Rudolf wil een meter Hillstream


Water dat verdampt laat wel alle residue achter, en dat vul je dan weer aan met water met alles er in.
Ik denk dat dat niet goed is.
Leek zo mooi een losse TL armatuur boven en bak zonder kap. Lekker modern ook.
Ik ben licht aan het verminderen nu.
Heb vroeger ook aquaria gehad zonder problemen, zelfs een zeeaquarium.
 
Afvalstoffen verdampen niet idd maar ze verdwijnen ook niet vanzelf in een bak waar geen verdamping is dus vandaar mijn opmerking over het verversen want dan is er niks aan het handje ;)
Het aanvullen van verdampte water is enkel om niet naar zo'n loos stuk glas (meestal met kalkrand) te kijken.
 
Dat het water nu meer verdampt is normaal in de winterperiode, de lucht is droger en neemt dan makkelijker vocht op. Gewoon aanvullen bij verversingen.
Maar wat zijn verder de problemen? Groen water lijkt me dan ook te veel aan licht. Gebruik je ook voedingsstoffen?
 
Water verdampt meer omdat ik ewr geen kap op heb.
Water bijvullen, ja , natuurlijk, maar er komen dan toch steeds meer mineralen en zouten in het water, die verdampen niet mee. Aanvullen met gedestilleerd water of osmosewater.
Ik weet niet of ik in deze bak nog wil investeren, zie het steeds slechter gaan.
 
Bak draait 2 en een halve maand; pas 2 weken met vissen er in.
Heb de uitstroom van de 2215 meer naar het oppervlak gericht; nu wordt het slijmerige toplaagje tot bubbels geblazen.

aqu20.jpg.jpg

aqu21.jpg.jpg
 
Aah, nu begrijp ik het. Dat zijn draadalgen zie ik en kunnen enorm vervelend zijn inderdaad.
Had dit tot vorig jaar ook in m'n bak, blijven kortwieken maar komt toch telkens terug, om moedeloos van te worden en wilde zelfs toen ook de bak opruimen.
Het is te verhelpen door toevoegen van voedingsstoffen/Co2, minder licht en blijven eruit halen.
Het beste lijkt mij om alle aangetaste planten(delen) te verwijderen, stenen ed heel goed schoonmaken, minder licht, snelgroeiers(hoornblad, Waterpest ed) toevoegen, water zuurder/zachter maken en Japonica garnalen. Dat heeft hier iig goed geholpen.
Succes! :)
 
mooie bak, wat zijn je nitraat en fosfaat waardes. Zeker met weinig planten wil zich nog wel eens nitraat ophopen. Co2 toepassen in deze situatie lijkt me niet wenselijk, daar heeft hij te weinig planten voor, en in een hillstream heeft dat weinig zin omdat het weer door de hoge oppervlakte stroming wordt uitgedreven.Daarnaast kun je misschien het licht hoger hangen. Maar ik denk tot nitraat hier de grootste boosdoener is.
 
Ik voel er niks voor om een dure testset te kopen; hoe krijg je nitraat er in? En er uit? Zitten maar een paar hele kleine visjes in; en ik voer mondjesmaat.
 
Je kraanwater ? Je kunt opzoeken hoeveel nitraat (en andere stoffen) het kraanwater dat bij jou uit de kraan komt bevat.

Als er te veel in zit zou je waterwissels kunnen doen met regenwater of osmosewater.
 
Wat crash cowboy al schreef, vermoedelijk via het leidingwater. Ik heb hier in zuid Limburg bijna 50 mg/l uit de kraan, daarnaast zal er door de filter en de stikstof cyclus ook wat nitraat aangemaakt worden al zal dit minimaal zijn. Ik zou echt eens het kraanwater laten testen.

Ik werk met volle tevredenheid met osmose water nu, regenwater zou je ook kunnen gebruiken, maar dan wel als je er zeker van bent dat het schoon is.
 
Ik zeg Jordanella floridae. Deze eten korte draadalgen. Dus als je,je bak eens flink draadalg vrij maakt eten zij het op zodra het weer de kop opsteekt. Willen ook niet zo warm dus passen goed in jou bak.
 
Ik heb een hillstream manifold over, gratis, voor eem 40x100 bak; past ook in een 50x100 natuurlijk.
In de rubriek aangeboden blijft de advertentie niet staan.

manifold01.jpg.jpg
 
Ja helaas, ik raakte in de stress.
Vroeger nooit probleembakken gehad.
 

Terug
Bovenaan