Slakkenplaag help wat te doen?


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
307
Leeftijd
50
Beste allen ,

ik heb sinds enkele maanden een 240 liter aquarium. en sinds het warmer is geworden een flinke slakkenplaag. waar ze ineens vandaan komen is mij een raadsel maar ik maak elke dag schoon en ze blijven maar komen. het zijn van die hele bruine kleine slakjes.
ik voer mijn vissen heel weinig en heb ook al een dekseltje met komkommer op de bodem gezet (dit had ik gelezen) maar ze komen daar niet op af. wat kan ik nog doen?
 
Nou, die Helena's eten 1 slak per dag (ongeveer), dus tenzij je er 200 inkiepert, kan dat wel even duren. Die slakjes vermeerderen zich alleen zolang ze voldoende voedsel hebben. Maar: als je denkt dat je teveel van die slakjes hebt, en dan pas minder gaat voeren, ben je in feite erg laat. De eitjes zijn dan al gelegd en uitgekomen.
Je kunt handmatig de slakjes uitvangen, een slakkenval voor ze zetten en dan op die manier met veel geduld het aantal naar beneden brengen.

Er zijn een aantal oplossingen die slakken eten: helena's, (dwerg)botia's, maar zo gauw de slakken op zijn, moet je ze wel iets anders gaan voeren. Zij zullen je een handje helpen met de slakkenbestrijding, maar je mag niet de oplossing van hen verwachten.
En het is natuurlijk mogelijk dat je -ondanks dat je minder bent gaan voeren- nog steeds teveel voert....

Daarnaast zijn niet alle vissen even nette eters: sommigen laten veel voer vallen en kijken er dan niet meer naar om. Dan kun je minder gaan voeren, maar krijgen je hoofdbewoners dan nog wel voldoende. Het kan dan helpen om wat bodemvissen te nemen die het overschot/ gemorst voer wegruimen. Corydoras zijn daar geweldig in, maar alleen zolang je dan niet alsnog gaat overvoeren.
 
Slakken zijn een bijkomstig verschijnsel in elke bak, soms heb je er veel en soms slechts enkelen maar zolang ze de vissen en planten niet bedreigen beschouw het niet als een plaag
 
Minder voeren of gerichter voeren, zodat er minder overblijft, handmatig uitvangen en een aantal helena slakken erbij. Als je dan door het uitvangen minder slakken hebt, hou je een balans door minder voeren en de helenaslakken. Voordeel van de helena’s is dat als de slakken (bijna) op zijn, ze ook minder jongen krijgen. Maar er blijven er altijd wel een paar in de bak, waardoor de kans op weer een overschot verminderd. En helena’s hoeven niet bijgevoerd. Zij eten wat er in de bak overblijft is mijn ervaring.
 
Helena’s smullen ook van de eitjes trouwens, ik vind een aantal in een bak al zeer effectief. Vang daarnaast t meeste eruit en t is snel verholpen (is mijn ervaring).
 
Om welke slakken gaat het dan? Helena s eten niet veel dus bij een plaag doet dat weinig denk ik.
 
Ik heb ook al Corydorassen in mijn bak. en 2 algeneters. gisteren een stukje komkommer erin gelegd en het was zo weg omdat de algeneters er schijnbaar gek op waren. en ik heb 1 witte sierslak die ik ook niet kwijt wil. als ik slakken etende slakken erbij ga zetten eten ze hem natuurlijk ook op?
 
Wanneer het probleem is gekomen sinds het warmer is (wat erg logisch is), zal het naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf weer weggaan wanneer het water weer minder warm wordt.

Warmer water in de zomer zorgt snel voor wat (tijdelijke) problemen met de planten, wat zich kan uiten in minder goed uitziende planten en verschillende algsoorten. Dat is allemaal voer voor je slakken.

In zekere zin bewijzen de slakken je nu een grote dienst. Ze eten het afval op en poepen het weer uit, wat je in zekere zin kan zien als vorm van compostering, of eigenlijk voor verwerking. Dat betekent dat je aquarium het sneller kan omzetten en afvoeren.

Wanneer de voedingsbron weer minder wordt zal de hoeveelheid slakken zich weer automatisch aanpassen.

Wat je kan doen is misschien wat vaker en/of wat meer water wisselen, zodat je zeker weet dat je de overtollige voedingsstoffen weer afvoert.

Succes met je harde werkers :)
 
Het feit dat ze niet op de komkommer af komen betekend eigenlijk dat ze voldoende eten vinden in je bak. Klinkt dus als een goedde bijkomstigheid die slakken, of wil je al dat "slakkenvoer" in je bak hebben liggen 😄 ik zou de slakken gewoon voor nu handmatig aanpakken en er niet teveel aan storen. Ze zijn nu nog van nut.

De oorzaak moet vooral aangepakt worden. Dat kan met een boel geduld heel goed komen. Ze zijn niet 1 2 3 weg, maar meer slakken betekend minder voedsel voor slak. Uiteindelijk is het de natuurlijke selectie die de slak weer terug dringt.

Ze zijn getriggerd door de warmte, het licht misschien en een combinatie van andere factoren waaronder dus een overschot aan voedsel. Straks raken ze alle triggers kwijt, calsium tekort misschien zelfs. Dan lost het probleem zichzelf op.

Paar anatome helenaslakken in zetten, wat handmatig verwijderen en aan het voedselaanbod werken, geef het een maand of 2 en dan is het vanzelf opgelost 😄
 
Volgens mij pakken ze niet of niet snel een appelslak die gezond is.
Dat wist ik niet. Als je sierslak dus sterker en sneller is, maakt ie een kans. Maar wat nou als je sierslak een tukkie doet en met zn voelsprietjes dicht ligt te dommelen en er komt zo’n helena voorbij?
 
Slakken kan je zo van de planten plukken. Zelf heb ik ook zo'n plaag gehad. Er hoeven maar wat eitjes op een aangekocht plant te zitten en het is raak. Maar elke dag de slakken bij hun lurven pakken is de oplossing. (Even zoeken naar de lurven... ;)) Ik pakte er soms per dag wel zo'n 50 of meer uit. uiteindelijk win je dan. Helena's kunnen wel zorgdragen voor onderhoud en om een plaag voor te zijn. Maar om een plaag de baas te worden? Dat denk ik toch niet.
 
Ik zuig ze altijd gewoon met een slang af. Werkt makkelijk
Dat doe ik ook maar je water gaat dan weer verloren. heb plantenvoeding in het water zitten etc. het lijkt wel als je er 50 afzuigt er 100 voor terug komen. en als ik met de slang en mijn hand in de bak kom dat vliegt de black molly mij gelijk aan.
 
Je kan ze goed afzuigen in een emmer en dan voorzichtig het water terug gieten en de slakken blijven dan wel op de bodem van de emmer liggen. Of je giet het terug met een aquariumnetje eronder.
 
Dat wist ik niet. Als je sierslak dus sterker en sneller is, maakt ie een kans. Maar wat nou als je sierslak een tukkie doet en met zn voelsprietjes dicht ligt te dommelen en er komt zo’n helena voorbij?
Nou ik kan het weleens fout hebben als ik het oude topic doorspit:
 
Dat doe ik ook maar je water gaat dan weer verloren. heb plantenvoeding in het water zitten etc. het lijkt wel als je er 50 afzuigt er 100 voor terug komen. en als ik met de slang en mijn hand in de bak kom dat vliegt de black molly mij gelijk aan.
Ach bij een waterwissel gaat je water ook verloren maar je brengt dan weer wel nieuwe mineralen in de bak .
Zou me niet zo druk maken om water wat verloren gaat🤷‍♂️
Na het afzuigen plantenvoeding erin en je kan weer een weekje vooruit 👌🏼
 
check ook je filter, bij mij dat het grootste gedeelte in de sponzen en tussen de korrels
 
Ik heb er al minder last van nu na vel schoonmaken,, maar dat komkommer verhaal is dus pure onzin. geen enkele slak komt daar op af. alleen mijn algeneters zijn er dol op. dit wist ik niet.
 
Als ik teveel aan puntslakjes heb dan doe ik op een vorkje of los een spercieboon en daar vliegen ze op af en dan maar afzuigen.
 
Happy Love You GIF by pikaole
 
Veel gaan daaraan dood Raoul maar ik heb het ook wel gebruikt en zover ik heb gemerkt leggen ze niet allemaal het loodje.
 
Ik heb er al minder last van nu na vel schoonmaken,, maar dat komkommer verhaal is dus pure onzin. geen enkele slak komt daar op af. alleen mijn algeneters zijn er dol op. dit wist ik niet.
Pas als de ontbinding is begonnen eten slakken van groenten en fruit. Ik pocheer groenten en het ligt dan 24 tot 48 uur aleer de slakken er van gaan eten. Maar dan zittrn ze er wel met zn allen tegelijk op.
 
Ik ben vanmiddag naar de dierenwinkel geweest en hebben mij een snail catcher verkocht. deze werkt supergoed. ik rol hem over de ruit en de slakjes vallen in het opvang bakje. ik haal er zo in een handomdraai vel meer uit dan met de slang waarbij ik emmers water moet afgooien. wat een goede uitvinding zeg!
 
ik haal er zo in een handomdraai vel meer uit dan met de slang waarbij ik emmers water moet afgooien.
Met afzuigen van de bodem pak je wel direct de oorzaak aan.👌🏼 er zal teveel eten zijn voor de slakjes.
 
Ik ben vanmiddag naar de dierenwinkel geweest en hebben mij een snail catcher verkocht. deze werkt supergoed. ik rol hem over de ruit en de slakjes vallen in het opvang bakje. ik haal er zo in een handomdraai vel meer uit dan met de slang waarbij ik emmers water moet afgooien. wat een goede uitvinding zeg!
Heb je een link van dat ding? Maar goed puntslakjes zitten niet zoveel op de ruiten en dan zal het minder effectief zijn denk ik.
 
Heb je een link van dat ding? Maar goed puntslakjes zitten niet zoveel op de ruiten en dan zal het minder effectief zijn denk ik.
Ik snap niet wat je bedoeld? het is juist erg effectief. de slakjes blijven op de ruiten kruipen.
 

Bijlagen

  • snail.jpg
    snail.jpg
    36.4 KB · Weergaven: 53
Ik snap weer iets niet, maar je kunt toch ook wat te eten voor ze in je val stoppen.
We lieten wel eens een blaadje sla erin drijven en ze er s,ochtends afspoelen.
Ik weet niet hoe men er tegenover staat, wel eten kogelvisjes en bv clownbotias graag veel slakken.
 
Als je ze sneller kan vangen dan dat ze zich voortplanten komt het vanzelf goed 😊
 

Terug
Bovenaan