filter in het aquarium gericht staan? Er staat behoorlijk wat stroming in de bak nu, ik wil niet dat mn visjes uitgeput raken van het zwemmen tegen de stroom in.
 
We hebben trouwens het oude bakje ( nou ja, oud, 60 liter bakje, daar zaten ze 1 dagje in) op onze slaapkamer staan te draaien. Vandaag komen de plantjes. Dit wordt een plantenbakje, en is tevens de quarantainebak die dan ingedraaid en wel gewoon aanstaat op onze slaapkamer.
 
Fijn trouwens dat er zo snel antwoord is op mijn vragen, vind ik toch wel heel prettig ivm de visjes.
 
Sterrekind zei:
We hebben trouwens het oude bakje ( nou ja, oud, 60 liter bakje, daar zaten ze 1 dagje in) op onze slaapkamer staan te draaien. Vandaag komen de plantjes. Dit wordt een plantenbakje, en is tevens de quarantainebak die dan ingedraaid en wel gewoon aanstaat op onze slaapkamer.

Haha, wacht maar, ben benieuwd hoelang het je lukt deze leeg te laten, als je wat verder gaat kijken op het forum...
Als je het korfje leeg laat maak je dus geen gebruik van de ruimte die deze bied voor een betere filtering.

Oh en nog wat, als je filter een tijdje draait zal de stroming wel minder worden, dat is heel normaal, pas schoonmaken als de filter echt haast geen doorstroming meer heeft, en dan ook niet alles tegelijk, liefst alleen even in een bakje met aquariumwater even uitknijpen en zo veel mogelijk van je bacterien laten zitten.
Maar omdat je de bovenste gaatjes van de uitstroombuis hebt dichtgemaakt is de stroming in de andere gaatjes wel sterker...Als je het echt te erg vind(plantjes waaien weg en vissen gaan achter de stenen schuilen) kan je eventueel de open gaatjes ietsje uitboren, voorzichtig want het is zo teveel, en stroming heb je wel nodig om het vuil naar de filter toe te krijgen...
 
Stroming kunnen ze wel hebben hoor, als ze maar niet weggeblazen worden. D.m.v. planten kan je ervoor zorgen dat er plaatsen met weinig stroming zijn.

Bij mij gaat de uitstroom links recht naar de voorruit en de uitstromers aan de rechterkant naar links over de lengte van de bak.

Sponzen hoef je pas na een aantal jaren te vervangen als ze heel stug worden en afbrokkelen. Kan zeker 10 jaar duren ;). De rest hoeft ook niet vervangen te worden behalve de watten.
 
Visjes lijken er geen last van te hebben, alleen het allerkleinste, die moest net een paar keer heel hard met z'n staartje wapperen om weg te komen bij de uitstroombuis. Voor de rest zijn ze gewoon wat aan het grondelen en rondzwemmen in de bak, ze lijken niet ernstig onder de indruk te zijn.
 
Geen probleem dan ;)

Ze groeien toch kneiterhard dus die kleinste zal er al snel helemaal geen last meer van hebben.

Had het hier ook met een eigen kweekje een maand geleden. Heeft er nu geen last meer van.
 
Nou ze groeien inderdaad snel! Ik dacht echt dat het aan mij lag ( wishfull thinking enzo) maar ze groeien als kool, de beestjes! Ze vreten ook als slootgravers, ik zou ze de hele dag kunnen voeren, en de hele dag zouden ze er volgens mij op aanvallen alsof ze weken niets gehad zouden hebben. Gekke beesten.
 
Klinkt allemaal heel goed :)

Maar heb je nu helemaal geen spons of watten in je filter? Dat is toch best wel belangrijk hoor, zeker als je graag helder water wilt. ALs ik het zo lees heb je al 3 mandjes met biologisch spul?
 
Jawel, er zit een soort schuiflade in met twee blauwe sponzen en een dikke laag witte watten, dit samen met dat biospul. Het water gaat eerst door de sponzen heen, en daarna langs de ballenbak zeg maar.
 
Hallo Sterrekind,

Ik heb de Aquapro 400 inmiddels meer dan een jaar en ben er uiteindelijk zeer tevreden over.
In het begin heb ik er wel veel mee gerommeld omdat ik ook last had van vallend water etc.
Hierbij mijn tips:

Alles watten eruit halen ook uit het voorfilter want deze moet je veel te vaak schoonmaken en dus het filter steeds openen.
Dus in het voorfilter alleen het grovere schuim laten zitten.
Je kunt je mandjes vullen met de paar pijpjes die meegeleverd zijn maar verder zeker aanvullen met nog veel meer biologisch beter filtermateriaal.

De pijpjes zijn zeker niet het beste biologische materiaal wat momenteel op de markt is.
Dennerle heeft bv betere nieuwe producten zoals b.v. deze:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5965

Dit is een mooie link om meer over de verschillende filtermaterialen te lezen:
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 32&lang=nl

Als je de Superfish Aquapro open maakt gaat het deksel inderdaad erg moeilijk open. Ik smeer daarom de rode afsluitring altijd opnieuw in met zuurvrije vaseline en dit helpt heel goed om het openmaken en sluiten te vereenvoudigen.
Ik spoel het vuil van de voorfilters van de Aquapro uit in een beetje aquariumwater wat je in een schoon emmertje doet. Let op dat je deze emmer nergens anders voor gebruikt dus alleen voor je aquarium (zeepresten zijn namelijk dodelijk voor je vissen).

Voordat je het Aquapro filter weer dicht hebt maakt raad ik je aan deze helemaal te vullen met water uit je aquarium (doe ik met een maatbeker die ik appart hou voor mijn aquarium).
Je sluit het deksel als deze bijna vol zit en je vult de rest van het water via de inlaat op het deksel met een maatbeker.
Je houdt het filter even een paar keer scheef om de lucht te verwijderen en je vult weer het nodige water aan.
Als je het filter uiteindelijk weer aansluit heb je vrijwel geen last meer van vallend water.

Je interne filter zou ik inderdaad inderdaad zeker laten zitten. (Ik heb zelf een Rio 240 met twee externe filters en het interne filter van Jewel).

In het interne filter gebruik ik ��n laagje filterwatten (knip ik uit een grote filtermat) en deze vernieuw ik iedere week. Hiermee verwijder ik al het zweefvuil gemakkelijk uit mijn bak. Dit binnenfilter zet ik net voor mijn waterverversing uit en dan verwijder ik alleen de bovenste sponzen en de watten. De sponzen leg ik in een bakje met aquariumwater tijdens het verversen van mijn aquarium en knijp ik voorzichtig een beetje uit als ze erg vol zitten met vuil, de watten vervang ik ieder week.
De onderste sponzen heb ik na een jaar een keer eruit gehaald en dat was toen eigenlijk niet eens nodig. Ik heb ze voorzichtig uitgespoeld met wat aquariumwater maar er kwam maar weinig vuil uit. Deze laat ik dus voorlopig weer tenminste een jaar zitten.

De twee externe filters draaien tijdens de verversingen uiteraard gewoon lekker door en deze maak ik maar heel soms even open als ze slecht gaan doorlopen (eens per half jaar ongeveer). Vergeet ook niet de slangen in de gaten te houden. Deze worden uiteindelijk van binnen ook vuil en je kan ze makkelijk schoonmaken met een speciaal borsteltje aan een draadje dat je door de leidingen heen trekt.

Ik ben een beginner dus neem niet alles direct aan er zullen vast wel goede op- en aanmerkingen op komen en uiteindelijk is het ook niet gek om zelf wat dingen uit te proberen. Wel is het zeer raadzaam om je filters de tijd te geven om bacteri�n te laten opbouwen en ze zoveel mogelijk met rust te laten.
Als je een filter hebt onderhouden dan altijd de andere filters een paar weken met rust laten zodat je zeker blijft van genoeg goede bacteri�n.

Goed dat waren mijn tips en ervaringen.

Groet Pauolo
 
Dank je wel voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee. Ik heb hetzelfde aquarium als dat jij hebt, dus dat is makkelijk vergelijken. Ik heb op dit moment enorm last van zweefvuil, maar ik lees nu dat jij de watten 1 keer per week vervangt voor nieuwe, ik heb er alleen maar naar gekeken nog ( en bah wat zien ze er vies uit die watten). Zal morgen wel een matje halen dat ik nieuwe watten kan knippen.
 
Kan ik trouwens ook die watten onderin een mandje leggen en daar weer van die bio ballen bovenop leggen? Of beter andersom of helemaal niet?
 
Het nadeel van watten in een mandje doen vind ik dat de bacteri�n steeds een klap geeft als je deze watten moet vervangen.
Ik zou ze dus niet in een extern filter doen dit omdat juist een sluierstaarten aquarium zo snel vervuilt en je vaak de watten moet wisselen.

Het kan uiteraard wel en als je het doet raad ik je aan om het biologische filtermateriaal in een plastic netje te doen. Je kunt dit dan makkelijk verwijderen om de watten te verwisselen. De watten kunnen dan het beste in het bovenste mandje zodat je alleen daar bij hoeft te komen.

Succes Pauolo.
 
Ja precies, dat dacht ik ook al als ik de watten er onder zou leggen dit niet lekker zou zijn voor het biomateriaal. Ik laat het wel bij biomateriaal dan.
 
Ik heb gewoon watten in mijn externe filters en dat levert helemaal geen problemen op. Als je die filterwatten gewoon vlot kunt vervangen, valt het ook wel mee met de klap die je bacterien krijgen. Maar ik zou die watten niet elke week vervangen, bij mij is dat in elk geval echt niet nodig.
 
Heb net twee pakken watten gekocht wat volslagen debiel was volgens de verkoper, want het waren maar goudvissen. Wat is dat voor iets raars? Ik wilde druppeltesten kopen, maar dat was niet nodig volgens de man, ik moest de bak gewoon twee weken met rust laten, niet verversen en testen was onzin. Onverrichte zaken dus naar huis. Vind het echt heel gek. Hij vroeg wat voor een bak ik had, welke bodem, welke planten, en toen ik vertelde dat er sluiers in zaten zei ie "ow je stapt binnenkort dan over naar tropisch?"

Eh d'r zitten sluiers in???? Das geen beeldvulling hoor. Ik begrijp die lui niet ( dit was een andere dierenspeciaalzaak als waar ik vorige keer was). Hij kan goudgeld verdienen, ik wil de druppeltesten en de dure filtervulling en de watten en de weet ik veel wat voor troep er nog meer te koop is, en de verkoper raad het af want het zijn maar goudvissen?


Bleh. Ik koop voortaan wel online.
 
Wat raar joh... als jij toch iets wil kopen mag dat toch?
Advies is welkom.. maar advies opdringen.. beetje gek..

Ik zou wel een druppeltest halen hoor, ik vind altijd heel fijn om die zekerheid zelf te hebben!
Ik denk dat ze online zelfs nog goedkoper zullen zijn dan in de winkel!
Ik koop zelf altijd graag online, vind ik fijner.. lekker op je gemak neuzen, dingen vergelijken en zelf kiezen wat je wilt!
en je hoeft de deur niet eens uit :p

Ideaal !
 
Goudvissen worden als minderwaardig gezien. Heb hier ook weleens mensen voorbij zien komen die een prachtige grote bak met maanvissen en ondertussen een stel goudvissen in een kom hadden. "Is leuk voor de kinderen". Het is gewoon mishandeling.
 
Ik begrijp dat niet zo goed. Alsof het minderwaardige beestjes zijn. Er wordt een beetje smalend over gedaan, terwijl ik heus ook echt wel een discusvis ( of een hele kudde) kan betalen hoor, ik wil alleen sluiers, die vind ik mooi. En die zitten hier in een prachtige bak en daar wil ik graag geld aan uitgeven, en je zou denken dat een winkelier in deze tijd juist iets wil verdienen, en je zou helemaal denken dat iemand die in een dierenwinkel werkt of eigenaar is van zo'n winkel ook het beste voor heeft met dieren, maar helaas.
 
Mensen vinden goudvissen saai, omdat ze in een kommetje alleen doelloos rondjes draaien. Niet zo gek, want ze krijgen gewoon niet de kans om natuurlijk gedrag te vertonen. Als ze wel de ruimte hebben zijn ze hartstikke leuk.

Heb ook weleens gehoord dat iemand van dit forum bij een aquariumvereniging weggelachen werd omdat ze goudvissen heeft. "Goudvissen horen in een kom". Alsof Duitse herders alle ruimte nodig hebben en Ierse wolfshonden in een bench horen, om maar een domme vergelijking te maken.
 
Ja jammer is dat he, dat ze mensen niet goed voorlichten waardoor mensen het idee krijgen dat er makkelijk 6 goudvissen of sluiers in een kom kunnen, of hee wat leuk
stop ze in een vaas die je heel goedkoop kan kopen want dat staat zo leuk op tafel of op de vensterbank..
Zolang er nog steeds niet goed wordt voorgelicht en de kom niet uitgebannen is blijven mensen het kopen.
En tja ergens begrijp ik het wel want zo'n kommetje zet je makkelijker ergens neer dan zo'n meterbak.

Ach, hoe vaak ik wel niet voor gek ben verklaard dat ik voor 3 visjes een 1.20 meter bak heb staan en nu voor Luna een meterbak heb gekocht,
want het zijn (in hun ogen) "maar" visjes, gaan ze dood, koop je toch gewoon een nieuwe voor 2 euro??
 
Rinske86 zei:
Ja jammer is dat he, dat ze mensen niet goed voorlichten waardoor mensen het idee krijgen dat er makkelijk 6 goudvissen of sluiers in een kom kunnen, of hee wat leuk
stop ze in een vaas die je heel goedkoop kan kopen want dat staat zo leuk op tafel of op de vensterbank..

Zolang er nog steeds niet goed wordt voorgelicht en de kom niet uitgebannen is blijven mensen het kopen.
En tja ergens begrijp ik het wel want zo'n kommetje zet je makkelijker ergens neer dan zo'n meterbak.

Ach, hoe vaak ik wel niet voor gek ben verklaard dat ik voor 3 visjes een 1.20 meter bak heb staan en nu voor Luna een meterbak heb gekocht,
want het zijn (in hun ogen) "maar" visjes, gaan ze dood, koop je toch gewoon een nieuwe voor 2 euro??

Je hebt mijn eerste topic hier gelezen begrijp ik :oops:


( ik had dus mijn visjes gekocht in twee van die leuke bolle vazen, en bij thuiskomst gaan googlen, en toen bleek dat het helemaal foute boel was wat ik had gedaan :) )
 
Nou nee, zo bedoelde ik het niet hoor, was niet naar jou persoonlijk gericht ;)
Ik reageerde op wat Jones zei dat mensen goudvissen vaak saai vinden en ze als minderwaardig worden gezien..

Ik vind echt dat jij heel goed bezig bent, je hebt je nu goed ingelezen en ze een goed leven bezorgd, dus mijn complimenten :)
 
Ow haha ik vond het juist heel grappig dat je uitgerekend dat voorbeeld aanhaalde, want zo is het exact gegaan hier. Bedankt voor het compliment :)
 
Moet je voor de grap eens hier naar kijken:

TH30942_p07_a01_v001.png




Is van Tetra....
 
Hahaha ja daar lijkt dat kommetje wel op. Heb zo'n ding al meer zien staan met een Betta erin.... :mad:
 
Die bettabowls zijn nog veel kleiner, formaatje cognac glas. Raar gedoetje, en idd het lijkt op een senseo hahaha
 

Terug
Bovenaan