Niwla's 54L


Grunnergers onder elkaar he;)

Zo is het!! Hahaha

De jerrycan is alvast binnen. Deze heeft een andere kraan als de jouwe Marcel en is tot nu toe lekvrij

B8n72z5YHOs_oC147c5GzVLUXVIBYyRB.jpeg
 
Mag ik vragen wat zo n ding kost Alwin want met de zeewaterbak op het programma heb ik straks ook wat meer nodig.Ik gebruik nu er een van 10 liter maar dat mag wel minimaal 20 liter worden.
 
Mag ik vragen wat zo n ding kost Alwin want met de zeewaterbak op het programma heb ik straks ook wat meer nodig.Ik gebruik nu er een van 10 liter maar dat mag wel minimaal 20 liter worden.

Dat mag je zeker. Ik heb deze besteld. Ik heb straks natuurlijk mijn 20L over maar die hou ik graag nog even achter de hand, anders had je die zeker mogen hebben. En mijn 20L heeft geen kraan en dat vind ik bij de 35L wel erg prettig! Zeker nu ik dadelijk een vaste plek heb voor het aanmaken van m'n osmose.
 
Thanks Alwin en ik denk dat deze van 20 liter mij al enorm zal helpen.

http://www.kampeermarkt.com/Jerrycans-met-kraan.html

Zo is er voor iedereen wat wils ;-)

Ik heb in principe aan 20L water per week ook wel genoeg maar vind het ook wel prettig dat ik wat overcapaciteit heb (mocht ik ooit grotere bakken krijgen) en ik hem wat langer door kan laten lopen mocht ik hem vergeten uit te zetten. Wat je ook niet moet vergeten is dat je vanwege de posititie van de kraan niet de volledige capaciteit af kan tappen. In het geval van de 35L blijft er zeker anderhalve liter achter.
 
Mag ik vragen wat zo n ding kost Alwin want met de zeewaterbak op het programma heb ik straks ook wat meer nodig.Ik gebruik nu er een van 10 liter maar dat mag wel minimaal 20 liter worden.

Jeetje John. Wat een wilde plannen allemaal. Of was deze info alleen voor de grunnergers?
 
Yes! Vandaag komt "eindelijk" m'n nieuwe Aqua Medic Premium Line 90 :smitten:
 
Eindelijk dus Alwin. Ik heb zoals ik al zei die bij osmoseapparaat.nl besteld en dan de 75 uitvoering want nu had ik de 50 in gebruik. Ook een DI filter erbij in verband met de zeewaterbak. Gister besteld en morgen komt hij binnen.
Hebben we weer wat te klussen zullen we maar zeggen;).
Die van mij was in de aanbieding nu:
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html
 
Dat is ook een top aankoop! Houdt ons van de straat moeten we maar denken ;-)
 
Eindelijk dus Alwin. Ik heb zoals ik al zei die bij osmoseapparaat.nl besteld en dan de 75 uitvoering want nu had ik de 50 in gebruik. Ook een DI filter erbij in verband met de zeewaterbak. Gister besteld en morgen komt hij binnen.
Hebben we weer wat te klussen zullen we maar zeggen;).
Die van mij was in de aanbieding nu:
https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure-75-ba.html

Ik vind die van alwin mooier:daisy:
 
Ik vind die van alwin mooier:daisy:

Ik ook, maar dan moet ie het wel gaan doen. Ik had gedacht twee gaatjes te boren, slangen aansluiten en gaan!!! Nu ben ik een HTS-er, werk als engineer en maak dagelijks technische tekeningen en handleidingen maar uit het boekje wat erbij zat wordt ik niet wijs. Eerst lukt het mij al amper om de tijdelijke doppen uit de aansluitingen te krijgen. Nu is dat me gelukt maar weet ik nog niet zeker of ik alles juist aangesloten heb. Ik hoop dat jij mij kan helpen Marcel. Hierbij een paar foto's van mijn opstelling nu:

CgZFdoXsXv9LJNKLDuhRDTvXCOOpoFu6.jpeg


CgZFdoXsXv9LJNKLDuhRDTvXCOOpoFu6.jpeg


Blauw is mijn aanvoer, rood mijn afvoer (via die valve) en op de andere aansluiting rechtsachter aan het eind van de cilinder heb ik de slang zitten die naar mijn tank gaat. Ik heb het idee dat ik nog een aansluiting ergens mis. Op jouw foto's zie ik ook een blauwe en rode naar de afvoer gaan toch ? In het boekje wordt ook helemaal niet uitgelegd hoe ik met behulp van die valve kan spoelen? Als ik die valve open zet gaat de weerstand er af, heb ik geen drukopbouw in het filter en spoel ik dan op die manier ?

Alle hulp is welkom!
 
Het valt mij trouwens op/tegen dat het apparaat niet overeenkomt met de foto's online. Daar staat op de stalen houder het merk en op de twee bekers in rood en blauw welke filters het zijn. Vond ik er nou net zo gelikt uit zien :br:

D4OUc0Gi-1arshXludv3Q-2mq1wcqNHZ.jpeg
 
Het valt mij trouwens op/tegen dat het apparaat niet overeenkomt met de foto's online. Daar staat op de stalen houder het merk en op de twee bekers in rood en blauw welke filters het zijn. Vond ik er nou net zo gelikt uit zien :br:

Daar kan je allicht even contact over opnemen met de winkel of met Aqua Medic zelf. Was de doos / handleiding wel van Aqua Medic?

Foto's op de site van Aqua Medic geven namelijk ook aan dat die labelling erop hoort te zitten. Al zie ik bij deze webshop bijvoorbeeld wel foto's zonder de labelling en met alleen een Aqua Medic sticker. Maar die heb jij er zo te zien ook niet opzitten: http://www.aquaristik-deluxe.de/aqua-medic-aqua-medic-premium-line-90.html
 
Het valt mij trouwens op/tegen dat het apparaat niet overeenkomt met de foto's online. Daar staat op de stalen houder het merk en op de twee bekers in rood en blauw welke filters het zijn. Vond ik er nou net zo gelikt uit zien :br:

9JRtwnQx2LfCbd5ab4Pzn35XprV_UmG3.jpeg

Voor zover ik het kan zien. Klopt jouw aansluiting.
Je kunt de membraan houder draaien in de houders. Zodat deze in dezelfde stand komt te staan als op de foto.
De spoelkraan is volgens mij een gecombineerde spoel en restrictie klep.
Ik heb deze in mijn systeem apart. Dus 1 druk restrictor en 1 spoelkraan. Welke allebij een afvoer hebben. Maar dat heb ik dus zelf eraan geknutseld.
Het lijkt op deze foto, alleen had ik maar 1 y stukje. Dus daarom 2 afvoer slangen.

spoelkraantje.jpg


Als je het membraan goed gepositioneerd hebt. Dan kun je de spoelkraan ook wat netter plaatsen. En vastzetten met ty-raps.

Slangen kun je met een stanley mes haaks afsnijden om in te korten.

De aansluitingen werken ongeveer als gardena. Ringetje naar achter duwen, dan kan de slang erin of eruit. Ik vind die "quick" connect niet zo degelijk aanvoelen, als de traditionele schroef/knel verbinding.
Maars als het zit, dan zit het.
Je moet alleen zorgen dat er geen trekkracht op blijft staan. Vandaar goed vastzetten met ty-raps.

Plaatje ziet er wel gelikter uit, als de foto.

Op aliexpres kun je heel voordelig de 5um en koolfilter kopen. Heb er hier ook 5 op voorraad.

Spoelkraan: Dicht. Druk op het systeem. Het membraan wordt op druk gehouden door de restrictor. Hierdoor krijg je de ratio osmos: afvalwater.

Kraan open. Geen druk. Het membraan wordt krachtig doorspoeld. En zout afzetting wordt afgevoerd.

Bij aparaten zonder spoelkraan wordt geadviseerd om af en toe de restrictor te verwijderen, om het membraan te spoelen.

Dit zegt Dennerle:
Wij raden u aan het membraan daarnaast vóór en na iedere osmosewaterproductie 1 minuut te spoelen. In
principe geldt: hoe harder het water, des te vaker en langer een spoeling van het membraan noodzakelijk is, om een
gelijkblijvende hoge prestatie te waarborgen.
 
Laatst bewerkt:
Daar kan je allicht even contact over opnemen met de winkel of met Aqua Medic zelf. Was de doos / handleiding wel van Aqua Medic?

Foto's op de site van Aqua Medic geven namelijk ook aan dat die labelling erop hoort te zitten. Al zie ik bij deze webshop bijvoorbeeld wel foto's zonder de labelling en met alleen een Aqua Medic sticker. Maar die heb jij er zo te zien ook niet opzitten: http://www.aquaristik-deluxe.de/aqua-medic-aqua-medic-premium-line-90.html

Ik ga er zeker even een mailtje aan wagen want ik vind dat wel jammer. De doos is wel van Aqua Medic en ook op de doos staan de stickers en teksten op de bekers

s3yS2Peg6VKKAaLGhti0pQQc9Lf39tPB.jpeg


Voor zover ik het kan zien. Klopt jouw aansluiting.
Je kunt de membraan houder draaien in de houders. Zodat deze in dezelfde stand komt te staan als op de foto.
De spoelkraan is volgens mij een gecombineerde spoel en restrictie klep.
Ik heb deze in mijn systeem apart. Dus 1 druk restrictor en 1 spoelkraan. Welke allebij een afvoer hebben. Maar dat heb ik dus zelf eraan geknutseld.
Het lijkt op deze foto, alleen had ik maar 1 y stukje. Dus daarom 2 afvoer slangen.

Bekijk bijlage 7520

Als je het membraan goed gepositioneerd hebt. Dan kun je de spoelkraan ook wat netter plaatsen. En vastzetten met ty-raps.

Slangen kun je met een stanley mes haaks afsnijden om in te korten.

De aansluitingen werken ongeveer als gardena. Ringetje naar achter duwen, dan kan de slang erin of eruit. Ik vind die "quick" connect niet zo degelijk aanvoelen, als de traditionele schroef/knel verbinding.
Maars als het zit, dan zit het.
Je moet alleen zorgen dat er geen trekkracht op blijft staan. Vandaar goed vastzetten met ty-raps.

Plaatje ziet er wel gelikter uit, als de foto.

Op aliexpres kun je heel voordelig de 5um en koolfilter kopen. Heb er hier ook 5 op voorraad.

Spoelkraan: Dicht. Druk op het systeem. Het membraan wordt op druk gehouden door de restrictor. Hierdoor krijg je de ratio osmos: afvalwater.

Kraan open. Geen druk. Het membraan wordt krachtig doorspoeld. En zout afzetting wordt afgevoerd.

Bij aparaten zonder spoelkraan wordt geadviseerd om af en toe de restrictor te verwijderen, om het membraan te spoelen.

Dit zegt Dennerle:
Wij raden u aan het membraan daarnaast vóór en na iedere osmosewaterproductie 1 minuut te spoelen. In
principe geldt: hoe harder het water, des te vaker en langer een spoeling van het membraan noodzakelijk is, om een
gelijkblijvende hoge prestatie te waarborgen.

Dank je wel voor je toelichting Marcel. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en kwam eigenlijk ook tot de conclusie dat het bijna niet anders kon zoals ik het gedaan heb. Het principe van de snelsluitingen was mij al bekend maar ik kreeg 2 van de 3 doppen er erg lastig uit. Eentje wilde er helemaal niet uit, maar gelukkig zat er een nieuwe wartel in het zakje met reservedelen dus heb ik die gewoon helemaal vervangen. Jouw uitleg van de spoelkraan is me helemaal duidelijk!! Dank je wel!! Ook jouw tip voor nieuwe filters via aliexpress is zeer welkom al zal ik die voorlopig nog even niet nodig hebben. De positie van de spoelkraan moet ik nog even een beetje mee spelen inderdaad en dan ga ik die vastzetten.

Het osmose-apparaat loopt!! Hij loopt niet hard maar hij loopt! Daar is een behoorlijk waterballet aan vooraf gegaan. Iedere aansluiting was zo ongeveer lek. Niet alleen de aansluitingen die ik zelf gemaakt heb. Heb op het punt gestaan het apparaat weer in te pakken en te retourneren. Het vollopen van de bekers zag er cool uit maar daarna begon het gedonder :mad:



:stom::stom::stom::stom:

Met name de behuizing van het membraan was erg lastig lekdicht te krijgen. Bleek dat ik de pakking (die uit de dop viel tijdens het plaatsen van het membraan) niet in de dop maar aan het eind van de cilinder hoorde.

Maar goed, eind goed, al goed (afkloppen). Het apparaat staat nu 3 kwartier te draaien en als hij minimaal twee uur gelopen heeft gooi ik het water daarvan direct weg. Daarna ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren voor ik minimaal 20 liter heb zodat ik dit weekend weer aan het verversen kan.
 
Gisteravond heeft het apparaat iets meer dan twee uur gespoeld (met het spoelventiel dicht) en ik had ongeveer 10 liter water. Dat is meer dan de 7,5 liter (90L/24) die opgegeven is. Omdat ik dit weekend wel weer water nodig heb en liever niet snachts water maak heb ik hem vanmorgen maar weer aangezet. Eerst gespoeld met het spoelventiel open en daarna gesloten om water te maken (wat werkt dat super zeg!!) Ik dacht slim te zijn en 1 van onze camera's te gebruiken om de voortgang te volgen en een waterballet te voorkomen.

Moet er niet iemand roet in het eten komen gooien ;)

oHuYpLtZ4zz7XrrABvnF8zt3J60H2zZU.png
 
Ziet er netjes uit Alwin en ja de poes denkt dat je een nieuwe waterbak hebt neergezet voor hem/haar:D. Vanmiddag kun je met de strijk verdergaan volgens mij;)
 
4 uur en een kwartier later.....

JMV9c_9lKX-WU3WNxs_vfr3pmxFw_Pph.png


Volgens mij ga ik dit wel redden tot ik weer thuis ben :juggle:
 
4 uur en een kwartier later.....

tt5eARxD_Ur_RrYsFApr6tmSY7l7usVu.png


Volgens mij ga ik dit wel redden tot ik weer thuis ben :juggle:

Wees daar heel voorzichtig mee!!

Ik ben het ding al een paar keer vergeten. Met een doorweekte vloer als gevolg.
Laatste keer. Heel de nacht aan laten staan. Terwijl ik van plan was om de kraan te sluiten voor het slapen gaan.
Nu zet ik een timer.

Heb merkstreepjes per uur gezet. Dus dan tel ik de strepen, en zet de timer.
 
Even ter informatie Alwin. ik heb hem binnen en hij loopt met de DI filter al heeft het wel het nodige gevloek opgeleverd hoor. Maar ja eindelijk draait ie en ik heb hem op een plank gemaakt.
 
Even ter informatie Alwin. ik heb hem binnen en hij loopt met de DI filter al heeft het wel het nodige gevloek opgeleverd hoor. Maar ja eindelijk draait ie en ik heb hem op een plank gemaakt.

Ik dacht dat ik onweer hoorde. Maar dat was JIJ dus....
 
Wees daar heel voorzichtig mee!!

Ik ben het ding al een paar keer vergeten. Met een doorweekte vloer als gevolg.
Laatste keer. Heel de nacht aan laten staan. Terwijl ik van plan was om de kraan te sluiten voor het slapen gaan.
Nu zet ik een timer.

Heb merkstreepjes per uur gezet. Dus dan tel ik de strepen, en zet de timer.

Ik had er ook niet voor niets een beveiligingscamera op gezet. Ik ken mezelf ;-).

Jouw markeringen op je tank zijn me zeker opgevallen en daar wil ik ook nog mee aan de slag, zodat ik in 1 oogopslag kan zien hoeveel water ik al heb (dus oplopend) en met een tijdsindicatie naar boven toe hoe lang hij nog kan (dus aflopend).
Ook ben ik aan het onderzoeken of ik een vlotter in de tank in kan bouwen en een auto shut off op het apparaat aan kan brengen want mijzelf kennende is het een kwestie van tijd voor ik een waterval van de trap naar beneden heb hier. Hier een voorbeeld van een opstelling met vlotter en shut off valve:




Even ter informatie Alwin. ik heb hem binnen en hij loopt met de DI filter al heeft het wel het nodige gevloek opgeleverd hoor. Maar ja eindelijk draait ie en ik heb hem op een plank gemaakt.

Goed om te horen dat hij binnen is John! Gelukkig is het bij jou ook niet al te makkelijk gegaan anders zou ik extra balen...hahahaha


2Akjv6vYJ_b8LOB6hKydckK7B0jDEbQA.png


9 uur en 40 minuten later een mooi tankje vol.
Gezien de ervaring met mijn vorige apparaat had ik verwacht hier minimaal twee dagen voor nodig te hebben maar blijkbaar heb ik voldoende waterdruk op zolder en geeft hij voldoende opbrengst. Ik ben er blij mee. De garnalen morgen hopelijk ook. Ik heb alleen m'n TDS-meter er nog niet in gehad maar dat is vast dik in orde.
Vandaag heb ik sowieso bij Aliexpress 3 afsluiters besteld om droogstand te voorkomen en ik wil nog even kijken naar een haakse verbinden voor de aanvoerleiding op de eerste beker. Die staat nu recht vooruit. Dat wil ik nog even anders hebben.

2Akjv6vYJ_b8LOB6hKydckK7B0jDEbQA.jpeg


Nog geen reactie van Veldhuis gehad over het ontbreken van merk en aanduidingen op het aan mij geleverde product. Wordt vervolgd....
 
Nog geen reactie van Veldhuis gehad over het ontbreken van merk en aanduidingen op het aan mij geleverde product. Wordt vervolgd....

En het is stil vanaf de kant van Veldhuis.....Hmmmmm

Gister weer een waterverversing gedaan nadat ik afgelopen weekend ook al een flinke verversing gedaan had. TDS is inmiddels gezakt naar 165, dus dat gaat de goede kant op.
 

Terug
Bovenaan