Planten drama in mijn Superfish Home 80


Dat is inderdaad niet veel voor een 80 liter. Het zou denk ik ook zonder co2 moeten kunnen met wat makkelijke planten en eventueel wat drijvers.
 
Dat is inderdaad niet veel voor een 80 liter. Het zou denk ik ook zonder co2 moeten kunnen met wat makkelijke planten en eventueel wat drijvers.
En daarbij is de waterkolom ook nog eens vrij hoog tegenover standaard 60 cm bakjes, namelijk 45 cm.
 
Graag gedaan hoor!


Ik heb helemaal geen dead spots meer. Het filter dat er nu op draait is de Tetra Ex 600+
Je kunt natuurlijk eender welk merk filter gebruiken.

Ook met de Turbo 500 van Aquael (zonder filterhuis) had ik geen dead spots. Het ligt volgens mij echt aan dat filterhuis icm het bijgeleverde filter (oa de korte spraybar die in het midden van de bak zit).

Het is best een leuk bakje en nu dat filterhuis eruit is en er een extern filterhuis op staat ben ik tevreden. Het zou nog iets beter kunnen, meer licht - maar dat is denk ik makkelijk te realiseren als ik dat echt zou willen. Er is plaats onder de kap die je omhoog kunt klappen voor extra LED. Ik zou alleen niet zo meteen weten wat dan aan te schaffen, maar niets waar het forum geen raad op weet hihi.

Mijn bakje oogt door het zwarte zand en de zwarte achtergrond erg donker - vandaar dat ik over extra licht na denk.

Nicole, vandaag een Aquael Turbo 500 besteld en wat plantenvoeding. Als het een beetje mee zit dan krijg ik het morgen binnen en kan ik aan de slag. Meer licht wordt een volgende fase, eerst het filter op orde krijgen. Nogmaals bedankt voor de goede tips!
 
De Ph en de Kh zijn redelijk hoog, dit betekent dat er weinig Co2 in het water zit.
En jammer dat je het Fosfaat gehalte (Po4) niet weet.

Chloorgehalte is ook hoog, toevallig net je water ververst voor de meting?

Patrix, mijn laatste waterverversing is iets meer dan een week geleden. Voeg altijd ook nog een waterverbeteraar toe...
Dat hoge chloor is een raadsel.
 
Als ik zo het bericht van Nicole lees dan is dat filter niets en zou je voor iets anders moeten kijken zodat je ook een goede circulatie hebt en dat icm met voldoende voeding. Ook de po4 is belangrijk maar dat geeft deze test niet weer.

John, helemaal mee eens. Aquael Turbo 500 besteld vandaag.
 
In Nederland zou er volgens de waterbedrijven geen chloor in het drinkwater moeten zitten, richting het zuiden komt het idd vaker voor.
Je zou het water een dag voor de waterwissel even goed kunnen beluchten met een simpel luchtpompje, een paar emmers klaarzetten en deze beurtelings beluchten.

Patrix, klopt. Alle voorgaande metingen was chloor 0. Kan ook een verkeerde meting zijn, ik gebruik die JBL ProScan test strips.
 
Een CO2 tekort zou kunnen, los van de hoeveelheid CO2 in het water omdat de circulatie erg slecht is.

Vaak is het inderdaad een combinatie van meerdere dingen. Maar ik zou echt aanraden een co2 set aan te schaffen wil je jouw planten op hun mooist zien. Ondertussen een maand geleden dat ik een co2 systeem heb aangeschaft, ik wist niet wat ik meemaakte.

Nicole & Tomg, ik heb Easy-Life EasyCarbo besteld om te proberen. Dit kan je natuurlijk niet vergelijken met een echt CO2 systeem, maar ik moet wat nu.
 
Je zou een Bio Co2 systeem in elkaar kunnen knutselen, en kijken of dat verbetering oplevert, hoeft ook niet veel te kosten, hoogstens wat luchtslang, en terugslag klepjes.

Zelf gebruik ik het al jaren.

Patrix, klinkt goed! Mijn eerste focus is het filter vervangen, dan licht, dan CO2. Voor nu Easy-Life EasyCarbo besteld. Heb je daar ook ervaring mee?
 
Die test strips zijn volgens mij ook niet altijd even betrouwbaar, lichte indicatie, maar meer ook niet.

Easy Carbo heb ik wel eens gebruikt ja, na een paar dagen zag ik al verschil, mooiere toppen en zelfs het Belgisch groen kleurde wat rood bovenin. daarna ben ik met de Bio Co2 begonnen, stuk goedkoper:)
Gebruik het nu alleen nog als ik een spoortje van baardalg zie, paar dagen lichte overdosering, en weg is de alg
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt dan ook nog even van de lichtduur af. Als Pim 12 uur licht er boven heeft zullen er sneller tekorten ontstaan dan bij 8. Maar ik zie dat er inderdaad niet een voetbalstadionlamp boven zit. Enig idee hoeveel watt? Misschien een idee om dan een vloeibare koolstof bron toe te voegen.

Tomg, uurtje of 9 staat het aan. Maar standaard licht stelt weinig voor. Easy-Life EasyCarbo besteld intussen.
 
Dat is inderdaad niet veel voor een 80 liter. Het zou denk ik ook zonder co2 moeten kunnen met wat makkelijke planten en eventueel wat drijvers.

John, zelfs de meest harde en fool-proof planten deden het niet goed bij mij. En dan te bedenken dat ik plantenkweker ben geweest.... ik schaam mij diep.
 
En daarbij is de waterkolom ook nog eens vrij hoog tegenover standaard 60 cm bakjes, namelijk 45 cm.

Klopt Nicole, het is idd een vrij diepe bak. Lichtintensiteit op de bodem moet vrij bedroevend zijn. Dit wordt het volgende plan. Heb jij ervaring met Easy-Life EasyCarbo?
 
Nicole, vandaag een Aquael Turbo 500 besteld en wat plantenvoeding. Als het een beetje mee zit dan krijg ik het morgen binnen en kan ik aan de slag. Meer licht wordt een volgende fase, eerst het filter op orde krijgen. Nogmaals bedankt voor de goede tips!
Je zult zien dat in het begin de stroming vrij sterk is, maar dat neemt vrij snel af als de spons vuil heeft opgenomen. Ook na het schoonmaken van de spons wordt de stroming nooit meer zo sterk als in het begin.
Vragen? Dan laat ze maar komen.
 
Klopt Nicole, het is idd een vrij diepe bak. Lichtintensiteit op de bodem moet vrij bedroevend zijn. Dit wordt het volgende plan. Heb jij ervaring met Easy-Life EasyCarbo?
Ja dat heb ik in het verleden wel gebruikt maar niet alle planten kunnen er tegen. Met name de echte waterplanten leggen meestal snel het loodje.

Het blijft ook een ontsmettingsmiddel, of het in zo'n lage dosering invloed heeft op de goede bacteriën durf ik zo niet te zeggen, ik heb er overigens nooit wat van gemerkt in de standaarddosering.
 
Nicole & Tomg, ik heb Easy-Life EasyCarbo besteld om te proberen. Dit kan je natuurlijk niet vergelijken met een echt CO2 systeem, maar ik moet wat nu.
Het valt te proberen :)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
 
Bij mij werkte het prima voor de makkelijke planten. Maar de moeilijkere zoals de pogostemon bij mij heeft toch echt flink wat co2 nodig om te stralen en voor de langere termijn was co2 onder druk een stuk goedkoper voor mij.
 
Nou noem je ook een voorbeeld.
Pogostemon gaat het in dit bakje niet doen, ook niet met CO2, daarvoor is er veel en veel te weinig licht. Met CO2 als toevoeging zal dit plantje echt niet compacter gaan groeien bij dit licht.
 
Je zult zien dat in het begin de stroming vrij sterk is, maar dat neemt vrij snel af als de spons vuil heeft opgenomen. Ook na het schoonmaken van de spons wordt de stroming nooit meer zo sterk als in het begin.
Vragen? Dan laat ze maar komen.

Hoezo? Nooit meer zo sterk?
Ik heb de 500 UV-c, merk er niets van.\Heb ook 2 x de 1000 Uv-c.

Gewoon op tijd schoonmaken. blijft het dan wel goed doen.
 
Klopt Nicole, het is idd een vrij diepe bak. Lichtintensiteit op de bodem moet vrij bedroevend zijn. Dit wordt het volgende plan. Heb jij ervaring met Easy-Life EasyCarbo?



Easy life carbo. heb ik verdund in ander flesje, 30/70. . werkt prima dan.
Anders geef je snel te veel.
 
Injectiespuit werkt ook prima hoor;)

Bijvoorbeeld één van 10 ml, daar kun je heel secuur mee doseren
 
Voor wat? Dan ook puur?

Ik verdun het. is het nog sterk genoegm voor paar planten.
 
Dan kun je toch ook minder geven ipv het te verdunnen?

Op een 80 liter bak kan je makkelijk 2 a 3 ml per dag doseren

Ps.
Ik bedoel dus niet 10 ml doseren, maar een spuit van 10 ml gebruiken om de juiste hoeveelheid te kunnen afmeten
 
Ik ben niet echt een plantenwonder. Maar wat ik zie/denk te zien.

Je hygrophila staat er best netjes bij. Redelijk makkelijke plant die wel graag veel licht krijgt.
Cryptocoryne (weet niet welke). Staat er ook best aardig bij. Makkelijk plantje, geen speciale eisen.
Waterpest? Super makkelijk. Juist deze staat er belabbert bij. Heb je niet toevallig de fijne/vijver variant? Deze is lastiger in n aquarium.

Kijk eens naar bijvoorbeeld een javavaren, super makkelijk, weinig eisen en wordt echt een pronkstuk in je bak.
 
Vandaag een meting gedaan. Ik heb geen uitgebreide test set maar misschien kunnen jullie hier wat mee:

Bekijk bijlage 261419

Geen idee waar dat hoge chloor opeen vanadaan komt. Is normaal altijd netjes....


Na een waterverversing is het mogelijk dat je Chloor kan meten als dat in het leidingwater zit dit kan namelijk niet vanzelf in je bak komen of de JBL watertest geeft iets aan wat er niet is.
Je gebruikt een JBL test setje via een app en deze zijn heel onnauwkeurig omdat bij elke meting er andere resultaten uit komen dus niet echt betrouwbaar, ik raad je aan om een andere water test setje te kopen, met druppels is het een stuk nauwkeuriger en betrouwbaarder.
Als je Co2 wil gaan toevoegen dan heb je twee opties, biologische of uit een fles. Persoonlijk zou ik kiezen voor Co2 uit een hervulbare drukfles met een Co2 computer en meetsonde zodat je totale controle hebt over toedienen van Co2 wat vaak met biologische systemen vaak niet lukt en alles op bellen per minuut moet afgeregeld en vaak ook tekort komt om voldoende Co2 in het water te krijgen zoals met Co2 flippers van Dennerile.
Als je een buitenfilter aanschaft dan kan je vis de slang Co2 toedienen en lost het ook beter op in het water zo spaar je Co2 uit de fels maar ook krijg je het gewenste Co2 in het water van 30-40mg om de planten goed te laten assimileren en hierdoor ook beter voedingsstoffen opnemen (mits je KH niet boven de 7 komt blijven planten moeilijk voeding opnemen).
Met een drukfles van 500gram doe je ongeveer 4-6weken afhankelijk hoe goed het Co2 oplost in het water en hoeveel licht en planten je hebt.

Je gebruikt nu geen Co2 dan zou ik de verlichtings schema veranderen, max 8uur belichten in twee fases van 4uur, dus zeg 11uur licht 4uur aan tot 15uu en dan 2uur licht uit en vervolgens om 17uu weer 4 uur belichten tot 21uu, hiermee breng je een rust periode voor de planten en spaar je wat Co2 op wat net voldoende kan zijn om de Algen te pesten. planten geven niks om een onderbreking in het licht maar algen houden er niet zo van.

Zeg altijd maar zo als je aan deze hobby begint dan kan je het beter goed doen dan verkeert om teleurstelling te voorkomen, hobby is duur en zeker als je alles aan moet schaffen.
Nu valt een 80liter bak wel mee in kosten maar ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken wat jij kan besteden en er voor over hebt.
 
Ik gebruik al jaren Bio Co2, en dat gaat best goed hoor, heb een bak van 200 liter en redelijk veel planten.
Als je maar zorgt dat je 2 flessen hebt pruttelen, waarvan je er één wekelijks omwisselt met een nieuwe lading, zo hou je het niveau aardig op pijl, af en toe het bakje ontluchten scheelt ook, dat doe ik iedere ochtend als ik opsta, zodat het bakje weer met verse Co2 gevuld wordt voordat de verlichting aan gaat, ontluchten gaat met een extra slangetje waar een dopje op zit.

Het water van de flessen wordt ook verwarmd zodra de verlichting aan gaat, dan gaat de productie wat omhoog, ong. 25 bellen per minuut per fles, (op zijn max.) dit wordt na een week wel minder, maar dan staat de vervanger al weer klaar.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik schaarse verlichting heb en niet al te moeilijke planten (easy tot medium) maar al met al groeit het goed, en weinig alg.
Ik heb wel eens overwogen om een fles aan te schaffen, maar hoe lang zou bijvoorbeeld een kilo meegaan in mijn bak??
 
Laatst bewerkt:
Je zult zien dat in het begin de stroming vrij sterk is, maar dat neemt vrij snel af als de spons vuil heeft opgenomen. Ook na het schoonmaken van de spons wordt de stroming nooit meer zo sterk als in het begin.
Vragen? Dan laat ze maar komen.

Nicole en andere forumleden, zal ik de Aquael eerst een week of 2 naast het standaard filter laten indraaien? Ik kan natuurlijk niet gelijk het oude filter (met bestaande bacterie kolonie) eruit halen...? Of zou het overzetten van die oude media (witte ringen) naar het nieuwe filter voldoende zijn?
 
De Aquael Turbo 500 is geen UV lamp maar een gewoon intern filter.

Hoezo? Nooit meer zo sterk?
Ik heb de 500 UV-c, merk er niets van.\Heb ook 2 x de 1000 Uv-c.

Gewoon op tijd schoonmaken. blijft het dan wel goed doen.
 
Nicole en andere forumleden, zal ik de Aquael eerst een week of 2 naast het standaard filter laten indraaien? Ik kan natuurlijk niet gelijk het oude filter (met bestaande bacterie kolonie) eruit halen...? Of zou het overzetten van die oude media (witte ringen) naar het nieuwe filter voldoende zijn?

Ik zou het toch even laten meedraaien omdat je bewoners hebt. Of het alleen overzetten van de witte ringen voldoende is durf ik niet te zeggen. Wellicht als je gematigd voert.

Het schijnt dat de witte media van Aquael erg goed zijn, daarom ben ik die gaan gebruiken en heb de filters dus 2-3 weken samen laten draaien.
 
De Aquael Turbo 500 is geen UV lamp maar een gewoon intern filter.
aquael-aquael-unifilter-500.jpg
500 uv.-c

Heb ik ook.
Ze zijn ook zonder.
 
Heb de 1000 ook, heeft een extra kamer, voor siporax. onder de motor.
 
Bij mij werkte het prima voor de makkelijke planten. Maar de moeilijkere zoals de pogostemon bij mij heeft toch echt flink wat co2 nodig om te stralen en voor de langere termijn was co2 onder druk een stuk goedkoper voor mij.

Tomg, CO2 is voor mij nog helemaal nieuw. Kom hier zeker later nog op terug.
 
Injectiespuit werkt ook prima hoor;)

Bijvoorbeeld één van 10 ml, daar kun je heel secuur mee doseren

Patrix, die heb ik toevallig gelijk meebesteld.
 
Ik ben niet echt een plantenwonder. Maar wat ik zie/denk te zien.

Je hygrophila staat er best netjes bij. Redelijk makkelijke plant die wel graag veel licht krijgt.
Cryptocoryne (weet niet welke). Staat er ook best aardig bij. Makkelijk plantje, geen speciale eisen.
Waterpest? Super makkelijk. Juist deze staat er belabbert bij. Heb je niet toevallig de fijne/vijver variant? Deze is lastiger in n aquarium.

Kijk eens naar bijvoorbeeld een javavaren, super makkelijk, weinig eisen en wordt echt een pronkstuk in je bak.

De foto's zijn niet al te scherp. Waterpest komt van intratuin, vorige heeft het ook niet gered.
 
De foto's zijn niet al te scherp. Waterpest komt van intratuin, vorige heeft het ook niet gered.

T viel me op, misschien eens een ander plantje proberen van een aquariumzaak. Ik denk dat met een beter filter en makkelijke planten t prima zou moeten lukken.
 

Terug
Bovenaan