Planten niet bezorgd


Na zo n lange reis zal de kwaliteit er niet beter op worden natuurlijk dus dat kun je misschien wat zien.
 
Denk dat het voor de javavarens en anubiassen wel meevalt, bucephalandra en vorst heb ik zelf een wat mindere ervaring mee, die kunnen er compleet kappot door gaan.

Hopelijk voor jou krijg je het straks nog dubbel :DD
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240111_193142_Gallery.jpg
    Screenshot_20240111_193142_Gallery.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 52
Ff toch de lamp aan gedaan

Precies, ik dus ook niet
Dit is zeker niet de kwaliteit die je van APO mag verwachten. Die bruine sliertjes zijn worteltjes maar het blad ziet er verre van fris uit vind ik. Niet accepteren.
 
Ik zou er ook beklag over indienen en wijzen op de lange tijd dat ze onderweg zijn geweest.
 
Ik herken dit ook als groot verschil tussen gespecialiseerde LFS. Waar ik planten koop komen ze vrijdag vers binnen. Bij andere gespecialiseerd LFS staan ze gewoon te lang, te verpieteren.

Gewoon idd een klacht indienen.
 
Nou, volgens mij ligt dit niet aan APO.
die hebben vaste verzenddagen zodat de planten normaal zo kort mogelijk onderweg zijn.

quote:
Om te zorgen dat planten mooi en vers bij u als klant aankomen verzenden wij bestellingen met planten hoofdzakelijk op drie dagen namelijk de maandag, de woensdag en de donderdag. Voor de maandag verzending dient uw bestelling en betaling voor vrijdagmiddag 11.30 uur bij ons binnen te zijn. Voor de woensdag verzending dienen wij uw bestelling en betaling voor dinsdag 11.00 uur binnen te hebben. Voor de donderdag verzending dienen wij de bestelling en betaling voor woensdag 11.30 uur binnen te hebben. Op deze manier proberen wij de planten goed en vers voor een weekend bij u te leveren. (wij zijn wel afhankelijk van de transporteur)


zoals je leest in dr laatse zin ligt de fout waarschijnlijk toch bij de transporteur in dit geval DHL. Als de bezorger eens geen zin meer heeft omdat het te laat wordt voor hij klaar is met zijn route, gaan ze doodleuk retour naar het verzamelpunt.
 
Dit ligt idd puur aan de bezorgdienst en niet aan APO, ze hebben een hele goede service (iets waar ik een paar keer gebruik van heb gemaakt). Planten zijn van zeer goede kwaliteit. Al zou dat niet zo zijn dan hebben ze ook geen bestaansrecht meer (geld ook voor andere aqua webshops).

Even bellen of mailen en dit wordt 100% goed opgelost, daar ben ik van overtuigd.
 
Maakt het nog uit dat zo'n plant waarschijnlijk boven water gekweekt werd en nu al enige tijd in een vochtig pakje heeft gezet? Met andere woorden, zou dat niet evengoed gebeuren als je ze onder water brengt? Of is dat minder een ding met javavarens?
 
Maakt het nog uit dat zo'n plant waarschijnlijk boven water gekweekt werd en nu al enige tijd in een vochtig pakje heeft gezet? Met andere woorden, zou dat niet evengoed gebeuren als je ze onder water brengt? Of is dat minder een ding met javavarens?
Het is voornamelijk temperatuur wat dergelijke planten nekt. Een korte periode kan opzich nog wel, maar zo lang als hier gebeurt is gaat problemen geven.

Waar ze gekweekt worden boven water is het gemiddeld ook 22-23 graden of zelfs warmer indien nodig. En ze staan allemaal met hun "voetjes" in het water.
 
Dan ben ik heel benieuwd wat de mijne gaat doe. Ik heb hem een paar weken geleden gekocht bij olibetta. Verzenden uit het buitenland duurt toch wat langer.
Hij lijkt wel te groeien, maar tegelijkertijd sterven de toppen af.
 
mag ik een aanvulling geven op alles wat er tot nu toe geschreven is?

Ken je toevallig die planten koelmachines? Ze vind ze vaak in tuincentra e.d.
Daar hangen aquariumplanten in een transparante blisterverpakking in de koeling van 6 graden en dat gaat prima. Die kunnen daar zo maar een 1,5 tot 2 maanden in verblijven. Onze planten kunnen best veel hebben.

Planten die bovenwater worden opgekweekt (dus in hun emersde vorm) kunnen net zo goed/ slecht tegen lagen temperaturen als alle andere planten. Als die worden ingepakt met een goede luchtbuffer gaan ze het in de regel wel overleven.
Alleen is er 1 obstakel: vocht. Als de planten vochtig worden ingepakt is de kans op 'broeien' erg groot. En ook dat gaat een plant in de regel niet overleven.
Planten die in hun onderwatervorm zijn; die horen nooit verzonden te worden tijdens vorstperiodes.

Als er bij vriezend weer InVitro plantjes worden verzonden worden ze goed beschermd. Ze worden altijd ingepakt/omwikkeld met dik bubble wrap, folie of anders soort luchtbuffer. Dat is niet alleen ter bescherming maar heeft meer ten doel om
de temperatuur zo langzaam mogelijk af te bouwen. Want dat gaat afkoelen en hoe langzamer dit gebeurt hoe beter de plant hiermee overweg kan. Er zijn zorgvuldig proeven gedaan met de aflopende temperatuur in verhouding tot de reistijd.
Ze hebben onderzocht wat het temperatuursverloop is gedurende een bepaald tijdsbestek en daar word bijvoorbeeld de transportafstand op gebaseerd.
Om dit tijdsbestek te verlengen word er gebruik gemaakt van heatpacks, hiermee word in de winter de 'versheidsgarantie' verlengd tot 10 dagen.

Uitpakken bij aankomst is ook nog wel een ding. Plantjes kunnen afgekoeld zijn tot wel 3 graden en als jij ze dan direct in je verwarmde bak gaat plaatsen dan gaat het meestal fout.
Daarom moeten planten eerst acclimatiseren, minimaal een paar uur voordat je ze gaat verwerken. Een directe temperatuursovergang is meestal noodlottig voor een plant.
 
Advies van APO (komt van hun website):

Het is Wintertijd​

Soms komen de planten met een wat lage temperaturen in de doos bij u aan. Geen paniek, onze planten kunnen dit hebben en worden speciaal ingepakt tegen de kou! Open de doos en laat deze 1-2 uur open staan, zodat de planten kunnen acclimatiseren voordat u ze in het water plaatst.
 
Met PostNL heb ik die ervaring niet volgens mij maar wel met de DHL is dat al vaker voorgekomen. Dan mag je weer op je fietsie naar het afhaalpunt:madd:
DHL besteed verzending uit aan onderaannemers. Om zo veel mogelijk pakketen te bezorgen(ze krijgen per pakket betaald) zetten ze bij ieder ietwat moeilijker adres gewoon tijdens het rijden de zending op "Bewoner niet thuis." en brengen ze de hele bende naar het dichtsbijzijnde pakketpunt. Tyfuslijers.

DHL is praktisch oplichting. Ik bestel standaard niet waar met DHL wordt bezorgd.
 
Ja we hebben hier wel vaak dezelfde bezorger want die brengt ook spullen voor de sonde van ons zoontje maar ja dat zal niet overal gelijk zijn en met uitbesteding weet je het vaak wel weer. Die zijn liever om 4 uur thuis:DD
 
Poeh, het DHL pakket dat ik verstuurde aan een Marktplaats koper ging eerst retour naar mij want het zou niet op het afhaalpunt bezorgd kunnen worden. Beiden zagen wij via de track en trace dat het weer naar het landelijk sorteercentrum ging en toen weer de kreet dat het 'in je regio'was aangekomen. Uh, wiens regio dan?
Toen weer dat het klaar lag op uw servicepunt....Uh welke dan?
Ik spoorde de koper aan te checken bij het oorspronkelijke servicepunt dat zij had aangegeven, daar was het niet. Zelf informeerde ze via een chat bij DHL en het was een eind uit de buurt op een afhaalpunt afgegeven. Bleek later een DHL depot te zijn en ze moest zelf het tussen de karren met post zien op te snorren. Wel gelukt maar intussen moesten we DHL maar eens factureren aangezien wij er meer tijd in hebben gestoken dan zij:)
 
DHL is praktisch oplichting. Ik bestel standaard niet waar met DHL wordt bezorgd
DHL gaat standaard naar pakketpunt hier. Hun tijdvak is hier 5 uur. En halverwege het tijdvak krijg je te horen dat ze er niet voor 15 uur zijn, maar bv voor 17 uur. Zit je dan de hele dag te wachten op niets.

Maar iemand noemde ook Trunkr. Mijn eerste en laatste kennismaking was dat mij een pakket voor iemand midden in het centrum in mijn handen werd gedrukt. En aangezien ik een pakket verwachtte kreeg ik bij ontvangst verder niet naar ā€œmijnā€ adres.

Afstand tussen mij en de koper zoā€™n 3 km.

Leek wel een gevalletje ā€˜pakketje dumpenā€™
 
DHL gaat standaard naar pakketpunt hier. Hun tijdvak is hier 5 uur. En halverwege het tijdvak krijg je te horen dat ze er niet voor 15 uur zijn, maar bv voor 17 uur. Zit je dan de hele dag te wachten op niets.

Maar iemand noemde ook Trunkr. Mijn eerste en laatste kennismaking was dat mij een pakket voor iemand midden in het centrum in mijn handen werd gedrukt. En aangezien ik een pakket verwachtte kreeg ik bij ontvangst verder niet naar ā€œmijnā€ adres.

Afstand tussen mij en de koper zoā€™n 3 km.

Leek wel een gevalletje ā€˜pakketje dumpenā€™
Ik was degene die trunkrs noemde. De enigste op het moment die same day delivery aanbied.
Dit is ook wel nodig natuurlijk als je vissen of koralen online besteld.
 
Maar iemand noemde ook Trunkr. Mijn eerste en laatste kennismaking was dat mij een pakket voor iemand midden in het centrum in mijn handen werd gedrukt. En aangezien ik een pakket verwachtte kreeg ik bij ontvangst verder niet naar ā€œmijnā€ adres.

Afstand tussen mij en de koper zoā€™n 3 km.

Leek wel een gevalletje ā€˜pakketje dumpenā€™
Die man wilde je gewoon spontaan een kado geven:ROFLMAO:
 
Dan ben ik heel benieuwd wat de mijne gaat doe. Ik heb hem een paar weken geleden gekocht bij olibetta. Verzenden uit het buitenland duurt toch wat langer.
Hij lijkt wel te groeien, maar tegelijkertijd sterven de toppen af.
Door de reacties krijg ik de indruk dat jullie denken dat ze ook een paar weken onderweg waren. Dat is ook weer niet zo. Ik denk dat ze maximaal 5 dagen onderweg waren. Waarschijnlijk korter.
 
Ja, dat was bij mij anders. Ik had ze net voor de vorst binnen. Voor ts valt het wel heel naar samen.
 
Ze waren inderdaad 7 dagen onderweg. Volgens APO verzenden ze ook naar Finland waarbij de planten 5 dagen onderweg zijn. APO geeft aan dat ik gelukkig sterke planten heb en dat ze dus 7 dagen hebben kunnen overbruggen. Ik had de foto's mee gestuurd waar de planten allemaal op stonden.

Nu een foto gestuurd van de onderkant van het potje van de javavarens, met de vraag of dit normaal is. Antwoord volgt nog
 
Ik heb eigenlijk met geen enkele bezorgdienst problemen. Zal wel komen door een klein dorp waar alles gewoon goed gaat? Zijn lokale bewoners vaak die pakjes bezorgen. Die zijn denk ik bang voor bezoek aan huis na werktijd. ;);)
Je mag hier (en op mijn vorige adres) al blij zijn dat ze 1 woord Nederlands kunnen spreken.
Zegt ook veel over wat voor volk ze aannemen bij die bezorgdiensten. Mag allemaal niks kosten.

PostNL gaat goed. Want daar komen ze niet meer aan huis. Staat op mijn account dat alles naar een afhaalpunt gaat.

DHL (Duurt Heel Lang) is vaak een drama. Soms gaat het heel goed, maar dan heeft de verzender de dure optie gekozen. En kun je als ontvanger zelfs (gratis) avondlevering kiezen.
Afhaalpunt kiezen, dat gaat altijd wel goed. Maar de dag van aankomst klopt vaak niet.

DPD (De Pakketten Doorsturen) gaat vaak goed. Zeker als ik zeg dat ze het pakket in de papiercontainer mogen bezorgen.
Maar zoals van de week weer drama. Kies je achteraf voor afhaalpunt. Dan is het pakket extra dag onderweg. Gaat terug naar depot.
En dan staat er doodleuk pakket aangekomen in sorteerproces. En gebeurd er niets.
Bleek het bij het afhaalpunt te liggen, maar verkeerde status ingevoerd.

Ik denk dat alles te maken heeft met welke bezorger je hebt, en hoeveel deze verdient.
 
Je mag hier (en op mijn vorige adres) al blij zijn dat ze 1 woord Nederlands kunnen spreken.
Zegt ook veel over wat voor volk ze aannemen bij die bezorgdiensten. Mag allemaal niks kosten.

PostNL gaat goed. Want daar komen ze niet meer aan huis. Staat op mijn account dat alles naar een afhaalpunt gaat.

DHL (Duurt Heel Lang) is vaak een drama. Soms gaat het heel goed, maar dan heeft de verzender de dure optie gekozen. En kun je als ontvanger zelfs (gratis) avondlevering kiezen.
Afhaalpunt kiezen, dat gaat altijd wel goed. Maar de dag van aankomst klopt vaak niet.

DPD (De Pakketten Doorsturen) gaat vaak goed. Zeker als ik zeg dat ze het pakket in de papiercontainer mogen bezorgen.
Maar zoals van de week weer drama. Kies je achteraf voor afhaalpunt. Dan is het pakket extra dag onderweg. Gaat terug naar depot.
En dan staat er doodleuk pakket aangekomen in sorteerproces. En gebeurd er niets.
Bleek het bij het afhaalpunt te liggen, maar verkeerde status ingevoerd.

Ik denk dat alles te maken heeft met welke bezorger je hebt, en hoeveel deze verdient.

Grappig, bij ons gaat DHL doorgaans beter dan postNaLatig šŸ˜
 

Terug
Bovenaan