Rottend biotoop


MauriceM zei:
Ik ben het met je eens dat veel info voor, laat ik mezelf maar als voorbeeld nemen, moeilijk of niet toegangkelijk is. Ik ben het niet gewoon en heb het ook nooit geleerd om wetenschappelijk materiaal te lezen laat staan uit te pluizen zoals we dat hier zeggen.

Zoals in mijn voorbeeld mijn vriend heeft een hele stapel boekwerken, geschreven op een manier die een niet ingenieur net zo goed in het chinees kan lezen dan begrijp je het waarschijnlijk nog beter ook.

Uiteraard we zijn met levende dieren in de weer en geeft er voor velen ook weer een morele/ethische dimensie aan. Die heb ik in mijn betoog omwille van de duidelijkheid er even van losgekoppeld.

Dat is dan weer het grote voordeel van een goeie aquariumvereniging.
Uitleg van persoon tot persoon is meestal duidelijker en beter verstaanbaar. :)

Boeken specifiek geschreven voor aquarianen zijn meestal duidelijker.
 
Wetenschap zegt niks, alles kan gebeuren onder verschillende situaties!
Bijv ik heb een aantal soorten pantser meervallen, Hoplosternum en Callichthys etc.
Ze raden bijv bepaalde waterwaardes aan en niet te hoge aquariums, dit omdat ze vaak naar boven gaan om lucht te happen.
Maar in praktijk heb ik ze uit smerige wateren gevist, en soms wel meer dan 2 meter diep.
Dit is gewoon een voorbeeld dat wetenschap niet alles is!
Maar dit ligt ook aan de vissoort de een is gevoeliger dan anderen.

Trouwens dit neemt niet weg dat adviezen van anderen genegeerd moet worden, immers we weten niet alles over hoe en wat.
Dus koppig zijn heeft geen zin...just a tip!
 
sigpro zei:
Wetenschap zegt niks, alles kan gebeuren onder verschillende situaties!
Bijv ik heb een aantal soorten pantser meervallen, Hoplosternum en Callichthys etc.
Ze raden bijv bepaalde waterwaardes aan en niet te hoge aquariums, dit omdat ze vaak naar boven gaan om lucht te happen.
Maar in praktijk heb ik ze uit smerige wateren gevist, en soms wel meer dan 2 meter diep.
Dit is gewoon een voorbeeld dat wetenschap niet alles is!
Maar dit ligt ook aan de vissoort de een is gevoeliger dan anderen.

Trouwens dit neemt niet weg dat adviezen van anderen genegeerd moet worden, immers we weten niet alles over hoe en wat.
Dus koppig zijn heeft geen zin...just a tip!

Er overleven ook mensen in oorlogsgebieden.

We zullen nu maar stellen dat zo'n oorlogsgebied iets goed is zeker?

Heb je hem door?
 
Volgens mij snap je mijn antwoord niet.....ik geef jullie gelijk in mijn post, misschien was ik niet echt duidelijk!
 
Nouhou Couli... Zonder oorlogsgebieden lulden jij en ik nu Spaans vbv Congo verkrachten heeft Belgie geen windeieren gelegd. Delft was een VOC stad het onbeschaamd leegroven van en bij onenigheden de bajonet er maar inrammen in ZO Azie heeft ons een schone binnenstad opgelevert... ( Dat en bierhandel)

Dus ja het ligt er maar aan.
 
MauriceM zei:
Nouhou Couli... Zonder oorlogsgebieden lulden jij en ik nu Spaans vbv Congo verkrachten heeft Belgie geen windeieren gelegd. Delft was een VOC stad het onbeschaamd leegroven van en bij onenigheden de bajonet er maar inrammen in ZO Azie heeft ons een schone binnenstad opgelevert... ( Dat en bierhandel)

Dus ja het ligt er maar aan.

Klopt. Ook al aan de slachtoffers gedacht van die agressors? Die waren ook beter dood dan levend zeker?
 
Zullen we dit topic weer teruggeven aan de topic starter?
 
Peter74 zei:
Zullen we dit topic weer teruggeven aan de topic starter?

Volgens mij zijn we nog on topic.

De metafoor van het oorlogsgebied past treffend.

Het is niet omdat een organisme KAN overleven in niet ideale omstandigheden, dat wij onze huisdieren daar aan moeten blootstellen.
 
Daar zou je je best eens in kunnen vergissen, de termen rottend en modder zijn niet sterk gekozen. Maar dis zou zomaar een van de meest natuurlijke bakken op het forum kunnen zijn. Oftewel precies waar vissen al eeuwen op doorgeevalueerd zijn.
 
Met je eens Jelle dat de gebruikte termen door "ons" te letterlijk worden genomen.
Ben erg benieuwd naar zijn voortgang.
 
Jelle Touwen zei:
Daar zou je je best eens in kunnen vergissen, de termen rottend en modder zijn niet sterk gekozen. Maar dis zou zomaar een van de meest natuurlijke bakken op het forum kunnen zijn. Oftewel precies waar vissen al eeuwen op doorgeevalueerd zijn.

Dat weet ik nog zo niet. De vissen, of voorlopers van, die in de tijd van toen leefden waren ook andere dieren aangepast aan die situatie.

De huidige vissen leven dan weer in een andere wereld met andere parameters en zijn aangepast aan de situatie zoals die nu is. De biotoop-klok voor hun terugdraaien lijkt me geen goed idee.

Er zijn uiteraard, ook vandaag nog, extremofielen die extreme condities gewoon nodig hebben om te kunnen overleven. Aan TS om deze te vinden. Maar er zomaar wat willekeurige visjes in smijten for the lulz, dat lijkt nergens op.
 
De suggestie wekken (op op zijn minst open laten) dat Lurensz er zomaar wat willekeurige visjes in zal smijten lijkt net zo min ergens op.
Hij heeft vaak genoeg aangegeven niet over ��n nacht ijs te zullen gaan. Erg unfair naar hem toe.
Constructief zou zijn meedenken w�lke visjes dan geschikt zouden zijn.
 
Mascha&Ivo zei:
De suggestie wekken (op op zijn minst open laten) dat Lurensz er zomaar wat willekeurige visjes in zal smijten lijkt net zo min ergens op.
Hij heeft vaak genoeg aangegeven niet over ��n nacht ijs te zullen gaan. Erg unfair naar hem toe.
Constructief zou zijn meedenken w�lke visjes dan geschikt zouden zijn.

Ik heb anders wel gelezen dat ie labyrint-vissen overwoog. Sorry, maar dan heb je je huiswerk niet gemaakt. Kan je er evengoed een goudvis inzetten.

Ik zou niet weten welke vis er wel eventueel verantwoord in kan. En dan heb ik het over een vis die deze situatie nodig heeft en niet zomaar een beetje kan overleven.

Dat laatste is niet genoeg, toch zo'n vis gebruiken neigt naar dierenmishandeling. Je zit immers bewust een dier in een context te zetten waar zijn leven korter zal duren en waar eventueel zijn levenskwaliteit lager is dan normaal.

Maar goed, de 'wow' en 'cool' factor van het projectje verblind precies wel een aantal mensen voor dat feit.

Het zou kunnen dat zo'n extremofielen bestaan, maar mij lijkt de kans dat ze ook te koop zijn quasi nul. Ondertussen hebben talloze mensen, die gecombineerd honderden jaren ervaring hebben, niet ��n geschikte kandidaat kunnen vermelden. Dat zal wel zo zijn redenen hebben, denk ik dan zo.
 
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.
 
Fozzy zei:
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.

Dat vrees ik ook, Albert en waarschijnlijk alleen omdat hij zijn topic de naam Rottend biotoop meegaf.
Ik reageerde daar ook in eerste instantie negatief op, echter nav andere berichten en een ander topic van hem ben ik daar anders over gaan denken en hoop het vervolg mee te kunnen maken. Interessant!
 
Coulibaly zei:
Mascha&Ivo zei:
De suggestie wekken (op op zijn minst open laten) dat Lurensz er zomaar wat willekeurige visjes in zal smijten lijkt net zo min ergens op.
Hij heeft vaak genoeg aangegeven niet over ��n nacht ijs te zullen gaan. Erg unfair naar hem toe.
Constructief zou zijn meedenken w�lke visjes dan geschikt zouden zijn.

Ik heb anders wel gelezen dat ie labyrint-vissen overwoog. Sorry, maar dan heb je je huiswerk niet gemaakt. Kan je er evengoed een goudvis inzetten.

Ik zou niet weten welke vis er wel eventueel verantwoord in kan. En dan heb ik het over een vis die deze situatie nodig heeft en niet zomaar een beetje kan overleven.

Dat laatste is niet genoeg, toch zo'n vis gebruiken neigt naar dierenmishandeling. Je zit immers bewust een dier in een context te zetten waar zijn leven korter zal duren en waar eventueel zijn levenskwaliteit lager is dan normaal.

Maar goed, de 'wow' en 'cool' factor van het projectje verblind precies wel een aantal mensen voor dat feit.

Het zou kunnen dat zo'n extremofielen bestaan, maar mij lijkt de kans dat ze ook te koop zijn quasi nul. Ondertussen hebben talloze mensen, die gecombineerd honderden jaren ervaring hebben, niet ��n geschikte kandidaat kunnen vermelden. Dat zal wel zo zijn redenen hebben, denk ik dan zo.
Sorrry C, veel geblaat, weinig wol. De waarden op dit moment weten we niet, maar ik zie niet veel verschillen tussen mijn bak en die van TS. Veel bladeren en hout. Hey verschil? Ik heb zand, hij heeft aarde. Zand zie je wat vaker in aquaria, maar met de wallstad methode word er bijvoorbeeld ook aarde gebruikt.
 
En wie gaat het laatste woord nemen? Ik weet het wel :)
 
Fozzy zei:
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.

Dat kan kloppen. Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes. Degene die kritiek hadden werden afgeserveerd met 'whatevers' of kregen ongevraagd een gratis psychoanalyse.

Soms snap ik van dit forum de ballen. Als er iemand hier een visje komt voorstellen om in een bak te stoppen die een cm te klein is, dan staan ze klaar met pek en veren en kloppen ze die mens net niet verrot dood.

Maar als iemand, vrij ondoordacht, een vis wil plaatsen in een semi-giftige omgeving dan moeten we op de banken staan en juichen. Gewoon omdat het ogenschijnlijk een leuk experiment lijkt.
 
En in hoeverre is dat "Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes" niet die gratis psychoanalyse waar jij zo tegen bent? Soms snappen mensen van jou de ballen ;)
 
laat nu trouwens die Walstad bak van Robert best aardig draaien ;)
(en dat is misschien wel op dit forum de bak die het meeste overeenkomsten heeft met die van Lurensz)

Wat de gecombineerde ervaring van leden waard is, is ook maar zeer de vraag. Niemand heeft blijk gegeven van enige ervaring met een bakje zoals dat van Lurensz. Er wordt vooral heel veel koudwatervrees tentoongesteld. En dat er nog niemand een geschikte vis heeft genoemd heeft dan misschien wel meer te maken met niet willen.

Grappig trouwens dat omstandigheden worden genoemd in samenhang met dierenmishandeling. De laatste keer dat iemand wildvang Parosphromenus in een bak met knetterhard water zette liepen we en masse te applaudiseren, bij wijze van spreken.
 
Mascha&Ivo zei:
En in hoeverre is dat "Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes" niet die gratis psychoanalyse waar jij zo tegen bent? Soms snappen mensen van jou de ballen ;)

Omdat dit wel duidelijk bleek uit zijn gedrag. De kritische mensen daar had ie weinig oren naar. Die waren volgens hem gefrustreerd.
 
Coulibaly zei:
Fozzy zei:
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.

Dat kan kloppen. Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes. Degene die kritiek hadden werden afgeserveerd met 'whatevers' of kregen ongevraagd een gratis psychoanalyse.

Soms snap ik van dit forum de ballen. Als er iemand hier een visje komt voorstellen om in een bak te stoppen die een cm te klein is, dan staan ze klaar met pek en veren en kloppen ze die mens net niet verrot dood.

Maar als iemand, vrij ondoordacht, een vis wil plaatsen in een semi-giftige omgeving dan moeten we op de banken staan en juichen. Gewoon omdat het ogenschijnlijk een leuk experiment lijkt.

Op deze manier worden mensen/leden zoals TS weg gejaagd van dit forum, je zou verdomme tegenwoordig schrik hebben om een topic te openen.

Net zoals sommige leden die doordrammen over dat een vis in een bak die een cm te klein is niet kan/mag, kan men ook doordrammen dat een vis in deze omgeving niet moet worden gestoken.

Ik denk dat iedereen nu zijn of haar standpunt duidelijk heeft gemaakt en dat de discussies achterwegen moeten blijven.
Bij een volgende keer dat er in dit soort van topics discussie worden gemaakt worden deze verwijderd.

Er zijn momenteel 3 plaatsen waar men zijn of haar ei kwijt kan, dit zijn:
-Stellingen
-EU
-Poll
Dit moet meer dan voldoende zijn, en is men in een bepaald topic het niet eens en wil men er dieper op ingaan, wel er is een report postknop, via die knop kan men een stelling, EU of poll aanvragen.
 
Coulibaly zei:
Mascha&Ivo zei:
En in hoeverre is dat "Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes" niet die gratis psychoanalyse waar jij zo tegen bent? Soms snappen mensen van jou de ballen ;)

Omdat dit wel duidelijk bleek uit zijn gedrag. De kritische mensen daar had ie weinig oren naar. Die waren volgens hem gefrustreerd.
eens even iets terug halen:
Lurensz66 zei:
Misschien had ik het eerder moeten aangeven maar ik ben hier niet blanco ingestapt.
Ik had een bakje van 50 cm met een paar cm potgrond en een 6 cm laag bladeren erin met een beetje licht erboven.
Hierin heb ik pauwooggrondels gekweekt verslag en foto"s staan nog in het topic kweken.
Uiteindelijk heb ik hierin 24 pauwooggrondels groot gebracht. Probleem waar ik tegenaan liep was zuurstof gebrek door rottende bladeren. Ik heb gelijk het filter naar boven gehaald zodat het water ging klotsen en er zo zuurstof in kwam. Daarna was alles weer prima , wel 2 visjes verloren helaas.
Nu gebruik ik meer bladeren ,dus kijken hoe dat loopt.
De hand in eigen boezem steken. Inderdaad typisch iets voor iemand die slechts op zoek is naar schouderkopjes :juggle:
 
luc zei:
Op deze manier worden mensen/leden zoals TS weg gejaagd van dit forum, je zou verdomme tegenwoordig schrik hebben om een topic te openen.

Net zoals sommige leden die doordrammen over dat een vis in een bak die een cm te klein is niet kan/mag, kan men ook doordrammen dat een vis in deze omgeving niet moet worden gestoken.

Inderdaad Luc, je slaat de spijker op zn kop. Je krijgt bijna angst om ook ergens te reageren omdat het dan weer wordt uitgemolken en het dan ontaard in dit soort discussies.
De lol gaat er zo snel vanaf, niet alleen voor nieuwe leden, maar ook voor de al langere leden (waaronder ikzelf).
 
luc zei:
Coulibaly zei:
Fozzy zei:
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.

Dat kan kloppen. Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes. Degene die kritiek hadden werden afgeserveerd met 'whatevers' of kregen ongevraagd een gratis psychoanalyse.

Soms snap ik van dit forum de ballen. Als er iemand hier een visje komt voorstellen om in een bak te stoppen die een cm te klein is, dan staan ze klaar met pek en veren en kloppen ze die mens net niet verrot dood.

Maar als iemand, vrij ondoordacht, een vis wil plaatsen in een semi-giftige omgeving dan moeten we op de banken staan en juichen. Gewoon omdat het ogenschijnlijk een leuk experiment lijkt.

Op deze manier worden mensen/leden zoals TS weg gejaagd van dit forum, je zou verdomme tegenwoordig schrik hebben om een topic te openen.

Net zoals sommige leden die doordrammen over dat een vis in een bak die een cm te klein is niet kan/mag, kan men ook doordrammen dat een vis in deze omgeving niet moet worden gestoken.

Ik denk dat iedereen nu zijn of haar standpunt duidelijk heeft gemaakt en dat de discussies achterwegen moeten blijven.
Bij een volgende keer dat er in dit soort van topics discussie worden gemaakt worden deze verwijderd.

Er zijn momenteel 3 plaatsen waar men zijn of haar ei kwijt kan, dit zijn:
-Stellingen
-EU
-Poll
Dit moet meer dan voldoende zijn, en is men in een bepaald topic het niet eens en wil men er dieper op ingaan, wel er is een report postknop, via die knop kan men een stelling, EU of poll aanvragen.

Serious Luc?, prima dat beheer de teugels wat aantrekt, maar dit gaat wel ver. Wat is een forum nog als je geen kritiek meer kan geven. Moet overal alleen nog maar Ja en Amen geroepen worden (tenzij je report post doet en het tot een stelling bombardeert).
 
Jelle Touwen zei:
luc zei:
Coulibaly zei:
Fozzy zei:
Alles gelezen hebbende in dit topic kan ik mij goed voorstellen dat de TS iets heeft van: zoek het allemaal lekker uit met zijn allen, ik post hier niks meer over mijn project.

Dat kan kloppen. Hij zat vooral te zoeken naar schouderklopjes. Degene die kritiek hadden werden afgeserveerd met 'whatevers' of kregen ongevraagd een gratis psychoanalyse.

Soms snap ik van dit forum de ballen. Als er iemand hier een visje komt voorstellen om in een bak te stoppen die een cm te klein is, dan staan ze klaar met pek en veren en kloppen ze die mens net niet verrot dood.

Maar als iemand, vrij ondoordacht, een vis wil plaatsen in een semi-giftige omgeving dan moeten we op de banken staan en juichen. Gewoon omdat het ogenschijnlijk een leuk experiment lijkt.

Op deze manier worden mensen/leden zoals TS weg gejaagd van dit forum, je zou verdomme tegenwoordig schrik hebben om een topic te openen.

Net zoals sommige leden die doordrammen over dat een vis in een bak die een cm te klein is niet kan/mag, kan men ook doordrammen dat een vis in deze omgeving niet moet worden gestoken.

Ik denk dat iedereen nu zijn of haar standpunt duidelijk heeft gemaakt en dat de discussies achterwegen moeten blijven.
Bij een volgende keer dat er in dit soort van topics discussie worden gemaakt worden deze verwijderd.

Er zijn momenteel 3 plaatsen waar men zijn of haar ei kwijt kan, dit zijn:
-Stellingen
-EU
-Poll
Dit moet meer dan voldoende zijn, en is men in een bepaald topic het niet eens en wil men er dieper op ingaan, wel er is een report postknop, via die knop kan men een stelling, EU of poll aanvragen.

Serious Luc?, prima dat beheer de teugels wat aantrekt, maar dit gaat wel ver. Wat is een forum nog als je geen kritiek meer kan geven. Moet overal alleen nog maar Ja en Amen geroepen worden (tenzij je report post doet en het tot een stelling bombardeert).

Het is niet zo dat er helemaal geen discussies meer mogen zijn, maar wel binnen de perken, op deze manier zoals het hier nu gaat en in sommige andere topics heeft niemand iets aan, dit zijn frustratie's geworden en geen gezonde discussie meer
 
Ik hoop vanavond of morgen nog even een uitgebreide reactie te kunnen geven , ik zou dan ook graag willen dat dit topic niet gesloten word. Heb op dit moment even wat belangrijkers aan mijn hoofd vandaar dat de reactie even op zich laat wachten.
 
Jelle Touwen zei:
Ok, maar dat is iets anders dan je eerst schreef.
Het is nu duidelijk. De soep zal niet z� heet gegeten worden ;)

Het zou overigens wel prettig zijn, als eerst wordt aangegeven 'tot hier en niet verder' als het zo ver komt.
Je goedbedoelde bericht onaangekondigd verwijderd zien worden onder de noemer doordraven is ook niet leuk natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan