Planten drama in mijn Superfish Home 80


Waterpest heb ik lang geleden ook gehad, verslijmde ook op den duur, waarschijnlijk de vijver variant dan, nooit geweten dat daar verschil in zat.
 
@Aquanaut53 , als je in de toekomst niet meer/moeilijkere planten wilt en je meer aandacht wilt besteden aan de beesten in de bak dan zou ik het eerst zo proberen met dagelijks easycarbo. Persoonlijk vind ik de planten in mijn bak belangrijker dan de beesten en dan is co2 onder druk een must. Maar dat is voor iedereen verschillend.
 
Na een waterverversing is het mogelijk dat je Chloor kan meten als dat in het leidingwater zit dit kan namelijk niet vanzelf in je bak komen of de JBL watertest geeft iets aan wat er niet is.
Je gebruikt een JBL test setje via een app en deze zijn heel onnauwkeurig omdat bij elke meting er andere resultaten uit komen dus niet echt betrouwbaar, ik raad je aan om een andere water test setje te kopen, met druppels is het een stuk nauwkeuriger en betrouwbaarder.
Als je Co2 wil gaan toevoegen dan heb je twee opties, biologische of uit een fles. Persoonlijk zou ik kiezen voor Co2 uit een hervulbare drukfles met een Co2 computer en meetsonde zodat je totale controle hebt over toedienen van Co2 wat vaak met biologische systemen vaak niet lukt en alles op bellen per minuut moet afgeregeld en vaak ook tekort komt om voldoende Co2 in het water te krijgen zoals met Co2 flippers van Dennerile.
Als je een buitenfilter aanschaft dan kan je vis de slang Co2 toedienen en lost het ook beter op in het water zo spaar je Co2 uit de fels maar ook krijg je het gewenste Co2 in het water van 30-40mg om de planten goed te laten assimileren en hierdoor ook beter voedingsstoffen opnemen (mits je KH niet boven de 7 komt blijven planten moeilijk voeding opnemen).
Met een drukfles van 500gram doe je ongeveer 4-6weken afhankelijk hoe goed het Co2 oplost in het water en hoeveel licht en planten je hebt.

Je gebruikt nu geen Co2 dan zou ik de verlichtings schema veranderen, max 8uur belichten in twee fases van 4uur, dus zeg 11uur licht 4uur aan tot 15uu en dan 2uur licht uit en vervolgens om 17uu weer 4 uur belichten tot 21uu, hiermee breng je een rust periode voor de planten en spaar je wat Co2 op wat net voldoende kan zijn om de Algen te pesten. planten geven niks om een onderbreking in het licht maar algen houden er niet zo van.

Zeg altijd maar zo als je aan deze hobby begint dan kan je het beter goed doen dan verkeert om teleurstelling te voorkomen, hobby is duur en zeker als je alles aan moet schaffen.
Nu valt een 80liter bak wel mee in kosten maar ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken wat jij kan besteden en er voor over hebt.

Bedankt voor de tips! Ik ga me erin verdiepen. Ik wil het graag goed hebben en het mag best wat kosten.
 
T viel me op, misschien eens een ander plantje proberen van een aquariumzaak. Ik denk dat met een beter filter en makkelijke planten t prima zou moeten lukken.

Ik heb nog wat nieuwe planten gehaald, Zal morgen even een foto posten hoe het er nu uit ziet. Het licht is nu uit...
 
Waterpest heb ik lang geleden ook gehad, verslijmde ook op den duur, waarschijnlijk de vijver variant dan, nooit geweten dat daar verschil in zat.

Patrix, ik dus ook niet. Zat in zo'n plastic beker met deksel bij intratuin.
 
@Aquanaut53 , als je in de toekomst niet meer/moeilijkere planten wilt en je meer aandacht wilt besteden aan de beesten in de bak dan zou ik het eerst zo proberen met dagelijks easycarbo. Persoonlijk vind ik de planten in mijn bak belangrijker dan de beesten en dan is co2 onder druk een must. Maar dat is voor iedereen verschillend.

Tomg, ik vind het allebei leuk. Ik ga morgen easycarbo toevoegen.
 
Even een kleine update: de Aquael Turbo 500 draait nu mee in de bak. Hij zit links achter en blaast richting het midden van de bak met lucht en water toevoer beide op maximaal. De spraybar (van originele pomp) blaast naar beneden nu. Ik zie flink wat waterbeweging.
Ook wat nieuwe planten toegevoegd en zal morgen een foto maken.
Vanmiddag heeft 1 ledje van de verlichting het begeven. Hier baal ik flink van, de bak is nog geen jaar oud. Zou niet mogen Superfish!!
 
10 november in Autotron . worden ook waterplanten verkocht.

Misschien interessant voor je.

en easy carbo verdunnen. 30 /70 of 40/70 . danwerkt het nog prima.
 
Zoals beloofd wat foto's van de beplanting. Vanochtend easy carbo en profito toegevoegd. Zie nu wel luchtbelletjes aan de bladeren. Hier en daar nog wat zwerfvuil op de planten maar de bak was gisteren een beetje troebel na het poten van de planten.

031.jpg
032.jpg

033.jpg
034.jpg
 
Leuke inrichting!

Ik haak graag even in op het Easycarbo-verhaal. Zelf merk ik dat de luchtwortels van bijvoorbeeld de Braziliaanse klimop (links bij jou) zeer snel gaan verslijmen/rotten (worden zwart) wanneer ik even carbo gebruik tegen de algen. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
 
Mafkees, bedankt! Hoeveel ml geef je? Ik geef 1ml easycarbo en 1ml profito per dag om te beginnen.
 
Nicole, doen bij jou alle ledjes het nog? Bij mij is er 1 uitgevallen gisteren...
Oeps, dat meen je niet. Ja bij mij doen ze het nog allemaal.

@Sanneke80 heeft daar een groot probleem mee gehad. Ze is momenteel niet zo actief op het forum, dus wellicht kun je haar een PM sturen?
 
Oeps, dat meen je niet. Ja bij mij doen ze het nog allemaal.

@Sanneke80 heeft daar een groot probleem mee gehad. Ze is momenteel niet zo actief op het forum, dus wellicht kun je haar een PM sturen?

Nicole, ga ik doen. Ik merk ook dat de witte leds niet allemaal even fel meer zijn. Sommige zijn veel feller dan andere. Ik heb meer zwakkere dan felle nu.
 
Of even bellen naar de winkel waar je het aquarium gekocht hebt. Zit vast nog garantie op.
 
Of even bellen naar de winkel waar je het aquarium gekocht hebt. Zit vast nog garantie op.

Tomg, ik heb geen goede ervaringen met die winkel helaas...
 
Tomg, ik heb geen goede ervaringen met die winkel helaas...
Beter toch proberen. Sanne heeft die hele bovenklep vervangen en volgens mij onder garantie in overleg met Superfish/Aquadistri
 
Mafkees, bedankt! Hoeveel ml geef je? Ik geef 1ml easycarbo en 1ml profito per dag om te beginnen.
Dan heb ik het over 2ml per 50L aquariuminhoud. Bij mij 6-7ml per keer. Maar tegenwoordig doe ik het niet meer om voorgenoemde reden.
 
Beter toch proberen. Sanne heeft die hele bovenklep vervangen en volgens mij onder garantie in overleg met Superfish/Aquadistri

Nicole, ik ga actie ondernemen. Bak is 11 maanden oud.
 
10 november was in houten. beestjes en amfibien. spinnen en kevers.
 
Die heb ik ook onder water zien staan bij mijn LFS, gaat dat goed of verslijmd ie?
 
Ja die inderdaad. Die plant is volgens mij eerder bedoeld voor een terrarium. Ook al wordt de plant als aquariumplant verkocht.

Ok, hij schijnt te overleven onderwater. Ik zie nog geen tekenen dat hij het niet naar zijn zin heeft.
 
Ik heb hem ook gehad, als ik het me goed herinner blijft hij vrij lang "goed", maar vroeg of laat gaat hij dood. En groeien zal hij niet doen.
 

Terug
Bovenaan