Opties visbestand 60 x 30 x 30


Haha, ik houdt het in de gaten, echter lees ik in je onderschrift dat je ook een corydoras soort hebt, gaat dit wel samen dan??
 
smidsy zei:
Haha, ik houdt het in de gaten, echter lees ik in je onderschrift dat je ook een corydoras soort hebt, gaat dit wel samen dan??

Haha..... nee! Mijn soort dan weer wel, deze zit niet op de bodem maar zwemt vrij rond, samen met de c. hastatus. Het blijft een gok omdat cichliden redelijk fel zijn als er eitjes zijn gelegd, daarom moet je rekening houden met veel schuilplaatsen enzo. In een 60cm zouden de andere visjes nog wel eens dichtbij komen, en dan hebben ze redelijk weinig ruimte om naar weg te zwemmen.

Ik weet ook nog niet zeker of ik ze neem, misschien eventueel een andere dwergcichlide soort. Maargoed ik houd je op de hoogte.
 
Ik heb besloten ze niet te nemen, ik heb daar nog even wat informatie nagevraagd en mij is de gok toch wat te groot. Ik ben wel met een ander koppel cichliden thuisgekomen, wat een veel kleiner soort is en een stuk rustiger. Zou je echt willen weten hoe het gaat, dan zul je tot paartijd moeten wachten, wat nog wel even duurt. Dus aan het eind denk ik dat de keuze/gok aan jou is. Veel succes.
 
Welke soort is het geworden, en hoe groot worden deze ongeveer, wat heeft de doorslag gegeven dat de gok toch te groot was?
 
Beste allemaal,
Graag wil ik mijn aquarium inrichten zoals een Malawi of tanganyika aquarium... dus niet veel beplanting, hier en daar natuurlijk wel, echter kan ik door vele holen te creeren ook de A.Borelli huisvesten in mijn bak, in combinatie met een aantal planten, en wat drijfplanten samen houden met een tetra soort?
Groet Erik
 
smidsy zei:
Welke soort is het geworden, en hoe groot worden deze ongeveer, wat heeft de doorslag gegeven dat de gok toch te groot was?

Badis Badis, deze moet eigenlijk op kamertemperatuur, maar ik heb daar mensen gesproken die ze zelf houden die zeggen dat ze ook prima op 24 graden te houden zijn. (Al weet ik dan zelf nog niet zeker of dat waar is natuurlijk). Hij lijkt blauw op de foto's op internet, maar de mijne zijn nog grijs (plus de kleurveranderingen natuurlijk), de man in de dierenwinkel vertelde me dat deze altijd grijs zullen blijven, maar op internet staat dat ze zelf kiezen (op humeur) van kleur te veranderen. Dat ze nog grijs zijn kan ook komen doordat ze nog jong zijn.

Het mannetje wordt zo'n 5-6cm, een vrouwtje ietsje kleiner.

Antennebaarsjes worden wat groter, en hebben daarom meer ruimte nodig voor hun "babykamer", ook zijn deze aggressiever naar de andere vissen toe als er eieren zijn gelegd dan de badis badis. Ik weet niet of de gok te groot was, maar met een 60cm blijft het nog wel een aardige gok. Overal was de badis badis gewoon veel veiliger om te kiezen, aangezien ze kleiner en rustiger zijn.
 
Tetra met een borellii moet wel kunnen, tetra's houden van zwemruimte, maar ook van planten. De a. borellii wil sowieso liever veel beplanting, en veel schuilplaatsen. Ik snap niet waarom je niet veel planten wilt, het (vind ik) is mooier en natuurlijker, en voor je vissen is het beter. Veel planten hoeft nou ook weer niet zoveel planten te betekenen he. Gewoon wat grotere plantjes achterin, middel in het midden, en wat kleintjes voorin. Dan kan je je vissen goed blijven zien, en voelen ze zich daar ook prettig. Stuk kienhout en een steen erin, en je hebt een prachtige bak die je vissen ook leuk zullen vinden.

Kijk maar naar mijn bak, valt wel mee toch?: http://imgur.com/xSWDHlD
 
Voor (i) de inrichting die jij in het achterhoofd hebt Erik (ii) in combinatie met de bakmaat, is het baarsje Badis badis een veel betere keuze. Die soort (i) komt van nature voor in habitats met veel ronde keien en minder beplanting en (ii) is van zichzelf al stukken geschikter voor een 60 cm aquarium omdat 'ie minder fel/pittig is.
Ze doen qua gedrag zeker niet onder voor een Apistogramma en zijn goed te houden. Je houdt ze in een onverwarmd bakje. Daarbij kun je een leuk klein barbeeltje houden en ook die doen qua kleur en gedrag zeker niet onder voor tetra's.

In de natuur:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kf35TD2kqgk[/video]

~ Ivo
 
Ook leuke vissen, echter heb ik zojuist gelezen dat de A.Borelli al rustiger is dan de Ramirezi, en wie weet zou deze wel in mijn 60cm kunnen...
 
Ook borellii is op het randje in 60cm. Ik zie ze eigenlijk liever pas vanaf 80 cm.

~ Ivo
 
Apistogramma's kun je met drie in een 60 cm houden maar dan zonder bijvissen en genoeg schuilplaatsen
maar ik zie ze ook liever in een 80cm of groter
 
Ik dacht juist dat de A.Borelli al minder heftig was en de makkelijkere soort was dan de ramirezi, vandaar dat ik dacht dat die voor mijn voormaat geschikter zou zijn.. de badis badis, is die in nederland ook goed verkrijgbaar? welke zou ik hiervan kunnen aanschaffen 3v x 1m? of moeten deze koppelsgewijs gehouden worden?
(KidNatsu.. jou bak ziet er inderdaad erg mooi uit, echter zou ik nog iets meer stapels stenen maken met daarin een soort van holen, en dan een paar planten tussen de stenen, beetje sprieten zullen we maar zeggen, en dan 1 of 2 planten die wat meer beschutting geven voor de tetra's)...
 
tipolid zei:
Apistogramma's kun je met drie in een 60 cm houden maar dan zonder bijvissen en genoeg schuilplaatsen
maar ik zie ze ook liever in een 80cm of groter
Is dat gebaseerd op ervaring? Met welke soorten dan?
 
Dus gezien het gedrag, en de natuurlijke omgeving van de Badis Badis, aangezien ik niet veel planten zou willen hebben gaat die gelukkiger worden in mijn 60 cm aquarium, zou ik er hier wat meer van kunnen huisvesten... bijvoorbeeld 3 v x 1 m?? met voldoende schuilplekken tussen de stenen?
 
smidsy zei:
Ik dacht juist dat de A.Borelli al minder heftig was en de makkelijkere soort was dan de ramirezi, vandaar dat ik dacht dat die voor mijn voormaat geschikter zou zijn.
Dat is zo, maar dan nog is het dus op het randje. Ik zie ze liever pas vanaf 80 cm.

Van Badis badis zou ik 2m/2v wel in 60x30 cm durven onderbrengen. Kennis heeft 3m/3v van een iets andere, wel vrijwel vergelijkbare Badis soort in 80x30 cm en dat gaat voortreeffelijk.

~ Ivo
 
Oh verhip, ik zie nu pas dat er twee topics van jou lopen Smidsy.
Zullen we het beheer vragen die samen te voegen of er eentje te laten sluiten? Dat wordt zo wat onoverzichtelijk.

~ Ivo
 
Badis badis is geen Cichlide maar een baarsachtige

Deze vissen eten alleen levend, en na gewenning diepvries voedsel
 
Mascha&Ivo zei:
Oh verhip, ik zie nu pas dat er twee topics van jou lopen Smidsy.
Zullen we het beheer vragen die samen te voegen of er eentje te laten sluiten? Dat wordt zo wat onoverzichtelijk.

~ Ivo

Ik kijk wel even hoor ;)
 
Dat lijkt mij niet verkeerd haha... beide komen wel aardig overeen qua onderwerp inmiddels haha
 
oh dus het houden van de badis badis is lastiger dan het houden van de A. Borelli?
 
Ik heb je topics samengevoegd zodat het wat overzichtelijker is voor iedereen ;)
 
Als je enkele weken op vakantie gaat wel. Dan is het handiger als de buren je vissen kunnen voeren met een potje droog voer.

Sowieso is levend en diepvries voer voor veelsoorten wel aan te bevelen boven droogvoeders.
 
diepvries voer is gewoon een tablet wat je moet bewaren in de diepvries en dan er een boven de bak uit doet en door het water ontdooit, voor de rest hoef je er denk ik niet veel mee te doen toch? eten de tetra's dit ook?? of hebben ze toch speciaal voer nodig?
 
Diepvriesvoer:

db_509.jpg


Je pakt dan afhankelijk van hoeveel bewoners bv. een heel of half blokje en dat ontdooi je in wat water en dat voer je dan.
 
Ik laat het altijd ontdooien in een fijnmazig netje onder de lauwe kraan en dan voeren.
 
smidsy zei:
diepvries voer is gewoon een tablet wat je moet bewaren in de diepvries en dan er een boven de bak uit doet en door het water ontdooit, voor de rest hoef je er denk ik niet veel mee te doen toch? eten de tetra's dit ook?? of hebben ze toch speciaal voer nodig?

Laat het altijd ontdooien zoals Botia zegt, zelf doe ik het met koud water, omdat ik wel eens heb gelezen dat dat bij warmwater de voedingswaarde afneemt :juggle: als de vissen naar een blokijs happen kunnen ze ook hun lippen beschadigen en het temperatuur verschil is erg hoog voor ze.
 
oke, en begrijp ik het dan goed dat het levend voer is? waar ze als het ware naar opjacht gaan??
en eten de tetra's dit type voer ook?
En hoe zat het met de badis badis, in welke vorm zou ik die moeten houden... paars gewijs, of zou het ook 3v x 1 m kunnen in een 60 cm met wel veel vrije zwemruimte aangezien ik er het lieftste niet voor kies om veel beplanting te nemen...
ook de tetras, kunnen mooi scholen, echter zal ik voor hun wel voor wat beplanting zoeken, en wat zou nog een mooi gekleurd visje zijn wat hier bij zou kunnen? misschien een eenling?
 
Botia zei:
Badis badis is geen Cichlide maar een baarsachtige

Deze vissen eten alleen levend, en na gewenning diepvries voedsel
Waar ik mijn Badissen zou aanschaffen zijn ze door de winkelier al overgewend ;)
Wel een puntje inderdaad.



Overigens komt het door het samenvoegen van twee topics dat het hier over een andere baarsachtige gaat dan een cichlide en staan dit topic inmiddels bij samenstelling visbestand.
smidsy zei:
oh dus het houden van de badis badis is lastiger dan het houden van de A. Borelli?
Het voeren is een puntje, maar eenmaal gewend net zo goed te houden.
En dus zals geschikt beter geschikt voor de bakmaat.
Ik zou zelf erg twijfelen om borellii in 60 cm te plaatsen. De Badis zonder enige twijfel. En het is weer eens was anders dan een Apistogramma, die velen als blikvanger hebben.

~ Ivo
 
Dus, ik zou 2x m en 2x v in een redelijke stenen interieur kunnen plaatsen, met aardig wat holletjes waar ze zich kunnen terugtrekken.
De bodem wil ik bedekken met een donkere ondergrond, aangezien ik er een schooltje neins wil huisvesten.. Ik denk aan een stuk of 12, is er dan nog een leuk visje welke ik hierbij zou kunnen plaatsen?
En ben ik inmiddels al een beetje op de goede weg?
 
Ik lees net het volgende: Een vreedzame vis die alleen in een speciaal-aquarium een territorium inricht en onderling strijden. In het gezelschapsaquarium is daar geen sprake van en zijn ze onderling ook vreedzaam. Het aquarium moet dicht worden beplant en door middel van stenen en kienhout moeten voldoende schuilgelegenheden en holen aanwezig zijn. De bodem moet uit fijn zand bestaan.
Het is een stukje over de badis badis....
De bodem wil ik uit 1-2mm laten bestaan, is dit fijn genoeg?
Er staat ook dat de omgeving dicht beplant moet zijn, ik dacht dat een flinke rotsparty met schuilgelegenheden ook goed was?
 
Ik vind dat heel aardig klinken! Zeker op de goede weg :thumbs:

Neons komen uit Zuid-Amerika, dus het zou dan meer een gezelschapsbakje worden en daar is niets mis mee. Daar past heel leuk de Epiplatys annulatus uit Afrika bij voor in de bovenlagen. Je kunt de bak dan onverwarmd laten / de verwarming instellen op een graadje of 19/20 zodat het niet koeler wordt dan dat en een zomerse opwarming is dan geen enkel punt.

Zou wel altijd in ieder geval iets aan echte waterplantjes plantjes gaan voor een steuntje in de rug aan de waterkwaliteit en wat dekking voor de visjes. Met wat drijfplantjes of wat drijvend hoornblad/waterpest/eikenbladvaren ben je er al.

Wellicht een leuke Cryptocoryne voor tussen de stenen.
Afwerken met wat kiezels en takjes en je hebt met de grootste eenvoud een prachtig natuurlijk bakje staan.

~ Ivo
 
smidsy zei:
Ik lees net (...)
Als je over de Badis badis wilt lezen: http://www.seriouslyfish.com/species/badis-badis/
(eventueel met Google Translate, het wordt dan een beetje IndianenNederlands, maar de info is er prima uit te halen)

Het dicht beplanten heeft als doel de zichtlijnen wat te onderbreken. Kan prima ook met steenpartijen, een enkel plantje hier en daar en een takje hier en daar.
Oftewel: het ligt een stuk genuanceerder dan 'moeten' ;)
 
Jeeeeuh... Leuk om te horen dat ik al een beetje de goede richting in ga..
Het was ook niet de bedoeling om helemaal geem beplanting te plaatsen.. Hier en daar wat groen steekt mooi af tegen eem donkere achtergrond, donkere bodem(of licht zand faar ben ik nog niet over uit)... Want ook de stenen die ik op het oog heb zijn redelijk donker maar ik was in de veronderstelling dat met een donkere onder en achtergrond, de vissen een gevoel vam bescherming krijgen, en dat de kleuren het mooiste uitkomen. ..
 
Geeft onderstaande een beetje een beeld van wat je in gedachten had?
(let even niet op de blauwalg in de eerste)

Gh9Lyu-21wP3bpu_hN1ZyklfOVU91LUF.jpeg


img__MG_5033.jpg


Ik zei Cryptocorynes voor op de bodem. Die heb je in allerlei soorten en maten.
Je kunt ook nog tussen de stenen stukjes javavaren klemmen (die plant je niet in de grond namelijk)
 
Dat is wel een beetje hoe ik het zie, alleen dan ipv maaskeien, wil ik graag ardennerbreuksteen, em de planten hier ook wat tussemdoor laten komen.., en dan wat bergjes keieen, waar ook weer wat sprietem tussendoor..
Maar dr achterkant zie ik meer voor mij als holletjes en schuilplaatsen. .., ipv een een berg zoals op deze afbeelding..
 

Terug
Bovenaan