Slakkenplaag help wat te doen?


Tegen zoveel richten de Helena s ook niks uit als die 1-2 per dag eten. Ik zou elke dag handmatig ze weghalen en dat een poosje volhouden.
 
Deze gebruik ik tegen puntslakken en na een paar uur zitten er tientallen op en die zuig ik dan weg of ik til de val eruit.

Als je de reviews leest werkt dit ook niet echt bij iedereen..

Klantenreviews
  1. Beoordeling
    20%

    Werkt niet
    De slakken willen er niet in en kruipen er als er 1 per ongeluk in komt net zo vlot weer uit.
    Gereviewd door Danielle
    Gepost op 23-09-21
  2. Beoordeling
    20%

    Waardeloos ding
    De slakken lachen me gewoon uit. Áls er al 1 opkruipt, kruipt ie er aan de andere kant gewoon weer af. De garnalen vinden het iig heerlijk, maar dit slaat nergens op.
    Gereviewd door Slakkie
    Gepost op 13-09-21
  3. Beoordeling
    20%

    Ding van niks
    Dit is een ding van niks, het voer wat er bij zit komt geen slak op af maar de garnaaltjes zijn er dol op!
    Ik zit dus nog steeds met een overschot aan slakjes
    Gereviewd door Aquariumgek
    Gepost op 07-01-21
 
Tja zoals met alles is nooit iedereen tevreden maar ik maak er al tijden met goede resultaten gebruik van. In de avond plaats ik hem en bij het opstaan zitten er tientallen puntslakjes op.
Misschien werkt het minder bij bv Posthoornslakken omdat die niet echt over de bodem kruipen.

Ik heb hem ook gebruikt toen de groene korrels op waren en heb er toen een algentablet ingedaan en dat gaf echt weinig resultaat dus die bijgeleverde korrels trekken de slakken echt wel aan.
 
Recensies hoeven ook niet altijd wat te zeggen.
Iedere bak is anders en bij de een werkt iets wel wel en bij de andere weer niet.
Vaak is het gewoon een kwestie van uitproberen 🤷‍♂️
Je hebt nu gewoon erg goede omstandigheden in de bak voor de slakken dus blijven verwijderen/afzuigen en de bodem goed schoon houden.
Misschien ook iets minder voeren.

Mocht het helemaal niet lukken kan je altijd nog naar middeltjes grijpen zoals gastropex maar denk dat de meeste dit liever niet gebruiken in hun bak.
 
Je zou voor jezelf kunnen bedenken of je 100% van de slakken af wil, of dat je slakken prima vindt, maar liever wat minder.

Als je 100% van je slakken af wil, dan zal je rigoreuze maatregelen moeten nemen. Dit zal langzaam of minder langzaam gaan afhankelijk van hoe je het gaat doen, maar het zal altijd veel werk zijn.

Wanneer je minder slakken wil dan zal je moeten wachten tot je bak stabieler wordt, je planten het beter gaan doen (de zomer is door de hoge watertemperatuur vaak lastig voor planten) en je kan er af en toe wat uitvangen. Wat werkt is een plak courgette of een kwart rode paprika met vork erdoor op de bodem, laten liggen tot slakken het gaan opruimen, kan een paar dagen duren. Ze komen zelden op verse groente af, het zijn opruimers.
Wat ook werkt is bij elke waterwissel alles wat je ziet, inclusief eitjes, wegzuigen.

Je slak-etende slakken "horen" in de bodem. Dat is hoe ze jagen. Telkens wanneer jij ze omhoog hengelt kan het zijn dat je ze stoort bij de jacht. En ze eten weinig.

Bedenk je wel dat het feit dat je zoveel slakken hebt, de beste aanwijzing is dat je ze waarschijnlijk hard nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Als het er 100 zijn dan leggen ze 200 eitjs, dat houden je helenas niet bij, wat ze wel kunnen doen, is als je straks de meeste slakken hebt uitgedund, de populatie zo danig laag houden dat het niet meer opbouwt. Uiteindelijk krijg je steeds minder slakken, zelfs met helenas kan je er 100% van af komen. Alleen je zal wel een handje moeten helpen! Slakken valletjes neer zetten en als je er 1 in je bak ziet gelijk er uit halen! Als je er nu even werk van maakt, dan werpt het echt zn vruchten af
 
Hier is men positiever zo te lezen en zoals ik al zei zal het ook aan de soort slak liggen:

Ook niet echt. maar 27 % tegen 39% negative , in de dierenwinkel zeiden ze ook tegen mij je moet eens een stukje komkommer op de bodem leggen. dan haal je zo al je slakjes eruit. nou bij mij komt er geen eentje op af. alleen mijn algeneters eten de komkommer graag.
 
Ook niet echt. maar 27 % tegen 39% negative , in de dierenwinkel zeiden ze ook tegen mij je moet eens een stukje komkommer op de bodem leggen. dan haal je zo al je slakjes eruit. nou bij mij komt er geen eentje op af. alleen mijn algeneters eten de komkommer graag.
Als de kommer wat langer ligt en vergaat dan komen ook de slakken er op af, dat heeft vaak even nodig 😄 het kan ook zijn dat de slakken gewoon niet hongerig zijn. De algeneter zijn altijd hongerig 😜
 
Ook niet echt. maar 27 % tegen 39% negative , in de dierenwinkel zeiden ze ook tegen mij je moet eens een stukje komkommer op de bodem leggen. dan haal je zo al je slakjes eruit. nou bij mij komt er geen eentje op af. alleen mijn algeneters eten de komkommer graag.
Vaak post men ook een review als men niet tevreden is en van de meesten die wel tevreden zijn hoor je niets dus in de regel zul je vaak relatief veel negatieve reviews tegenkomen.
Maar goed echt duur zijn ze niet dus je kan het proberen als je met teveel puntslakken zit.
 
Kan het niet zo zijn dat ze mogelijk dood zijn? het zijn slak etende slakken en in de winkel zitten ze met z'n allen in een bakje op elkaar. ik had namelijk gelezen dat ze ook elkaar opeten.
Helena's zijn meesters in het verstoppen in je bodem. Hun manier om slakjes middels een hinderlaag te vangen. Ze zullen elkaar opeten wanneer er niets anders is. Maar in onze bakken eten ze ook wel met de pot mee. Overigens eet zo'n Helena niet zoveel slakken gedurende een etmaal. Je kan een slakken val gebruiken maar gewoon zelf blijven vangen is m.i. de beste methode. Zelf had ik tijdens een plaag dat ik er dagelijks wel zo'n 50 60 per dag uitviste en dat het een aantal weken duurde eer ik wat resultaat opmerkte. Dus niet te snel opgeven.
 
ik ben met de slak terug gegaan . in potje met water gedaan en een nieuwe gekregen. toen ik thuis kwam zat hij vastgeplakt in het potje dus leefde nog. nu heb ik 4 slakken . vreemd dat de ene wel actief is en de andere niet?

ik heb ook nog 2 panda's gekocht.
 

Bijlagen

  • IMG_3411[1].JPG
    IMG_3411[1].JPG
    122.5 KB · Weergaven: 38
Sommige zijn gewoon lui het zijn geen beestjes die volgas achter de prooi aan gaan.
En als ze eten in overvloed hebben zullen ze misschien ook geen haast maken.
 
Ik heb een helena’s nog nooit door mn bak zien racen. Maar bij mij hielden ze de slakken goed onder controle. Dat was wel samen met de methode van Benvo, wekenlang uitvangen en toen hebben de helena’s steeds de jonkies opgegeten en werd er op een gegeven moment geen een meer groot en toen was het over. Helena’s vermenigvuldigen zich afhankelijk van het voedselaanbod, dus als de slakken op zijn, dan worden ze vanzelf minder. Tenzij je bak dan niet in balans is. Er is een oorzaak voor zoveel slakken.

O ja, dit was een proces van maanden en stug volhouden.
 
Ik vind Helena slakken wel erg mooi. ze zien eruit als wespen. we gaan kijken wat het gaat doen. ik heb inmiddels nog 2 panda's erbij gekocht . heb er nu totaal 7, ook voor de bodem. het was ook omdat ze nu goedkoop waren.

en ik merkte ineens op dat mijn koperzalmen wel erg groot aan het worden zijn. in de 54 liter bak waren ze veel kleiner. nu 2 en halve maand later in 240 liter bak flink gegroeid . dat geld ook voor de mini tetra's die steeds groter worden. overigens zien de koperzalmen er zeer mooi uit van kleur. erg blij mee.
 
Al mijn Helenas leven. gisteren deed ik een slakje bij een helena en hij pakte hem. een tetra visje zag het en keek ernaar. daarna lag er een leeg slakkenhuisje ,de tetra snuffelde eraan en toen aan de helena slak. alsof hij de link legde van jij at hem op, ik zag het haha. dat was wel grappig. alleen de kleine pandas worden gepest door de grote pandas. de 3 grote pandas vliegen rollend in elkaar door de bak ,dit deden ze altijd al , maar nu storten ze zich vol op de baby pandas , en die krijgen er flink van langs. worden in de verdrukking geduwd. ook de black molly hapt soms naar ze als ze op de bodem zitten. heeft dit gedrag iets te maken met acceptatie?
 
Al mijn Helenas leven. gisteren deed ik een slakje bij een helena en hij pakte hem. een tetra visje zag het en keek ernaar. daarna lag er een leeg slakkenhuisje ,de tetra snuffelde eraan en toen aan de helena slak. alsof hij de link legde van jij at hem op, ik zag het haha. dat was wel grappig. alleen de kleine pandas worden gepest door de grote pandas. de 3 grote pandas vliegen rollend in elkaar door de bak ,dit deden ze altijd al , maar nu storten ze zich vol op de baby pandas , en die krijgen er flink van langs. worden in de verdrukking geduwd. ook de black molly hapt soms naar ze als ze op de bodem zitten. heeft dit gedrag iets te maken met acceptatie?
Fijn dat je Helena's leven en hun werk blijkbaar doen.

Het gedrag van je panda's zoals jij het beschrijft ken ik niet. Ik weet niet beter dan dat ze onmiddellijk samen schoolden en samen door de bak trekken.

Maak eens een filmpje als het je lukt? Ik kan zonder het te zien het gedrag niet duiden. Misschien iemand anders wel?
 
Fijn dat je Helena's leven en hun werk blijkbaar doen.

Het gedrag van je panda's zoals jij het beschrijft ken ik niet. Ik weet niet beter dan dat ze onmiddellijk samen schoolden en samen door de bak trekken.

Maak eens een filmpje als het je lukt? Ik kan zonder het te zien het gedrag niet duiden. Misschien iemand anders wel?
Ik zal het vanavond eens proberen. want ze doen het alleen in de avond.
 
Ik heb ook de groep Panda s weleens aangevuld met vrij jonge exemplaren en die zwommen ook lekker met de groep mee.
 
Zou me niks verbazen als het baltsgedrag is, maar daarom vraag ik naar flimpje.
Ben benieuwd.
 
Nog niet echt een filmpje van het panda gedrag kunnen maken maar wel van mijn black molly ,deze vis is echt handtam
 

Bijlagen

  • IMG_3467[1].MOV
    228.9 MB
Ik maakl mij zorgen. ik heb gisteren 4 baby corydoras gekocht en zie er na vannacht nog maar 3. er zitten 4 helena slakken in mijn bak maar ik kan de corydora nergens meer vinden. is er een kans dat hij ten prooi is gevallen aan een helena?
 
Ik maakl mij zorgen. ik heb gisteren 4 baby corydoras gekocht en zie er na vannacht nog maar 3. er zitten 4 helena slakken in mijn bak maar ik kan de corydora nergens meer vinden. is er een kans dat hij ten prooi is gevallen aan een helena?
Niet echt nee... Wat ik eerder geloof is dat hij verstopt zit! Schuwe beestjes zijn het. Zou dat kunnen? Wacht het nog even af! als hij er niet meer is kan je er weinig aan veranderen.
 
Niet echt nee... Wat ik eerder geloof is dat hij verstopt zit! Schuwe beestjes zijn het. Zou dat kunnen? Wacht het nog even af! als hij er niet meer is kan je er weinig aan veranderen.
De andere 3 zie ik steeds . gisteren zat hij gewoon in de groep. als hij dood is komt hij toch ook boven drijven? of eten de vissen hem dan al zo snel op?
 
De andere 3 zie ik steeds . gisteren zat hij gewoon in de groep. als hij dood is komt hij toch ook boven drijven? of eten de vissen hem dan al zo snel op?
Soms... Ligt er aan. Niet druk maken vertrouw maar op me woord. Druk maken heeft GEEN zin. Áls het de helena was, dan is het 1 op de miljoen. Dat gaat nooit meer gebeuren daar moet je vanuit kunnen gaan.

Dus of hij leeft nog, en is verstopt. Of hij leeft niet meer om 1 of andere wazige rede. Maar daar kom je vanzelf achter dat zou ook vreemd zijn.
Tuurlijk mag je je zorgen maken maar druk er om hoeft niet. Kijk een keer rustig rond, neem de tijd. En de volgende keer weer. Als je hm ziet dan is dat fijn en als je hm niet vind kan je er weinig aan veranderen.

Of er moet iets anders aan de hand zijn met je waterwaardes maar daar heb je verder geen aanwijzingen voor toch?
 
Soms... Ligt er aan. Niet druk maken vertrouw maar op me woord. Druk maken heeft GEEN zin. Áls het de helena was, dan is het 1 op de miljoen. Dat gaat nooit meer gebeuren daar moet je vanuit kunnen gaan.

Dus of hij leeft nog, en is verstopt. Of hij leeft niet meer om 1 of andere wazige rede. Maar daar kom je vanzelf achter dat zou ook vreemd zijn.
Tuurlijk mag je je zorgen maken maar druk er om hoeft niet. Kijk een keer rustig rond, neem de tijd. En de volgende keer weer. Als je hm ziet dan is dat fijn en als je hm niet vind kan je er weinig aan veranderen.

Of er moet iets anders aan de hand zijn met je waterwaardes maar daar heb je verder geen aanwijzingen voor toch?
Nee water is goed. alle andere visjes leven toch nog? baby panda is heel klein dus misschien al opgegeten. ik denk niet dat die zich verstopt heeft . misschien dood gegaan van stress . vandaag worden ze al minder opgejaagd door de andere vissen. alleen de black molly gaat er af en toe nog achteraan. de pandas zijn echt heel klein . nog geen anderhalve cm . ze hadden echt net heel kleintjes binnen in de winkel. zo mini die ga je dan niet meer terug vinden vermoed ik. de andere 3 zitten nog steeds bij elkaar.
 
Nee water is goed. alle andere visjes leven toch nog? baby panda is heel klein dus misschien al opgegeten. ik denk niet dat die zich verstopt heeft . misschien dood gegaan van stress . vandaag worden ze al minder opgejaagd door de andere vissen. alleen de black molly gaat er af en toe nog achteraan. de pandas zijn echt heel klein . nog geen anderhalve cm . ze hadden echt net heel kleintjes binnen in de winkel. zo mini die ga je dan niet meer terug vinden vermoed ik. de andere 3 zitten nog steeds bij elkaar.
Het zou jammer zijn! Ik houd nog even de volle moed. Weet niet hoeveel verstopplek er is maar je weet maar nooit. Soms kan je in de winkel een nieuwe geven in geval dit niet aan het water is te leiden
 
Het zou jammer zijn! Ik houd nog even de volle moed. Weet niet hoeveel verstopplek er is maar je weet maar nooit. Soms kan je in de winkel een nieuwe geven in geval dit niet aan het water is te leiden
ik heb heel veel verstop plekken. 3 kastelen waar ze in kunnen. de algeneters wonen daar ook . ik heb trouwens mijn sierslak nu gevonden. die hangt al dagen lang in een nepplant . en beweegt niet meer. ik ga hem er eens uithalen.
 
Volgens mij leeft een slak die hangt nog hoor want anders zou hij zich niet kunnen vasthouden aan de plant.
 
Volgens mij leeft een slak die hangt nog hoor want anders zou hij zich niet kunnen vasthouden aan de plant.
Hij ligt erin zeg maar. snap alleen niet waarom hij dan al weken erin hangt zonder te hebben bewogen? eerst trok hij altijd heel het aquarium door
 
Hij ligt erin zeg maar. snap alleen niet waarom hij dan al weken erin hangt zonder te hebben bewogen? eerst trok hij altijd heel het aquarium door
Ja maar met weken dan ga ik ook twijfelen want dagen dat kan maar weken is iets anders.
 
Sommige zijn gewoon lui het zijn geen beestjes die volgas achter de prooi aan gaan.
En als ze eten in overvloed hebben zullen ze misschien ook geen haast maken.
Helena's zijn dan ook slakken... Die net als alle andere slakken zich bewegen met een slakkengang. :):):)
 

Terug
Bovenaan