Rottend biotoop


L

Lurensz66

Guest
Ik wil graag mijn 60 cm aquarium volproppen met blad, hout uit bos en wil ook graag een modder bodem. Eigenlijk alles wat ik kan vinden in het bos. De bedoeling een black water biotoop. Dit gaat natuurlijk rotten. Mijn vraag is eigenlijk aangezien dit ook in de natuur gebeurd wat dit rottende proces met de water waarden doet en of het mogelijk is hier een vis soort in te houden? Iemand ooit geprobeerd?
Ik weet dat het aquarium gaat stinken maar dat maakt mij niet uit aangezien de bak in de schuur staat.
 
Apart hoor,je zou zelf toch wel kunnen bedenken dat je hier absoluut geen vissen in kan houden?!
Naast de bacteri�n zullen er van de zomer misschien enkel poepvliegen te vinden zijn ;)
 
Als je voor voldoende waterbeweging en dus zuurstof in het water zorgt zou het wel eens mee kunnen vallen. Probeer dat eens 2 maanden, kan je dan nog besluiten er leven in te doen.
Sommige inheemse waterslakken leven vrijwel alleen in water met veel rottend organisch materiaal.
 
Ik vind dit een erg interessant project!

Echter moet je er mee rekening houden, dat in de natuur het slib en de modder op een laag gesteente liggen enzovoort.

Maar als je blackwater-biotoop zegt, dan kan ik mij daar ongelooflijk veel bij voorstellen qua vormgeving. Maar zeker ook qua diepte van de waterlaag en diepte van de strooisel&zand-laag.
Zeker omdat ik denk dat je aquarium maar 30cm hoog is, ga je heel veel plaats verliezen als je zeg maar een bladerlaag van 20cm wil maken.

Dus heb je al meer specifieke idee�n? Zoja, vertel op en dan kunnen wij ook meer gericht advies geven.

Zelf heb ik wel een aquarium waar een laag van 7-10cm bladeren inzat op een glashoogte van 40cm.
 
Seabait zei:
Apart hoor,je zou zelf toch wel kunnen bedenken dat je hier absoluut geen vissen in kan houden?!
Naast de bacteri�n zullen er van de zomer misschien enkel poepvliegen te vinden zijn ;)

Hum, weet niet direct waarom je hierin geen vissen zou kunnen houden. ;)
Ik heb me laten vertellen dat zelfs Killisoorten gevonden zijn in een voetafdruk van een olifant.
Bedoel hiermee een beetje dat er soorten zijn die in extreme waterwaarden overleven, en zelfs enkel daar in voor komen.
 
luc zei:
Seabait zei:
Apart hoor,je zou zelf toch wel kunnen bedenken dat je hier absoluut geen vissen in kan houden?!
Naast de bacteri�n zullen er van de zomer misschien enkel poepvliegen te vinden zijn ;)

Hum, weet niet direct waarom je hierin geen vissen zou kunnen houden. ;)
Ik heb me laten vertellen dat zelfs Killisoorten gevonden zijn in een voetafdruk van een olifant.
Bedoel hiermee een beetje dat er soorten zijn die in extreme waterwaarden overleven, en zelfs enkel daar in voor komen.

Eitjes overleven in deze situatie.Sterker nog deze worden verscheept over heel de wereld.
 
Er zijn tal extreme voorbeelden te noemen van omstandigheden waar eitjes van vissen het overleven.
Zelfs op het droge bv maar heeft volgens mij totaal niks te maken met een bak vol rottende materie en levende vissen.
Zijn hier regelmatig voorbeelden van mensen waar bv hun bodem van de bak aan het rotten is met sterfgevallen onder de vissen.
 
Ik zal te denken aan potgrond of bosgrond als bodembedekking met allerlei soorten bladeren takjes , boomwortels etc. Heel grof gezegd alles erin gooien en kijken wat het wordt. Voordat ik er iets van leven in doe ga ik afwachten wat er gebeurd en meet ik de water waarden. Ik zoek dan nog een soort visje die onder deze extreme omstandigheden geen moeite heeft om te overleven.
Dacht aan een labyrint vis , die hebben hun labyrint niet voor niets.
Er komt wel een filter in die vrij hoog komt zodat het klotsende water zuurstof toevoegt.
 
Vervangen dat woord modder in de openingspost eens door een minder negatieve term en je moet haast wel een stuk minder negatief zijn.
Geen van de genoemde materialen in de startpost geeft gegronde reden dit idee maar meteen af te schieten.
 
De laag strooisel wordt vrij dik 15 cm ongeveer inclusief grondlaag van paar cm.
 
Waar het op neer komt is dat de zgn blackwater biotopen, hun oorsprong vinden in een zeer DIKKE laag van
humus, welk zeer ZUUR reageert, dat ZUUR zorgt ervoor dat de humus in zeer rap tempo wordt afgebroken (vergelijk zoutzuur/salpeterzuur in extremo). In deze zeer dikke lagen humus bevinden zich tot ongeveer 30 cm uitsluitend aerobe ( =zuurstof gebruikende)bacteri�n en daaronder vrijwel uitsluitend anaerobe bacterien die dus leven van andere stoffen en die voor alle zuurstof gebruikende organismen (zeer) giftige afvalstoffen produceren.
Echter door de zuren en de andere zich in oplossing bevindende chemische elementen worden ge�soleerd door de vele mineralen en (zware) metalen welke juist door de zuren en chemische elementen worden opgelost uit de ondergrond. Daardoor wordt de giftige werking grotendeels geneutraliseerd.

Als je deze wetenschap los laat op het "project" van de TS, dan zie je een paar grote missende factoren:
1) de zuren, 2) de chemische elementen, lees mineralen en metalen, die uit de ondergrond zouden moeten diffunderen, 3 de inwerking van de ZON ofwel het zo noodzakelijke licht dat de aerobe bacteri�n en plankton laat assimileren.

Dat leidt ertoe dat de aerobe bacteri�n vrij snel het loodje zullen leggen en dat dan de aerobe bacteri�n
ongebreideld vermeerderen en met hen ook de voor zuurstof gebruikende organismen dodelijk giftige afvalstoffen. Dit leidt onherroepelijk tot het afsterven van de zuurstof gebruikende organismen.

Uit bovenstaande blijkt m.i. duidelijk dat het project van de TS niet uitvoerbaar is zonder dat dit leidt tot sterfte van de door hem ingebrachte vissen.
 
BigSmoke zei:
(...)
Echter door de zuren en de andere zich in oplossing bevindende chemische elementen worden ge�soleerd door de vele mineralen en (zware) metalen welke juist door de zuren en chemische elementen worden opgelost uit de ondergrond.
(...)
Deze zin loopt erg stroef (driemaal 'door', als gevolg waarvan een (haast) incongruente/grammaticaal onsamenhangende zin ontstaat) en als gevolg daar weer van is juist een deel van de crux van je verhaal lastig of niet te doorgronden.

Zonde! Misschien even opnieuw toelichten?
 
Bedankt voor alle inbreng(ook bigsmoke). Ik denk dat ik volgende week ergens ga beginnen dus zal jullie op de hoogte houden.
Misschien het muskietenvisje als goede bewoner?
Komt zelfs voor in zwaar vervuild fabriekswater. Iedergrval het nadenken waard.
 
Lurensz66, volgens mij zou het wel kunnen..
Heb hier twee vijvertjes zonder filter, vol met (rottend) drap op de bodem en de vissen zwemmen er gewoon gezond in. Nu met de kou zitten ze wel rond of in die bodem verstopt.
Dat zijn Chinese Danio's en Aphanius mento's (die volgens beschrijvingen zelfs hard water nodig hebben).
In deze vijvertjes zitten oa ook Poelslakken, die veel afval/algen ed eten. Heb zelf het idee dat in die bodemdrap 'goede' bacteri�n ontstaan die afvalstoffen afbreken, kan het verder niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het gaat hier al wat jaartjes goed.
Het water wordt wel zuur inderdaad, ook door het regenwater, maar door verversen houdt je de waarden een beetje op peil. Waterwaarden zijn eigenlijk altijd perfect, weinig afvalstoffen, maar optebnduur wordt het wel zuurder.
Nu in de winter zijn er ook weinig planten.
Die drap krijg ik toch nooit helemaal uit die vijvertjes, anders troebel water en daarbij gaan de vissen erin schuilen. Dus hou het zo, met omwoelen komen wel afvalstoffen ed vrij, vermoed ik.
Heb ook een bakje waarin ik enkele (Killi)vissen houdt zonder filter/verwarming en soms een beetje verversen. Ben zelf van mening dat die vissen het beter doen met 'oud water'..
Toen die bak leeg was, laten verwaarlozen, een bak met ongeveer 10/20 cm oudwater erin met wat plantjes waaronder Javamos. Maar vond er maanden later toch jonge visjes in en hebben het al die tijd overleefd.
Ook bijv. in afgesloten sloten of plassen in de buurt van bomen is het water ook vrij zuur/zacht en hebben ook een dikke drap op de bodem. Maar als men jaarlijks de waterplanten gaan snoeien, de bodem omgewoeld wordt, kunnen er wel vissen sterven (wrs dan door zuurstof tekort).

Hou er dus wel rekening mee dat het water zuur(der) wordt, en zou ik bijv geen Levendbarenden (Muskietvisje) houden. Heb een paar jaar terug ook een stel Zwaarddragers verloren, doordat het water te zuur werdt.
Ook eens een stel Danio's, door te snel laten overwennen naar harder water.

Zeer interessant zo'n bakje!
Ben benieuwd.
 
Oh is dat het 'muskietvisje'! Veronderstelling hier was dat Lurens bedoelde de 'muskietrasbora' Boraras brigittae.
 
Sorry voor de verwarring, bedoelde heterandia formosa. Gezien het formaat en het grote aanpassingsvermogen van dit visje.
Maar denk niet dat dit het wordt , het lijkt mij mooier er een betta soortje in te doen. Meer biotoop gericht wat ik mooier vind en ze hebben een labyrint waardoor ze beter bestand zijn in een zuurstof arm milieu.
Maar goed ik heb nog even tijd om er over na te denken.
Ik ben van plan het aquarium te vullen met blad takjes etc. Tot ongeveer 20-25 cm(aquarium is 30 cm hoog). Als alles goed afgebroken wordt hoop ik een mooie laag organisch materiaal te krijgen. Wellicht herhaal ik dit proces tot de laag dik genoeg is. Ondertussen kijken wat de water waarden doen, ben erg benieuwd.
 
Vandaag bezig geweest met het bakje. Ik heb alvast een fotootje gemaakt:)

Morgen ga ik kijken of de blad laag al wat ingeslonken is en of er nog meer blad in komt.
Het aquarium is nu helemaal zwart van de potgrond en bladeren ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het water wat helderder wordt.

ytJd9PO2JfW34Yh6-pY58-9aRUEP8On8.jpeg
 
@Ivo en alle anderen:

Wat ik in mijn reply probeerde uit te leggen is, dat je voor het omzetten van gecompliceerde, chemische samenstellingen naar losse elementen gebruik dient te maken van de in het milieu aanwezige catalysatoren.
Dat zijn meestal metalen. Als deze echter eenmaal hun dienst hebben gedaan, kunnen ze niet weet opneiuw gebruikt worden en zal er, vanuit het milieu verversing dienen plaats te vinden.
Als dat om welke reden dan ook nier gebeurd, komt de omzetting tot een einde en vinden er andere nog wel mogelijke omzettingen plaats, met veelal een vergiftiging van het milieu, waardoor de fauna niet meer in dat milieu kan leven.

Ik hoop dat deze uitleg wat duidelijker is.

de reply van de mensen met ongefilterde vijvertjes kan gewoon kloppen! Het zonlicht geeft een enorme boost
aan de chemische reacties in dat vijvertje en de wind en regen zorgen voor de toevoer van vele noodzakelijke stoffen om zo'n vijvertje toch te laten functioneren.

Dat allemaal heb je in een bakje zoals de TS laat zien niet. M.I. is deze poging/experiment dan ook tot mislukken gedoemd.

Greetzz BigSmoke
 
Vrees dat BigSmoke gelijk heeft. Ook lijkt me de verhouding tussen de organische laag en de hoeveelheid water scheef te liggen. Denk dat je een smerige rottende massa overhoudt.
Maar wie weet verras je ons ;)
 
Ja, ik kan me ook goed vinden in het verhaal van BigSmoke.
In mijn vorige bericht praat ik ook weer een beetje te gemakkelijk, wil er ook niemand mee aanmoedigen, maar wil er mee zeggen dat het wel kan.
In die vijvertjes is er langzaam een biologisch evenwicht ontstaan, maar heb er ook aan mee geholpen, dmv verversen. Er zwemmen ook maar weinig vissen in, slakken, insekten en zijn er nu meer algen en in de zomer doen de planten het weer uitstekend. Zomers altijd kraakhelder water, nu is het wat bruiner gekleurd.
Heb ook geen grondelende vissen, zoals Goudvissen of Karpers ed.
Had het vantevoren ook niet verwacht en vind het erg interessant hoe het ontwikkeld heeft.
Voorheen ook (buiten)bakken gehad die goed schoongehouden werden, geen drap/afval maar wel regelmatig vies troebel water.
Maar een bak vol blader afval zonder dat er ververst wordt, zal het door ophoping van afvalstoffen wel giftig gaan worden.

Met een aquarium precies hetzelfde, heb tijden gehad dat er veel ververst moest worden, maar nu met minder vis etc ververs ik ook minder. Als het �enmaal in balans is, blijven de waardes ook stabieler.
Eigenlijk ook jammer dat je niet vanaf de zijkant goed in de vijver kan kijken, vind zo'n 'vies' vijverbiotoopje net zo mooi om te zien dan een keurig schone aquarium.

Een kleine bak lijkt me wel lastiger om stabiel te houden.
Maar ik vermoed dat Lurensz wel weet waar die mee bezig is en ook geduld heeft. :)
 
Als je net zolang wacht totdat alles is afgebroken en je ververst dan water ,dan is er in principe toch noet aan de hand? Beluchting zorgt overigens ook voor het vluchtig worden van bepaalde stoffen?
Hier maken ze �ok gebruik van bij waterzuiveringsbedrijven. Het grootste risico vormt naar mijn mening het omwoelen van de bodem.
 
Dit is de zelfde bak die extreme biotoop heet in het foto-topic, toch?
Grappig, daar gaat het over potgrond, hierover rotting. Komt vast door de keuze van de topic-titel :)

Gaat het niet gewoon om de balans? Kijk, bij iedereen ligt er in de bak wel wat te rotten. Sterker nog, dat is essentieel voor de bak. En dan zijn er ook de bakken met veel bladeren, meer rotting, zuurdere bak.
En dan is dit een project om te kijken hoe ver je kunt gaan in een gesloten aquarium, waarbij je toch een leefbare omgeving houdt. Interessant.

Maar ook ik zou er wel rekening mee houden dat je vastloopt, en dat de balans de hele tijd door schiet naar naja, een rotte bak.
 
Turf ontstaat juist NIET door rottend organisch materiaal!! Turf ontstaat doordat er organische stoffen, in een NIET rottende staat, volledig onder water, zuurstofloos EN (heel belangrijk)onder druk in elkaar wordt gedrukt tot een vrij vaste laag, die niet door bacterien kan worden omgezet en zo kan rotten.
De laag wordt door chemische processen en NIET door biologische, extreem zuur en kan daardoor niet rotten.

Vergelijk met fermenteren van kool ( zuurkool!) en bv snijbonen; vroeger ook (zuur|)vlees!
 
Nogmaals bij de afbraak van het organisch afval wordt zuurstof verbruikt. Er zal dus een tekort aan zuurstof komen. Van andere schadelijke stoffen is mij niets bekend , maar als jij ze weet ben ik wel benieuwd.
Beluchting zal dus belangrijk zijn. Overigens denk ik dat labyrinthvissen met hun labyrint voor dit soort biotopen gemaakt zijn om onder zuurstofarme omstandigheden zuurstof uit de lucht te halen.
Gebr�iken ze dit zintuig ook weer eens in een aquarium.
Kortom ik zie nog steeds het probleem niet.
 
Je moet er wel zeker van zijn dat er zuurtstof voorhande is. Anders zal er een anairobe afbraak gaan plaatsvinden, met bijvoorbeeld methaan tot gevolg.
 
Aansluitend op wat Jelle vermeldt.
De anaerobe bacteri�n zijn al in lichte mate aanwezig in je bodem en zullen zich drastisch gaan vermeerderen in je zuurstofarme bodem.
Oa. de volgende giftige stoffen vormen zich dan:
CH4(methaan) gemaakt door oa. anaerobe bacteri�n.
H2S(waterstofsulfide) gemaakt door anaerobe bacteri�n, ruikt naar rotte eieren.
 
Lurensz66 zei:
Nogmaals bij de afbraak van het organisch afval wordt zuurstof verbruikt. Er zal dus een tekort aan zuurstof komen. Van andere schadelijke stoffen is mij niets bekend , maar als jij ze weet ben ik wel benieuwd.
Beluchting zal dus belangrijk zijn. Overigens denk ik dat labyrinthvissen met hun labyrint voor dit soort biotopen gemaakt zijn om onder zuurstofarme omstandigheden zuurstof uit de lucht te halen.
Gebr�iken ze dit zintuig ook weer eens in een aquarium.
Kortom ik zie nog steeds het probleem niet.

Die labyrint-vissen gebruiken nog steeds hun kieuwen ook.

Daar zijn al wetenschappelijke experimenten mee gedaan. Een groep labyrint-vissen werd in zuurstofarm water gezet, een andere in zuurstofrijk water. De laatste leefden beduidend langer.

Vraag is of het opportuun is dat je dit dunnetjes onwetenschappelijk gaat overdoen just for the lulz?

Het is niet nodig om dieren onnodig een korter leven te bezorgen, gewoon omdat jij je wil profileren als de grote experimentator.

Niks verkeerd mee dat je zo'n bak eens zou proberen, maar zet er dan geen vissen in.

What's next? Een bak gevuld voor de helft met ruwe olie gewoon omdat het kan?

Nu ja, iedereen zit je er al op te wijzen dat het niet kan, onwenselijk is en blabla. Ik vrees dat ook mijn woorden in dovemansoren zullen vallen. Maar wie weet, kan je alsnog de rede terug vinden.
 
Als ik kijk naar je avatar en de toon van je bericht maak ik op dat je met veel opgekropte emoties zit, als het je helpt mag je best stoom afblazen in dit topic.
We zijn er om elkaar te helpen tenslotte.
Volgens mij zeg ik nergens dat ik de adviezen niet ter harte neem, sterker nog ik bedank iedereen hiervoor en neem het mee in mijn overwegingen.
 

Terug
Bovenaan