OMG...250 is coming...


Even wat anders want jij hebt mijn keukentrapje daar zie ik:DD:DD

Voordeel van zo n doorkijk bak is dat je je vrouw goed in de gaten kan houden tijdens het komen;)
 
Mooi die geo's. Ben benieuwd hoelang je planten in de bodem blijven staan 😉
 
Mooi die geo's. Ben benieuwd hoelang je planten in de bodem blijven staan 😉

Ik ook! 😁 Tot nu toe zijn ze erg rustig en beschaafd, ze happen wel wat zand hier en daar maar alles staat nog zoals het stond. Het meeste zit trouwens vast aan het hout of steen,
maar ik wilde nog wel wat valisneria bij gaan plaatsen, of is dat zonde van de moeite denk je?
 
De witte waas is al weer wat minder aan het worden geloof ik 🙏 En de sveni's beginnen mooi te schitteren. Helemaal blij ook met de samenstelling nu, de 2 acara's passen er mooi bij, de colombianen
voegen wat rood toe aan de bak. Heb nog getwijfeld om congo tetra's erbij te doen, maar denk dat ik het mooi zo laat, misschien nog wat extra colombianen erbij, maar het oogt een stuk rustiger en
uniformer nu

20240324_121041.jpg
 
Ik blijf ze prachtig vinden, maar een bak van jouw formaat is domweg geen optie:((
Post dus maar veel foto's, dan kan ik er op afstand van genieten.

Zal ik doen 🙂
Maar denk wel de juiste keuze geweest, nu ik ze hier in 250cm zie, had ik het zelf in 200cm denk ik niet mooi gevonden, iig niet dit aantal, misschien 5 stuks,
maar eigenlijk zijn ze dan nog te groot. Eigenlijk vind ik deze bak nog wat aan de kleine kant voor ze 🙈🤣
 
Ik kan natuurlijk zo niet zien hoe actief ze zijn, maar deze zien er inderdaad uit als vissen voor een echte megabak. Ik ben blij dat ik indertijd uiteindelijk besloten heb er niet voor te gaan, want dat was niet goed gekomen.
 
Ik kan natuurlijk zo niet zien hoe actief ze zijn, maar deze zien er inderdaad uit als vissen voor een echte megabak. Ik ben blij dat ik indertijd uiteindelijk besloten heb er niet voor te gaan, want dat was niet goed gekomen.

ze zijn (tot nu toe) vrij rustig, maar goed, ook dan hoort een vis natuurlijk de vinnetjes een beetje te kunnen strekken 😁
 
Zal ik doen 🙂
Maar denk wel de juiste keuze geweest, nu ik ze hier in 250cm zie, had ik het zelf in 200cm denk ik niet mooi gevonden, iig niet dit aantal, misschien 5 stuks,
maar eigenlijk zijn ze dan nog te groot. Eigenlijk vind ik deze bak nog wat aan de kleine kant voor ze 🙈🤣
Je kunt de volgende keer nog voor een wat breder model gaan.
Dus 2.5 bij de bodembreedte meer als 1 meter bv 1.50 en dan vervolgens zo hoog als je kunt natuurlijk, dan kunnen ze sierlijker uitwijken ipv links rechts.
En zou je je droogkamers vanuit het midden vd bak kunnen laten die je dan natuurlijk weer becamoufleerd.
 
Je kunt de volgende keer nog voor een wat breder model gaan.
Dus 2.5 bij de bodembreedte meer als 1 meter bv 1.50 en dan vervolgens zo hoog als je kunt natuurlijk, dan kunnen ze sierlijker uitwijken ipv links rechts.
En zou je je droogkamers vanuit het midden vd bak kunnen laten die je dan natuurlijk weer becamoufleerd.

Ik houd het in mn achterhoofd! 😁✌️
 
Nou als je fundering het aankan kun je vanaf de grond eigenlijk een heel mooi waterplasje stichten zo.
 
Maak eens een mooi filmpje met de zwem bewegingen van je schitterende vissen! Zo nieuwsgierig naar hoe die “kleine” rakkers door de bak bewegen.
En nee. Ik ben niet jaloers😉😉😉….
 
De witte waas is al weer wat minder aan het worden geloof ik 🙏 En de sveni's beginnen mooi te schitteren. Helemaal blij ook met de samenstelling nu, de 2 acara's passen er mooi bij, de colombianen
voegen wat rood toe aan de bak. Heb nog getwijfeld om congo tetra's erbij te doen, maar denk dat ik het mooi zo laat, misschien nog wat extra colombianen erbij, maar het oogt een stuk rustiger en
uniformer nu

Bekijk bijlage 373701
Ik zie dat ze alweer mooi op kleur raken! Blij dat ze een goed huis hebben gekregen.
 
Ik ook! 😁 Tot nu toe zijn ze erg rustig en beschaafd, ze happen wel wat zand hier en daar maar alles staat nog zoals het stond. Het meeste zit trouwens vast aan het hout of steen,
maar ik wilde nog wel wat valisneria bij gaan plaatsen, of is dat zonde van de moeite denk je?
Vallisneria is wel een sterk wortelende plant, dus als je die wortels zeker in het begin bedekt met wat stenen, zodat ze er niet bij kunnen moet het wel gaan.

Hoe groot zijn de Sveni's nu ongeveer?
 
Vallisneria is wel een sterk wortelende plant, dus als je die wortels zeker in het begin bedekt met wat stenen, zodat ze er niet bij kunnen moet het wel gaan.

Hoe groot zijn de Sveni's nu ongeveer?

Ik ga het een poging geven, zou Vallisneria er wel heel mooi bij vinden passen. Beetje lastig inschatten de grootte maar groter dan mijn hand, ik zou schatten tussen 15 en 20cm ongeveer,
de 1 is ook wat groter dan de ander.
 
Maak eens een mooi filmpje met de zwem bewegingen van je schitterende vissen! Zo nieuwsgierig naar hoe die “kleine” rakkers door de bak bewegen.
En nee. Ik ben niet jaloers😉😉😉….

Ga ik binnenkort tijd voor maken, eerst nog ff de puntjes op de i hier en daar 🙂
 
Wat een pracht vissen man! Maar goed dat ik de geo’s niet gedaan heb in de 180 als ik dit zie in 250..

Snap ik, ook in onze 200cm had ik deze niet willen hebben denk ik, ik vind het zelfs in de 250 op het randje...ja het past maar ik vind het zelf wel mooi om vissen echt te kunnen zien zwemmen,
en als ze rondjes gaan zwemmen krijg ik al snel het gevoel van een beer in de dierentuin die de hele dag om dezelfde boom heenloopt. Ik heb nu wat hout en verplaatst waardoor er wat
meer zwemroutes zijn ontstaan en ik zie ze nu ook echt verschillende baantjes zwemmen, en ik vind ze ook werkelijk prachtig, maar 2-3cm kleiner had ik niet perse erg gevonden 🙂
 
Ok, dan hebben ze hun volwassen maat al wel redelijk bereikt. Ik merkte hier dat ze na +-3.5jaar redelijk uitgegroeid zijn, en afgelopen half jaar heb ik eigenlijk geen groei meer waargenomen.
De slierten aan de vinnen blijven wel doorgroeien, maar die "breken" ook nog wel een af, waarna ze gewoon weer aangroeien.

Welke temperatuur draai je nu op?
Ik merk hier dat ze onder de 23.5° fletser van kleur en een stuk rustiger worden. En vanaf 26° op hun mooist zijn.
 
Ok, dan hebben ze hun volwassen maat al wel redelijk bereikt. Ik merkte hier dat ze na +-3.5jaar redelijk uitgegroeid zijn, en afgelopen half jaar heb ik eigenlijk geen groei meer waargenomen.
De slierten aan de vinnen blijven wel doorgroeien, maar die "breken" ook nog wel een af, waarna ze gewoon weer aangroeien.

Welke temperatuur draai je nu op?
Ik merk hier dat ze onder de 23.5° fletser van kleur en een stuk rustiger worden. En vanaf 26° op hun mooist zijn.

Top. Ik heb ze overdag op 25.5 en s'nachts op 24.5c, straks in de zomer kan ik het nog wel wat verder opwarmen tot 26-25.

Hoe oud kunnen ze worden als ik vragen mag?

volgens mij een jaar of 8 mag er verwacht worden.
 
8jaar us inderdaad wel een minimum. Diverse bronnen spreken over een gemiddelde van 10-15 jaar. Met uitschieters naar 18 jaar.
Dus als je goed voor ze zorgt kun je er nog lang plezier van hebben hebben hoor. Als je ze een poosje hebt kun je ze allemaal uit elkaar houden (lees: herkennen). Namen geven ben ik zelf nooit aan begonnen 😉

Zelf ben ik van mening dat een jaarrond gelijke temperatuur niet "natuurlijk" is (voor hoeverre dat je in het een aquarium een natuurlijke situatie kan nabootsen) en zit houd ik in de winterperiode een minimimum van 23,5° aan en zomers gemiddeld 27° met afhankelijk van het weer uitschieters naar 28°+
 
8jaar us inderdaad wel een minimum. Diverse bronnen spreken over een gemiddelde van 10-15 jaar. Met uitschieters naar 18 jaar.
Dus als je goed voor ze zorgt kun je er nog lang plezier van hebben hebben hoor. Als je ze een poosje hebt kun je ze allemaal uit elkaar houden (lees: herkennen). Namen geven ben ik zelf nooit aan begonnen 😉

Zelf ben ik van mening dat een jaarrond gelijke temperatuur niet "natuurlijk" is (voor hoeverre dat je in het een aquarium een natuurlijke situatie kan nabootsen) en zit houd ik in de winterperiode een minimimum van 23,5° aan en zomers gemiddeld 27° met afhankelijk van het weer uitschieters naar 28°+

Dat is positief, ik zie idd al wel wat verschil tussen sommige, in formaat en ook in gedrag, en 1 is heel hard zn best aan het doen het tankbaasje te worden 😁
De blue acara's zwemmen er stoicijns tussendoor, dat gaat tot nu toe prima, ben wel heel blij niet voor nog meer combinaties te zijn gegaan, dit is echt al helemaal
prima zo, op ten duur nog wat colombiaantjes en wat kardinaaltetra's erbij, die worden tot nu toe volledig met rust gelaten en ik denk ook voldoende schuilplekjes
voor ze te hebben.

De temperatuur wil ik inderdaad ook mee gaan variëren, helemaal mee eens dat 1 constante temperatuur altijd niet natuurgetrouw is, maar had niet verwacht dat je
in de winter helemaal tot 23.5 afzakt, verlies je niet heel veel kleur in de vissen dan? Het zou qua kosten opwarmen wel fijn zijn, wellicht dat ik dan ook nog iets verder afzak.
Varieer je ook tussen overdag en nacht?
 

Terug
Bovenaan