Rio 350 Gezelschap aquarium (Discus?) (Tinoush)


Dat is de GH.

Je kunt de KH in het kraanwater even testen met druppeltesten De info uit de waterrapportages kunnen achter lopen.

Ja.. die pH min zorgt (meestal) voor onstabiele pH waarden en is niet aan te raden, zeker als de KH hoog is.
Als vissen toch al bijna 2 jaar goed doen zonder dood te gaan, is het niet beter om het gewoon met rust te laten en alleen water wisselingen doen?
 
Als vissen toch al bijna 2 jaar goed doen zonder dood te gaan, is het niet beter om het gewoon met rust te laten en alleen water wisselingen doen?
Als er geen problemen zijn, de vissen gezond en je er genoegen mee neemt wel.
 
In deze sectie -->[ https://aquaforum.nl/threads/interessante-artikelen-over-waterchemie-en-onderhoud.3685/ ] op het forum kun je info vinden waaronder over de pH en het evt verlagen ervan. Ikzelf doe het met Co2 icm osmose water (osmose water is water zonder hardheid). Andere manier die stabieler is dan middeltjes is turf. Maar eerst inderdaad bepalen of het nodig is en zo ja goed inlezen (er kunnen ook dingen fout gaan namelijk).

Verder is het nieuwe onderkomen een grove verbetering voor je vissen, zeker de maan. Moet zeggen dat ik je licht wel mooi vind, hebt er zeker de Helialux inzitten? Ohja kleine bakje is altijd handig om erbij te houden als quarantaine bak of om jonge vis veilig in op te laten groeien, mocht je dat willen.

Gr
Stefan
 
4 garnalen is niks oo deze inhoud, kleine kans dat je die überhaupt gaat zien. Zeker met de huidige bewoners
 
Ik vind het een mooie opstelling! Artistiek gewoon.
Het water zou ik ook zo houden, als de vissen het er goed op doen, lekker zo laten (why fix it if it ain't broken? :) )
 
4 garnalen is niks oo deze inhoud, kleine kans dat je die überhaupt gaat zien. Zeker met de huidige bewoners
Haha ik dacht dat ze allemaal dood waren. Totdat ik ze ging allemaal verhuizen. Kwam uit niets 4 garnalen te voorschijn. Ook als ik meer had zoude ik ze nooit zien. Ze zijn nacht dieren en ik heb maanvissen. Zijn ze doodsbang voor.
 
Twee nieuwe bewoners geïntroduceerd 😀
IMG_20210227_112016.jpg


IMG_20210227_112026.jpg
 
Blijft een mooie bak om naar te kijken! :love:
Welkom nieuwe visjes. ;-)
 
Kleine update. Lang rond gezocht in de winkels maar eindelijk vandaag een anubias heterophulla erbij gekocht. Nu hopen dat ie nog lang algen vrij blijft :).
IMG_20210306_171205.jpg
 
Beste mensen ik ben vandaag achter gekomen dat mijn kikkerbeet erg slechts doet. Geen wortel meer te zien. Is het mijn dwerg gourami of is het weer mijn slechte leiding water?

Er is ook minder over lijkt erop. Temp was op 27c ik heb het nu verlaagd naar 24c.
IMG_20210308_163246.jpg


IMG_20210308_163322.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen ik ben vandaag achter gekomen dat mijn kikkerbeet erg slechts doet. Geen wortel meer te zien. Is het mijn dwerg gourami of is het weer mijn slechte leiding water?

Er is ook minder over lijkt erop. Temp was op 27c ik heb het nu verlaagd naar 24c.
Het kan zijn dat de temperatuur van je water ze de das heeft omgedaan, maar vaak is de oorzaak lastig te achterhalen.
 

Het kan zijn dat de temperatuur van je water ze de das heeft omgedaan, maar vaak is de oorzaak lastig te achterhalen.
Ik lees dat meeste planten niet hoger dan 25c leuk vinden. Dus ik begin daarmee eerst. Dan water test kit kopen en alles nalopen.
 
Ik lees dat meeste planten niet hoger dan 25c leuk vinden
Dat geldt ook voor vissen, dus geen slecht idee om dat ook nog even na te zien, 27 grade C is vaak alleen voor tropische dieren, let ook op vaak staat er van 22 tot 27 graden, dan wordt er bedoeld dat ze minimaal of maximaal daarin kunnen overleven, maar slechts voor korte perioden, beste is om 2 a 3 graden boven de minimum temperatuur te blijven.
 
Echte "Amazone" kikkerbeet Jan prima tegen discus temperaturen zi rond de 30 graden.
Dus daar zit het probleem niet.
Of je hebt een inheemse exemplaar.

Die gourami doet het het beste op max 23.
De manen zitten liever iets warmer.
Dus eigenlijk past het niet bij elkaar.
 
Echte "Amazone" kikkerbeet Jan prima tegen discus temperaturen zi rond de 30 graden.
Dus daar zit het probleem niet.
Of je hebt een inheemse exemplaar.

Die gourami doet het het beste op max 23.
De manen zitten liever iets warmer.
Dus eigenlijk past het niet bij elkaar.
Dwerg gourami kan tussen 21 en 29c. Ze doen al paar weken goed met 27c. Ik zal de temp nu lager houden ivm planten. Discus gaat niet worden met Amstelveense kraanwater.
 
Beste mensen ik ben vandaag achter gekomen dat mijn kikkerbeet erg slechts doet. Geen wortel meer te zien. Is het mijn dwerg gourami of is het weer mijn slechte leiding water?

Er is ook minder over lijkt erop. Temp was op 27c ik heb het nu verlaagd naar 24c.
Bekijk bijlage 320991

Bekijk bijlage 320992
Amazone kikkerbeet doet het juist bij hoge temperaturen beter en met veel licht groeid het als een malle en kan elke 2weken emmers eruit scheppen.
Waarom het soms niet wil groeien is moeilijk te achterhalen omdat ik diverse Aquariums heb draaien en er in 3 bakken Kikkerbeet groeid en het als een zotte doet maar in de overige aquariums kwijnt het weg.
De Discus bak continu op 28.5graden gaat het als kool en in de rio 180 op 28graden ook als kool en beide zijn kwa verlichting anders, Rio450 led verlichting en in de Rio180 T5 TL-buizen en dat maak weinig verschil voor dit plantje.
Echter in de nano bakjes met wat lagere temperaturen kwijnt het weg bij 25graden met Led van Dennerile, terwijl in de rio350 ook led en hier groeid het bij 26graden gewoon ook als kool terwijl ik in elke aquarium het zelfde leidingwater gebruikt.
Plantenvoeding is het zelfde en verversings beleid ook al doe ik de Rio350 alleen als de KH onder 3 zakt dus dat kan 2 a 3weken duren voor een verversing.
Nitraat is in alle bakken anders, Discusbak Rio450 schommeld hij 20-50mg en vrijwel alle nano's 10m-20mg.
Rio350 hangt hij rond 30mg dus in alle bakken is voldoende nitraat.
Nu het rare in de Rio180 ligt nitraat op 5-10mg en amper fosfaat en is een kale kweekbak zonder wat op de bodem en daar groeid hij ook als kool bij het discus kweek paar dus verklaar het maar.

Oorzaak ben ik al maanden aan het zoeken waarom het in sommige bakken niet wil aanslaan, ik hou het op een raar plantje die het goed doet of hij doet het helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Amazone kikkerbeet doet het juist bij hoge temperaturen beter en met veel licht groeid het als een malle en kan elke 2weken emmers eruit scheppen.
Waarom het soms niet wil groeien is moeilijk te achterhalen omdat ik diverse Aquariums heb draaien en er in 3 bakken Kikkerbeet groeid en het als een zotte doet maar in de overige aquariums kwijnt het weg.
De Discus bak continu op 28.5graden gaat het als kool en in de rio 180 op 28graden ook als kool en beide zijn kwa verlichting anders, Rio450 led verlichting en in de Rio180 T5 TL-buizen en dat maak weinig verschil voor dit plantje.
Echter in de nano bakjes met wat lagere temperaturen kwijnt het weg bij 25graden met Led van Dennerile, terwijl in de rio350 ook led en hier groeid het bij 26graden gewoon ook als kool terwijl ik in elke aquarium het zelfde leidingwater gebruikt.
Plantenvoeding is het zelfde en verversings beleid ook al doe ik de Rio350 alleen als de KH onder 3 zakt dus dat kan 2 a 3weken duren voor een verversing.
Nitraat is in alle bakken anders, Discusbak Rio450 schommeld hij 20-50mg en vrijwel alle nano's 10m-20mg.
Rio350 hangt hij rond 30mg dus in alle bakken is voldoende nitraat.
Nu het rare in de Rio180 ligt nitraat op 5-10mg en amper fosfaat en is een kale kweekbak zonder wat op de bodem en daar groeid hij ook als kool bij het discus kweek paar dus verklaar het maar.

Oorzaak ben ik al maanden aan het zoeken waarom het in sommige bakken niet wil aanslaan, ik hou het op een raar plantje die het goed doet of hij doet het helemaal niet.
Wat een gekke plant dus. Ik heb 5 andere soorten planten die beter doen onder lagere temperaturen. Dus ik geef op bij drijfplanten.
 


Ik lees dat meeste planten niet hoger dan 25c leuk vinden. Dus ik begin daarmee eerst. Dan water test kit kopen en alles nalopen.
Dat hang van het soort af en waar ze van orgin vandaan komen, Zwaardplanten zijn bestand tegen langdurig 30graden terwijl crypto's dit niet gaan volhouden ook Cabomba soorten geven het al op bij langdurig 28graden.
Meeste planten groeien het best 22-25graden met uitzonderingen want Zwaardplanten groeien hier wel degelijk harder bij 28graden dan op 25graden.
Valisinera Gigantea groeid ook bij hoge water temperaturen en veel voeding+ licht als een beest de bak uit, terwijl op 25graden hij toch wel meer getemperd groeid met smallere bladeren.
Dus er is wel verschil.
 
Dat hang van het soort af en waar ze van orgin vandaan komen, Zwaardplanten zijn bestand tegen langdurig 30graden terwijl crypto's dit niet gaan volhouden ook Cabomba soorten geven het al op bij langdurig 28graden.
Meeste planten groeien het best 22-25graden met uitzonderingen want Zwaardplanten groeien hier wel degelijk harder bij 28graden dan op 25graden.
Valisinera Gigantea groeid ook bij hoge water temperaturen en veel voeding+ licht als een beest de bak uit, terwijl op 25graden hij toch wel meer getemperd groeid met smallere bladeren.
Dus er is wel verschil.
Ik heb Java faren, Java mos en anubias twee soorten van. En een plant dat ik niet meer hoe het heet. Snel groeiende die al jaartje niet meer wilt groeien. Anubias groeit het snelste.
 
Kleine update weer. Ik heb wat nieuwe soort mos erbij die heel goed groeit. Co2 erbij en paar nieuwe bewoners.
IMG_20210410_165058.jpg

5 extra kegelvlekbarbeel omdat heb vanochtend eentje dood gevonden. Visje was goed gewond en mijn vermoeden is dat grijze maanvis of zijn vrouwtje hem gedood hebben tijdens het beschermen van eitjes. Die heb ik onmiddellijk weggehaald. Daarnaast ook wat snelgroeiende planten gekocht. Hopelijk minder algen nu.

IMG_20210410_165314.jpg

En een kreeft waarvan ik niets weet. Hoe het ie? Het is 12 cm lang.
IMG_20210410_165229.jpg
 
Vissen zullen blij zijn met de extra ruimte. Vanwaar de kreeft gehaald? Als je niet weet welke soort dit is 🤔
 
Mijn grote vraag is. Wat eet hij? Wat moet ik voor hem halen? Meisje van winkel zei hij gaat in stroming zitten en uit water voedsel halen. Ik noem hem timmeh
IMG_20210410_171918.jpg


IMG_20210410_171909.jpg
 
Ik zou zeggen de Atyopsis moluccensis oftewel de Aziatische Waaierhandgarnaal als ik je foto zo zie
Moet ik hem eten geven? Hij halt zijn waaiers uit halt iets uit het water. Vervolgens in zijn mond
 
Het lijkt mij inderdaad op een Waaierhandgarnaal ipv een kreeft.
Deze vangen inderdaad voedsel uit de stroming.
Zijn erg leuk, zelf vond ik ze (toen de 12cm+ waren) wel wat eng. :rolleyes:
 
Het lijkt mij inderdaad op een Waaierhandgarnaal ipv een kreeft.
Deze vangen inderdaad voedsel uit de stroming.
Zijn erg leuk, zelf vond ik ze (toen de 12cm+ waren) wel wat eng. :rolleyes:
Moest ook aan wennen. Weer wat anders dan vissen in je bak. Vind hem nu inmiddels schattig 🤗
 
En weer naar dierenwinkel en kon niet laten om meer vissen en planten te kopen
4 albino cory's. Had 2 grijze
IMG_20210417_131526.jpg

Nog een Waaierhandgarnaal gekocht. Vind ze erg cool.
IMG_20210417_131359.jpg

Een siamese die de hele tijd schuilt en geen algen eet. Te oud denk ik.
IMG_20210417_131714.jpg

En een Ludwigia
IMG_20210417_131647.jpg


Zo staat de bak nu bij
IMG_20210418_184017__01.jpg
 
Jammer van dr corydoras; die ga je met zo'n bodem totaal geen plezier doen. Afgeronde korrel is een must en het liefst nog een zandbodem. Dit is te grof. Wordt wel steeds mooier en goed van de upgrade voor de rest vd bewoners.

Oh, ondanks de naam algeneter eten rr maar weinig vissen echt algen. De meeste halen slechts de micro-organismen tussen de algen uit als ik me niet vergis
 
Helaas doe jij niks met de kritieken en adviezen op dit forum, maar je corydoras zitten op een compleet verkeerde bodem, heel jammer dat jij je eigen belang boven dat van de vissen stelt
 
Helaas doe jij niks met de kritieken en adviezen op dit forum, maar je corydoras zitten op een compleet verkeerde bodem, heel jammer dat jij je eigen belang boven dat van de vissen stelt
Ik ben op de hoogte. Er zal wat fijner bodem komen. Huidige bodem is niet scherp gelukkig. Maar ook niet ideaal. Voorlopig heb ik een andere uitdagingen. Mijn maanvissen leggen ei en ik veeg ze weg. Maar als ik het te laat zie vermoord de mannetje andere vissen. Tot nu toe een Kegelvlek en een dwerg gourami kwijt.

Denk dat ik ze weg moet doen.
 

Terug
Bovenaan