Nieuw project 300x80x80 van Retgals


En stel je zou voor de 1e mat direct een fijne nemen? dan zou je haast alleen die mat in kwestie hoeven te doen (en als het moet gewoon compleet vervangen, niet gaan kutten met schoon proberen te maken) en blijft de rest meteen schoon.
Zo heb ik het ook gedaan, ik werd er gek van dat ik elke keer al die matten moest spoelen, dus idd de grove en middel eruit en alleen fijn erin.
Nu zal het wel redelijk afhankelijk zijn van de bezetting en hoe vies deze vissen het maken, met het bestand dat ik heb (voornamelijk plecos) ben je wekelijks aan de beurt helaas op die manier..
Ik heb nu voor een zo makkelijke manier gekozen en maak alleen gebruik van filter fleece rol, dit ligt op een verhoogt glazen rooster 5cm onder het wateroppervlak zodat het goed toegankelijk is.
Ik heb in andere vakken een rvs rooster waar ook fleece in kan, hier doe ik de reepjes in die ik rest heb van de grote stukken (50x30).
Heb je zwaar vervuilende vissen dan slibt het gewoon sneller dicht allemaal.
Ik kom nooit in de bak en zand afhevelen heb ik ook al jaren niet gedaan, ik regel alle vuil afvoer met stromingspompen.
Wil zo min mogelijk werk aan de bak hebben en zoveel mogelijk genieten, fleece direct vervangen als het nodig is en niets meer uitspoelen.
Ben daarom erg benieuwd naar hoe het bij jou zal gaan werken allemaal met het bestand dat je wilt gaan houden.
Mijn bak is trouwens kraakhelder op het rond zwevende zaagsel na.
 
Zo heb ik het ook gedaan, ik werd er gek van dat ik elke keer al die matten moest spoelen, dus idd de grove en middel eruit en alleen fijn erin.
Nu zal het wel redelijk afhankelijk zijn van de bezetting en hoe vies deze vissen het maken, met het bestand dat ik heb (voornamelijk plecos) ben je wekelijks aan de beurt helaas op die manier..
Ik heb nu voor een zo makkelijke manier gekozen en maak alleen gebruik van filter fleece rol, dit ligt op een verhoogt glazen rooster 5cm onder het wateroppervlak zodat het goed toegankelijk is.
Ik heb in andere vakken een rvs rooster waar ook fleece in kan, hier doe ik de reepjes in die ik rest heb van de grote stukken (50x30).
Heb je zwaar vervuilende vissen dan slibt het gewoon sneller dicht allemaal.
Ik kom nooit in de bak en zand afhevelen heb ik ook al jaren niet gedaan, ik regel alle vuil afvoer met stromingspompen.
Wil zo min mogelijk werk aan de bak hebben en zoveel mogelijk genieten, fleece direct vervangen als het nodig is en niets meer uitspoelen.
Ben daarom erg benieuwd naar hoe het bij jou zal gaan werken allemaal met het bestand dat je wilt gaan houden.
Mijn bak is trouwens kraakhelder op het rond zwevende zaagsel na.
Als je zoveel werk hebt aan fleece, waarom neem je dan geen clarisea?
 
Als je zoveel werk hebt aan fleece, waarom neem je dan geen clarisea?
Ik kan het opzoeken maar vraag het even aan jou, gaat dit volledig automatisch?
Nooit gezien en top dat je het even deelt.
Ik moet het fleece om de 2 dagen vervangen, de kids knippen het voor een paar eur op maat😉
Ik vraag me af of dit wel gaat werken met zoveel vuil afvoer?
 
Ik kan het opzoeken maar vraag het even aan jou, gaat dit volledig automatisch?
Nooit gezien en top dat je het even deelt.
Ik moet het fleece om de 2 dagen vervangen, de kids knippen het voor een paar eur op maat😉
Ik vraag me af of dit wel gaat werken met zoveel vuil afvoer?
Werken zal het, vraag is alleen hoe arm je er van gaat worden.
Mijn 200x70x70 doet met theiling net iets meer dan 1 maand per rol.
Maar is daarentegen nog nooit zo helder en schoon geweest
 
Navulling kost rond de 20eur, dus in jou geval 20eur per maand, dan is het nog leuk.
Gaat al het water dat door het filter gaat hier doorheen? Ga je hierover meer in op je eigen topic? Dan neem ik daar een kijkje.
 
Navulling kost rond de 20eur, dus in jou geval 20eur per maand, dan is het nog leuk.
Gaat al het water dat door het filter gaat hier doorheen? Ga je hierover meer in op je eigen topic? Dan neem ik daar een kijkje.
Staat idd ook in m’n eigen topic wat over, maar al m’n water gaat erdoor.
Zo’n 2500L/U
 
Water gaat vanuit je overloop direct erin? , ik heb in het eerste vak k1, daar kan ik hem al niet plaatsen, als ik het direct uit de overloop buizen erin wil hebben is de stroming in het k1 vak weg.
Ik draai op 7000l/u, hier zal in de praktijk niet zoveel van over zijn maargoed. Totaal water inhoud incl bio van rond de 2000l, is het voor dit soort volume gemaakt?
 
Water gaat vanuit je overloop direct erin? , ik heb in het eerste vak k1, daar kan ik hem al niet plaatsen, als ik het direct uit de overloop buizen erin wil hebben is de stroming in het k1 vak weg.
Ik draai op 7000l/u, hier zal in de praktijk niet zoveel van over zijn maargoed. Totaal water inhoud incl bio van rond de 2000l, is het voor dit soort volume gemaakt?
De theiling niet zo zeer, maar de clarisea SK5000 kan een stukje meer water aan, en dankzij zijn formaat kan je er iets makkelijker meerdere plaatsen.
Maar ik denk dat het inmiddels tijd word een fleece filter topic te gaan openen in het filter segment van dit forum zodat iedereen die info iets makkelijker kan vinden :p
 
De theiling niet zo zeer, maar de clarisea SK5000 kan een stukje meer water aan, en dankzij zijn formaat kan je er iets makkelijker meerdere plaatsen.
Maar ik denk dat het inmiddels tijd word een fleece filter topic te gaan openen in het filter segment van dit forum zodat iedereen die info iets makkelijker kan vinden :p
Nu moet het formaat van mijn portemonnee het nog toelaten er meerdere te plaatsen🤪
Apart topic is wel handig voor iedereen die er iets over kwijt wilt en er info over wilt, is hier en daar wel info over te vinden maar 1 plek waar alles besproken kan worden is beter.
Ga even youtube af struinen en google lastig vallen en kijken hoe het nu precies werkt, zal ook jou 56 pagina tellende album bekijken.
 
Gister een sneak preview ontvangen van mijn bak in aanbouw bij Leo.

0FA6DBF3-4F4F-45C7-B58D-3FB691A35D69.jpeg
 
Dat ziet er strak uit👍, indeling hier bijna zelfde alleen zit mijn overloop helemaal links over de diepte van de bak. Dit is nog best een lastig dingetje geweest om de stroming zo te creeren dat al het vuil word afgevoerd zonder dode hoeken etc.
Veel plezier en suc6 met het aansluiten en inrichten van alles.
 
3 mtr bak. K zag hem volgens mij op Facebook van Van Wolveren al voorbij komen. Wat n joekel
 
Thanks allen! Mijn vorige bak (akvastabil move) had metalen trekstrips alleen in de diepte van de bak. Deze bak heeft ook de trekstrips in de lengte. Als gevolg daarvan is het zelfs met een trapje erbij vanwege de hoogte en de trekstrip vrij lastig om met je arm in de bak de voorruit schoon te maken. Ik wil dus investeren in een echt goede algenmagneet. Ik heb in de zeewater wereld gelezen over de Tunze Care Magnet. Ben benieuwd of iemand hier daar ook ervaring mee heeft en welke ik dan moet nemen. Mijn ruiten zijn 12 mm (bodem 15 mm). Heb ik dan voldoende aan de Tunze Care Magnet Long of beter toch de strong of strong+ aangezien ik vooral de plastic mesjes wil gebruiken?
 
Ik heb de long op 12mm glas, en het werkt best goed.
Wel haal ik altijd de magneet uit het water als ik klaar ben, heb dat een tijd niet gedaan en dan word voor mijn idee het mesje plat gedrukt en werkt ie niet meer lekker
 
Hier ook best tevreden met de tunze care magnet, long versie. Voor wekelijks onderhoud voldoet die prima en maakt geen krassen.
 
Ondanks de slechte reviews toch voor de flipper max float gegaan, nu na 8mnd nog steeds tevreden over. Heb voor deze gekozen omdat die aardig groot is, ik ben in no time klaar met een oppervlak van 300x85, ook ik haal hem er na elke beurt uit, maak hem droog en staat met meskant altijd omhoog.
 
Mooi hoor en heel eerlijk ik vind deze een stuk mooier als de akvastabil move.
 
Mooi hoor en heel eerlijk ik vind deze een stuk mooier als de akvastabil move.
Thanks. Is ook een andere prijs. Overigens zijn de deksels vd Move wel veel handiger.
 
Ik heb de max flipper standaard en ben hier zeer tevreden over.
Zeer gemakkelijk in omgang.

Kan je eens een foto maken van je binnenfilter , ga in nieuwe bak ook met zo'n filter werken denk.
 
Thanks allen! Mijn vorige bak (akvastabil move) had metalen trekstrips alleen in de diepte van de bak. Deze bak heeft ook de trekstrips in de lengte. Als gevolg daarvan is het zelfs met een trapje erbij vanwege de hoogte en de trekstrip vrij lastig om met je arm in de bak de voorruit schoon te maken. Ik wil dus investeren in een echt goede algenmagneet. Ik heb in de zeewater wereld gelezen over de Tunze Care Magnet. Ben benieuwd of iemand hier daar ook ervaring mee heeft en welke ik dan moet nemen. Mijn ruiten zijn 12 mm (bodem 15 mm). Heb ik dan voldoende aan de Tunze Care Magnet Long of beter toch de strong of strong+ aangezien ik vooral de plastic mesjes wil gebruiken?
Ben heel tevreden met mijn Flipper Maxi op de Akva 160, voordeel door het flipperen, je kan hem zonder mes tegen het glas toch in de bak laten hangen
 
Ik heb de max flipper standaard en ben hier zeer tevreden over.
Zeer gemakkelijk in omgang.

Kan je eens een foto maken van je binnenfilter , ga in nieuwe bak ook met zo'n filter werken denk.
Hierbij!
3DFB48E1-6FB8-4CDD-9ABE-8BD6868BEBF3.jpeg
 
Erg benieuwd naar hoe vaak je de matten moet verschonen, ziet er ook strak uit, bleef t maar zo netjes😁
 
Erg benieuwd naar hoe vaak je de matten moet verschonen, ziet er ook strak uit, bleef t maar zo netjes😁
Verwacht 2 a 3 keer per jaar, En ik hoop niet dat het zo schoon blijft want het is behoorlijk wat oppervlak aan matten voor het hechten van bacterien ten behoeve een biologisch evenwicht in de bak. :)

Ik ben vooral benieuwd of ik hiermee de bak kraakhelder krijg. Ik heb in mijn stelling ook met binnenfilters gewerkt en daar ging dat prima dus heb er wel vertrouwen in maar wel een backupplan voor het geval dat het toch onvoldoende is.
 
Dus wanneer het water over de matten heen wilt gaan lopen moeten ze schoongemaakt worden , dan zouden de eerste matten dus vaker gedaan moet worden? Ja beetje vies niet erg haha, ziet er nu nog zo netjes uit! Net als alle bakken aan het begin😁, is er nog ruimte voor een plan B Geen extra doorvoeren laten maken toch?
 
Dus wanneer het water over de matten heen wilt gaan lopen moeten ze schoongemaakt worden , dan zouden de eerste matten dus vaker gedaan moet worden? Ja beetje vies niet erg haha, ziet er nu nog zo netjes uit! Net als alle bakken aan het begin😁, is er nog ruimte voor een plan B Geen extra doorvoeren laten maken toch?
Klopt maar filter is heel luchtig dus ook dat zal meevallen. Denk eerder dat ik het ga zien aan het water dat minder helder is. Plan B is de droogkamer die ik rechts heb laten maken en waar ik eventueel een fluval fx6 ofzo op kan aansluiten om ook aan die kant van de bak nog extra filtering te hebben.
 
Vrijdag is er water ingekomen en gister heb ik toen de ergste mist wat opgetrokken een start gemaakt met de scape. Er komen nog een paar grote rockzolid river stones bij en de verlichting moet ik nog ontdekken / instellen maar ik ben best tevreden al.

A447E83C-AD47-45A0-94C8-7DB0F44892D6.jpeg
D5C611EC-329F-41D9-9D1C-40C3C1070CDE.jpeg
 
Heel gaaf! Ga je hier vorderingen bijhouden of in een apart topic, en via welke link kunnne we die dan volgen
 
Misschien omzetten naar het foto-album @Retgals ? Laat maar even weten aan 1 van ons.

Gr. Ed
 
Wat een bak wauw.
En kan een mod misschien de juiste maten erboven zetten?
 

Terug
Bovenaan