OMG...250 is coming...


Wat is de reden dat je met dit formaat niet naar een bioloog overstapt?
Zoals ik het even snel zie heb je nu
2x oase biomaster 850. Stroomverbruik 2x32w
1x fluval fx6 met een stroomverbruik van 43w
Totaal stroomverbruik pompen, 107w!!
ik draai hier op de 325x85x80 bak op 53w.
Daarbij is je capaciteit voor biologische filtering aanzienlijk groter, met de daarbijbehorende extra watercapaciteit + dat het geheel gewoon ECHT stil is.

Even samengevat
Bioloog tov potfilter (voor dit formaat bak)
+ gebruik minder dan de helft aan stroom
+ water en biologische capaciteit
+ geen gebrom van potfilter (zelfs de stilste hoor je altijd)
+ gemakkelijker in onderhoud

Enigste mogelijke minpunt. Is iets complexer om aan te leggen. (Behalve als je met 3 potfilters werkt, want dat is in mijn ogen complexer qua aanleg dan 1 bioloog)

Ik zal voor het gemak de aanschafprijs van 3 grote potfilters even buiten beschouwing laten.

Edit: zie net dat dit in de eerste pagina al aan bod geweest is:sorry:

No problemo 😊 Het is ook wel een terechte vraag 👍
 
Wat ga je met de cube doen? En hoe groot is die? Ik weet nog een beginner die op zoek is naar een 60l bakje om de hobby uit te testen. Wie weet is het iets voor hem?
 
Wat ga je met de cube doen? En hoe groot is die? Ik weet nog een beginner die op zoek is naar een 60l bakje om de hobby uit te testen. Wie weet is het iets voor hem?
Haha als het goed is heb ik die persoon ook al van een link uit aangeboden voorzien van een Lido 120.
Volgens mij kent Roberto dat topic ook wel;)
 
Haha ik had al zo'n idee idd ja, maar wist niet helemaal of het is wat degene zoekt, heb er geen standaard bij, en ik zit zelf te zeuren dat ie naar 120 liter moet en dan kom ik met mijn 60 liter haha 😂
 
Nou, aanstaande vrijdag gaat het gebeuren. Het is hier een beetje een bijzondere tijd, 2 maanden geleden waren we op vakantie in Thailand waar we zouden gaan duiken vanaf een boot, de zee was onrustig en het trappetje heel glad, en ik ben heel vervelend komen te vallen. Grote teen ontwricht, die stond er helemaal schuin onder, 5 dagen ziekenhuis, een maand met een spalk gelopen, vakantie helemaal in het water (en niet op de goede manier 🙈). Ik kan inmiddels weer kleine stukjes lopen en zachte schoenen verdragen, maar moet er nog wel rustig mee aan doen. En daarbovenop deze week het griepje van mijn vriendin overgenomen, dus ook niet helemaal fit. Maar desondanks, heel veel zin aan het nieuwe aquarium 🤣

Morgen komt ie maar ik ga er niet op gokken morgenochtend de hele bak leeg te krijgen onder tijdsdruk, dus dat ga ik vandaag op mijn gemakje doen. We gaan daarbij ook afscheid nemen van onze Dennerle cube, heel jammer maar we zijn toch wel een beetje geschrokken van onze elektriciteitsrekening afgelopen maanden (op papier van 2 persoons huishouding naar 6 persoons huishouding 😮). De cube weg is qua vis het minst ingrijpend, want de inhoud kan bij de lido200 in. Dus vandaag de cube overzetten naar de Lido, en daarna de 2 meter leeghalen.

Lang getwijfeld wat te doen qua filtering, uiteindelijk gekozen voor 2 oase biomaster 850 en 1 fx6. Begon vorige week onze fx6 na 4 trouwen dienstjaren te haperen. Dus opnieuw in twijfel, wat te doen. 3 biomasters eronder zou wel mooi staan, maar te weinig flow. Eheim 1500xl, te veel lawaai, jbl 1902, leuk maar ook verhalen over lawaai en lekkende koppen, aquael 4500, interessante optie maar nog vrij onbekend model, 4 in- en uitgangen en erg duur bij de bekende verkoopkanalen, dus na lang wikken en wegen besloten om de fx6 te vervangen met een...fx6 😂 Ik heb dan veel op reserve van de huidige, ik wilde sowieso al de slangen gaan vervangen, en verder heel tevreden over het filter.
Van 2 naar 6 persoons rekening……..
Lijkt mij heel sterk dat dit door een aquarium komt.

Hier heb ik hetzelfde vergelijking, zijn met zijn tweeen. Maar elektrisch voor 6 personen.
Maar dat komt door 2 warmtepompen en 1 elektrische boiler.
En wat 1 warmtepomp er in één maand door draait. Dat doet een aquarium nog niet in 1 jaar.
 
Van 2 naar 6 persoons rekening……..
Lijkt mij heel sterk dat dit door een aquarium komt.

Hier heb ik hetzelfde vergelijking, zijn met zijn tweeen. Maar elektrisch voor 6 personen.
Maar dat komt door 2 warmtepompen en 1 elektrische boiler.
En wat 1 warmtepomp er in één maand door draait. Dat doet een aquarium nog niet in 1 jaar.
Ligt een beetje aan welke temperatuur je draaid, en hoe goed de bak afgesloten/geisoleerd is.
Bak hier doet met 2.5m3 toch wel een 2500kw per jaar op een temp. van minimaal 24° en over een maand weer richting te 27° (keerzijde is wel dat de woonkamer hierdoor weer meeverwarmt, wat weer een klein stukje compenseerd)

Maar ik kan me wel voorstellen dat een open bak van glas zomaar het dubbele doet met de helft aan water.
 
Ligt een beetje aan welke temperatuur je draaid, en hoe goed de bak afgesloten/geisoleerd is.
Bak hier doet met 2.5m3 toch wel een 2500kw per jaar op een temp. van minimaal 24° en over een maand weer richting te 27° (keerzijde is wel dat de woonkamer hierdoor weer meeverwarmt, wat weer een klein stukje compenseerd)

Maar ik kan me wel voorstellen dat een open bak van glas zomaar het dubbele doet met de helft aan water.
Ik denk dat er maar weinig zijn met een bak van 2500 liter.
Dus laten het een beetje lineair doortrekken. Die cube van 60 liter, zal hooguit 100 kwh op jaarbasis zijn.
Daarmee ga je niet naar een 6 pers. huishouden.

Maar mijn warmtepompen en boiler komen samen ook wel aan die 2500 kwh per jaar.
 
Van 2 naar 6 persoons rekening……..
Lijkt mij heel sterk dat dit door een aquarium komt.

Hier heb ik hetzelfde vergelijking, zijn met zijn tweeen. Maar elektrisch voor 6 personen.
Maar dat komt door 2 warmtepompen en 1 elektrische boiler.
En wat 1 warmtepomp er in één maand door draait. Dat doet een aquarium nog niet in 1 jaar.

Nou we hebben er 3 verwarmd, de 2 meter, de lido200 en dus de cube. Het zal een combi zijn van onze eerste winter met verwarmde aquaria,
de verlichting meer aan omdat het vroeger donker is, we kijken tv op een beamer 🙊 dus al met al...Nou komen er dit jaar zonnepanelen dus
daarmee kunnen we een deel compenseren, maar goed, de Dennerle was leuk om mee te stoeien, weer het 1 en ander van geleerd, maar feit is
dat ie een beetje weggestopt stond op het aanrecht en toch niet de aandacht kreeg die zo'n mooie bak verdient, en gezien de inhoud bij de Lido
in kan, is dat de gemaakte keuze 😊
 
Ja je kan het zo duur maken als je wil en ik heb een nano die amper een drol kost maar goed als je over een bak van 250cm praat dan ligt dat even anders en dan zijn de kosten aanzienlijk natuurlijk.
Mij zou zoiets te duur zijn alhoewel het wel prachtig is om te hebben staan maar ja je moet iets overhouden om over te kunnen dromen.
 
Ja je kan het zo duur maken als je wil en ik heb een nano die amper een drol kost maar goed als je over een bak van 250cm praat dan ligt dat even anders en dan zijn de kosten aanzienlijk natuurlijk.
Mij zou zoiets te duur zijn alhoewel het wel prachtig is om te hebben staan maar ja je moet iets overhouden om over te kunnen dromen.

Nou als het 1 keer staat zal het prachtig zijn, maar momenteel vervloek ik het 😂
Wat een werk, en wat een puinhoop 🫨 😣

20240321_150540.jpg


20240321_150557.jpg


20240320_174558.jpg


20240321_150623.jpg


En dan ben ik nog maar zover 🙈

20240321_150654.jpg
 
Erg mooi geheel zo en heb je het aquasand van de Hornbach genomen? Dat is best een dure bodem namelijk.
 
Erg mooi geheel zo en heb je het aquasand van de Hornbach genomen? Dat is best een dure bodem namelijk.

Mooi geheel..? 🤣 Dit is nog de ouwe, half leeg getrokken inmiddels. Rest doe k morgenochtend, dan heb ik een helpende hand hier gelukkig.
Heb idd het zand van de hornbach, in de rio450 al mee begonnen, paar zakjes aangevuld in de fusion200, en nu maar weer een paar zakjes erbij 😁
 
Haha, ja het is niet de nieuwe maar toch is het om te zien best een mooie bak als wit in je huis past toch? Zullen veel jaloers op zijn.
Wij hebben dat zand ook in het bruin maar ja nadeel is de prijs maar ja we waren het eens dat een hobby geld mag kosten;)
 
Haha, ja het is niet de nieuwe maar toch is het om te zien best een mooie bak als wit in je huis past toch? Zullen veel jaloers op zijn.
Wij hebben dat zand ook in het bruin maar ja nadeel is de prijs maar ja we waren het eens dat een hobby geld mag kosten;)

Het blijft een prachtige bak inderdaad, eigenlijk waanzin wat we doen, maar goed, als het goed is wordt de nieuwe nog weer een stukje mooier 🙏
En idd, was ik meteen met dit formaat begonnen had ik ook 2 keer nagedacht over dit zand, maar gezien er nu maar een paar zakjes bij hoeven,
beter dan de hele bodem vervangen.
 
Ben benieuwd naar de nieuwe bak straks. :D

Op welke manier begon die oudere FX6 te haperen eigenlijk? Vind ik al mede-fluvaller wel interessant om te weten.
 
Ben benieuwd naar de nieuwe bak straks. :D

Op welke manier begon die oudere FX6 te haperen eigenlijk? Vind ik al mede-fluvaller wel interessant om te weten.

Hij s al 4 jaar oud hoor dus reken het m niet aan, en hij loopt ook nog steeds, maar het lijkt net alsof ie soms een halve seconde stilvalt, dan valt de brom heel eventjes weg, te kort zelfs
om de flow te onderbreken. Niet constant, soms uren niet, maar soms meerdere keren per uur, als een haperende motor. Heb m uit elkaar gehad en alles schoongemaakt etc, maar hij blijft t doen 🤷‍♂️
 
Nou niks mis mee toch en ook hier staan altijd een paar emmers in de kamer voor onderhoud want anders blijf ik lopen.
Overigens mooi zo n beamer voor aan de wand te kunnen kijken.

Dan doen de foto's de puinhoop waarschijnlijk geen eer aan haha, wat een bende 🙈
Een beamer is idd wel een nice, het is geen overdreven 4k ding of zo, een vrij bescheiden model, maar het formaat is wel echt mooi.
Enige nadeel is dat als we nu bij andere mensen tv kijken, we de ondertiteling niet meer kunnen lezen 😂
 

Terug
Bovenaan