OMG...250 is coming...


Ik denk dat 2 uur niet zoveel nut heeft. Is het niet handiger om ze voor ze de nieuwe bak ingaan juist goed te voeren want dan kan het na het overzetten een beetje minder.
Met goed monitoren moet dat wel lukken denk ik.
 
Ik denk dat 2 uur niet zoveel nut heeft. Is het niet handiger om ze voor ze de nieuwe bak ingaan juist goed te voeren want dan kan het na het overzetten een beetje minder.
Met goed monitoren moet dat wel lukken denk ik.

Op zich ben ik niet zo bang voor de dagen/weken na de verhuizing, ik denk dat de filters tegen die tijd het water wel weer gezond weten te houden, vermoed zelf dat het grootste risico in de dag van de verhuizing zelf zit,
met een opgewoelde bodem en balans die even helemaal weg is?
 
Ik spoel het inderdaad eerst goed uit
Omdat je de bodem gaat uitwassen concludeer ik dat het uitsluitend over een zandbodem gaat. Dus ook het risico van, zoals eerder genoemde, schadelijke stoffen.
Je het al een vermogen uitgegeven dus waarom geen nieuwe zandbodem? Is compleet schoon en gewassen te verkrijgen dat je vanuit de zakken zo in je bak kiepert. Kleibolletjes bij de planten, water vanuit de opvangbakken en klaar.
 
Volgens mij is het niet noodzakelijk filtermedium over te plaatsen. Na een dagje draaien heeft het nieuwe filter ook al zat organismen verzamelt.
 
Maar ja dan heb je nog niet voldoende bacteriecultuur om alles om te zetten volgens mij.
Als ik het goed heb begrepen gaan er twee al draaiende filters “huidige FX6 en biomaster 850 worden straks nog aangevuld met een extra biomaster 850” mee, dus m.i.i. Voldoende bacteriecultuur.
 
Omdat je de bodem gaat uitwassen concludeer ik dat het uitsluitend over een zandbodem gaat. Dus ook het risico van, zoals eerder genoemde, schadelijke stoffen.
Je het al een vermogen uitgegeven dus waarom geen nieuwe zandbodem? Is compleet schoon en gewassen te verkrijgen dat je vanuit de zakken zo in je bak kiepert. Kleibolletjes bij de planten, water vanuit de opvangbakken en klaar.

Het is idd zand (van de hornbach). Dat het allemaal al een duur grapje is betekent natuurlijk niet dat ik graag nog eens onnodig extra geld tegenaan gooi, en het lijkt me toch niet dat een bodem onbruikbaar wordt door deze te verplaatsen,
nog even los van alle goede bacteriën die juist weer helpen bij de balans in de bak. Maar ik denk dat ik voor een middenweg ga, eerst bodem goed afhevelen, daarna goed uitspoelen in emmers, en dan vervang ik een deel ervan met een
nieuwe zak of 10.
 
Het is idd zand (van de hornbach). Dat het allemaal al een duur grapje is betekent natuurlijk niet dat ik graag nog eens onnodig extra geld tegenaan gooi, en het lijkt me toch niet dat een bodem onbruikbaar wordt door deze te verplaatsen,
nog even los van alle goede bacteriën die juist weer helpen bij de balans in de bak. Maar ik denk dat ik voor een middenweg ga, eerst bodem goed afhevelen, daarna goed uitspoelen in emmers, en dan vervang ik een deel ervan met een
nieuwe zak of 10.
Is en blijft veel werk om gebruikt zand te gaan wassen. En dan ook nog zand van Hornbach wassen… Vier baaltjes van 25 kg gewassen en superschoon van 16,00 scheelt ruim een halve dag werk en minder water. Wat voor zand bedoel jij dan waarvan je er wel tien nodig hebt? En heel nieuwsgierig, wat kost dan zo’n zakje?
Maar het is een persoonlijke keuze.
Veel succes en zie graag de foto’s van de nieuwe bak.
 
Is en blijft veel werk om gebruikt zand te gaan wassen. En dan ook nog zand van Hornbach wassen… Vier baaltjes van 25 kg gewassen en superschoon van 16,00 scheelt ruim een halve dag werk en minder water. Wat voor zand bedoel jij dan waarvan je er wel tien nodig hebt? En heel nieuwsgierig, wat kost dan zo’n zakje?
Maar het is een persoonlijke keuze.
Veel succes en zie graag de foto’s van de nieuwe bak.

Heb het zwart gekleurde zand (https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-zwart-5-kg/7166119/) 9 euro per 5 kilo, en in 250 gaat zeker wel 120-130 kilo, dus helemaal nieuw 216 - 225 euro...Niet onbetaalbaar maar gezien ik dat geld ook al betaald heb voor de kleine 100kg die we nu in de bak hebben liggen, hebben we het over in totaal rond de 500 euro aan zand...🙊
 
Wauw heel gaaf zo het aquarium naast de bank! Echt een hele mooie toevoeging van de woonkamer
 
Zand uitspoelen is geen probleem om daarna weer her te gebruiken. Je ingedraaide filters wat te doen geven is zeker belangrijk.

Ik zou zelf een uurtje wachten na het aansluiten van je filters. Daarna vissen erin en de eerste dagen zeer spaarzaam voeren. De eerste weken alles goed in de gaten houden en extra water wisselen indien nodig.

Komt verder helemaal goed 👍.
 
Ik heb ook tweedehands zand gebruikt en goed gespoeld, geen probleem en duurzaam. Spannend je nieuwe bak, even een dagje bikkelen en dan genieten :thumbs:
 
Wauw heel gaaf zo het aquarium naast de bank! Echt een hele mooie toevoeging van de woonkamer

Thnx! 😊

Tsja, da’s wel heul veul….

uhuh...🙂

Zand uitspoelen is geen probleem om daarna weer her te gebruiken. Je ingedraaide filters wat te doen geven is zeker belangrijk.

Ik zou zelf een uurtje wachten na het aansluiten van je filters. Daarna vissen erin en de eerste dagen zeer spaarzaam voeren. De eerste weken alles goed in de gaten houden en extra water wisselen indien nodig.

Komt verder helemaal goed 👍.

Top! ✌️

Ik heb ook tweedehands zand gebruikt en goed gespoeld, geen probleem en duurzaam. Spannend je nieuwe bak, even een dagje bikkelen en dan genieten :thumbs:

👍🙂
 
Heel gaaf project! Als je bang bent dat de vissen het koud gaan krijgen kan je toch ook de kamer verwarmen inplaats van het water?

Heel veel succes
 
Heel gaaf project! Als je bang bent dat de vissen het koud gaan krijgen kan je toch ook de kamer verwarmen inplaats van het water?

Heel veel succes

Goeie tip Tim, ik had er zelf ook over gedacht, alleen ze zitten hier op 26 graden dus dan wordt het hier een soort Finse sauna, weet niet of ik de bakken zo warm kan houden met omgevingstemperatuur hier, maar het zal zeker
het afkoelen van het water vertragen inderdaad 🙂👍
 
Ik adviseer je ook nu al planten te kopen die je alvast in je huidige aquarium kan om toveren tot onderwater planten dit zal je ook erg helpen om je opstart beter door te komen als jouw nieuwe aquarium komt. Inderdaad als jij je huis kamer verwarmend naar 20 graden zou ik mijn niet druk maken over de temperatuur
 
Ik adviseer je ook nu al planten te kopen die je alvast in je huidige aquarium kan om toveren tot onderwater planten dit zal je ook erg helpen om je opstart beter door te komen als jouw nieuwe aquarium komt. Inderdaad als jij je huis kamer verwarmend naar 20 graden zou ik mijn niet druk maken over de temperatuur

Er zitten al redelijk wat planten en en er komt inderdaad nog een deel bij, plus een deel boven de bak waarvan de wortels in het water zullen gaan helpen met het onttrekken van afvalstoffen 😊
Op het lijstje staan nu Echinodorus vesuvius, Echinodorus compacta, bucephalandra wavy green, en de Lobeliaceae cardinalis, naast de anubias, javavaren en 2 anderen die er nu al in zitten.
Ik doe niks met CO2 en wil zeker niet elke week moeten snoeien, dus langzame groeiers met niet al te veel eisen 😊
 
Laatst bewerkt:
Misschien kan je de tijdelijke bakken soort van isoleren. Dekens of tempex eronder, afdekken met …
Het zand kan je ook voor het grootste deel alvast eerder verwijderen en wassen. Scheelt tijd op de verhuisdag.
De tijdelijke opvangbakken niet zo hoog vullen met water dan kan je bij te grote afkoeling tussentijds warm water toevoegen.
 
Met dank aan Cemedia voor de foto die hij me toestuurde, verwacht ik dat ons aquarium straks ongeveer dezelfde constructie zal hebben aan de bovenkant;

1708671151849.png


Nou is mijn plan om daar iets als:

1708671230524.png


over de breedte bovenop te zetten. Niet het fraaiste aanzicht maar ga er vanuit dat het kratje op een gegeven moment overgroeid wordt door de planten
die erin staan, en hij s iig in dezelfde kleur als het aquarium. Ziet iemand hier praktische bezwaren in/of is er een veel beter idee dat ik over het hoofd zie?
 

Bijlagen

  • 1708671153511.png
    1708671153511.png
    19.7 MB · Weergaven: 15
Enige wat ik kan bedenken, nu ik het nog eens rustig doorlees, is het gewicht dat op de glazen rand gaat rusten? Je lampen liggen (denk ik?) op de trekstrippen die ook op die rand zitten.
 
Enige wat ik kan bedenken, nu ik het nog eens rustig doorlees, is het gewicht dat op de glazen rand gaat rusten? Je lampen liggen (denk ik?) op de trekstrippen die ook op die rand zitten.

Ja dat moet ik even gaan bekijken idd, op zich weegt zo'n kratje niet zoveel en de planten zonder aarde ook niet, maar even kijken hoe t gewicht goed verdeeld kan worden deels ook aan de zijkant van het aquarium. Mijn lampen liggen over de lengte, niet de breedte, maar die zijn niet zwaar, weegt amper wat
 
ai ai ai, mijn geduld wordt weer op de proef gesteld 😭 De levering is met 2 weken uitgesteld vanwege drukte bij aqualife, wordt nu 22 maart 😢
Nouja, het is wat het is. Meeste is inmiddels in huis, extra filter, filtermateriaal, extra verlichting, extra stukken hout, extra zand. En heuglijk nieuws, zo als het er nu naar uitziet worden wij de
nieuwe ouders van de Sveni's van @ricosiano 😁 Normaal vind ik het leuk om vissen echt van jongs af aan op te zien groeien, maar gezien de Sveni's een stuk mooier zijn als ze wat ouder zijn,
en ik daarmee de vissen van ricosiano een nieuw huisje kan geven, nu maar eens hiervoor kiezen. Bedankt alvast voor het vertrouwen, we gaan er goed voor zorgen ✌️
 
ai ai ai, mijn geduld wordt weer op de proef gesteld 😭 De levering is met 2 weken uitgesteld vanwege drukte bij aqualife, wordt nu 22 maart 😢
Nouja, het is wat het is. Meeste is inmiddels in huis, extra filter, filtermateriaal, extra verlichting, extra stukken hout, extra zand. En heuglijk nieuws, zo als het er nu naar uitziet worden wij de
nieuwe ouders van de Sveni's van @ricosiano 😁 Normaal vind ik het leuk om vissen echt van jongs af aan op te zien groeien, maar gezien de Sveni's een stuk mooier zijn als ze wat ouder zijn,
en ik daarmee de vissen van ricosiano een nieuw huisje kan geven, nu maar eens hiervoor kiezen. Bedankt alvast voor het vertrouwen, we gaan er goed voor zorgen ✌️
S6 met het geduld opbrengen 😉
 
Sterkte met wachten.. maar als die er staat heb je ook wat!:)

Zo is het ook, liever 2 weken langer wachten en dat ze er de tijd voor hebben genomen die nodig is, dan waterballet aan huis 🫣
 
Nou, aanstaande vrijdag gaat het gebeuren. Het is hier een beetje een bijzondere tijd, 2 maanden geleden waren we op vakantie in Thailand waar we zouden gaan duiken vanaf een boot, de zee was onrustig en het trappetje heel glad, en ik ben heel vervelend komen te vallen. Grote teen ontwricht, die stond er helemaal schuin onder, 5 dagen ziekenhuis, een maand met een spalk gelopen, vakantie helemaal in het water (en niet op de goede manier 🙈). Ik kan inmiddels weer kleine stukjes lopen en zachte schoenen verdragen, maar moet er nog wel rustig mee aan doen. En daarbovenop deze week het griepje van mijn vriendin overgenomen, dus ook niet helemaal fit. Maar desondanks, heel veel zin aan het nieuwe aquarium 🤣

Morgen komt ie maar ik ga er niet op gokken morgenochtend de hele bak leeg te krijgen onder tijdsdruk, dus dat ga ik vandaag op mijn gemakje doen. We gaan daarbij ook afscheid nemen van onze Dennerle cube, heel jammer maar we zijn toch wel een beetje geschrokken van onze elektriciteitsrekening afgelopen maanden (op papier van 2 persoons huishouding naar 6 persoons huishouding 😮). De cube weg is qua vis het minst ingrijpend, want de inhoud kan bij de lido200 in. Dus vandaag de cube overzetten naar de Lido, en daarna de 2 meter leeghalen.

Lang getwijfeld wat te doen qua filtering, uiteindelijk gekozen voor 2 oase biomaster 850 en 1 fx6. Begon vorige week onze fx6 na 4 trouwen dienstjaren te haperen. Dus opnieuw in twijfel, wat te doen. 3 biomasters eronder zou wel mooi staan, maar te weinig flow. Eheim 1500xl, te veel lawaai, jbl 1902, leuk maar ook verhalen over lawaai en lekkende koppen, aquael 4500, interessante optie maar nog vrij onbekend model, 4 in- en uitgangen en erg duur bij de bekende verkoopkanalen, dus na lang wikken en wegen besloten om de fx6 te vervangen met een...fx6 😂 Ik heb dan veel op reserve van de huidige, ik wilde sowieso al de slangen gaan vervangen, en verder heel tevreden over het filter.
 
Wat is de reden dat je met dit formaat niet naar een bioloog overstapt?
Zoals ik het even snel zie heb je nu
2x oase biomaster 850. Stroomverbruik 2x32w
1x fluval fx6 met een stroomverbruik van 43w
Totaal stroomverbruik pompen, 107w!!
ik draai hier op de 325x85x80 bak op 53w.
Daarbij is je capaciteit voor biologische filtering aanzienlijk groter, met de daarbijbehorende extra watercapaciteit + dat het geheel gewoon ECHT stil is.

Even samengevat
Bioloog tov potfilter (voor dit formaat bak)
+ gebruik minder dan de helft aan stroom
+ water en biologische capaciteit
+ geen gebrom van potfilter (zelfs de stilste hoor je altijd)
+ gemakkelijker in onderhoud

Enigste mogelijke minpunt. Is iets complexer om aan te leggen. (Behalve als je met 3 potfilters werkt, want dat is in mijn ogen complexer qua aanleg dan 1 bioloog)

Ik zal voor het gemak de aanschafprijs van 3 grote potfilters even buiten beschouwing laten.

Edit: zie net dat dit in de eerste pagina al aan bod geweest is:sorry:
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan