Slakkenplaag help wat te doen?


Je kan ook gewoon een slechte mee gekregen hebben. Dat heb je met vissen ook wel eens 🤷‍♂️
Af en toe heb je nou eenmaal uitvallers.
 
hij ziet er ook zo raar uit, net een gum bal
Als je maar niet je gumbal perongeluk met de slak verwisseld hebt. Dan had je het wel geproefd denk ik! Je kan alleen maar afwachten of ingrijpen. Maar met ingrijpen bereik je ook niet veel. Ik laat mn slakken allemaal vergaan. De vissen en andere slakken eten hm op en bacteriën zijn er ook gek op
 
Als je maar niet je gumbal perongeluk met de slak verwisseld hebt. Dan had je het wel geproefd denk ik! Je kan alleen maar afwachten of ingrijpen. Maar met ingrijpen bereik je ook niet veel. Ik laat mn slakken allemaal vergaan. De vissen en andere slakken eten hm op en bacteriën zijn er ook gek op
Deze slak konden de vissen niet bij. zat in een plant tegen het glas aan. en hij was dus al dood. ik spoelde zo zijn drap uit het huisje onder de kraan. weet iemand toevallig welk soort slak dit is?
 

Bijlagen

  • IMG_3475[1].JPG
    IMG_3475[1].JPG
    97.6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_3476[1].JPG
    IMG_3476[1].JPG
    122.6 KB · Weergaven: 41
Inmiddels de vermiste corydora nog steeds niet gevonden. dus neem aan dat die niet meer leeft? heb er dus nog 3 ,gisterenavond zaten ze samen met een helena aan het voer. vond het wel een beetje eng moment,
 

Bijlagen

  • IMG_3484[1].JPG
    IMG_3484[1].JPG
    215 KB · Weergaven: 45
Het is een poelslak dus.. ik heb ze toen gehad van mijn ex vriendin die ze wild uit een sloot had gevangen. daar nazaten van gekregen maar werd ook al gauw een plaag. de laatste heb ik gehouden , hij was altijd heel leuk en liet zich vaak meevoeren met de stroom van de pomp door de hele bak. ik had hem van begin september vorig jaar , en hij moet ergens in juni gestorven zijn.

Hoe oud wordt een poelslak?


De ovale poelslak plant zich voort van april tot september. Er zijn een tot twee generaties per jaar. De zomergeneratie leeft maar drie tot vijf maanden. De overwinterende generatie negen tot vijftien maanden.
 
Ik zou in de toekomst opletten met slakken uit een sloot want je weet nooit wat die meebrengen aan ongewenste gasten.
 
Ik zou in de toekomst opletten met slakken uit een sloot want je weet nooit wat die meebrengen aan ongewenste gasten.
Bij mijn ex vriendin gingen de vissen ook dood een de slakken ook. alleen de nazaten waren gezond.
 
Ik ben toch naarstig op zoek naar de vermiste panda , heb alles al verzet in het aquarium maar hij is nergens te zien? het is net of ik er geen 4 heb ingedaan als je er telkens maar 5 ziet. ik vind duit vreemd of hij moet geheel opgegeten zijn. kan dit?
 
Ik ben toch naarstig op zoek naar de vermiste panda , heb alles al verzet in het aquarium maar hij is nergens te zien? het is net of ik er geen 4 heb ingedaan als je er telkens maar 5 ziet. ik vind duit vreemd of hij moet geheel opgegeten zijn. kan dit?
Een dode vis, zeker een kleine, is heel snel opgepeuzeld.
 
Dan zullen we het er maar op houden dat de vermiste panda visvoer is geweest. kan het zijn dat hij aangevallen is en dan opgegeten? of eerder van stress is doodgegaan . ik vind dat de black molly zich af en toe agressief gedraagt naar de kleintjes.
 
Dan zullen we het er maar op houden dat de vermiste panda visvoer is geweest. kan het zijn dat hij aangevallen is en dan opgegeten? of eerder van stress is doodgegaan . ik vind dat de black molly zich af en toe agressief gedraagt naar de kleintjes.
Dat zal niemand je met zekerheid kunnen zeggen. De Panda's van nu schijnen niet meer die sterke visjes te zijn die het waren. In dat licht gezien, naast het feit dat uitval helaas wel voor kan komen, zou ook dat goed de oorzaak kunnen zijn.

Ik ben toch naarstig op zoek naar de vermiste panda , heb alles al verzet in het aquarium
Voor nu zou ik de bak met rust laten. Alles verzetten geeft alleen maar stress voor de vissen en is niet bevorderlijk voor je waterwaardes omdat je ook de bodem hiermee verstoort.
 
Ok ik laat het met rust. maar de nieuwe pandas sluiten zich helemaal niet aan bij de ouderen. en andersom ook niet. waarom zouden ze dat niet doen? de kleintjes blijven wel bij elkaar maar aan de andere kant van de bak. toen ik nog 1 oudere panda had en 2 kleintjes erbij zette pikte de oudere wel de kleintjes op en zwommen ze gelijk samen. dat is nu het groepje van 3 ouderen. maar ze pikken de jongeren niet op. vind dat wel opmerkelijk.
 
Ok ik laat het met rust. maar de nieuwe pandas sluiten zich helemaal niet aan bij de ouderen. en andersom ook niet. waarom zouden ze dat niet doen? de kleintjes blijven wel bij elkaar maar aan de andere kant van de bak. toen ik nog 1 oudere panda had en 2 kleintjes erbij zette pikte de oudere wel de kleintjes op en zwommen ze gelijk samen. dat is nu het groepje van 3 ouderen. maar ze pikken de jongeren niet op. vind dat wel opmerkelijk.
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Zelfs Cory's van twee soorten hebben de neiging om met elkaar op te zwemmen.
 
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Zelfs Cory's van twee soorten hebben de neiging om met elkaar op te zwemmen.
Nou die van mij echt niet. ja in sub groepjes maar niet allen te samen. ik vind dit wel jammer.
 
Ik heb ook 8 Panda s gehad en die zwommen ook niet in een groep van 8 door de bak maar meer met 2 of 3 samen en soms allemaal hun eigen gang.
 
Dit is de mini posthoorn.

Planorbis arnoldi, ook wel sideways ramshorn.
Dat is op de foto die je toont alleszins niet te bevestigen, Planorbis arnoldi heeft een duidelijke kiel (de scherpe lijn langs de zijkant, zie foto's van wikimedia hieronder) en die zie ik toch niet direct. Ik heb een vergelijkbare soort als die op jouw foto, maar de mijne heeft geen kiel. Er zijn in de aquariumhandel eigenlijk tientallen verschillende soorten Planorbidae teruggevonden in wetenschappelijke onderzoeken, wat identificatie alleen maar lastiger maakt. Voor het aquarium zelf maakt het weinig uit, daar hun ecologie toch grotendeels gelijk is.

1920px-Planorbis_planorbis_001.JPG
 


Dat is op de foto die je toont alleszins niet te bevestigen, Planorbis arnoldi heeft een duidelijke kiel (de scherpe lijn langs de zijkant, zie foto's van wikimedia hieronder) en die zie ik toch niet direct. Ik heb een vergelijkbare soort als die op jouw foto, maar de mijne heeft geen kiel. Er zijn in de aquariumhandel eigenlijk tientallen verschillende soorten Planorbidae teruggevonden in wetenschappelijke onderzoeken, wat identificatie alleen maar lastiger maakt. Voor het aquarium zelf maakt het weinig uit, daar hun ecologie toch grotendeels gelijk is.

1920px-Planorbis_planorbis_001.JPG


De foto die je toont staat bij wiki bij Planorbis planorbis. Dat is een andere “onder“soort. Dat is de "normale" posthoornslak.
Screenshot_20230711_143634_Chrome.jpg


Dit ging om Planorbis arnoldi.

Er zullen vast 20 of meer ondersoorten zijn van de Planorbis, maar algemeen wordt aangenomen dat de meer grijzige mini-variant van enkele mm's groot, met als typisch kenmerk dat zijn huisje niet rechtop (zoals de "normale" posthoornslak) maar opzij gedragen wordt, gezien wordt als Planorbis arnoldi.

Ik ben benieuwd welke soort jij denkt dat het is :)
 





De foto die je toont staat bij wiki bij Planorbis planorbis. Dat is een andere “onder“soort. Dat is de "normale" posthoornslak.
Bekijk bijlage 362566

Dit ging om Planorbis arnoldi.

Er zullen vast 20 of meer ondersoorten zijn van de Planorbis, maar algemeen wordt aangenomen dat de meer grijzige mini-variant van enkele mm's groot, met als typisch kenmerk dat zijn huisje niet rechtop (zoals de "normale" posthoornslak) maar opzij gedragen wordt, gezien wordt als Planorbis arnoldi.

Ik ben benieuwd welke soort jij denkt dat het is :)
Inderdaad misgekeken op de eerste hits bij de zoekopdracht. Ik ben het gaan nakijken, en Planorbis arnoldi bestaat simpelweg niet (niet te vinden in Gbif, itis of Worms, drie grote taxonomische databases) wat verklaart waarom het direct doorstuurt naar Planorbis planorbis.

Wat je hebt zitten kan ook gewoon geen Planorbis sp. zijn, één van de type-kenmerken van Planorbis is namelijk dat de schelp linksgewonden of sinistraal is (als je de schelp tussen je vingers pakt, met de top bovenaan en de onderkant onderaan, dan moet de mondopening aan de linkerkant zitten). Jouw slak is rechtsgewonden (ook wel dextraal genoemd), net als de mijne.

De (grote) posthorenslak is trouwens een naam die is gereserveerd voor Planorbarius corneus. Planorbis planorbis staat vooral gekend als schijfhoren, hoewel kleine posthorenslak ook wel eens wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad misgekeken op de eerste hits bij de zoekopdracht. Ik ben het gaan nakijken, en Planorbis arnoldi bestaat simpelweg niet (niet te vinden in Gbif, itis of Worms, drie grote taxonomische databases) wat verklaart waarom het direct doorstuurt naar Planorbis planorbis.

Wat je hebt zitten kan ook gewoon geen Planorbis sp. zijn, één van de type-kenmerken van Planorbis is namelijk dat de schelp linksgewonden of sinistraal is (als je de schelp tussen je vingers pakt, met de top bovenaan en de onderkant onderaan, dan moet de mondopening aan de linkerkant zitten). Jouw slak is rechtsgewonden (ook wel dextraal genoemd), net als de mijne.

De (grote) posthorenslak is trouwens een naam die is gereserveerd voor Planorbarius corneus. Planorbis planorbis staat vooral gekend als schijfhoren, hoewel kleine posthorenslak ook wel eens wordt gebruikt.

Ik weet niet zo goed waar je naar toe wil. Ik vermoed dat dit weinig bijdraagt aan het probleem van topicstarter. Dit is voor mij ook de laatste post die ik hier aan besteed.

Ik heb het in mijn beginpost gehad over de mini-posthoorn en sideways rams horn, arnoldi. Je leest erg weinig over die naam Planorbis arnoldi, maar het is de enige naam die ik tot nu toe op de grotere internationale aquarium fora's voor dit type slak ben tegen gekomen. Ik heb je al gevraagd wat jij dacht dat het was, maar daar heb ik geen antwoord op gehad.

Ik heb het gehad over "normale" posthoornslak (met aanhalingstekens ter verduidelijking van de betrekkelijkheid van het woord normaal. Dat nav jouw post waarin je de verkeerde slak toonde, niet de slak waar het in dit verhaal over ging. Want in dit verhaal ging het over een kleine slak met de typische eigenschap dat hij zijn huisje opzij draagt, daarom de naam sideways. Ik vergeleek die slak met de "normale" posthoornslak, normaal in de zin van het huisje recht, niet sideways, omdat jij daar over begon.

Zowel Planorbis planorbis als Planorbis corneus worden gezien als posthoornslak, de één groot, de ander klein, beide Rams horn snail in de Engelse taal, beide lid van de schijfhoren familie. En beide niet waar het hier over ging.
 
Ik ben toch naarstig op zoek naar de vermiste panda , heb alles al verzet in het aquarium maar hij is nergens te zien? het is net of ik er geen 4 heb ingedaan als je er telkens maar 5 ziet. ik vind duit vreemd of hij moet geheel opgegeten zijn. kan dit?
Je hebt er vier, ik neem aan Panda's, ingedaan en je ziet er telkens maar vijf? Dan is er geen opgegeten maar een wonder gebeurd! Of ik begrijp niet wat je wilt vertellen en dat lijkt me waarschijnlijker...
 
Je hebt er vier, ik neem aan Panda's, ingedaan en je ziet er telkens maar vijf? Dan is er geen opgegeten maar een wonder gebeurd! Of ik begrijp niet wat je wilt vertellen en dat lijkt me waarschijnlijker...
Ben is scherp want het was mij nog niet opgevallen:DD
 
Ik weet niet zo goed waar je naar toe wil. Ik vermoed dat dit weinig bijdraagt aan het probleem van topicstarter. Dit is voor mij ook de laatste post die ik hier aan besteed.

Ik heb het in mijn beginpost gehad over de mini-posthoorn en sideways rams horn, arnoldi. Je leest erg weinig over die naam Planorbis arnoldi, maar het is de enige naam die ik tot nu toe op de grotere internationale aquarium fora's voor dit type slak ben tegen gekomen. Ik heb je al gevraagd wat jij dacht dat het was, maar daar heb ik geen antwoord op gehad.

Ik heb het gehad over "normale" posthoornslak (met aanhalingstekens ter verduidelijking van de betrekkelijkheid van het woord normaal. Dat nav jouw post waarin je de verkeerde slak toonde, niet de slak waar het in dit verhaal over ging. Want in dit verhaal ging het over een kleine slak met de typische eigenschap dat hij zijn huisje opzij draagt, daarom de naam sideways. Ik vergeleek die slak met de "normale" posthoornslak, normaal in de zin van het huisje recht, niet sideways, omdat jij daar over begon.

Zowel Planorbis planorbis als Planorbis corneus worden gezien als posthoornslak, de één groot, de ander klein, beide Rams horn snail in de Engelse taal, beide lid van de schijfhoren familie. En beide niet waar het hier over ging.
Wat ik denk dat het is: simpel, ik weet het niet. Gewoon dat het geen Planorbis sp. is, maar een onbekend lid van de Planorbidae. Heeft dit veel effect of hulp op de problemen van de TS, niet direct. Maar dat lijkt me een nogal slap excuus om daarom foute identificaties te geven (zeker als mensen buiten de TS zulke topics later doorlezen, wie weet juist om een identificatie te vinden).

Waarom ik er zo op wijs: als je links en rechts van die verzonnen soortnamen blijft gebruiken die in een cirkelredenatie worden gepropageerd tussen een aantal fora houdt je zulke verwarring alleen maar in stand. Planorbis arnoldi bestaat niet, zo simpel is het. Er is geen type-exemplaar, geen wetenschappelijke beschrijving en al helemaal geen wetenschappelijke publicatie erover. Taxonomische sites zoals ITIS, GBIF, Molluscabase en WORMS houden redelijk goed de laatste stand van zaken bij, en nergens vindt ik ook maar een spoor van de naam Planorbis arnoldi. De verwarring tussen de poelslak en de puntige blaashoren komt uit exact hetzelfde principe voort, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties wanneer mensen besluiten om hun toch maar "inheemse poelslakken" weg te gooien in de sloot terwijl het gaat om puntige blaashorens. Maar het is inderdaad duidelijk dat het je weinig uitmaakt welke namen je rondstrooit, aangezien het al meer dan 200 jaar Planorbarius corneus is ipv. Planorbis corneus.

Wat jij trouwens eveneens de "normale posthorenslak" noemt, de Planorbis planorbis, (schijfhoren) houdt zijn huisje in hetzelfde vlak als het oppervlak waar hij over kruipt.


Edit. Na even rondzoeken, Gyraulus chinensis is een sterke kanshebber, een gekende soort uit de aquariumhandel die qua grootte en schelpmorfologie er wel flink op lijkt: https://en.wikipedia.org/wiki/Gyraulus_chinensis#/media/File:Gyraulus_chinensis_shell.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Je hebt er vier, ik neem aan Panda's, ingedaan en je ziet er telkens maar vijf? Dan is er geen opgegeten maar een wonder gebeurd! Of ik begrijp niet wat je wilt vertellen en dat lijkt me waarschijnlijker...
Zo slim ben je dat je niet eens door hebt dat dit een typfout is. 5 moet natuurlijk 3 zijn haha.
 

Terug
Bovenaan