Slakkenplaag help wat te doen?


torenslakjes leggen geen eitjes, dat zullen blaashoorn of posthoornslakjes zijn.
Enige momenten dat ik de torenslakken met velen zie is vlak na het voeren en dan bij voorkeur in het donker, dan kunnen ze massaal op de ruiten gaan zitten. Overdag zitten ze veelal verstopt in het zand. Deze kun je dan eventueel makkelijk met een schepnetje eraf halen door van onder naar boven langs het glas te halen. De overige zuig je zo van de bodem op, blijven er altijd wel een aantal achter maar dat is goed!
 
Ik heb voor mijn gevoel een torenslakjes plaag gehad. Wat @BlupGup schrijft. Ik had er op de ramen zitten als het donker was en haalde er een hele tijd massa's uit per dag. Dit was toen ik de Heterandria formosa veel nauplien voerde. Met zulke kleine visje is het doseren van voer lastig dus er kwam relatief veel op de bodem terecht. En de Heterandria zag ik maar zelden fourageren op de bodem, bijvoorkeur in de waterkolom.

Uiteindelijk de populatie torenslakjes onder controle gekregen door in de avond en als ik 's nachts wakker werd, ze van de ruit te plukken. Consequent volgehouden.

Nou heb ik liever een plaag van torenslakjes dan van blaashoornslakjes. Voor mijn gevoel zijn de aantallen torenslakken makkelijker binnen de perken te houden.

Posthoornslakjes vind ik zelf erg leuk. Maar plantten zich in mijn oude Rio behoorlijk voort. Ik vermoed door dood of slecht plantmateriaal. Ik heb het teveel eruit gehaald en 2 Helena's erin gezet. Uiteindelijk had ik geen posthoornslakje meer over, snif.
 
Wil je een paar posthoorns van mij? Ik heb er genoeg, ik oogst ze in de 2mbak en voer ze aan de botia's in de Juwel.
 
Wil je een paar posthoorns van mij? Ik heb er genoeg, ik oogst ze in de 2mbak en voer ze aan de botia's in de Juwel.
Dat is lief van je, maar ik heb geen bakken meer staan momenteel. Het kriebelt wel weer maar wat ik dan wil weet ik niet. Ook nog de kans dat ik, vanwege mijn passie voor planten, meer richting terrarium ga. Maar dan zonder bewoners, in hoeverre dat dan nog een terrarium mag heten weet ik niet :LOL:.
Zoveel keuzes ook.

Zal nog wel een tijd duren tot zich er een werkbaar idee in mijn hoofd gevormd heeft. Een nieuwe bak, wat dan ook, ligt niet op hele korte termijn in de planning.
 
Natuurlijk!


Knipsel.JPG
 
Als je ze sneller kan vangen dan dat ze zich voortplanten komt het vanzelf goed 😊
Nou dat kan wel maar ze blijven toch komen. ik heb inmiddels de buitenpomp schoongemaakt. dit was een hels karwei. bij openen stroomde het water eruit. daarna alles schoonspoelen en nieuw filter erin. dan ben je wel even bezig ja.

ik heb vanmiddag slak etende slakken gekocht maar 2 van de 3 liggen er maar erg stilletjes bij. heeft iemand verstand van deze slakken en waarom ze nog niet bewogen hebben? eentje is allang weg en zie ik niet meer terwijl de andere 2 nog hetzelfde liggen als erin gelegd.
 
Dat hoeft geen probleem te zijn, bij mij liggen helena’s regelmatig stil half in het zand of op t zand.
 
Dat hoeft geen probleem te zijn, bij mij liggen helena’s regelmatig stil half in het zand of op t zand.
Kan het niet zo zijn dat ze mogelijk dood zijn? het zijn slak etende slakken en in de winkel zitten ze met z'n allen in een bakje op elkaar. ik had namelijk gelezen dat ze ook elkaar opeten.
 
Alles is mogelijk. Dode slakken hebben geen spierspanning op hun klepje. En gaan stinken op den duur. Ik zou me er niet zo’n zorgen over maken. Met slakken heeft alles z’n tijd nodig.
 
Alles is mogelijk. Dode slakken hebben geen spierspanning op hun klepje. En gaan stinken op den duur. Ik zou me er niet zo’n zorgen over maken. Met slakken heeft alles z’n tijd nodig.
Maar als ik een dode slak heb in mijn aquarium is dat toch niet goed voor de vissen? moet ik ze er morgen uithalen als ze er nog hetzelfde bij liggen?
 
Twee dode Helena s zullen ook weinig invloed hebben want als je veel puntslakjes in de bak hebt dan zul je ook met regelmaat 1 of dode hebben. Tenzij je een heel klein bakje hebt waar het sneller invloed op de waterwaarden kan hebben. Soms gaat er een vis dood wat je niet opmerkt en dat is ook geen ramp.
 
Twee dode Helena s zullen ook weinig invloed hebben want als je veel puntslakjes in de bak hebt dan zul je ook met regelmaat 1 of dode hebben. Tenzij je een heel klein bakje hebt waar het sneller invloed op de waterwaarden kan hebben. Soms gaat er een vis dood wat je niet opmerkt en dat is ook geen ramp.
Maakt wel verschil als je al dode slakken in de winkel koopt. je koopt toch ook geen dode vissen of wel?
 
Nee dat snap ik en daar moet je mee terug of reclameren maar voor de bak zelf zal het weinig schade kunnen berokkenen. Het zal in de regel weinig invloed hebben voor de vissen.
Ik reageerde enkel op je vraag of het slecht is voor de vissen.
 
Verwacht van die slak etende slak ook geen wonderen. Die eten er 1 of 2 per dag.
Gewoon uitvangen of wekelijks afzuigen bij waterverversing.
 
Nee dat snap ik en daar moet je mee terug of reclameren maar voor de bak zelf zal het weinig schade kunnen berokkenen. Het zal in de regel weinig invloed hebben voor de vissen.
Ik reageerde enkel op je vraag of het slecht is voor de vissen.
Ok ik dacht al. want ik heb er maar 3 gekocht. kosten 1,95 per stuk. niet zo duur maar 2 van de 3 dood vind ik wel erg veel . had ik er 50 gekocht en waren er 2 dood dan zou ik heb misschien nog wel zo laten. als ze over een maand dood gaan kan de winkel daar natuurlijk ook niks aan doen maar dode slakken verkopen kan natuurlijk niet. ik vroeg nog aan de winkel medewerker ,eten ze elkaar toch niet op? hij zei ik voer ze elke dag slakken maar of je die garantie dan hebt weet ik zo net nog niet. ik vond dat er heel veel bij elkaar zaten in een klein bakje.
 
Verwacht van die slak etende slak ook geen wonderen. Die eten er 1 of 2 per dag.
Gewoon uitvangen of wekelijks afzuigen bij waterverversing.
Daar blijf ik ondertussen ook mee bezig. op zich vind ik slakken wel mooi maar niet van die kleine bruintjes in grote getalen. een paar mag maar het word gelijk een hele plaag
 
Maar als ik een dode slak heb in mijn aquarium is dat toch niet goed voor de vissen? moet ik ze er morgen uithalen als ze er nog hetzelfde bij liggen?
Als ze morgen er nog zo bijliggen zou ik even aan ze ruiken. Stinken ze niet, zijn ze niet dood, dan gewoon weer terug in de bak. En als je twijfelt doe je dat elke dag tot ze honger krijgen en een slakje opsnoepen. Eens gaan levende slakken lopen.
 
Wanneer je er snel van af wil kun je ook gebruik maken van een planaria bestrijdingsmiddel die ook veilig is voor garnalen. Heb daar zelf ervaring mee in mijn garnalen bakken.
Succes
 
Wanneer je er snel van af wil kun je ook gebruik maken van een planaria bestrijdingsmiddel die ook veilig is voor garnalen. Heb daar zelf ervaring mee in mijn garnalen bakken.
Succes
Dan moet je geen sierslakken in je bak hebben.
 
Wat ik ook een groot nadeel vind is dat als er veel slakken tegelijk sterven, dit een heel nadelige invloed op je waterwaardes kan hebben. Stijging van NH3 en NO2.

Bovendien, is mijn ervaring, zijn er slakken die resistent zijn tegen het goedje waar '@Truus geluk' naar verwijst (Flubenol). Ik weet niet hoe ze heten, kleine opgedraaide slakjes die met hun huisjes plat tegen het glas liggen. Daarvan overleefden er hier ondanks flinke overdosering van de flubenol.

En zo kweek je nog meer resistentie.
 
Zullen ze resistent worden tegen Flubenol? Ik zou het dus niet weten.
Ja ze zouden recistent kunnen worden net zoals de wormen ook kunnen worden van flubendazole(de werkzame stof in flubenol). Het komt steeds vaker voor dat organismes hier recistent tegen worden dus het zou me niet verbazen dat dat met slakken ook zo is 😄
 
Zullen ze resistent worden tegen Flubenol? Ik zou het dus niet weten.

Ja ze zouden recistent kunnen worden net zoals de wormen ook kunnen worden van flubendazole(de werkzame stof in flubenol). Het komt steeds vaker voor dat organismes hier recistent tegen worden dus het zou me niet verbazen dat dat met slakken ook zo is 😄
Ik had die met dat platte huisje dat tegen het glas aan ligt in de Dennerle Cube 60. En ik had er veel. Ze vermeerderen sneller dan ik ze dood kon drukken. Waarschijnlijk omdat ze de eitjes legde op de planten. Kreeg ze niet onder controle.
Dus uiteindelijk bij een bekende webshop de flubenol besteld en mij eerst braaf aan de dosering gehouden. Er bleven sporadisch slakjes op de ruit zitten. Hele kuur afgemaakt zoals geadviseerd op de website van de shop.
En nog steeds zag ik van die slakjes, niet veel maar ze waren er.

Daardoor behoorlijk overgedoseerd en ook dat mocht niet baten. De Japonica's overleefden het, enkele slakjes ook, dus ik kan wat betreft die slakjes niet anders concluderen dat er resistent waren.
 

Ik had die met dat platte huisje dat tegen het glas aan ligt in de Dennerle Cube 60. En ik had er veel. Ze vermeerderen sneller dan ik ze dood kon drukken. Waarschijnlijk omdat ze de eitjes legde op de planten. Kreeg ze niet onder controle.
Dus uiteindelijk bij een bekende webshop de flubenol besteld en mij eerst braaf aan de dosering gehouden. Er bleven sporadisch slakjes op de ruit zitten. Hele kuur afgemaakt zoals geadviseerd op de website van de shop.
En nog steeds zag ik van die slakjes, niet veel maar ze waren er.

Daardoor behoorlijk overgedoseerd en ook dat mocht niet baten. De Japonica's overleefden het, enkele slakjes ook, dus ik kan wat betreft die slakjes niet anders concluderen dat er resistent waren.

Deze?

Screenshot_20230702_182038_Chrome.jpg

En Flubenol is geen middel tegen slakken, het is tegen wormen. Sommige slakken gaan er dood van, sommige niet. Ik heb hier in de loop van de jaren geen verandering in gezien.

Trouwens, als je van slakken af wil komen door ze dood te drukken tegen het glas, zonder beesten (anders dan slakken) die dat opruimen, werk je meer slakken juist in de hand.

Als het deze slakjes waren, die zijn bijna niet uit te roeien. Bij ons zijn ze toen onze bak in balans kwam spontaan verdwenen. Vond ik jammer, ze deden het erg goed in de bak.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die van op de foto die Drup postte.

Ja die inderdaad. Ik kwam er in om terwijl ik de Japonica's zelfs niet voerde. Ja 2 keer per week 1 korreltje van 1,5 mm of zo, maar dat mag geen voeren heten. Dat enkel voor de dierenlijke eiwitten.
Dit is de posthoorn toch? De lievelings slak van de helena 😁 ik heb er in kommetje 1tje maar als ik de kans krijg haal ik hm er uit die zijn vrij hardnekkig ja. Daar moet je echt voor doorzetten en dagelijks veel tijd investeren als je die kwijt wilt raken. En bij elke plant die je toevoegt kan je weer opnieuw beginnen. Ik zag mn slangenvisje laatst wel zn slak proberen op te eten. Maar het kon ook een lege schelp zijn met wat lekkers er in.
 
Dit is de posthoorn toch? De lievelings slak van de helena 😁 ik heb er in kommetje 1tje maar als ik de kans krijg haal ik hm er uit die zijn vrij hardnekkig ja. Daar moet je echt voor doorzetten en dagelijks veel tijd investeren als je die kwijt wilt raken. En bij elke plant die je toevoegt kan je weer opnieuw beginnen. Ik zag mn slangenvisje laatst wel zn slak proberen op te eten. Maar het kon ook een lege schelp zijn met wat lekkers er in.
Nee dit is geen posthoorn.

De posthoorn draagt het huisje rechtop. Deze plat. Deze blijven ook vrij klein.
 
Dit is de posthoorn toch? De lievelings slak van de helena 😁 ik heb er in kommetje 1tje maar als ik de kans krijg haal ik hm er uit die zijn vrij hardnekkig ja. Daar moet je echt voor doorzetten en dagelijks veel tijd investeren als je die kwijt wilt raken. En bij elke plant die je toevoegt kan je weer opnieuw beginnen. Ik zag mn slangenvisje laatst wel zn slak proberen op te eten. Maar het kon ook een lege schelp zijn met wat lekkers er in.

Dit is de mini posthoorn.

Planorbis arnoldi, ook wel sideways ramshorn.
 
Dit is de mini posthoorn.

Planorbis arnoldi, ook wel sideways ramshorn.
Kijk, wat bijgeleerd.

Het zijn in elk geval ontzettend vervelende slakjes :-( en lelijk op de ruiten.
 
Ik blijf slakkenplaag houden. de ene dag na schoonmaken zie ik ze niet meer ,dan kom je de andere dag beneden en zitten er weer honderden tegen de ruit en op het zand?

de helena's doen volgens mij niets. ze leven wel maar graven zich diep in het zand. elke slak die erover komt laten ze gaan. gisteren kroop er een helena over het zand en ik legde 5 slakjes voor hem neer. hij liep er gewoon langs zonder wat te doen??

maar ik vraag mij af waarom mijn helena slakken zich heel diep ingraven ? ik moet ze echt weer uitgraven anders zie ik ze niet meer.
 

Terug
Bovenaan