Planten co2


Hij staat nu op 88 a 90 bellen zo even kijkken hoe veel hij nog geeft ander nog een tikie geven en ik heb de bellenteller lager in het aqarium ge zet tot de bodum in plaats van hoe hij zat
 
Zie foto.
En het filmpje hoe het nu verdeelt wort dat lijkt mij prima maar vind wel dat er een hoop co2 in gaat met wat ze adviseren met co2 zets
 

Bijlagen

  • 16667973937655142868648778704813.jpg
    16667973937655142868648778704813.jpg
    74.7 KB · Weergaven: 45
  • 20221026_171704.mp4
    36.6 MB
Blijft de co2 niet op het wateroppervlak drijven waar de zuurstof het naar beneden drukt terug het water in? Kan dat soms niet een probleem worden aangezien er dan niet goed zuurstof op het wateroppervlak in contact kan komen met water als je niet zorgt voor enige turbulentie? Dat zat ik me wel eens af te vragen. Want het zal niet helemaal letterlijk de lucht in vliegen toch?
 
Co2 dat aan het oppervlak komt zal ontsnappen als de hoeveelheid in het water hoger is dan in de lucht. Er ontstaat een balans tussen het co2 gehalte in het water en de lucht.
 
Blijft de co2 niet op het wateroppervlak drijven waar de zuurstof het naar beneden drukt terug het water in? Kan dat soms niet een probleem worden aangezien er dan niet goed zuurstof op het wateroppervlak in contact kan komen met water als je niet zorgt voor enige turbulentie? Dat zat ik me wel eens af te vragen. Want het zal niet helemaal letterlijk de lucht in vliegen toch?
Ik begrijp je vraag niet heele maal be doelt u dat de belletjes op de openvlakte water terug ge stuwt moeten worden?
 

Geen bak is gelijk en het hangt mede af van welke ph je wil bereiken en dus hoeveel co2. De adviezen die je leest om te starten zijn vaak aan de veilige kant en niet meer dan dat.
Kan het niet ook sterk afhankelijk zijn van of je veel planten en vissen hebt die veel co2 afgeven, zodat je dat niet extra er bij hoeft te geven of zal dat weinig verschil maken denk je?
 
Ik begrijp je vraag niet heele maal be doelt u dat de belletjes op de openvlakte water terug ge stuwt moeten worden?
Zoals john zegt mixt de co2 aan de oppervlakte met de lucht boven het water, je kan er voor kiezen lucht vlak boven de oppervlakte terug te duwen het water in, het klonk als een leuke theorie van mij. Maar het zal weinig verschil maken als ik het zo hoor :)
 
Zoals john zegt mixt de co2 aan de oppervlakte met de lucht boven het water, je kan er voor kiezen lucht vlak boven de oppervlakte terug te duwen het water in, het klonk als een leuke theorie van mij. Maar het zal weinig verschil maken als ik het zo hoor :)
Oke haha
 
Ik begrijp je vraag niet heele maal be doelt u dat de belletjes op de openvlakte water terug ge stuwt moeten worden?
Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk en als je een manier zou vinden om de belletjes beter met het water te verdelen voordat het de oppervlakte bereikt zou je meer voordeel hebben dan het terug het water in te blazen in iedergeval 😄
 
Naar mijn idee wort hij lichter nu
 

Bijlagen

  • 20221026_173753.jpg
    20221026_173753.jpg
    106 KB · Weergaven: 46
  • 20221026_173749.jpg
    20221026_173749.jpg
    114.2 KB · Weergaven: 40
Zal om 8 uur vanavond nog een keer kijken hoe het gaat
 
Kan het niet ook sterk afhankelijk zijn van of je veel planten en vissen hebt die veel co2 afgeven, zodat je dat niet extra er bij hoeft te geven of zal dat weinig verschil maken denk je?
Ik vermoed ook dat je met veel planten meer co2 moet toevoegen want dan wordt er meer opgenomen dan in een bak met weinig planten.
 
Ik vermoed ook dat je met veel planten meer co2 moet toevoegen want dan wordt er meer opgenomen dan in een bak met weinig planten.
Oww zo hoe meer beplanting hoe meer co2 dat wist ik heb nu nog maar 8 a 9 planten zo uit me hooft
 
En drijf planten nemen denk ik ook wel snel co2 op denk ik?
 
Planten nemen de co2 op met het blad en bij drijvers zit dat dus boven water en vandaar dat ze het uit de lucht halen.
 
Water waarde zijn nu
kh 3°d
Ph 6.8
No3 0
No2 0
Dat lijkt mij prima
 
Water waarde zijn nu
kh 3°d
Ph 6.8
No3 0
No2 0
Dat lijkt mij prima
Dit is helaas niet prima,er zit geen no3 in je water. No3 is net als po4 een belangrijke meststof. Als er te weinig of geen meststoffen in je water aanwezig zijn, dan verhongeren je planten en daar profiteren algen van.
Je kan de Co2 gift verlagen als je een co2 reactor gebruikt ipv een diffusor. Een reactor lost de co2 volledig op en er gaat dus veel minder verloren. Realiseer je dat als je co2 toevoegd, je planten meer meststoffen gaan verbruiken.
Wat is de Po4 waarde? No3 moet 10-20 mg zijn, en po4 moet 1-2 mg zijn.
 
Ik las net dat co2 minder goed vast blijft houden in warmer water dus als je je temperatuur kan verlagen zullen je planten er misschien blij mee zijn, en de bubbelaar niet bij de verwarming zetten kan misschien ook helpen (mocht die daar zitten)

Is de kh niet aan de lage kant? Dat betekend dat je meer risico hebt op schomelingen in je ph gehalte. Die moet niet te hoog worden natuurlijk maar ook niet uit balans raken

Ik hoorde vandaag in een filmpje dat als je de no3 rond de 20-30 houd je planten zelfs nog meer profijt hebben maar weet niet of dat wel veilig is voor de vissen
moet 10-20 mg zijn
 
Dit is helaas niet prima,er zit geen no3 in je water. No3 is net als po4 een belangrijke meststof. Als er te weinig of geen meststoffen in je water aanwezig zijn, dan verhongeren je planten en daar profiteren algen van.
Je kan de Co2 gift verlagen als je een co2 reactor gebruikt ipv een diffusor. Een reactor lost de co2 volledig op en er gaat dus veel minder verloren. Realiseer je dat als je co2 toevoegd, je planten meer meststoffen gaan verbruiken.
Wat is de Po4 waarde? No3 moet 10-20 mg zijn, en po4 moet 1-2 mg zijn.
Ik sluit me hierbij aan en er ontbreekt meer dan alleen co2.
 
Oke ik heb zondag vloeibare plantenvoeding bij ge foegt van planten box wat redden jullie aan op dat op peil te krijgen met de voeding voor de planten?
 
Oke is dat in te koop in de winkel ik moet er wel bijzeggen dat ik zaterdag een water wissel heb gedaan van 50% en gister even snel gemeten heb met test strips me druppels waren op ik ga morgen uit het werk naar de diebio in Nieuwegein en dan neem ik meteen wat water mee zal het kunnen komen door de groote water wissel
 
Strips lees ik en die zijn behoorlijk onbetrouwbaar. Mss kan je lfs het water dan testen met druppels of zelf nieuwe (koffer) aanschaffen.
 
Ja dat moet ik weer even doen Ja maar is 30 ml voldoende of zal ik 40ml toevoegen 1x per week of is het beter elke dag 10ml te doen?
 
Testen en stop maar even met die CO2 verhogen. Als de planten geen voeding (genoeg) hebben, is dat zinloos. De factor waar het minste van aanwezig is, is de beperkende factor en zolang dat niet verhoogd wordt, blijven je planten het slecht doen.
Dus even concreet:
Je test je water op NO3 en PO4.
Dan voeg je voeding toe.
Dan test je opnieuw.
Dan weet je hoeveel je toegevoegd hebt.

De volgende dag test je je water op NO3 en PO4.
afhankelijk van het resultaat voeg je toe of niet.
En zo verder, dan leer je vanzelf hoeveel je bak nodig (en vooral je planten) nodig heeft.
Pas als je je NO3 en PO4 op punt hebt staan, ga je weer eens naar je CO2 kijken. Dikke kans dat je planten het dan al geweldig doen.

(Overigens zijn NO3 en PO4 niet erg giftig en mag de range tussen 10 en 40 mg/l voor NO3 zitten en PO4 idealiter gesproken ongeveer 10 x zo laag, maar ook 5mg/l schijnt niet giftig te zijn.)
 
Testen en stop maar even met die CO2 verhogen. Als de planten geen voeding (genoeg) hebben, is dat zinloos. De factor waar het minste van aanwezig is, is de beperkende factor en zolang dat niet verhoogd wordt, blijven je planten het slecht doen.
Dus even concreet:
Je test je water op NO3 en PO4.
Dan voeg je voeding toe.
Dan test je opnieuw.
Dan weet je hoeveel je toegevoegd hebt.

De volgende dag test je je water op NO3 en PO4.
afhankelijk van het resultaat voeg je toe of niet.
En zo verder, dan leer je vanzelf hoeveel je bak nodig (en vooral je planten) nodig heeft.
Pas als je je NO3 en PO4 op punt hebt staan, ga je weer eens naar je CO2 kijken. Dikke kans dat je planten het dan al geweldig doen.

(Overigens zijn NO3 en PO4 niet erg giftig en mag de range tussen 10 en 40 mg/l voor NO3 zitten en PO4 idealiter gesproken ongeveer 10 x zo laag, maar ook 5mg/l schijnt niet giftig te zijn.)
Geweldig tipp ga uit me werk even kijken of ik dan al die testers kan hallen met druppels
 

Terug
Bovenaan