Rio 350 Gezelschap aquarium (Discus?) (Tinoush)


5 discus is te weinig voor een rustige groep, minimaal 7 zou ik doen.
En ja dan is de bak te klein en dat hout te scherp.

Als ik je dan goed begrijp moet je altijd starten met 7 discus a 70 liter dan minimaal een 450 liter wat dan al krap is?

Kleinere groep geeft vechten ofzo?
 
Als ik je dan goed begrijp moet je altijd starten met 7 discus a 70 liter dan minimaal een 450 liter wat dan al krap is?

Kleinere groep geeft vechten ofzo?
In kleinere groepen krijg je inderdaad dat een dominant wordt en de rest gaat aanvallen. Hoe meer vissen hoe chaotischer en ze weten niet meer dat ze de grootste zijn of niet.
Ik heb foto's en water meegenomen naar riftwacht. Ze kennen de rio 350 goed. Deze mensen verkopen al heel lang stendker. Ik laat me door ze begeleiden. Hij zei je kan 6 makkelijk houden. op internet staat per discus 10 gallon water maar ik doe niet gek. 5/6 is voldoende. Ik kan het natuurlijk niet weten totdat ik het weer probeer natuurijk. In 2001 heb ik twee discussen in een meter aquarium voor half jaar gehouden. En toen hobby beëindigd. Ze waren verkocht. Als alles wat internet zegt klopt moesten ze allang dood gaan. Maar goed mijn vraag was filter gerelateerd en is helemaal andere kant op gegaan. Bedankt voor alle advies guys. Ik laat weten of het gelukt is. eerst de filter in orde krijgen.
 
In kleinere groepen krijg je inderdaad dat een dominant wordt en de rest gaat aanvallen. Hoe meer vissen hoe chaotischer en ze weten niet meer dat ze de grootste zijn of niet.
Ik heb foto's en water meegenomen naar riftwacht. Ze kennen de rio 350 goed. Deze mensen verkopen al heel lang stendker. Ik laat me door ze begeleiden. Hij zei je kan 6 makkelijk houden. op internet staat per discus 10 gallon water maar ik doe niet gek. 5/6 is voldoende. Ik kan het natuurlijk niet weten totdat ik het weer probeer natuurijk. In 2001 heb ik twee discussen in een meter aquarium voor half jaar gehouden. En toen hobby beëindigd. Ze waren verkocht. Als alles wat internet zegt klopt moesten ze allang dood gaan. Maar goed mijn vraag was filter gerelateerd en is helemaal andere kant op gegaan. Bedankt voor alle advies guys. Ik laat weten of het gelukt is. eerst de filter in orde krijgen.

Ik reageerde ook goed bedoeld op het filter onderwerp. Ikzelf heb verder weinig verstand van discus an sich. Wel van mega vervuilers vandaar.

Als dan een gewaardeerd lid met veel discuskennis reageert kan het wellicht even off topic gaan maar is toch geen ramp dat ik om wat verdere info vraag. Van vragen van ervaringsdeskundige leer ik meer dan van veronderstellingen van het internet. Inderdaad is op het internet veel zinvolle en onzin informatie net als het chloor en verversingen van max 50%.

Ik ben niet voornemens om agressieve platvis te nemen maar soms wel benieuwd naar inzichten van andere ;)

Ik wens je in ieder geval succes met het filter gedoe en hoop dat je zo min mogelijk problemen hierdoor krijg want het is toch een van de belangrijkste zaken van welke plannen dan ook qua bezetting.
 
In kleinere groepen krijg je inderdaad dat een dominant wordt en de rest gaat aanvallen. Hoe meer vissen hoe chaotischer en ze weten niet meer dat ze de grootste zijn of niet.
Ik heb foto's en water meegenomen naar riftwacht. Ze kennen de rio 350 goed. Deze mensen verkopen al heel lang stendker. Ik laat me door ze begeleiden. Hij zei je kan 6 makkelijk houden. op internet staat per discus 10 gallon water maar ik doe niet gek. 5/6 is voldoende. Ik kan het natuurlijk niet weten totdat ik het weer probeer natuurijk. In 2001 heb ik twee discussen in een meter aquarium voor half jaar gehouden. En toen hobby beëindigd. Ze waren verkocht. Als alles wat internet zegt klopt moesten ze allang dood gaan. Maar goed mijn vraag was filter gerelateerd en is helemaal andere kant op gegaan. Bedankt voor alle advies guys. Ik laat weten of het gelukt is. eerst de filter in orde krijgen.
Dat het fysiek kan wil niet zeggen dat het goed voor de dieren is.
Een goudvis kan ook in een 80cm, fysiek gezien. Zal niet direct omvallen. Maar is het gezond?
Wanneer je dieren neemt, moet je het beste voor ze willen. Discussen worden echt groot. Serieus groot. Het zijn groepsdieren, en hoe groter de groep hoe beter het is.
10 gallon water voor 1 discus? Dus ik kan 1 discus in een 35 liter aquarium houden?
Het is niet voor niets dat de discus liefhebbers hier allemaal afraden om ze in een Rio350 te plaatsen, het is gewoon een te kleine bak. Ze hebben geen uitzwemruimte, je krijgt gigantische vervuilen, hoeveel filtratie je er ook op los laat, etc.
Nee, ze zullen misschien niet meteen dood gaan, maar jij gaat ook niet direct dood als je alleen maar water en droog brood eet. Gezond is het alsnog niet.

Uiteindelijk kunnen we je hier alleen maar adviseren, wat je ermee doet is aan jou. Maar denk niet alleen aan je eigen plezier, maar ook aan de gezondheid van het leven dat je in je huis haalt.
 
Ik reageerde ook goed bedoeld op het filter onderwerp. Ikzelf heb verder weinig verstand van discus an sich. Wel van mega vervuilers vandaar.

Als dan een gewaardeerd lid met veel discuskennis reageert kan het wellicht even off topic gaan maar is toch geen ramp dat ik om wat verdere info vraag. Van vragen van ervaringsdeskundige leer ik meer dan van veronderstellingen van het internet. Inderdaad is op het internet veel zinvolle en onzin informatie net als het chloor en verversingen van max 50%.

Ik ben niet voornemens om agressieve platvis te nemen maar soms wel benieuwd naar inzichten van andere ;)

Ik wens je in ieder geval succes met het filter gedoe en hoop dat je zo min mogelijk problemen hierdoor krijg want het is toch een van de belangrijkste zaken van welke plannen dan ook qua bezetting.
Thanks buddy. ik ga waterwaardes in de gaten houden. kan de filter het vervuiling van eetgedrag niet aan, koop ik een tweede. 2400liter per uur XD
 
Dat het fysiek kan wil niet zeggen dat het goed voor de dieren is.
Een goudvis kan ook in een 80cm, fysiek gezien. Zal niet direct omvallen. Maar is het gezond?
Wanneer je dieren neemt, moet je het beste voor ze willen. Discussen worden echt groot. Serieus groot. Het zijn groepsdieren, en hoe groter de groep hoe beter het is.
10 gallon water voor 1 discus? Dus ik kan 1 discus in een 35 liter aquarium houden?
Het is niet voor niets dat de discus liefhebbers hier allemaal afraden om ze in een Rio350 te plaatsen, het is gewoon een te kleine bak. Ze hebben geen uitzwemruimte, je krijgt gigantische vervuilen, hoeveel filtratie je er ook op los laat, etc.
Nee, ze zullen misschien niet meteen dood gaan, maar jij gaat ook niet direct dood als je alleen maar water en droog brood eet. Gezond is het alsnog niet.

Uiteindelijk kunnen we je hier alleen maar adviseren, wat je ermee doet is aan jou. Maar denk niet alleen aan je eigen plezier, maar ook aan de gezondheid van het leven dat je in je huis haalt.
ik laat je bericht aan mijn vrouw zien wanneer we een twee meter aquarium gaan kopen :LOL:. Kan ze moeilijk nee zeggen. ik laat ze echt niet lijden. Maar eerst dat grootte zien te halen.
 
agressieve platvis right. :engel:
haha valt wel mee. Ik wou meteen de 450 kopen maar ze was tegen. Maar nu zegt ze als je het nodig hebt verkoop je 350 eerst dan halen we een andere. Ben bang dat 450 zelfs te klein is.

Ondertussen ben ik ook hiermee begonnen. Moet te veel pushen 😂
 
Ben aan het inlezen en Stenker discus is heel anders dan andere soorten zo te zien. Alles wat ik tot nu geleerd heb, de prullenbak in. Moet 10 vissen kopen en minimum 350 liter hebben. 350 liter heb ik wel alleen kom ik ook met 8 of 9 weg? Of meteen 10? Kan mijn filter het dan weer aan? misschien nog en 600 classic erbij zetten en later naar 450 liter gaan als ze volwassen zijn.

50 litre rule for discus fish a myth: We don’t know exactly where the 50 litre rule myth for discus fish came from, but we consider it very much outdated and, for rearing young fish, even dangerous! In our opinion, the most important thing when it comes to keeping our STENDKER discus fish is to ensure that the group consists of generally at least 10 discus. (See also cichlid behaviour: http://diskuszucht-stendker.de/plugins_en/pdfs/1.4_Diskus-Buntbarsch-Cichlidverhalten_en.pdf). The aquarium size is of secondary importance, but for a group of 10 adult discus should be not less than 350 litres. For breeding a group of about 10 discus, a 180 litre aquarium is even better than a 350 litre aquarium, as it results in greater food envy, better food intake, more even growth and a stronger immune system. Rearing a group like this and with thrice-daily feeding with our Good Heart professional discus food usually allows the fish to be reared without the aid of medicines. Once they reach 12–14 cm, however, the discus group should be transferred to a 350 litre or larger aquarium. We would once again point out that the information we provide relates specifically to our STENDKER discus fish and not to wild-caught discus or discus from other breeders. More information on caring for and keeping our STENDKER discus fish can be found at: http://diskuszucht-stendker.de/en/Wissenswertes/.

Bron: https://www.diskuszucht-stendker.de/plugins_en/pdfs/Mythos-50-Liter_en.pdf
 
Laatst bewerkt:
Dus als ze volwassen worden:
4. Discus Group with Companion Fish in Aquarium with Plant Life For 10 fully-grown discus fish with additional companion fish and plant life we recommend using an aquarium with a capacity of at least 400 litres / 105 US gallons. (160 cm x 50 cm x 50 cm) (63” x 20” x 20”)
 
Zaterdag de scape van aquarium veranderd. 6 uur lang werk. 😓 Doel was meer zwemruimte. Alle stenen die hardheid van het water beïnvloeden zijn eruit. Er kan nu moeilijk etensresten ergens op de bodem vastzitten en ik kan overal bij de bodem. Makkelijk stofzuigen tijdens water wisseling. Water is 100% vervangen. Nu zit er 50% osmose en 50% kraanwater in waardoor de waardes van:
NO2/no3: 0
gh 4
kh3
ph7.2
Nieuwe filter moet nog twee weken verder indraaien voor de biologische media.
Scape is nu minder mooi zonder stenen maar voor mijn doel wel noodzakelijk. Talawa hout zit dit keer op zijn kop in. Met scherpe punten tegen de grond.
IMG_20211206_162211__01.jpg
 
Die zijn me een partij mooi! Prachtige foto ook!
 
10 discus vissen in een 350 liter?

Dat is serieus echt een no go. Ik vond 10 maanvissen in een 2 meter al krap.


Ik snap echt niet waarom je een bord voor je kop hebt. Iedereen raad het af om aan discussen te beginnen. En je gaat het toch doorzetten.

En dan ga je zeggen als ze groter worden ga ik ze in een 450 plaatsen.

Zorg er gewoon voor dat je.eerst de ruimte hebt en dan de vissen.

Je gaat toch ook niet op kamers wonen en dan kinderen nemen? Je zorgt toch eerst dat je een grotere huis hebt alvorens je aan kinderen begint.


Doe de vissen en je zelf een plezier en houdt het bij vissen er wel bij passen.


Feit dat je denkt en zegt dat 100% of volledig kraanwater wissel de vissen dood. Zegt al genoeg dat je sws niet aan discussen überhaupt moet denken. Die zijn zo gevoelig dat je zeker wat moet weten mbt waterwaardes en direct moet kunnen handelen.

Kijk en lees bv de foto album van @rjoemman.

Die had opgegeven moment ze badkamer zelfs voorzien van aquariums om zijn discussen te redden. En dat op 4x minimaal waterinhoud van wat jij hebt en filtering waar je U tegen zegt.


Ik heb een 2 meter bak. En vind de oscars wel mooie vissen. Maar ik neem ze niet omdat ik vind dat 2 meter te klein is voor vissen die zo ff 35 40cm worden.

Passen ze erin ja tuurlijk passen ze erin.
Worden ze er gelukkig van ? Nee
1x jagen en 1 oscar lijkt net op een Mopshond. Omdat ie met ze kop keihard tegen de raam is geknald.

Wees verstandig en zoek andere leuke vissen.
 
10 discus vissen in een 350 liter?

Dat is serieus echt een no go. Ik vond 10 maanvissen in een 2 meter al krap.


Ik snap echt niet waarom je een bord voor je kop hebt. Iedereen raad het af om aan discussen te beginnen. En je gaat het toch doorzetten.

En dan ga je zeggen als ze groter worden ga ik ze in een 450 plaatsen.

Zorg er gewoon voor dat je.eerst de ruimte hebt en dan de vissen.

Je gaat toch ook niet op kamers wonen en dan kinderen nemen? Je zorgt toch eerst dat je een grotere huis hebt alvorens je aan kinderen begint.


Doe de vissen en je zelf een plezier en houdt het bij vissen er wel bij passen.


Feit dat je denkt en zegt dat 100% of volledig kraanwater wissel de vissen dood. Zegt al genoeg dat je sws niet aan discussen überhaupt moet denken. Die zijn zo gevoelig dat je zeker wat moet weten mbt waterwaardes en direct moet kunnen handelen.

Kijk en lees bv de foto album van @rjoemman.

Die had opgegeven moment ze badkamer zelfs voorzien van aquariums om zijn discussen te redden. En dat op 4x minimaal waterinhoud van wat jij hebt en filtering waar je U tegen zegt.


Ik heb een 2 meter bak. En vind de oscars wel mooie vissen. Maar ik neem ze niet omdat ik vind dat 2 meter te klein is voor vissen die zo ff 35 40cm worden.

Passen ze erin ja tuurlijk passen ze erin.
Worden ze er gelukkig van ? Nee
1x jagen en 1 oscar lijkt net op een Mopshond. Omdat ie met ze kop keihard tegen de raam is geknald.

Wees verstandig en zoek andere leuke vissen.
Even antwoord op je opmerkingen.
Dat is serieus echt een no go. Ik vond 10 maanvissen in een 2 meter al krap.
Wanneer je discussen tussen 8 en 10 cm hebt moet je ze juist in een kleine bak hebben. Ze raden zelfs 100 liter aan maar dat ga ik niet doen. Dit heeft met groei te maken. Minder bewegen meer groeien.
Ik heb geen idee wat je gezien hebt maar 2 meter is 750 liter water. al geef je per discus 75 liter water heb je nog steeds water over. Dus onzin. Discussen zijn geen zwemmers.

Ik snap echt niet waarom je een bord voor je kop hebt. Iedereen raad het af om aan discussen te beginnen. En je gaat het toch doorzetten.
Iedereen is niet alleswetend. Ik ga op mijn manier proberen.

Feit dat je denkt en zegt dat 100% of volledig kraanwater wissel de vissen dood. Zegt al genoeg dat je sws niet aan discussen überhaupt moet denken. Die zijn zo gevoelig dat je zeker wat moet weten mbt waterwaardes en direct moet kunnen handelen.
Mijn aquarium was 100% gevuld met kraan water. Deze waardes waren wel goedgekeurd door de stendker verkoper Riftwacht. Ik kan dus nog steeds met kraanwater schone water voorzien. Echter wil ik ze een zachtere water bidden waardoor ze beter voelen. Dus water eruit en andere soort water erin. Deze waardes kan ik aanhouden door hetzelfde mix te gebruiken tijdens het water verversen. Deze discussen zijn niet zo zeer gevoelig voor de water waardes die je hebt maar kunnen juist niet goed tegen de schommelingen ervan. Meest belangrijkste is schone water hebben. En de bodem. Telkens zelfde water in bij wisselingen. Maar wat kan zo mis gaan dan? Ik ben bewust van ph en kh drop maar dat heb ik nog nooit meegemaakt zelf. Teste testen en nog eens testen.

Die had opgegeven moment ze badkamer zelfs voorzien van aquariums om zijn discussen te redden. En dat op 4x minimaal waterinhoud van wat jij hebt en filtering waar je U tegen zegt.
Ik weet alles over wildvang. Deze man is een held.

Wat ik niet snap is dat mensen van alles hier roepen terwijl ze nooit zelf geprobeerd hebben. Er is heel weinig kennis over wat het verschil is tussen een stenker en een wildvang en ik heb al geroepen dat dit niet mijn eerste keer is. Ik heb in verleden 2 discussen gekocht ergens in Amsterdam bij jan van galen straat. Ze verkochten alleen discussen maar hij is er niet meer. Dit heb ik 10 jaar geleden gedaan. Ze leefden in mijn 100cm aquarium totdat ik alles verkocht had en hobby beëindigde. Toen wist ik niet een tiende van wat ik nu weet over de discussen. Vond ze gewoon mooi. Ze zijn niet dood gegaan.

Men wilt van discussen heilige Maria maken die alleen in holy water gehouden kunnen worden. Stop.
Het zijn cichliden en kunnen zeker wat hebben. De wildvang ga ik niet nemen en geef jullie daar helemaal gelijk in. Domestic variant is al jaren in kweek en is heel wat gewend. Lees stendker water parameters:
The main water parameters for our discus fish lie within the following tolerance range: hardness 0-30, carbonate hardness 0-25, pH value 4.0-8.3; electrical conductance 150-1200 µS. Water temperature briefly between 25-35 °C.

Hou alstublieft op met advies geven als je zelf nog nooit een discus in je aquarium gehad hebt. Niet alle vissen zijn wildvang. De hele wereld prijst Stendker voor zijn sterkte.
Paar eenvoudige regels volgen en ze zijn gelukkig.
1. Stop kleine vissen niet in te grote aquarium. (groei)
2. 3x per dag voeden. bij vissen van 8+ cm. Ik ga voor 8-10cm. hoe kleiner hoe vaker per dag voeden.
3. hou ze in groepen. liefst 10. Vanaf 8 gaat zeker goed. Later 2 erbij kopen. Ja eerst in quarantine houden weet ik en alleen zelfde soort.
4. Water wisselen en de bodem mee pakken. 1x per week 30%.

Uiteindelijk het is mijn beslissing en mijn geld. Ik ga ook heel eerlijk toegeven als het niet gelukt is. Zodat er een ervaring hier geplaatst wordt. Maar na mijn huiswerk te doen weet ik dat niet zo eng is zoals iedereen hier het roept.
Normaal schrijf ik niet op deze manier maar het is hier een strijd tegen mensen die nieuwe dingen willen proberen lijkt het wel. Ik probeer rationeel adviezen te volgen maar daar gaat het niet om zo te zien.

Je water is niet goed. "Fix ik dat". Oh als je 100% water wisselen niet snapt dan is niet goed.
je aquarium is niet groot genoeg. "ok dan koop ik een van 2 meter in de toekomst" nee hoor je moet je hele huis in aquarium veranderen. :stom:

Snap je? Niks is goed. Ik kan zo blijven door gaan maar er zijn steeds nieuw mensen die eigen worden willen doordrukken. Ga aub vertelen hoe het moet maar zeg wat als je verstand van hebt. Ga niet wildvang regels bij stendker toepassen.
tja ik moest beter weten. Het is een forum. Wel heel gezellig.
Ik hou de rest van details voor mezelf en post niet meer. Ik laat iedereen weten of het gelukt is. Is het me niet gelukt dan les is geleerd. Maar ik laat me niet verslaan door angst dat hier heerst.
Fijne dag.
 
Laatst bewerkt:
@Tinoush , ik weet zelf 0,0 over discussen en wil er daarom ook niet iets inhoudelijk over zeggen of vinden. Dat is niet aan mij om daar over te oordelen. Heb geen idee hoe je de dieren moet houden.
Ik ben een poosje terug toevallig op een discuskwekerij gestuit, en er even binnen gelopen. Misschien is dat voor jou nog wel een leuke tip om ze eens te bellen of er eens te gaan kijken. Ze hebben heel veel soorten discus, en ook veel kennis, en zijn ontzettend vriendelijk:
Weet zeker dat ze je daar goed kunnen informeren, mocht je nog met vragen zitten. Of op zoek zijn naar vissen. Ik wist niet wat ik zag toen ik het discus gedeelte binnen stapte, het was werkelijk schitterend.
 
@Tinoush , ik weet zelf 0,0 over discussen en wil er daarom ook niet iets inhoudelijk over zeggen of vinden. Dat is niet aan mij om daar over te oordelen. Heb geen idee hoe je de dieren moet houden.
Ik ben een poosje terug toevallig op een discuskwekerij gestuit, en er even binnen gelopen. Misschien is dat voor jou nog wel een leuke tip om ze eens te bellen of er eens te gaan kijken. Ze hebben heel veel soorten discus, en ook veel kennis, en zijn ontzettend vriendelijk:
Weet zeker dat ze je daar goed kunnen informeren, mocht je nog met vragen zitten. Of op zoek zijn naar vissen. Ik wist niet wat ik zag toen ik het discus gedeelte binnen stapte, het was werkelijk schitterend.
Dankjewel. Ik ga bellen. Ze kweken zelf in NL water? weet niet of je dat weet. Maar ik ga bellen. Riftwachter is vandaag dicht. Wou ze net weer bellen en overleggen maar wordt morgen. Ontzettend bedankt voor je tip.
 
Dankjewel. Ik ga bellen. Ze kweken zelf in NL water? weet niet of je dat weet. Maar ik ga bellen. Riftwachter is vandaag dicht. Wou ze net weer bellen en overleggen maar wordt morgen. Ontzettend bedankt voor je tip.
Ik ben hier toen een keertje binnengestapt, en ze hebben echt de moeite genomen om me vanalles te laten zien en te vertellen. Het is een eindje reizen voor je denk ik, maar zeker echt de moeite waard misschien ook wel om eens binnen te stappen. Het is ook geen LFS, ze kweken en verkopen allerlei soorten discussen, Stendker, Aziatisch (zit beiden apart van elkaar), wildvang hadden ze ook. Dus ze zullen je ongetwijfeld precies kunnen vertellen waar de vissen vandaan komen, en hoe ;). Het leken me mensen die echt met het houden van de dieren begaan zijn. Ze zullen je niet zomaar een vis verkopen.
 
Ik ben hier toen een keertje binnengestapt, en ze hebben echt de moeite genomen om me vanalles te laten zien en te vertellen. Het is een eindje reizen voor je denk ik, maar zeker echt de moeite waard misschien ook wel om eens binnen te stappen. Het is ook geen LFS, ze kweken en verkopen allerlei soorten discussen, Stendker, Aziatisch (zit beiden apart van elkaar), wildvang hadden ze ook. Dus ze zullen je ongetwijfeld precies kunnen vertellen waar de vissen vandaan komen, en hoe ;). Het leken me mensen die echt met het houden van de dieren begaan zijn. Ze zullen je niet zomaar een vis verkopen.
Jeetje heb hem net gesproken.
Wat een toffe gast. Alles uitgelegd over de bak en mijn plannen.
Hij vond dat ik alles erg goed doe behalve een ding.
Laat de osmose mix zitten. Gebruik gewoon je kraanwater en warm. Je moet je vissen daaraan laten wennen. Gaat er wat mis, waar hal je dan grote hoeveelheid water vandaan? ph onder 8 is prima. Ontzettend bedankt voor deze tip buddy. Hij zei ook eerste 6 weken iedere dag je nitraat meten. vanwege belasting van je filter die moet wennen aan nieuwe bestand. Bij verhoging water wisselen. Stendker is waar we over hadden trouwens.
Over paar weken ga ik naar hem om vissen te halen.
Nu eerst bak langzaam naar kraanwater terug laten komen en ph meten.
 
Fijn om te lezen dat je hier iets aan had!
 
Kerel doe wat je wilt. maar als het mis gaat? waar ga je dan heen? naar "Rifwachter"? die je dan van alles verkoopt wat niet nodig is. want het gross van alle LFS zien eerst € dan je vis.
Nee dan kom je hier heen met "Help mijn discussen gaan stuk voor stuk dood" . en dan wil je dat we zeggen o jongen geef niet we helpen je.

We "zeiken" niet om jou bang te maken. want dat is onzin.

We geven alleen aan, Dat jouw droom niet goed gaat aflopen in zo een bak,

Neem jij een 2 meter, zal je wss niemand horen zeggen nee niet doen. enkel vet maak fotos!

Maar regeltje van je "
Uiteindelijk het is mijn beslissing en mijn geld. Ik ga ook heel eerlijk toegeven als het niet gelukt is. Zodat er een ervaring hier geplaatst wordt. Maar na mijn huiswerk te doen weet ik dat niet zo eng is zoals iedereen hier het roept.
Normaal schrijf ik niet op deze manier maar het is hier een strijd tegen mensen die nieuwe dingen willen proberen lijkt het wel. Ik probeer rationeel adviezen te volgen maar daar gaat het niet om zo te zien."

Even niet vergeten dat je met Levende haven speelt he. Levende haven is geen uitprobeersels dat je even kan testen proberen etc.
je wordt van te voren gewaarschuwd door mensen dat het een No Go is.

WAAROM zeggen wij No Go. welke baat hebben wij om jou bang te maken?

Weetje het kan mij geen reet roesten wat jij vindt, het gaat mij om de vissen.

maar oke dit is just my 2 cents.


Doe wat je wilt. Maar kom niet janken hier als het fout gaat.

want ik roep niet al te graag, TOLD YOU SO.


voor de rest veel plezier met je probeersels
 
Kerel doe wat je wilt. maar als het mis gaat? waar ga je dan heen? naar "Rifwachter"? die je dan van alles verkoopt wat niet nodig is. want het gross van alle LFS zien eerst € dan je vis.
Nee dan kom je hier heen met "Help mijn discussen gaan stuk voor stuk dood" . en dan wil je dat we zeggen o jongen geef niet we helpen je.

We "zeiken" niet om jou bang te maken. want dat is onzin.

We geven alleen aan, Dat jouw droom niet goed gaat aflopen in zo een bak,

Neem jij een 2 meter, zal je wss niemand horen zeggen nee niet doen. enkel vet maak fotos!

Maar regeltje van je "
Uiteindelijk het is mijn beslissing en mijn geld. Ik ga ook heel eerlijk toegeven als het niet gelukt is. Zodat er een ervaring hier geplaatst wordt. Maar na mijn huiswerk te doen weet ik dat niet zo eng is zoals iedereen hier het roept.
Normaal schrijf ik niet op deze manier maar het is hier een strijd tegen mensen die nieuwe dingen willen proberen lijkt het wel. Ik probeer rationeel adviezen te volgen maar daar gaat het niet om zo te zien."

Even niet vergeten dat je met Levende haven speelt he. Levende haven is geen uitprobeersels dat je even kan testen proberen etc.
je wordt van te voren gewaarschuwd door mensen dat het een No Go is.

WAAROM zeggen wij No Go. welke baat hebben wij om jou bang te maken?

Weetje het kan mij geen reet roesten wat jij vindt, het gaat mij om de vissen.

maar oke dit is just my 2 cents.


Doe wat je wilt. Maar kom niet janken hier als het fout gaat.

want ik roep niet al te graag, TOLD YOU SO.


voor de rest veel plezier met je probeersels
bedankt ik zal onthouden.
 
De hele wereld prijst Stendker voor zijn sterkte.
Dat is allang achterhaald en dat was zo zo'n 12 tot 15 jaar geleden zeer zeker het geval.
Inmiddels is dat spul zo doorgefokt dat het juist zwakkere vissen zijn geworden.
Een ieder die anders beweert heeft daar wellicht een commercieel belang bij.
Zeker die zaak in Hilversum waar je het over hebt, dat zijn geen specialisten in Discus en verkopen alleen maar.

Wil je kwaliteit dan ga je naar de bekende verkopers in Amersfoort en/of Vianen.
Die snappen waar ze het over hebben en zijn al jaren specialist op dat gebied.
 
Dat is allang achterhaald en dat was zo zo'n 12 tot 15 jaar geleden zeer zeker het geval.
Inmiddels is dat spul zo doorgefokt dat het juist zwakkere vissen zijn geworden.
Een ieder die anders beweert heeft daar wellicht een commercieel belang bij.
Zeker die zaak in Hilversum waar je het over hebt, dat zijn geen specialisten in Discus en verkopen alleen maar.

Wil je kwaliteit dan ga je naar de bekende verkopers in Amersfoort en/of Vianen.
Die snappen waar ze het over hebben en zijn al jaren specialist op dat gebied.
Expert met ervaring spreekt en geen antwoord ...........
 
Dat is allang achterhaald en dat was zo zo'n 12 tot 15 jaar geleden zeer zeker het geval.
Inmiddels is dat spul zo doorgefokt dat het juist zwakkere vissen zijn geworden.
Een ieder die anders beweert heeft daar wellicht een commercieel belang bij.
Zeker die zaak in Hilversum waar je het over hebt, dat zijn geen specialisten in Discus en verkopen alleen maar.

Wil je kwaliteit dan ga je naar de bekende verkopers in Amersfoort en/of Vianen.
Die snappen waar ze het over hebben en zijn al jaren specialist op dat gebied.
Zou je me de contact gegevens van deze mensen aub kunnen geven? Website link is ook goed.
 
Helaas doe jij niks met de kritieken en adviezen op dit forum, maar je corydoras zitten op een compleet verkeerde bodem, heel jammer dat jij je eigen belang boven dat van de vissen stelt
Het is zo ver 😄 moest me even inlezen hoe ik dit doe maar heb alles eruit gehaald door te lepelen en met slang eruit zuigen. Duurde 2 uurtjes maar nu heb ik veel fijner en zachte zand in. Corydoras happy. Mijn oude zand beïnvloed ook nog eens de water waardes.
IMG_20211211_162647.jpg

IMG_20211212_162417__01.jpg
 
Hou alstublieft op met advies geven als je zelf nog nooit een discus in je aquarium gehad hebt. Niet alle vissen zijn wildvang. De hele wereld prijst Stendker voor zijn sterkte.
Absoluut niet. Iedereen met een beetje kennis heeft een hekel aan Stendker om hun bizarre adviezen en doorgefokte vissen.
 

Terug
Bovenaan