Sluiertjes van Sterrekind


S

Sterrekind

Guest
De dames en heren zitten op dit moment in een Juwel Rio 240 bak maar deze bak gaat met de tijd naar onze slaapkamer, en dan komt er hier in de huiskamer een grotere bak te staan. Deze bak hebben we vorige week uit pure nood snel aangeschaft om de sluiertjes die ik al had aangeschaft voorlopig een fatsoenlijk huis te geven, een grotere bak zat er budget-technisch gezien nog even niet in, maar voorlopig zitten ze goed.

Namen hebben we nog niet bedacht :)

Onze Calico ( fantail denk ik, ik zie geen hoge rug)Echt een fotomodel deze, jammer dat ze alleen besloot te gaan kakken op het moment van het afdrukken...

og3t.jpg


En dan deze. Deze kleur heb ik zelf nog nergens gezien, we zagen hem ( gokken we) bij het tuincentrum, en vonden hem direct prachtig. Ik denk dat het een blauwe oranda is maar weten doe ik het niet. Hij heeft wat wen al op zijn hoofd zitten en is helemaal egaal zilvergrijs, bijna lichtblauw. Ik hoop dat ie zo blijft :)


3xre.jpg



De andere visjes wilden niet op de foto.
 
Ik zit er ook continue naar te kijken. Mijn huis is een puinhoop omdat ik de hele dag met mijn snufferd tegen de ruit geplakt zit. Achter het raam, maar dan anders :D
 
Die tweede is mooi zeg :smitten:

Pauolo van dit forum heeft een visje dat er veel op lijkt :)
 
Nou Jones,dat is ook frappant zeg, ik zag net ergens toevallig een avatar voorbij komen en verdomd, das mijn vis! En idd dat was Pauolo! Wat een grappig toeval zeg!

Het zijn trouwens hele slimme dingen hoor, die visjes. Ze krijgen op een vaste plek eten en nu hangen ze een soort en met van rond op de voerplek en doen ze allerlei toeren uithalen om de aandacht te trekken want ze lusten wel wat geloof ik ( wanneer niet.....)
 
Kan best zijn dat die vissen van dezelfde 'batch' komen.

Ja, dom zijn ze niet hoor ;).
 
Totaaltje van toen de bak net gevuld was ( wist ik nog niet dat er niet gelijk vissen in mochten zeg maar...)

3b6b.jpg



er liggen inmiddels een stuk of vijf van die bollen in de tank en er zit een thermometer in.

Ik wil van het weekend even een achterwandje knutselen, gewoon een mdf plaat welke ik met u-profieltjes achter de bak wil monteren zodat ik af en toe eens kan wisselen. Wil een effen zwarte, witte, grijze, en misschien iets met een fotoprint, maar voorlopig alleen zwart en wit :)
 
Mooi hoor, straalt veel rust uit! Ik denk dat ik voor een grijze achterwand (muisgrijs ofzo) zou gaan.
Wit wordt denk ik te fel, reflecteert het licht waarschijnlijk. Zwart is mooi, maar dan kan
het zijn dat je zwarte telescoopoogjes minder opvallen.

Kortom ik zou kiezen voor grijs :D
 
Ik zou een zwarte achterwand nemen, heb super spijt dat ik.dat niet heb en.jouw bak.is er geweldig voor ingericht
 
Ik ga een wissel=wandje maken. Had bedacht om bij de bouwmarkt gewoon van die kunststof profieltjes aan te schaffen ( daar waar je ook glazen deurtjes van een terrarium in zet, van die u profielen) en dan gewoon een 4 mm mdf plaat op maat laten zagen, en dan verven of behangen, net wat het mooist is. Die kan ik dan gewoon in die profielen schuiven ( aan de buitenkant van de bak dus) en als ik de kleur zat ben, dan draai ik hem om. Zo wil ik een aantal van dat soort platen maken, lijkt me een gat in de markt ook trouwens, die 3d platen voor in een bak zijn mooi hoor, maar zo vreselijk duur en ze nemen behoorlijk wat ruimte in ook. Plus je kunt nooit wisselen.
 
Ooh wat een ontzettend goed idee! Ik heb geen achterwand omdat ik maar niet kan bedenken wat ik dan zou willen, en op die manier zit je nergens aan vast. Super!
 
Ja toch? Leek mij dus ook. Ik zal wel foto's posten van het resultaat van de verwisselbare achterwand. Kun je volgens mij best grappige dingen mee uithalen. Foto met koeien in de wei er achter ofzo, rare ongein natuurlijk maar het idee is best geinig.
 
Sterrekind zei:
Ja toch? Leek mij dus ook. Ik zal wel foto's posten van het resultaat van de verwisselbare achterwand. Kun je volgens mij best grappige dingen mee uithalen. Foto met koeien in de wei er achter ofzo, rare ongein natuurlijk maar het idee is best geinig.
Een foto van een haai als de vissen stout zijn geweest.
 
Wat een goed idee voor die achterwand! Ben heel benieuwd hoe dat er straks uitziet.
Ik dacht zelf aan een poster van een halfnaakte zeemeermin als je wilt dat manlief de bak gaat verversen (zit gewoon even mee te denken) :D
 
Ghehehehe goed idee, je kunt er echt wel leuke dingen mee doen volgens mij. Net eerst even een nieuwe luchtuitstromer gekocht, die steen die ik had stoorde me mateloos. Hij was knalblauw ( wie verzint dat nou, maak die dingen gewoon grijs of zwart of donkergroen, maar kobaltblauw? Nu een dikke gummie slang gekocht met hele kleine gaatjes , en die met zuignappen vastgezet. De visjes zullen wel gedacht hebben, komt ze weer aan met haar hand in de bak.

Nu hebben ze een esthetisch verantwoord en hoogstwaarschijnlijk volledig nutteloos maar prachtig ogend bellengordijn in plaats van een bruisbak. Net even meer zen dit. De grijze ging er net al heel mooi doorheen zwemmen, en nu hangen ze weer te leuren om voer in de voerhoek.

Is het trouwens wel handig om 1 vaste voerplek aan te houden of kan ik het beter door de hele bak heen verspreiden? Ik let er wel op dat iedereen te eten krijgt, de groten zijn enorme schrokkers vergeleken met de kleintjes.
 
Jones zei:
Sterrekind zei:
Ja toch? Leek mij dus ook. Ik zal wel foto's posten van het resultaat van de verwisselbare achterwand. Kun je volgens mij best grappige dingen mee uithalen. Foto met koeien in de wei er achter ofzo, rare ongein natuurlijk maar het idee is best geinig.
Een foto van een haai als de vissen stout zijn geweest.

Oh hahahahaha zielig!
 
Het is maar net wat je wil, wat het voeren betreft. Ik doe het altijd op dezelfde plaats, door de stroming komt het zo'n beetje overal terecht. Als je er inderdaad maar op let dat ze allemaal wat krijgen.

Bubbels vinden ze leuk ja ;). In het begin, na een tijdje kijken ze er jammer genoeg niet meer naar om.

Goed bezig hoor! Zo te horen ben je helemaal dol op ze :)
 
Het zijn echt zulke grappige diertjes. Minder grappig was dat mijn vriend bij wijze van verrassing met nog drie sluiers aan kwam zetten, er zitten er nu teveel in de bak, maar met de tijd komt hier een grotere bak te staan en verhuist deze naar boven. We pakken de volgorde dan wel even anders aan als nu, en vriend mag geen vissen kopen zonder eerst overlegd te hebben. Ze zijn nu nog echt klein maar ik gok dat ze met een jaar de bak uitgroeien. Wat we eventueel ook nog als optie hebben bedacht is een soorgelijke bak bijkopen, en die dan op onze slaapkamer zetten, dan kan de groep met de tijd gesplitst worden.
 
Oei, dat is niet handig. Je bent nog aan het indraaien h�. Hoeveel heb je er nu?

Die beestjes kunnen in een jaar zo'n 15-20 cm. worden. Dan wordt het stapelen.

Een bijkomend probleem dat je nu gaat krijgen is dat de vissen na een tijdje niet goed meer kunnen groeien, omdat ze met teveel zijn.
 
Ow nog een vraagje, we hebben gisteren een thermometer gekocht en gelijk de verwarming er uit gehaald, de temperatuur was maar liefst 26 graden ondanks dat de verwarming op minimum stond. Nu is de verwarming uit, en het water nog steeds 23 graden. Ik ben er inmiddels achter dat dit door de tl verlichting komt. Hoe kan ik het best mijn bak koelen, is het een idee om er 1 lamp uit te halen en 1 reflector te plaatsen om wel dezelfde lichtopbrengst te hebben maar niet de warmte ? De visjes lijken er geen last van te hebben maar ik heb begrepen dat ze toch liever iets koeler zitten.
 
Er zitten er 8 in, en er moeten er 4 uit als ze groter worden :) Is op zich geen probleem, we willen toch een extra bak danwel grotere bak. Hier moeten we even voor sparen , tegen de tijd dat ze echt groter worden ( nu zijn ze 4 a 5 cm inclusief staart) dan gaan ze zeker in een andere ruimte/of gesplitst worden.
 
Afkoelen van water duurt even. 23 graden is niet gevaarlijk, maar wel onhandig omdat het metabolisme dan sneller gaat en je water dus meer vervuilt.

Dat met reflector kun je proberen, ik heb zelf nooit een bak gehad waar dat mee kon, ik heb zelf twee TL over een lengte van 1.80m dus dat is ook niet zo veel. Lichtbalken geven wel veel warmte af. Je kunt ook een klepje open zetten zodat de warme lucht kan ontsnappen.
 
We verversen trouwens nog dagelijks 50 % en zijn ook aan het kijken naar een extern filter met wat meer kracht, dit doen we echter pas als de bak volledig is ingedraaid. Ga je dan trouwens het filter ( nieuwe filter) gelijktijdig laten draaien met het oude interne filter zodat het nieuwe filter ook goed kan indraaien of is het voldoende om hem gewoon aan te zetten?
 
Ja dan moet je het tegelijk laten draaien want anders heb je geen bacterien. Tenzij je het filtermateriaal van het binnenfilter in het externe filter stopt.

Waarom wil je wachten met een extern filter tot je bak is ingedraaid?
 
Omdat ik beredeneerd had dat als ik er nu weer een nieuw filter op aansluit, de bak weer een oplawaai krijgt, en het indraaien langer duurt. Ik ben zo bang dat ik het uiterste vraag van de visjes, vooral omdat we het al helemaal verkeerd hadden aangepakt.
 
Oei dat is niet zo handig van je vriend maar wel lief bedoeld natuurlijk. Voor nu kun je niet meer doen als flink blijven verversen en op termijn een grote bak aanschaffen of een andere 200 liter bak erbij en opsplitsen. Als je ruimte hebt zou een koi-quarantainebak (600 liter) ook een goede (tijdelijke) mogelijkheid zijn.
 
Is ook niet handig, hij kende de minstens 50 liter per vis regel niet ( en ik kende de "sluierstaarten mogen niet in een kom"regel niet toen ik de vijf visjes bij het tuincentrum kocht) dus nu zitten ze met z'n achten in de rio 240. Voor nu volgens mij prima, ze zijn echt nog klein, en verdwalen in de bak. Zodra ze echt groter worden kopen we de rio 400 of een ander groot aquarium, net wat er aangeboden wordt op MP of waar we tegenaan lopen.
 
Ik vind jouw bak ook echt heel mooi trouwens Patries, waar heb je die vandaan als ik vragen mag ?
 
d2ga.jpg


r08o.jpg


n3ya.jpg



tadaaaaa de achterwandjes zijn klaar! Het was echt zo simpel als ik gedacht had! In drie tellen kan ik nu de achterwand er uit halen en omdraaien, elk plaatje heeft twee verschillende kanten ( heb nu plakplastic gebruikt), en ik ga er nog veel meer maken!!
 
Cool :D

Wat betreft dat nieuwe filter: die kun je wel gewoon mee laten draaien alvast hoor! De rest is nu ook nog aan het indraaien. Anders duurt de tijd dat het instabiel is veel langer. Volgens mij kan dat niet zoveel kwaad. Hoe eerder hoe beter, zou ik denken.
 

Terug
Bovenaan