Planten drama in mijn Superfish Home 80


A

Aquanaut53

Guest
Hallo,

Sinds februari dit jaar probeer ik de plantengroei in mijn 80 ltr bak op gang te krijgen.
Tot nu toe is dat dramatisch verlopen. Zo'n beetje alles wat ik erin zet gaat dood of moddert maar wat aan.
Bodem is Dennerle Deponitmix Professional 9in1, geen CO2, standaard LED verlichting op bak.
Mijn vraag: kan het koolstoffilter dat Superfish aanbeveelt in deze bak alle meststoffen eruit filteren?
Deponitmix zou langzaam vrijkomende meststoffen moeten bevatten, of zijn deze nu al uitgewerkt?

Eigenlijk vertrouw ik dat koolstoffiltertje niet...

Vissen doen het prima btw.

Wie kan mij helpen?

MVG

Pim

20181031_130328_1540988132131_resized.jpg
20181031_130347_1540988134967_resized.jpg
 
Niet dat je dat moet doen maar heb je het filterpatroon ondertussen weleens vervangen? als dat niet zo is zal de kool al een tijdje uitgewerkt zijn en functioneert het nu als normaal filtermedium zeg maar.
Beste is gewoon om een wat serieuzer filter te nemen voor je bak eigenlijk.
 
Vervang jij de cassettes van het filter eens in de zoveel tijd? Zo ja, niet doen. Alleen het filtermateriaal licht uitknijpen/spoelen in aquariumwater (in een emmer).
Heb je nog de eerste cassette dan is de koolstof al lang uitgewerkt.

Het zou ook nog kunnen dat je voedingsbodem is uitgewerkt, maar planten nemen ook voeding op uit de waterkolom.
Wat geef je verder aan plantenvoeding?

En hoe hoog is je nitraat en fosfaat?
 
Ik heb overigens dezelfde bak en kreeg geen goede doorstroming, veel 'dead spots'.
Ik heb het filterhuis eruit gehaald en uiteindelijk een extern filter op de bak gezet.
 
Vind het ook niet zo gek dat ze het niet goed doen.
Als ik op de eerste foto de Braziliaanse klimop zie staat deze nog in het potje met steenwol zoals je hem hebt gekocht?
Hierdoor krijg je kans dat de wortels gaan rotten en de plant slecht aanslaat.
 
Je moet de plantjes uit de potjes halen en het steenwol inderdaad verwijderen. Kool bindt chelaten dus kan een deel van je voeding eruit trekken. Weet je de waterwaarden ook?
 
Niet dat je dat moet doen maar heb je het filterpatroon ondertussen weleens vervangen? als dat niet zo is zal de kool al een tijdje uitgewerkt zijn en functioneert het nu als normaal filtermedium zeg maar.
Beste is gewoon om een wat serieuzer filter te nemen voor je bak eigenlijk.

Toen ik de bak pas had heb ik 2x een nieuw filter patroon gekocht. Aangezien dit in de gebruiksaanwijzing stond en mijn kennis nihil was. Sindsdien vul ik het (kleine doosje in het filter) zelf elke maand met geactiveerde koolstof.... fout begrijp ik nu.
 
Vervang jij de cassettes van het filter eens in de zoveel tijd? Zo ja, niet doen. Alleen het filtermateriaal licht uitknijpen/spoelen in aquariumwater (in een emmer).
Heb je nog de eerste cassette dan is de koolstof al lang uitgewerkt.

Het zou ook nog kunnen dat je voedingsbodem is uitgewerkt, maar planten nemen ook voeding op uit de waterkolom.
Wat geef je verder aan plantenvoeding?

En hoe hoog is je nitraat en fosfaat?

Nicole, dit is m'n 3e maar die gebruik ik al meer dan een half jaar. Ik reinig de spons elke week en vul het koolstofdoosje met nieuwe koolstof elke maand. Die ringen die eronder zitten spoel ik schoon in aquariumwater. Ik ga nu dat koolstof eruit halen en 1 groot sponsfilter in die cassette proppen.
Ik geef geen extra plantenvoeding, ik vertrouwde op mij langzaam vrijkomende meststoffen van mijn Dennerle bodem...

Zal een meting doen en het resultaat hier posten.
 
Ik heb overigens dezelfde bak en kreeg geen goede doorstroming, veel 'dead spots'.
Ik heb het filterhuis eruit gehaald en uiteindelijk een extern filter op de bak gezet.

Nicole, de hele rechterkant is bij mij een dead spot lijkt het...
Heb je foto's van jouw modificatie?
 
Vind het ook niet zo gek dat ze het niet goed doen.
Als ik op de eerste foto de Braziliaanse klimop zie staat deze nog in het potje met steenwol zoals je hem hebt gekocht?
Hierdoor krijg je kans dat de wortels gaan rotten en de plant slecht aanslaat.

Johan, dat was eigenlijk een test. Al mijn vorige planten heb ik in de bodem gepoot. Wilde eens kijken of ze het in pot wel goed bleven doen.
Hij groeit wel redelijk snel maar de bladeren worden nu al lelijk (2 wkn oud).
 
Je moet de plantjes uit de potjes halen en het steenwol inderdaad verwijderen. Kool bindt chelaten dus kan een deel van je voeding eruit trekken. Weet je de waterwaarden ook?

John, ik zal een test doen en hier posten.
 
Nicole, dit is m'n 3e maar die gebruik ik al meer dan een half jaar. Ik reinig de spons elke week en vul het koolstofdoosje met nieuwe koolstof elke maand. Die ringen die eronder zitten spoel ik schoon in aquariumwater. Ik ga nu dat koolstof eruit halen en 1 groot sponsfilter in die cassette proppen.
Ik geef geen extra plantenvoeding, ik vertrouwde op mij langzaam vrijkomende meststoffen van mijn Dennerle bodem...

Zal een meting doen en het resultaat hier posten.

Ik ben erg benieuwd naar je nitraat en fosfaat.
Die casettes hoef je inderdaad nooit te vervangen. Ja... als de spons aan flarden ligt kun je ze vervangen maar zoals je nu zelf ook zegt, je kunt ze ook vullen met ander sponsmateriaal.

Nicole, de hele rechterkant is bij mij een dead spot lijkt het...
Heb je foto's van jouw modificatie?

Hmmm waarvan zou je exact foto's willen zien?

De rechterkant was inderdaad 1 grote dead spot, en ook aan de linkerkant voor, onder en achter het filterhuis bij de bodem.

Ik had erg veel last van zweefvuil dat op de plantjes viel in plaats van richting het filter te gaan, met name onder de spraybar ging het liggen.
Ik heb het filterhuis eruit gesloopt, daar heb ik foto's van online staan, ik zal kijken of ik ze terug kan vinden, dan kun je zien waar het vast zit met 2 strepen kit, mocht je het er ook uit willen halen.

Omdat ik graag garnalen wilde houden heb ik het binnenfilter vervangen door een Aquael Turbo 500. Dat is ook een intern filter maar veilig voor garnalen. Garnalen stierven hier echter een voor een door onbekende oorzaak en toen heeft het bakje even leeg gestaan.

Inmiddels weer opgestart en deze keer met een extern filter (de Aquael beviel prima hoor maar ik had dit externe filter gekregen en kon het nu prima gebruiken). De slangen hebben via de achterwand erin hangen. Dat betekent dat ik de afdekplaat niet meer helemaal naar achteren kan schuiven maar in de praktijk levert dat geen probleem op. Ik laat de glasplaat zo'n anderhalve cm aan de voorkant uitsteken en rusten op die plastic dingetjes die op de glasplaat zitten. In mijn ogen ziet dat er ook netjes uit.

Laat maar even weten waar je foto's van wil zien, dan zal ik ze proberen te maken.
 
Hier al de foto's van het filterhuis na het eruit halen.

Boven aan het filterhuis zit een rand, je kunt dus niet vanaf de bovenkant beginnen met los te maken, dat moet vanaf de zijkanten.

Ik heb het zelf gedaan met een vlijmscherp aardappelmesje zonder kartels, elk ander mes of plamuurmes is te lang om het tussen de ruit en het filterhuis te steken.
Dus eerst de voorkant gedaan, daarna de achterkant. Toen zat hij nog vast en heb ik het met beleid 'gebroken'.
Kitresten verwijderd met een scherp mesje door het onder een hoek op de ruit te houden. Ik heb er een van Stanley gebruikt. Geen mes met een punt maar met een recht snijvlak.

bak kit 2.JPG
bak kit.JPG


Ik kan je nog wel een foto maken van dat Stanley mesje, maar daar heb ik nu helaas geen tijd meer voor.
 
Knap dat die eruit is. Sponzen moet je pas licht uitspoelen als de uitstroom zichtbaar minder wordt en kool zou ik er al helemaal uitlaten.
 
Filteren over kool in een Aquarium met planten is enkel nodig als je medicatie hebt gebruikt voor de vissen en deze resten wil verwijderen.
Verder is over kool filteren alleen nuttig als je geen planten hebt met bijvoorbeeld goudvissen en bepaalde chiclides soorten die planten slopen omdat ze graven om voedingsstoffen en verkleuring uit het water te halen.

Voor jou Aquarium met 80ltr zou ik een ander filter aanschaffen zoals een Eheim 2011 (classic 150) of iets groter 2013 (Classic 250) , hier zijn leuke sets compleet te koop met slangen+kranen en filtermedia voor een leuke prijs.
Met dit formaat filter kan je zeker 3-6maanden zonder onderhoud zijn werk laten doen en dat is ook beter voor het biologische evenwicht met bacterien van het filter zelf dat dan zo min mogelijk wordt verstoord.
3x per week vloeibaar planten voeding toedienen en zorg dat je Co2 wel voldoende is en dat kan je controleren door een Dennerile Co2 bolletje met vloeistof indicator aan te schaffen die fel groen moet kleuren bij voldoende Co2 in het water en kleurt hij naar meer blauw dan heb je te weinig Co2.
check ook je PO4 (fosfaat) of je dat ook voldoende hebt in het water zo a 0,5 - 1mg bij 20-30mg nitraat moet prima zijn in verhouding, deze test setjes kan je gewoon in vrijwel elke aquarium winkel kopen en is echt een must om te hebben als je de planten en vissen gezond wilt houden.
 
Vandaag een meting gedaan. Ik heb geen uitgebreide test set maar misschien kunnen jullie hier wat mee:

Screenshot_2018-11-01-16-59-43.png


Geen idee waar dat hoge chloor opeen vanadaan komt. Is normaal altijd netjes....
 
Hier al de foto's van het filterhuis na het eruit halen.

Boven aan het filterhuis zit een rand, je kunt dus niet vanaf de bovenkant beginnen met los te maken, dat moet vanaf de zijkanten.

Ik heb het zelf gedaan met een vlijmscherp aardappelmesje zonder kartels, elk ander mes of plamuurmes is te lang om het tussen de ruit en het filterhuis te steken.
Dus eerst de voorkant gedaan, daarna de achterkant. Toen zat hij nog vast en heb ik het met beleid 'gebroken'.
Kitresten verwijderd met een scherp mesje door het onder een hoek op de ruit te houden. Ik heb er een van Stanley gebruikt. Geen mes met een punt maar met een recht snijvlak.

Bekijk bijlage 261372 Bekijk bijlage 261373

Ik kan je nog wel een foto maken van dat Stanley mesje, maar daar heb ik nu helaas geen tijd meer voor.


Nicole, harstikke bedankt voor de uitgebreide reactie. De dingen die jij opnoemt kan ik volmondig beamen:

- veel dead spots in deze bak met het standaard filter
- overal zwerfvuil op de planten (ondanks dat ik de bak stofzuig)

Het lijkt erop dat ik kansloos ben met dit kleine interne filter en neig ernaar het hele ding eruit te halen zoals jij gedaan hebt.
Heb je nu minder last van zwerfvuil met je externe filter? Heb je niet iets van een powerhead nodig voor voldoende circulatie of is de externe pomp voldoende?
Ik zag je foto's van je nieuwe setup ergens in 1 van je posts, dit geeft me een goed beeld hoe het aan te pakken.

Bedankt voor de uitleg hoe die filterbak te verwijderen!!
 
Filteren over kool in een Aquarium met planten is enkel nodig als je medicatie hebt gebruikt voor de vissen en deze resten wil verwijderen.
Verder is over kool filteren alleen nuttig als je geen planten hebt met bijvoorbeeld goudvissen en bepaalde chiclides soorten die planten slopen omdat ze graven om voedingsstoffen en verkleuring uit het water te halen.

Voor jou Aquarium met 80ltr zou ik een ander filter aanschaffen zoals een Eheim 2011 (classic 150) of iets groter 2013 (Classic 250) , hier zijn leuke sets compleet te koop met slangen+kranen en filtermedia voor een leuke prijs.
Met dit formaat filter kan je zeker 3-6maanden zonder onderhoud zijn werk laten doen en dat is ook beter voor het biologische evenwicht met bacterien van het filter zelf dat dan zo min mogelijk wordt verstoord.
3x per week vloeibaar planten voeding toedienen en zorg dat je Co2 wel voldoende is en dat kan je controleren door een Dennerile Co2 bolletje met vloeistof indicator aan te schaffen die fel groen moet kleuren bij voldoende Co2 in het water en kleurt hij naar meer blauw dan heb je te weinig Co2.
check ook je PO4 (fosfaat) of je dat ook voldoende hebt in het water zo a 0,5 - 1mg bij 20-30mg nitraat moet prima zijn in verhouding, deze test setjes kan je gewoon in vrijwel elke aquarium winkel kopen en is echt een must om te hebben als je de planten en vissen gezond wilt houden.

Het kool is er inmiddels uit. Het is echter maar een klein sponsje wat in de cassette past. Om een kans te maken op een mooiere bak denk ik dat inderdaad het hele interne gedoetje eruit moet halen (zoals bij Nicole).
Ik ga eens even op Youtube kijken of ik wat kan vinden over die Eheim filters. Zeker een goede tip!
 
Nicole, harstikke bedankt voor de uitgebreide reactie. De dingen die jij opnoemt kan ik volmondig beamen:

- veel dead spots in deze bak met het standaard filter
- overal zwerfvuil op de planten (ondanks dat ik de bak stofzuig)

Het lijkt erop dat ik kansloos ben met dit kleine interne filter en neig ernaar het hele ding eruit te halen zoals jij gedaan hebt.
Heb je nu minder last van zwerfvuil met je externe filter? Heb je niet iets van een powerhead nodig voor voldoende circulatie of is de externe pomp voldoende?
Ik zag je foto's van je nieuwe setup ergens in 1 van je posts, dit geeft me een goed beeld hoe het aan te pakken.

Bedankt voor de uitleg hoe die filterbak te verwijderen!!

Graag gedaan hoor!


Ik heb helemaal geen dead spots meer. Het filter dat er nu op draait is de Tetra Ex 600+
Je kunt natuurlijk eender welk merk filter gebruiken.

Ook met de Turbo 500 van Aquael (zonder filterhuis) had ik geen dead spots. Het ligt volgens mij echt aan dat filterhuis icm het bijgeleverde filter (oa de korte spraybar die in het midden van de bak zit).

Het is best een leuk bakje en nu dat filterhuis eruit is en er een extern filterhuis op staat ben ik tevreden. Het zou nog iets beter kunnen, meer licht - maar dat is denk ik makkelijk te realiseren als ik dat echt zou willen. Er is plaats onder de kap die je omhoog kunt klappen voor extra LED. Ik zou alleen niet zo meteen weten wat dan aan te schaffen, maar niets waar het forum geen raad op weet hihi.

Mijn bakje oogt door het zwarte zand en de zwarte achtergrond erg donker - vandaar dat ik over extra licht na denk.
 
Wat vinden jullie van mijn waterwaarden? Zien jullie daar nog iets verontrustend in m.b.t. de slechte plantengroei?

Screenshot_2018-11-01-16-59-43.png
 
De Ph en de Kh zijn redelijk hoog, dit betekent dat er weinig Co2 in het water zit.
En jammer dat je het Fosfaat gehalte (Po4) niet weet.

Chloorgehalte is ook hoog, toevallig net je water ververst voor de meting?
 
Als ik zo het bericht van Nicole lees dan is dat filter niets en zou je voor iets anders moeten kijken zodat je ook een goede circulatie hebt en dat icm met voldoende voeding. Ook de po4 is belangrijk maar dat geeft deze test niet weer.
 
In Nederland zou er volgens de waterbedrijven geen chloor in het drinkwater moeten zitten, richting het zuiden komt het idd vaker voor.
Je zou het water een dag voor de waterwissel even goed kunnen beluchten met een simpel luchtpompje, een paar emmers klaarzetten en deze beurtelings beluchten.
 
Lijkt mij zo een co2 tekort, lelijke bladeren, weinig kleur. Hoeveel uur heb je het licht aan?
 
Een CO2 tekort zou kunnen, los van de hoeveelheid CO2 in het water omdat de circulatie erg slecht is.
Vaak is het inderdaad een combinatie van meerdere dingen. Maar ik zou echt aanraden een co2 set aan te schaffen wil je jouw planten op hun mooist zien. Ondertussen een maand geleden dat ik een co2 systeem heb aangeschaft, ik wist niet wat ik meemaakte.
 
Vaak is het inderdaad een combinatie van meerdere dingen. Maar ik zou echt aanraden een co2 set aan te schaffen wil je jouw planten op hun mooist zien. Ondertussen een maand geleden dat ik een co2 systeem heb aangeschaft, ik wist niet wat ik meemaakte.
Dit bakje heeft erg weinig licht dus ik vraag me af hoeveel winst er te behalen is met een CO2 set.
CO2 toevoegen heeft weinig zijn als de andere zaken niet in orde zijn bovendien.

Ik heb zelf een erg laag CO2 en door het plantenbestand aan te passen en ook de hoeveelheid licht, kun je prima een bak beplanten.
 
Je zou een Bio Co2 systeem in elkaar kunnen knutselen, en kijken of dat verbetering oplevert, hoeft ook niet veel te kosten, hoogstens wat luchtslang, en terugslag klepjes.

Zelf gebruik ik het al jaren.
 
Dat hangt dan ook nog even van de lichtduur af. Als Pim 12 uur licht er boven heeft zullen er sneller tekorten ontstaan dan bij 8. Maar ik zie dat er inderdaad niet een voetbalstadionlamp boven zit. Enig idee hoeveel watt? Misschien een idee om dan een vloeibare koolstof bron toe te voegen.
 

Terug
Bovenaan