Niwla's 54L


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Tijd om dan eindelijk een fotoboekje aan te leggen van mijn (sinds 18-01 opstartende) bak.
Doel is een florerende bak voor Crystal Reds en Blacks

Techniek (huidig):
Extern filter: Tetratex EX 400
Verlichting: Dennerle Scaper's LED 24W met Sylvania voeding en USB-controller
Overig:
Nu nog Bio-Co2 (citroenzuur+baking soda) en flipper
Binnen een week Co2art drukregelaar, drukfles en HS Aqua Max-Mix Inline reactor.
Binnen een week starten met osmose

Experimenteren met hardscape (Ohko-steen / Drakensteen):

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


Spoelen:

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


Bodem erin (ADA Soil en powder):

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


DAG 1:

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


DAG 3:

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


Nieuw kastje (Na Bio-Co2 explosie in dressoir):

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


Nieuwe verlichting en dus een open bak:

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.jpeg


[video]https://www.youtube.com/watch?v=oE7xLzP3fPQ[/video]

Plantjes blij met nieuwe verlichting:

eXeEmLFnm_rINSv6sUkeO89FoTVsWCW5.png
 
Nieuwe plantjes erbij (is Less toch niet More?)

pjBRTYm8SIo-7FfaBepKcp6eOsUQDkfS.jpeg


Hier wat minder blij mee....draadalg

pjBRTYm8SIo-7FfaBepKcp6eOsUQDkfS.jpeg


Besturing eindelijk werkend op de lichtbak...Hier in de nachtstand 5% dimm. Ook drijfplantjes toegevoegd:

pjBRTYm8SIo-7FfaBepKcp6eOsUQDkfS.jpeg


Eerste bewoners 3x gewei slak en 4x zebraslak:

pjBRTYm8SIo-7FfaBepKcp6eOsUQDkfS.jpeg

pjBRTYm8SIo-7FfaBepKcp6eOsUQDkfS.jpeg
 
Leuk bakje hoor zo met die stenen. Ik lees dat je er garnalen in wil doen. Dan moet je wel oppassen met plantenvoeding want ze kunnen slecht tegen metalen.
Een kennis hier had per ongeluk in een bak van 1.20 meter een dubbele dosis gedaan en zo verloor hij een paar honderd garnalen laatst.
Het hangt ook wel af van welke gradatie je ze wil nemen. De hoge gradatie is veel gevoeliger in het algemeen.
 
Ik kijk zeker uit met plantenvoeding om de reden die jij aangeeft. Ik ga voor een lage gradatie. Eerst maar eens kijken hoe dat loopt....kleine stapjes.
 
Niwla zei:
Ik kijk zeker uit met plantenvoeding om de reden die jij aangeeft. Ik ga voor een lage gradatie. Eerst maar eens kijken hoe dat loopt....kleine stapjes.

Dat is verstandig.
 
We zijn weer een tijdje verder. Tijd voor een nieuwe foto:

KbrsL4svnwjxVKle36DhF00d4FDk-HaQ.jpeg


Draadalg krijg ik langzamerhand onder controle.
HCC begint ook goed aan te slaan na eerste snoeibeurt.
Bio-Co2 is eruit (en verkocht).
In afwachting van de Co2art-regelaar het eenvoudige "spuitbus"-Co2 setje (bedoeld voor de bak van de kids) in de bak geplaatst (rechts voor). Zodra de regelaar er is kan ik de inline diffusor (Max-mix) inbouwen.
Inline verwarming (Hydor) op de kop getikt :D . Komt eind deze week.
Gister nieuwe bewoners toegevoegd (bij de 3x gewei slak en 4x zebra):
- 5x Muskiet Rasbora brigittae (meer hadden ze helaas ff niet)
- 6x corydora pygmaeus.

Als de bak van de kids versneld ingedraaid is gaan deze grotendeels over naar die bak...al vinden we zelf de muskiet rasbora's ook erg gaaf!

Nu alleen nog imitatie lily pipes en dan heb ik niks meer te wensen. (op meer en grotere bakken na :rolleyes: )
 
Hierbij wat close ups. Helaas wat minder fraai op het moment als gevolg van Draadalg.
Ook had ik graag de muskiet rasbora's wat beter op de foto gekregen maar die krengen zijn gewoon te snel voor m'n telefoon.


4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg

4hg1nYV-CnknRWbfV5v9Ek1yuxASqlei.jpeg
 
Vanavond lekker bezig geweest. De pomp weer van naast de kast naar in de kast, (in voorbereiding op het CO2-systeem) de Max-mix diffusor/reactor en de hydor inline verwarming ingebouwd.

[video]https://m.youtube.com/watch?v=4TnAzLqqc3c[/video]

Waar ik al bang voor was is dat de stroomsnelheid (debiet?) net op het randje is voor de Max-mix. Als iemand idee�n heeft hoe ik dat met het bestaande filter kan verhogen hoor ik het graag!!

Ook een mooie oplossing gevonden om de CO2-fles stabiel in de kast te plaatsen (dus ik hem een gloednieuwe voet in de aanbieding.

Dlu4chtepTQ7ZlnFr0mCQ6izjXUHNxXG.jpeg


Laat de CO2 maar komen. "Stekkerklaar"

Dlu4chtepTQ7ZlnFr0mCQ6izjXUHNxXG.jpeg


Vandaag voor de tweede keer de waterwaarden gemeten. Op zich niet ontevreden.

Dlu4chtepTQ7ZlnFr0mCQ6izjXUHNxXG.jpeg


Gh was 2 v��r het verversen en 4 na het toevoegen van 10 liter osmose met Gh+ (wat op 200 microsiemens aangemaakt was.

Morgen voeg ik nog easylife en easycarbo toe en begin ik met toevoegen van nitraat en fosfaat.

Ook denk ik dat ik klaar ben voor GARNALEN!!! :D
 
DaveHee zei:
Ziet er allemaal goed uit!
Goedkope Co2 oplossing heeft niet geholpen? :p

Ik krijg daarmee in deze bak niet de Co2-indicator uit het donkerblauw. Maar deze was eigenlijk ook bedoeld voor een 25l-bak die het zonder ook al erg goed doet. Dus hou ik hem dan maar ff op reserve :regen:
 
desalniettemin een mooi systeem hoor. Lekker visueel. De hele familie is bezig met of er nog voldoende in zit ;)
In die 25L zit nu waterpest en cabomba in i.c.m. een oxidator. Daar Co2 toevoegen is overkill ;-) maar het plantenbestand kan altijd nog wijzigen.
 
Als je draadalg hebt dan zou je iets aan de verlichting kunnen doen misschien waardoor er minder vraag naar co2 is. Ik zou de ph niet echt meer laten dalen dmv co2.
 
jessicapilon zei:
Als je draadalg hebt dan zou je iets aan de verlichting kunnen doen misschien waardoor er minder vraag naar co2 is. Ik zou de ph niet echt meer laten dalen dmv co2.

Ik zie misschien toch wel een mogelijkheid om de verlichting te reduceren in de hoop dat ik de draadalg wat terug kan brengen. thanx :thumbs:
 
Net 50% waterwissel gedaan en 50% profito toegevoegd. Ook een tijdklok tussen de verlichting gezet.
14:00 aan op 100% en tot 22:00 bouwt hij dan het dagritme af tot hij dan helemaal uit gaat tot 14:00 de volgende dag. Kijken wat de draadalg gaat doen.

Vanavond weer meten. Kijken waar we dan staan. En morgen nog eenzelfde waterwissel.
 
Dat doe ik minimaal 1x per dag.

M'n handtekening is ineens heel erg van toepassing :stom:
 
Niet de moed verliezen dus. Wij hebben bij de aanloop met garnalen ook de nodige problemen gehad hoor.
 
De strijd tegen de draadalg lijk ik te gaan winnen! :koud: En dat nog zonder Co2-installatie.

yy87rC4ADlqezfH9PoPQN7OswzbMH0Mn.jpeg
 
2x 50% waterwissel met kraanwater (misschien toch nog te veel ammonium in de bak?), verlichting teruggebracht en rigoureus gesnoeid door bladeren met draadalg te verwijderen. En natuurlijk 2 maal daags met de sateprikkers in de weer.
 

Terug
Bovenaan