Rudolf wil een meter Hillstream


Is het te veel?
Ik dacht mooi om het gewicht van de stenen te verdelen of zo?
Ligt ook nog niet egaal; zit een kuil waar de 2215 uitstroomt achter de stenen.
Ik zal het wat minderen; wat zijn de nadelen van veel zand?
Moet toch ook een flinke laag zijn voor Gobies en zo om kuiltjes te graven? Dat lees ik tenminste overal.
 
Een te dikke laag kan de boel vanonder verstikken,een ander punt is persoonlijk maar vind zelf zo'n dikke laag tegen het glas geen zicht.
 
Liters (dus ruimte), meer kans op bodemrot en dan heb je nog die laag als je van buiten kijkt (kwestie van smaak, misschien vind jij dat wel mooi)

EDIT: te laat ;(
 
Kan natuurlijk naar achteren laten oplopen en vooraan mooi op het randje van de lijst.
Ik zal er morgen wel weer eens induiken met mijn bulldozertje :thumbs:
 
Hoe dikke laag moet je aanhouden?
En is dat anders voor grind en voor zand?
Heb ik in mijn andere bakje ook misschien wel te veel zitten.
 
Moet niet te dun zijn maar ook niet te dik,daartussen is het een kwestie van je eigen ding.
Gemiddeld houden mensen aan de voorkant een paar cm aan en dan oplopend naar de achterkant 6-8cm ongeveer.
Met speciale scapes is het vaak weer een ander verhaal.
 
Zand blijft toch niet op zijn plaats, geen nut om bijvoorbeeld achter op te hogen en vooraan wat minder.
Hier is het binnen 1 week weer helemaal gelijk vlak haha

Edit,
Ik denk dan je minimaal 1800 l/h aan stroming nodig hebt voor je hillstream
 
Dat is het voordeel van een Hillstream want dan kan je een beetje spelen met de stenen en ze zo plaatsen dat het zand op de plek blijft Johnnyboy! ;)
 
Ja dat spelen ben ik nu aan het doen.
De filterpomp heb ik al wel dag en nacht aan.
Nog meer stenen uit de rotstuin halen, wat zand er uit.
Ik heb Volgens de specs 2600 ltr/u.
600 aan de oppervlakte, eheim 2215; pompje bij de bodem voorin 600 en dan in het midden een 1400 ltr/u pomp.
Dat filmpje van een stiphodon biotoop in azie waar regelmatig naar wordt verwezen is leuk en duidelijk; veel kleinere stenen ook dus; en garnalen.En waaierende dode bladeren. Zoiets ga ik maken. Ook wat hout om wat techniek te verstoppen.
Tot voorkort had ik nog nooit gehoord van garnalen in zoet water
:oops:
 
Heb nog 3/4 emmer zand verwijderd. Beter zo.
Wat stenen toegevoegd.

rudolfaq12.jpg


Zit nu ongeveer een 25kg zak van Wildkamp in. (op 100x40x40)
 
Heb je afbeelding zichtbaar gemaakt, je had kennelijk enkel de link naar de afbeelding in je bericht gezet en niet de code meegenomen.


Leuk begin zo. :) Ben het er wel mee eens dat het een dik pak bodem is aan de voorkant.
 
Dank je wel; als je er op klikt is hij er wel dus klopt toch wat ik heb geselecteerd, gekopieerd en geplakt? Ik vind het maar lastig; er stond niets meer om te selecteren.

Maar is het nog teveel zand?
De glasbodem zit halverwege de onderste plastic lijst die je ziet; en de manifold moet toch ook wel bedekt zijn vind ik; ik doe het niet zo omdat ik het mooi vindt.
Meer dan 5 cm is het niet, gemiddeld.
 
Dat is een veel beter zicht zo hoor maar zat ook wel enorm veel in dan,3/4 uitgehaald en nu nog 25kg in de bak dus dan had je 100kg in eerste instantie!
Kunnen nog wel heel veel meer stenen bij hoor! ;)
 
Nou, 3/4 emmer.
Ja de rotstuin wordt nog verder leeggehaald, er liggen ook al 6 grote stenen in een bakje in de vensterbank vies groen-bruin te worden; die gaan er op het laatst in als er vissen zijn; liggen stilletjes te begroeien. Aufwuchs !
Ook wat hout om techniek te verstoppen, misschien wat bladeren en takjes, wat riet; wat planten; wordt een rommeltje. Net als in het echt. Maar ik ga niet echt meerdere lagen grote stenen op elkaar stapelen. Dat vind ik dan weer onnatuurlijk en lelijk :stom:
Ik kijk me gek op you tube naar filmpjes van de onderwaterwereld in het echt.
 
Goeie morgen,3/4 emmer... was nog niet wakker! ;) zou heel je bak vol zitten met 100kg natuurlijk :stom:
Ja is lastig dat inrichten ik ken het maar gaat je vast wel lukken!
 
Ik vind het starten denk ik het leukst ; voor een goed lopend bakje zitten te turen waar niks aan te doen is wordt wellicht saai ? :D
Dinsdag komen er wat plantjes dus dan moet het licht aan en de kachel toch ook maar.
Bak wordt nu hier op zolder van zelf 17 graden ongeveer; moet eens een lijstje maken van temperaturen van plantjes en beestjes die ik wil; en dan een temperatuur kiezen; ik begin wel op 21 graden denk ik.
 
Bij het zoeken op internet las ik dat waaierhandgarnalen de bak uit klimmen; dat wil ik dus niet, mijn bak is open.
Zijn er andere leuke garnalen uit Azie die niet weglopen? Lijkt me wel leuk, nooit gehad. Maar niet garnalen met technicolor kleuren aub.
 
Ik heb nu alles er in ; planten, kienhout, behalve de vissen.
Licht aan en de Eheim 2215 zorgt al voor flinke stroming; die staat naast de bak en niet er ver onder en dan blaast hij flink.
20-22 graden.
Bovenop is een beetje een helder transparant slijmerig laagje dat niet weg wil, waar veel luchtbelletjes in blijven zitten. Lijkt wel behangplaksel.
Bekend verschijnsel?
In mijn Zuid Amerika bakje gaat het zo heel anders.
 
Rudolf zei:
Bovenop is een beetje een helder transparant slijmerig laagje dat niet weg wil, waar veel luchtbelletjes in blijven zitten. Lijkt wel behangplaksel.
Keukenpapiertje vlak op het water oppervlakte leggen en weer eruit halen. Dat een paar keer herhalen, dan haal je alvast een hoop weg. Zorgen dat de uitstroom het wateroppervlakte laat bewegen. Na verloop van tijd is het helemaal weg.
 
Dit is anders, het is helder en een beetje papperig, als snot.
Draait nog maar een week of wat met alles dus ik maak me nog geen zorgen.
Kaamlaag heb ik in mijn andere bak en daar doe ik alles wat jullie aanraden, maar die wordt steeds erger.
 
Ziet er inmiddels uit als een gewone kaamlaag (met snot)
Het zal eens niet :stom:
 
Ja hoor; eheim 2215 langs het oppervlak; komt goed, binnenkort grote schoonmaak en dan na een paar dagen eerste vissen er in.
Ik ben optimist :thumbs:
Morgen foto.
 
Ik wil er wel sewellia in en een goby soort; en een schooltje kleine visjes uit Azie die stroming lekker vinden.
Maar ik ben afhankelijk van wat er in de winkel te koop is natuurlijk; of aanbod van een forumgenoot.Veel van wat ik op internet en hier op de site vindt aan leuke visjes zie ik in de winkel niet.
Wil er nog wat meer klein blijvend groen in, gras of zo (?) :D
Vast een indruk:


rudolfaq15.jpg.jpg
 
Ik zou er meer stenen in doen. Sewellia's eten aufwuchs, des te meer stenen, des te meer voeding en schuilplaatsen. Als je een rover als goby doet zou ik geen 'kleine' schoolvisjes doen. Minimale formaat is toch wel een volwassen Chinese danio (tanichthys albonubes). (eigen ervaring met Rhinogobius)
 
Goeie tip; meer stenen liggen klaar in een 60x30x30 bakkie in de vensterbank om vast te begroeien; doe het rustig aan met deze bak; nu kiezelalg; binnenkort eens goed schoonmaken alles.
 
Ik heb mijn Zuid Amerika bakkie opgedoekt; dat kreeg ik niet goed.
Een aantal plantjes en de vissen maar in het Hillstream bakkie gezet dat stond in te draaien.
Dat ging eerst goed, nu ook weer niet. Ik weet niet wat ik fout doe; paar dagen geleden helemaal schoongemaakt, nu in drie dagen helemaal groen.
Op de oppervlakte nog steeds een beetje snotterig.
Zonder kap met een los er boven hangende TL armatuur verdampt er veel water, dat moet ik steeds aanvullen; halve cm per dag. Moet ik eigenlijk een osmoseapparaat hebben om dit water aan te vullen.
Ik denk dat ik deze bak ook maar opruim; Ik krijg het niet voor elkaar.
Iemand interesse in de levende have? Gratis ophalen.
 
Balen Rudolf.
Moeilijk zeggen wat je fout doet natuurlijk,lees in vorige berichten wel dat je steeds schoonmaakt en kan juist een oorzaak zijn van problemen bv.
Af en toe wat water bijvullen kan gewoon uit de kraan en dan 1 keer per week een verversing doen zonder gebruik te maken van osmose moet ook goed zijn.
Verlichtingsduur is ook heel belangrijk.
Is allemaal niet heel moeilijk om een aquarium goed te laten draaien maar zijn een paar dingetjes die je moet doen of juist niet moet doen wat het verschil maakt.
 

Terug
Bovenaan