Rudolf wil een meter Hillstream


R

Rudolf

Guest
Ik wil een hillstream bak starten op zolder.
Heb al veel gelezen en gevonden daarover, leuke youtjoep filmpjes ook.
Dus ik begin bij het begin.
Heb een tweede hands meter bak gekocht 100x40x40.
Onderdelen voor de manifold besteld.
Zet er een Eheim 2213 of 2215 op en een aparte powerhead.
Dat ga ik dan allemaal eens uitproberen qua stroming, niet te veel en niet te weinig. Daar kom ik wel uit.
Dan de bodem, daar kom ik niet uit. Ik lees veel over zand of heel fijn grind, maar wat is nou geschilt niet te fijn en niet te grof, hebben jullie ervaring met een soort die hier makkelijk te krijgen is.
Het liefst wit of i.i.g. heel licht van kleur.
Als je eerst een laag grind van zeg 3-6mm zou leggen en dan een zand van zeg maar 2 mm wat gebeurt er dan; ligt na een week het zand onderop of niet :)
 
Een ehaim 2213 is meer voor een 80cm bak, ik zou dan voor de 2015 of zelfs een 2017 gaan.

Zand zakt tussen grind odor ja, ik vermoed in een hillstream bakje nog sneller dan normaal.
 
Naast die Eheim 2213 wordt toch ook nog een manifold genoemd? Dat draagt ook al bij aan de filtering van het water (er zijn hillstreams die op alleen een Manifold draaien heb ik me laten vertellen) dus dan is er toch niet zoveel mis met Manifold + 2213?

Qua bodem lijkt me voor een hillstream een zandbodem met enkele keien en wat kiezelstenen erop prima. Vermoed dat je het alleen maar lastig maakt met grind (3-6mm) en erop zand. Qua kleur is het lastig inschatten. Wat vind je van onderstaande bodem Rudolf?

2014-07-31-01_zpscd977358.jpg


~ Ivo
 
Dank voor de snelle reacties.
Zal qua filtering toch wel genoeg zijn een manifold en een 2213 (of 2215)
Ik maak me vooral zorgen over de korrelgrootte; moet niet allemaal meteen wegwaaien. :)
Ik zie voor me zand (lichte kleur) en een flink aantal keien, en ruimte voor Gobies om wat te graven en zo; paar Sewellia's op de stenen scharrelnd, misschien en een schooltje Danioos bovenin die een flinke stroming lekker vinden. De exacte soorten moet ik nog uitzoeken.
Grind eronder hoeft niet nee, zand dat blijft liggen.
�k las al dat al het JBL zand te fijn is; Dennerle (bij Veldhuis) heeft iets van drie mm, kent iemand dat?
En het mag niet te groot zijn voor Gobies om te kunnen graven natuurlijk. Ik heb al wel een hoop gelezen en filmpjes op you tube gezien.
Maar onderaan beginnen, de bodem.
@Mascha&Ivo: dat is een prima kleur die bodem; het hoeft niet spierwit, is geen zout bakkie :)
 
Leuk,ben benieuwd.
Een basis van bv de middelmaat filterzand is prima en kan je verder met grotere en kleinere stenen bedekken.
Flink wat verlichting om de boel lekker met algen te laten begroeien want dat waarderen de bewoners wel over het algemeen.
 
Rudolf zei:
@Mascha&Ivo: dat is een prima kleur die bodem; het hoeft niet spierwit, is geen zout bakkie :)
Dit is filterzand. Heb je bij de Wildkamp voor minder dan een tientje in huis (ja, bezorgd ja!) :)
 
OK, wat/wie is de Wildkamp ?
Ga zo even googelen.
Is er wel een scholenvisje dat tegen wat stroming kan ( en het misschien zelfs lekker vindt?)
Ik ga de stroming niet overdrijven (denk ik)
Edit: da's een leuke webshop die Wildkamp; vreemd dat ik daar nog nooit van had gehoord.
 
Heeft die Wildkamp een eigen bezorgdienst?
De Post boys zullen zo'n baal van 25 KG niet leuk vinden.
 
Ik haal het wel op als ik in de buurt van Apeldoorn ben met de Sint. Wildkamp zit natuurlijk weer niet in mijn stukje Randstad
Zijn er scholenvisjes die sterke stroming wel leuk vinden?
En hoe sterk is sterk, 2x 600 ltr./uur is niet zoveel denk ik?
 
Chinese danio's zie je vaak in Hillstreambakken zwemmen.
Wat betreft de stroming is ook afhankelijk van de opening waar het water uitkomt,smallere opening geeft een sterkere stroming dan een bredere bv.
 
Ja wat is hillstream ? Misschien zet ik er wel een 1000ltr/uur bij.
Ben nog aan het plannen.
Toch ook een gebied bovenin wat minder voor een schooltje danio's of zo denk ik. Weet niet of dat werkt in de praktijk.
En dan langs de voorkant onderin een echte harde stroom.
Fantasie genoeg. :!
Heb al uitgeprobeerd hoeveel 600 is, is niet echt veel nee.
 
Corydorasfan zei:
2 x 600 is ook niet echt een hillstream he :p. 2 x 1000 lijkt me voor deze afmeting beter ;)

Een Hillstream hoeft niet altijd een wildwaterbaan te zijn hoor! ;)
Er zijn in de natuur ook stukken waar het water niet enorm hard doorheen stroomt en de Hillstream bewoners toch graag vertoeven.
 
Precies, zomaar X-liter per uur ergens opzetten 'omdat het een hillstream is' gaat voorbij aan verschillen die er kunnen zijn - en ook daadwerkelijk zijn.

~ Ivo
 
Voel ik me weer helemaal vrij !! :D
Ik zou wel zo'n hele lange wilde bak willen maken, waar het echt stroomt en de stenen half boven water liggen en het water als een soort watervalletje doorheen dendert, maar dat maakt een rotherrie ! Dan moet je ook de hele dag plassen.
Als je daar een aparte ruimte voor zou hebben zou gaaf zijn; heb ik niet.
Maar het moet wel zichtbaar stromen; misschien wat luchtbelletjes toevoegen; maar daar gaat je CO2 weer van naar de haaien, las ik, alles met mate dus.
 
Beetje afhankelijk van hoe je het zelf gaat inrichten natuurlijk maar over het algemeen staan er in Hillstream bakken weinig tot geen planten dus is een eventuele verdrijving van co2 door luchtbelletjes geen ramp.
Aan de andere kant is het met een niet te hoge watertemperatuur ook niet noodzakelijk om extra lucht in de bak te doen.
 
Seabait zei:
Corydorasfan zei:
2 x 600 is ook niet echt een hillstream he :p. 2 x 1000 lijkt me voor deze afmeting beter ;)

Een Hillstream hoeft niet altijd een wildwaterbaan te zijn hoor! ;)
Er zijn in de natuur ook stukken waar het water niet enorm hard doorheen stroomt en de Hillstream bewoners toch graag vertoeven.

2 x 1000 is geen wildwaterbaan hoor. Valt hardstikke mee.
 
De luchtbelletjes zijn dan voor de show; lijkt het stromen veel sneller, leuk gezicht ook.
 
Ik heb al een hoop verzameld; filterzand van de Wildkamp; mooie 4x 24Watt T5 bak. Eheim 2215, powerhead 600 ltr/u , pvc voor manifold. Maaskeien liggen er genoeg in de tuin en al een paar in een bakje water in het licht.
Ik zal fotoos maken.
Heb T5 lampen besteld, van iedere kleur 1, zal ik ook proberen op de foto te zetten; Osram kleur 830/840/865/880.
Heb de medium filterzand en de grofste. Eens kijken wat het best is. Wat het minst wegwaait.
 
Ach , hoezo veel licht ?
Ik doe het maar een uurtje aan :oops: :D
was een mooie aanbieding op MP
Ik zal proberen fotoos te maken waar iemand wellicht iets aan heeft, van het zand dat (niet) wegwaait en zo en het licht en de manifold.
 
Is mooie T5 verlichting die iemand op Marktplaats aanbiedt trouwens, en niet duur. Restpartij. Zonder lampen, nieuw.
Met kabel ophangsysteem.
 
Een snelle foto van mijn lichtbak nu de lampen binnen zijn.
Van boven naar beneden 4x 24 Watt Osram kleur 830/840/865/880.
Samen een mooi lichtbeeld.
Na de Sint boven de bak hangen en meer fotoos.

osram.jpg


In de donkere middenstrook zitten nog twee power leds.
 
Dat dat allemaal past boven een bak van 40 diep?!
Is natuurlijk je eigen keus maar lijkt me een enorme verspilling van energie zoveel licht.
Of kan je ze afzonderlijk schakelen bv?
 
Het zijn maar 4 balkjes van 24 Watt; het lijken er wel 12 :D ; zijn 55 cm lang; lichtbak is 38 cm breed; 58 lang.
Ik heb opgezocht 0,7 Watt per liter voor TL.
160 liter (max natuurlijk) maal 0.7 = 112 Watt
Dit is 96 Watt; hoeft maar een paar uur aan :thumbs:
Ik zie wel hoe het gaat.
En deel dat weer met jullie.
 
Nu manifold er in en wat zand, water is melk.
Heb toch de indruk dat zo'n powerhead van 600ltr/u een beetje weinig is.
In de melk zie ik toch veel wervelingen in allerlei richtingen door de hele bak; moet toch met zo'n manifold een beetje eenrichtingsverkeer stroming worden.
De twee soorten filterzand maakt qua "wegwaaien" niks uit; 30/35 cm van de powerhead blijft het sowieso liggen; ik heb 0,7-1,2 mm zand geprobeerd en 1-2mm.
Zand is best wel schoon (van Wildkamp) Wel melk nu, het water.
img_9867.jpg


Hier zie je de twee sponjes; Aan de andere kant komen dan op die twee pijpjes twee powerheads te staan.
 
Heb nu gemerkt wat een verschil er is in 600 ltr/u.
De Eheim 2215 levert dat, en mijn eerste powerheadje.
Nou dat powerheadje stelt niks voor en de Eheim blaast al het zand de bak bijna uit.
Moet goed uit gaan kijken waar ik op richt.
Eerst maar eens een dagje filteren want ik zie niks in de melk.
Weet iemand ergens een leuk lijstje met planten voor een hillstream (wil iig Sewellia's dus Z.O. Azie dus)
 
Nog een foto van proefopstelling; komt nog meer steen, wat verstophout voor de powerheads en wat planten.
Ik wil niet helemaal kaal steen.
Hoewel filmpjes op Youtube wel vaak een kale bodem met vooral veel kleinere stenen laten zien in zuid-oost aziatische snelstromende rivieren.
Die powerheads blazen toch wel flink in het zand :oops:

rudolfaq10.jpg
 

Terug
Bovenaan