Rio 350 Gezelschap aquarium (Discus?) (Tinoush)


Ga ik binnenkort werk van maken.
Mijn tweede dwerg gourami ook dood. Ik snap er helemaal niks van. Enige wat ik nu anders gedaan heb is water om de week wisselen ipv iedere week.
Volgens deze pagina is er geen verklaring voor. Gebeurt vaak
aquariumadvice.com/forums/f135/random-dwarf-gourami-deaths-72533.html

Paar testen gedaan.
Ammonia 0
PH 8-8.5 Daar valt weinig aan te doen. Mijn kraanwater is 8.
 
Laatst bewerkt:
Juwel internal filter gaat eraan. :DEens kijken hoe ik het beste kan verwijderen. Met mes of dunne bind draad. Van metaal gemaakt.
IMG_20211122_155103.jpg
 
Dwerg goerami. Allebei dood helaas. Nooit meer. Ze gaan allemaal dood door een goerami ziekte. Winkel was ook zijn hele stock kwijt. Blauw variant zijn erg sterk.
Dan heb je inderdaad het Iridovirus gehad, dat is zeer besmettelijk en zeer bekend onder lalius.
Andere gourami soorten kunnen besmet raken maar is niet zo alom tegenwoordig.
Heel vervelend. In je huidige bak zou ik het inderdaad niet meer doen.
 
Dan heb je inderdaad het Iridovirus gehad, dat is zeer besmettelijk en zeer bekend onder lalius.
Andere gourami soorten kunnen besmet raken maar is niet zo alom tegenwoordig.
Heel vervelend. In je huidige bak zou ik het inderdaad niet meer doen.
Nee koop ze niet meer. De blauwe variant is volgens riftwacht sterker. Heb mijn kraanwater en bak water naar hun gebracht om te testen voor stendker discussen. Alles was volgens hun goed. Heb ook een osmose filter geïnstalleerd. Dus binnenkort gaan we dat proberen. Eerst inrichting en filter van het aquarium veranderen.
 
Juwel internal filter gaat eraan. :DEens kijken hoe ik het beste kan verwijderen. Met mes of dunne bind draad. Van metaal gemaakt.
Bekijk bijlage 334215
Mooi filtertje. Verwijderen van het juwel-filter ging hier makkelijk met een plamuurmes. Lastige restanten van de kit kun je evt meepakken met een los scheermes o.i.d. :)
 
Nu toch de experts meelezen heb ik paar vraagjes mbt filter vervangen. Hij draait nu al met halve kracht mee. Dit ivm bacteriën laten groeien eerst. Hoe lang moet dit? Binnenkort ga ik de aquarium herinrichten. Steen hout vis etc gaat dan tijdelijk in een plastic bak met aquarium water om goede bacteriën niet te verliezen. Is dat niet voldoende? Moet de bak met nieuwe filter weer paar weken indraaien?
 
Totaal zinloos aquariumwater te bewaren voor je bacterien, daar zit haast niks in qua bacteriedruk, je filter mee laten draaien in die bak is veel zinvoller
 
Als je het materiaal van het oude filter voor een groot deel zou kunnen hergebruiken (er een "verdieping" in het potfilter mee vol kan stoppen) zou dat enorm schelen. :) Dan had je denk ik de switch zo kunnen maken.

Als dat niet lukt: het nieuwe filter behandelen alsof het je eerste filter is. Een week of 4 mee laten draaien, als het kan voluit. Hij zal dan na de omschakeling zeker nog niet op het niveau zitten van het oude filter, maar dat komt vanzelf.

Optionele pro nerd tip: zet je oude filter ondertussen op een tijdschakelaar. Uur aan, uur uit, uur aan, uur uit, etc. Zo krijgt het nieuwe filter meer gelegenheid om iets op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips mensen. Aquarium water is alleen gebruikt om bacteriën die op stenen en hout zit in levend te houden. Zelfde reden dat je je filter materiaal in aquarium water moet wassen. Totdat ik klaar ben en kan alles weer terug doen. 100% kraan water in je aquarium doodt alle bacteriën.

Ik heb een vol gedraaide juwel cirax large in mijn huidige filter. Ik kan het biomedia ervan in de Eheim doen. Moet voldoende zijn denk ik?
 
Onzin :DD

Lees dat je discus wil houden hoe denk je dat je dit ga doen met verversen, verversen en verversen?
Ik heb altijd gedacht dat ze max. 50% water wissel doen om dat soort schade te beperken? Anyway. kan ik mijn cirax biomedia in enheim doen en interne filter verwijderen? wat denk je?
 
Ik heb altijd gedacht dat ze max. 50% water wissel doen om dat soort schade te beperken? Anyway. kan ik mijn cirax biomedia in enheim doen en interne filter verwijderen? wat denk je?

Ik zou beide laten draaien. Als je een groep discus ga plaatsen zal het met 2 filters nog spannend zijn of de mate van vervuiling niet te hoog zal zijn. Ik ben bang dat je filters dit niet meteen aan kunnen dus zul je veel moeten verversen. Filter moet aangroeien naar mate van vervuiling en discus stoot een hoop uit.

Ik ververs z on beetje 80 % per keer en soms nog meer. Geen discus dan maar heeft verder geen invloed op bacterieen.
 
Ik zou beide laten draaien. Als je een groep discus ga plaatsen zal het met 2 filters nog spannend zijn of de mate van vervuiling niet te hoog zal zijn. Ik ben bang dat je filters dit niet meteen aan kunnen dus zul je veel moeten verversen. Filter moet aangroeien naar mate van vervuiling en discus stoot een hoop uit.

Ik ververs z on beetje 80 % per keer en soms nog meer. Geen discus dan maar heeft verder geen invloed op bacterieen.
ik moet sowieso maand of meer wachten voordat ik ze kan kopen. Dus tijd zat denk ik. Bedankt voor je advies.
 
Na een maand met 1 of 2 filters word het evengoed spannend. Neem aan dat je NH3 en No2 drupjes heb dus kwestie van meten.

Je filter maakt bacties aan in de mate dat er vervuiling is. Dus even simpel uitgelegd. Nu 8 visjes zijn er 1000 bacties dat is voldoende. Plaatsing 4 discus heb je 5 minuten later 10 000 bacties nodig. Die heb je dan niet en groeien ook niet met een uurtje.

Vermoedelijk word het in het begin hele grote hoeveelheden verversen. Enige wat je dan kunt doen is meten en naar uitslag verversen. Stel je meet NO2 0,4 en je ververs 50% hou je 0,2 over dat is nog teveel dus zul je wellicht 90% eruit moeten trekken. Dus een makkelijke manier van verversen ipv emmertjes is wel handig om je even in te verdiepen.

Ik heb geen discus maar alleen de EHEIM lijkt me niet genoeg en kun je elke extra vorm van filtering gebruiken maar er zijn vast wel wat discus liefhebbers die hier meer verstand van hebben. Zou zonde zijn om je filter eruit te halen en je met een tekort aan filtering kom.

Als je media overzet des te meer des te beter. Die paar sponsjes kunnen er toch ook makkelijk bij.
 
Tja ingedraaid filter of niet, zodra je de Discus toevoegd is het aanbod dusdanig dat je bacterien het niet trekken.
Maar ondanks alle negatieve reakties op page 1 ga je gewoon discus in dit aquarium doen?
Succes...
 
Na een maand met 1 of 2 filters word het evengoed spannend. Neem aan dat je NH3 en No2 drupjes heb dus kwestie van meten.

Je filter maakt bacties aan in de mate dat er vervuiling is. Dus even simpel uitgelegd. Nu 8 visjes zijn er 1000 bacties dat is voldoende. Plaatsing 4 discus heb je 5 minuten later 10 000 bacties nodig. Die heb je dan niet en groeien ook niet met een uurtje.

Vermoedelijk word het in het begin hele grote hoeveelheden verversen. Enige wat je dan kunt doen is meten en naar uitslag verversen. Stel je meet NO2 0,4 en je ververs 50% hou je 0,2 over dat is nog teveel dus zul je wellicht 90% eruit moeten trekken. Dus een makkelijke manier van verversen ipv emmertjes is wel handig om je even in te verdiepen.

Ik heb geen discus maar alleen de EHEIM lijkt me niet genoeg en kun je elke extra vorm van filtering gebruiken maar er zijn vast wel wat discus liefhebbers die hier meer verstand van hebben. Zou zonde zijn om je filter eruit te halen en je met een tekort aan filtering kom.

Als je media overzet des te meer des te beter. Die paar sponsjes kunnen er toch ook makkelijk bij.
dankjewel.
 
Tja ingedraaid filter of niet, zodra je de Discus toevoegd is het aanbod dusdanig dat je bacterien het niet trekken.
Maar ondanks alle negatieve reakties op page 1 ga je gewoon discus in dit aquarium doen?
Succes...

Even terug gelezen. Is een 350 aquarium te klein voor 4/5 discus dan? Het filter tekort lijkt mij ook wel een isseu maar 350 is toch wel een aardige plons water indien je veel ververs?
 
Ga ik binnenkort werk van maken.
Mijn tweede dwerg gourami ook dood. Ik snap er helemaal niks van. Enige wat ik nu anders gedaan heb is water om de week wisselen ipv iedere week.
Volgens deze pagina is er geen verklaring voor. Gebeurt vaak
aquariumadvice.com/forums/f135/random-dwarf-gourami-deaths-72533.html

Paar testen gedaan.
Ammonia 0
PH 8-8.5 Daar valt weinig aan te doen. Mijn kraanwater is 8.
Late reactie, maar je had 2 mannen bij elkaar, dit levert stress op. daarnaast was de temperatuur voor tijdelijk prima, maar consequent 28 graden is niet goed voor T. lalius. Ook moeten deze veel meer planten hebben, dan houd je ze veel beter. Stress heeft ze verzwakt en dan kan een irrido dan de vis afmaken, maar het begint bij stress.

Blauw variant zijn erg sterk.
Nee! Dit is niet juist, deze zijn juist meer doorgekweekt en zwakker!


Verder een mooie bak qua scape en planten! Maar ik zou wel adviseren om voortaan beter in te lezen in de vissen. Dat sumatraantje is bijvoorbeeld een enorme vinnenbijter en hoort met een enorme groep te zijn.. Had je dit overigens gedaan, dan had je maanvis geen vin meer gehad, dus deze soorten horen niet bij elkaar. Maanvissen en goeramies horen ook niet bij elkaar, vanwege hun andere temperatuur behoeften, laat staan 2 mannen ipv een man en vrouw...
 
Even terug gelezen. Is een 350 aquarium te klein voor 4/5 discus dan? Het filter tekort lijkt mij ook wel een isseu maar 350 is toch wel een aardige plons water indien je veel ververs?

5 discus is te weinig voor een rustige groep, minimaal 7 zou ik doen.
En ja dan is de bak te klein en dat hout te scherp.
 
Even terug gelezen. Is een 350 aquarium te klein voor 4/5 discus dan? Het filter tekort lijkt mij ook wel een isseu maar 350 is toch wel een aardige plons water indien je veel ververs?
Dat zit er in inderdaad. Twee keer 30% per week en veel testen. 350 liter is voldoende voor 5 inderdaad. 70 liter per vis. Echter moet de inrichting aangepast worden voor meer zwemruimte en schuilen. Ze zijn nu 10 cm bij riftwaht en ik op een zekere punt van plan om naar 450 liter te overstappen. Eerst ze naar 20 cm plus zien bereiken. Ik wordt door riftwacht begeleid dus moet goed komen. Vergeet ook niet dat stendker tegen een stootje kunnen. Het is geen wildvang. En ik heb ook de osmose filter voor de zekerheid. all good. Ben ook niet bang om een tweede filter bij te zetten hoor. :) Maar eerst de waardes meten. Stenen moeten er ook uit. te veel ph productie.
 
Late reactie, maar je had 2 mannen bij elkaar, dit levert stress op. daarnaast was de temperatuur voor tijdelijk prima, maar consequent 28 graden is niet goed voor T. lalius. Ook moeten deze veel meer planten hebben, dan houd je ze veel beter. Stress heeft ze verzwakt en dan kan een irrido dan de vis afmaken, maar het begint bij stress.


Nee! Dit is niet juist, deze zijn juist meer doorgekweekt en zwakker!


Verder een mooie bak qua scape en planten! Maar ik zou wel adviseren om voortaan beter in te lezen in de vissen. Dat sumatraantje is bijvoorbeeld een enorme vinnenbijter en hoort met een enorme groep te zijn.. Had je dit overigens gedaan, dan had je maanvis geen vin meer gehad, dus deze soorten horen niet bij elkaar. Maanvissen en goeramies horen ook niet bij elkaar, vanwege hun andere temperatuur behoeften, laat staan 2 mannen ipv een man en vrouw...
Bijna alle vissen zijn verkocht. Ik krijg de sumatraantje niet te pakken alleen haha. Als discussen lukt dan is het corys kardinals en discussen.
 
Bedankt voor de tips mensen. Aquarium water is alleen gebruikt om bacteriën die op stenen en hout zit in levend te houden. Zelfde reden dat je je filter materiaal in aquarium water moet wassen.
Dat is allang achterhaald dat filtermateriaal in aquariumwater spoelen, heeft totaal geen meerwaarde
 
Alle hout wat geen scherpe punten heeft is goed, zelf heb ik Mangrove en zelfs daar geschadigen ze zich soms aan
 
Alle hout wat geen scherpe punten heeft is goed, zelf heb ik Mangrove en zelfs daar geschadigen ze zich soms aan
hmmm. Ik ga kijken wat totaal geen uitstekende scherpe punten heeft. Bedankt. Spider wood wordt het ook niet denk ik.
 
komt goed pas ik alles aan. Ik laat je weten of het lukt. :) moet proberen

Ik vraag me af waarom je het moet proberen als diverse Discus-houders/kenners hier aangeven dat het allemaal eigenlijk gewoon niet gaat. Je stelt dan je eigen plezier boven het welzijn van de vissen. De vraag is: waarom?

Verder vind ik je huidige scape echt heel erg mooi. Paar drijvers nog bovenin en een mooi visbestand en je hebt echt een topbak hoor.
 

Terug
Bovenaan