Oase styleline 125 van Shoto


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
733
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Deze week begonnen aan een nieuw aquarium na een paar jaar pauze.
Ik wilde een iets kleiner aquarium dan vorige keer. De oase heeft 115 liter. Dus iets kleiner dan onze vorige rio, maar nog altijd groot genoeg om iets mee te kunnen.
We hebben er zwart zand in, vandaag het extern filter besteld, wat hout en stenen, planten komen morgen (net als hopelijk het filter).
Het hout en de stenen zitten er al in een aantal dagen in en vandaag een flinke witte waas.
Er komen sowieso Corydoras en neocaridina in, dus over de korf van het filter komt een zakje om de garnalen te beschermen.
Verder nog zoeken naar een leuke vis. Danio's vindt ook mijn vrouw mooi, maar die zitten behoorlijk koud en dat is weer lastig met de corys en de garnalen. Dus als iemand waar mooi gekleurde vissen weet hoeven we het graag.
Verder denk ik aan 60-70 cm vis in de bak wat neerkomt op ongeveer 15 tot 20 vissen.
Alle info is welkom want het is wel wat weggezakt de afgelopen twee jaar.

In de bijlage hoe de bak er gister bij lag
 

Bijlagen

  • IMG-20231114-WA0008.jpeg
    IMG-20231114-WA0008.jpeg
    710.5 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt door een moderator:
In de bijlage hoe de bak er gister bij lag
Ik denk dat het beter is om de bak rechtop neer te zetten Shoto:pp

Zelf heb ik altijd de R Espei gehad en die kleuren en scholen altijd erg leuk.
 
Net klaar met de plantjes. Filter kreeg ik niet aan de praat vandaag. Ik moet er morgen nog even op mn gemak naar kijken. Dus interne filter hangt er ook nog even in. Morgen verder klussen. Maar mooi groen gaat ie worden.
 

Bijlagen

  • PXL_20231117_195536181.jpg
    PXL_20231117_195536181.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 80
Filter aan de praat, maar maakt behoorlijk lawaai. Kan me dat van vorige keer ook nog herinneren, maar alleen niet meer hoe het op te lossen was.
 
Flink schudden als het lucht is maar het kan ook zo zijn dat ie even moet indraaien.
 
Filter nog eens uitgebouwd, getest, opnieuw in elkaar gezet en de binnenkant voorzien van geluidswerend schuim (zie foto). Het geluids niveau is nu acceptabel (bijna niet te horen😇😅). Blijft toch een leuke hobby. Beetje prutsen enzo. Vanavond alleen nog even de klei bollen draaien en plaatsen. Iemand een idee hoeveel ik er in moet stoppen? Bij alle planten of om de 5-10 cm?
 

Bijlagen

  • PXL_20231119_152910182.jpg
    PXL_20231119_152910182.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 47
Ik gebruik alleen kleibolletjes bij de moerasplanten en dan afhankelijk van de grootte 1-2.
 
Klopt onderstaande John? Crypto ook niet dus?

Moerasplanten kan je makkelijk herkennen aan een vaste steel en een stevig wortelgestel
 
Crypto is zeer zeker een moerasplant hoor net als de Echino s.
 
Niet iedereen heeft jouw hoeveelheid aan ervaring en kennis he. 🤣😇.
Ook net de klei bollen gedraaid. Heb er een stuk of 50 gemaakt. Dus morgen / overmorgen kunnen die er ook nog bij (wel niet vergissen met de pepernoten)
 

Bijlagen

  • 17004200342529149671073996514005.jpg
    17004200342529149671073996514005.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 29
Knmi geeft code oranje af vanwege zeer dichte mist. Nog even geduld hebben.
 

Bijlagen

  • PXL_20231120_181057866.jpg
    PXL_20231120_181057866.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 47
De mist begint aardig op te trekken. Ik vermoed morgen / overmorgen dat het water weer helder is. Wel opvallend dat er overdag weinig veranderd en dat na een nacht het water significant veranderd.
Gisteren ook de testkoffer binnen gekregen en net even het water gestest:
Ph: 7
Gh: 5
Kh: 5

Niet ontevreden hiermee. De meeste vissen die bij de lfs hier te krijgen zijn vallen binnen deze waarden. De danio's die we willen zouden op 1-10 gh en kh moeten. Ook de vuurtjes zouden het hierop moeten kunnen doen. Dus dat is al prettig.
 
Dat zijn mooie waarden Shoto. Ik zou de red Rilli s nemen want die lijken wat meer op de Ajax kleuren;)
 
In de bijlage de ontwikkeling van een week aquarium indraaien. De ergste witte waas is inmiddels alweer verdwenen en de plantjes lijken het goed te doen. Net weer wat plantenvoeding gegeven en een mini beetje visvoer er in gedaan voor de bacteriën.
We lijken er inmiddels ook wel uit qua bestand
Neocaridina davidii
Corydoras (wrs habrosus)
Chinese sluier Danio.
Binnenkort weer een update.
 

Bijlagen

  • 20231124_184232-COLLAGE.jpg
    20231124_184232-COLLAGE.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 65
Plantjes groeien goed zo te zien. Ziet er mooi uit !
 
Ammoniak nog altijd 0,5
De rest is onveranderd. Volgende week zondag weer meten. Hopelijk dan wel wat nitriet.
#zondagmeetdag
 
Staat er goed bij shoto 👍.
 
Don't shoot mee. Vandaag toch de bak in geweest. Ramen schoongemaakt en wat plantjes verplaatst. Het zag er allemaal wat rommelig uit (zicht) en de planten met de grote bladeren verdrukten de anderen. Die heb ik er dan ook uitgehaald. De bedoeling is om het midden hoog te laten groeien en de rest in tredes lager. Ook een netje om de inlaat gedaan om te kijken of dat gaat werken voor de garnalen. To be continued.....
1000010531.jpg

Edit*
Extra fotos van de filter inlaat en van een plantje dat ik op een of andere manier echt gaaf vind.
1000010533.jpg

1000010532.jpg
 
Laatst bewerkt:
Houd je er rekening mee dat je anubias erg weinig licht willen? het ziet er naar uit dat ze op een behoorlijk lichte plek in je bak staan, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
 
Ik weet het. We wachten op fatsoenlijke drijfplanten bij de lfs.
 
In geval van nood kun je altijd een zuringblad buiten plukken. Die blokken ook veel af en houden het minstens een week vol. Of een paar andere grote buitenbladeren....
 
Mooi bakje Stefan maar ik ben bang dat net geboren garnaaltjes er nog wel door kunnen komen en ik zou denken een shrimp guard is dan effectiever.
 
Er beginnen nu langzaam wat alg slierten te ontstaan.
Laten zitten of kan ik dat eruit halen?
 
Je kan het eruit halen maar vaak zie je dat wel bij de opstart door nh3/4 want dat is een boost.
 

Terug
Bovenaan