Nieuw project 300x80x80 van Retgals


Inmiddels heb ik een paar flinke Rockzolid River Stones (K&O) kunnen plaatsen. Het grappige is dat die stenen in de showbakken bij VKC enorm lijken maar in mijn bak valt dat erg mee. Ik heb ook vast Heterospila opgehaald. Zijn al best flinke dieren van 15 a 16 cm maar lijken in mijn bak ook nog maar klein. Zeker die 70 cm waterhoogte maakt het perspectief heel anders.

10987A6E-CECB-4228-A8C4-AE6A05E39431.jpeg
 
Staat er mooi bij, wat ook bijdraagt aan het feit dat die stenen zo "klein" ogen (naast natuurlijk je afmetingen) is dat je geen 3d achterwand in je bak hebt trouwens 😉.

Gr. Ed
 
Prachtige bak, met schitterende dieren
 
Nog even wat achtergrond info over de opbouw van de bak.

Ben erg tevreden met mijn stenen en zand. Oogt heel natuurlijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 3 maten filterzand van Wildkamp. Ik heb die goed gewassen en gemengd en daar weer kiezels doorheen gemend.

19375323-9C11-487A-945F-828B9974F0C2.jpeg


De bodem is 15 mm dus kan best wat hebben maar voor de zekerheid heb ik nog filterroosters uit de Koi wereld op de bodem gelegd. Vervolgens heb ik maaskeien uitgezocht is verschillende maten bij een grote steenhandel hier in de provincie. Die heb ik alvast op de roosters gelegd en daarna het zand erover heen. Ik heb de maaskeien aangevuld met neprotsen van Akwaline en Rockzolid. Tot slot nog beukentakken en stammen uit het bos gehaald om het af te maken.

AA1DA259-0C04-466E-82BA-CC8153EE16C1.jpeg
 
Nog even wat achtergrond info over de opbouw van de bak.

Ben erg tevreden met mijn stenen en zand. Oogt heel natuurlijk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 3 maten filterzand van Wildkamp. Ik heb die goed gewassen en gemengd en daar weer kiezels doorheen gemend.

Bekijk bijlage 339136

De bodem is 15 mm dus kan best wat hebben maar voor de zekerheid heb ik nog filterroosters uit de Koi wereld op de bodem gelegd. Vervolgens heb ik maaskeien uitgezocht is verschillende maten bij een grote steenhandel hier in de provincie. Die heb ik alvast op de roosters gelegd en daarna het zand erover heen. Ik heb de maaskeien aangevuld met neprotsen van Akwaline en Rockzolid. Tot slot nog beukentakken en stammen uit het bos gehaald om het af te maken.

Bekijk bijlage 339137

Het zand van Wildkamp is vrij geel dus daar heb ik over getwijfeld maar dit is opgelost door de koud witte verlichting die er boven hangt. Ik heb twee balken van een meter van de Goldline van HVP Aqua. Deze liggen helemaal voorin in de bak om meer dieptewerking te krijgen. JMB Orion was ook een idee geweest maar de wit/gele leds hebben daar net een lagere kelvin waarde en aangezien ik juist zo koel mogelijk wil en 8000k en 10000k gewend ben toch maar voor HVP gegaan. De verlichting bevalt goed, ik gebruik de 8 kanaals controller en de bak draait grotendeels op 50% alleen in de avond heb ik de lampen op 80% draaien omdat er dan geen daglicht bij komt. Wat me tegenvalt is dat je de witte en gele leds niet apart kan regelen. Verder draai ik naast wit/geel alleen met rood en blauw en niet met groen. Ik heb geen planten en heb ermee gespeeld maar dat groene erbij vind ik niet mooi. Met rood en blauw kleuren de vissen en de bak het mooiste.
 
Verwarming gaat via een Schego titanium heater die in het eerste vak van mijn filter staat en aangestuurd is door een Schego controller. Gezien eerdere ervaringen met stroomlekkende AquaMedic heb ik er ook een aardpen in zitten.

Tot slot nog even over mijn binnenfilter. Ik filter van grof, midden naar fijn en gebruik de Jecod MDC 10.000 liter per uur en draai op 53%. Ik heb een siliconenslang gebruikt tegen resonantie en de pomp op een filtermat gezet dus geen last van resonerend gebrom. Wel hoor je als het stil is in huis in de verte wel iets alsof de luchtafzuiging aanstaat op een lage stand maar dat is niet storend. Links in de hoek komt het water binnen via een kam die van boven naar beneden water aanzuigt. Ik zie zowel dat vuil van de bodem als het oppervlak goed naar het filter stroomt. Na inbrengen van filtermateriaal van een vriend uit de hobby was ik binnen een paar dagen ook de kaamlaag kwijt. De bak is kraakhelder.
 
Laatst bewerkt:
Zo dan, die knalt er mooi uit inderdaad. Beste joekel
 
Mooie bak en vissen.

Hou je wel je waterwaarden in de gaten of heb je er ingedraaid filter materiaal ingestopt, aangezien je niet heel lang hebt ingedraaid.
 
Mooie bak en vissen.

Hou je wel je waterwaarden in de gaten of heb je er ingedraaid filter materiaal ingestopt, aangezien je niet heel lang hebt ingedraaid.
Ja met de dieren is er ingedraaid filtermateriaal ingekomen.
 
Inmiddels een systeem geïnstalleerd tbv automatisch waterverversen. Dankzij de druppelaars ververs ik ongeveer 40% per week.

 
Inmiddels een systeem geïnstalleerd tbv automatisch waterverversen. Dankzij de druppelaars ververs ik ongeveer 40% per week.


Waarom zoveel druppelaars en ververs je hiermee continu of maar een paar uur per dag indien continu ververs je in dit tempo veel meer dan 40% in de week.

Zet er maar eens een maatbeker onder.

Daarnaast zorg dat je thermostaat op koud staat anders gaat je cv voor niets pendelen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus een overloop naar het riool? Wel handig idd
Zeker, je ziet rechts in de bak op het filmpje een grijs filterkorfje net boven het wateroppervlak uitkomen. Daar is de overloop naar het riool.
 
Waarom zoveel druppelaars en ververs je hiermee continu of maar een paar uur per dag indien continu ververs je in dit tempo veel meer dan 40% in de week.

Zet er maar eens een maatbeker onder.

Daarnaast zorg dat je thermostaat op koud staat anders gaat je cv voor niets pendelen.
Water staat inderdaad koud. Deze Gardena druppelaars doen 2 liter per uur dus samen 4 liter per uur. Is 672 liter per week wat een ruime 40% van de inhoud van mijn bak is.
 
Mijn ervaring is dat als je maar een beperkt aantal druppelaars erop zet dat je die 2 liter met een korrel zout moet nemen. Op onze bak (maatje kleiner dan die van jou) heb ik er daarom zo'n verstelbare kop op gezet.

Maar als ik het zo zie druppelen denk ik dat je aan de hoge kant zit.
 
Mijn ervaring is dat als je maar een beperkt aantal druppelaars erop zet dat je die 2 liter met een korrel zout moet nemen. Op onze bak (maatje kleiner dan die van jou) heb ik er daarom zo'n verstelbare kop op gezet.

Maar als ik het zo zie druppelen denk ik dat je aan de hoge kant zit.
Bedankt voor het meedenken. Ik zal het volgende week es testen door zo’n druppelaar een uurtje in een afwasteil te zetten en daarna dat water meten via een maatbeker.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik zal het volgende week es testen door zo’n druppelaar een uurtje in een afwasteil te zetten en daarna dat water meten via een maatbeker.
Even een test gedaan. Na een uur zat er 4,8 liter in mijn teiltje. De druppelaars doen ongeveer 2 liter per uur dus geen vreemd resultaat met 2,4 liter per uur in de praktijk. Als ik dit doorreken kom ik op 806 liter per week ipv 672 liter per week verversen. Dat komt dan neer op ruim 50% verversen per week. Dat is wel iets meer dan ik had gedacht maar geen drama. Ik overweeg er wel een watermeter tussen te zetten om beter te monitoren hoeveel liters er wekelijks ververst worden.
 
Gaat er ook overtollig water weg via een afvoer? Dit gaat ook nog van het totaal wekelijks af dan, zit hier op 700 per week op 2000l ongeveer, geen watermeter erop iig, van die 700 verlies ik ook nog water wat eind filter word afgevoerd..
 
Gaat er ook overtollig water weg via een afvoer? Dit gaat ook nog van het totaal wekelijks af dan, zit hier op 700 per week op 2000l ongeveer, geen watermeter erop iig, van die 700 verlies ik ook nog water wat eind filter word afgevoerd..
Ja dat effect is er zeker, daarom ben je bij continue verdunnen/verversen ook wat meer water kwijt dan eenmalig maar ik heb al een aantal cijferfreaks hier berekeningen op los zien laten en dat valt relatief mee.
 
Omdat ik toch wat beperkt ben ik beschikbaarheid en nog moet gaan ervaren wat goed werkt qua combinatie heb ik besloten om de volgende vissen toe te voegen aan mijn bestand:
- 4x Meeki
- 3x Parachromis Losselei Nicaragua
- 2x Rocio Octofasciata

Het valt me de eerste dagen op dat er veel meer rust is in de bak ondanks dat er veel meer vis in zit. De Synspilum domineren niet langer de bak en er is heel veel te zien door de verschillende gedragingen van de dieren. Nu merk ik ook pas hoe groot de bak is, je kan gewoon niet in een oog opslag zien hoe het gaat, in elke hoek van de bak zie ik weer andere dieren/gedrag. Erg leuk!

Het is natuurlijk de vraag hoe de bak zich gaat ontwikkelen met 5 soorten en of er koppels gaan ontstaan als zeker de jongere dieren volwassen worden. We gaan zien wat werkt en ik hou er rekening mee dat ik nog wel wat keuzes moet gaan maken en uitselecteren later maar dat zien we dan wel. Nu eerst lekker genieten.

Hierbij even een totaalshow van de bak en een closeup van de nieuwe dieren. Overigens heb ik nog een paar extra grote rockzolid modules toegevoegd om nog meer schuilplaatsen en holen te hebben voor de vissen.



 
Ziet er rustgevend en vredig uit
 
En houd de filter het goed?
 
Even een korte update. De bak draait nog steeds goed. De Heterospila heb ik weggedaan. Ik vond het teveel grote vissen en teveel drukte. Er is nu veel meer rust in de bak en alle dieren komen goed tot hun recht.

0E999DB3-08C7-412C-AEF4-1F969D3200EC.jpeg
 
Ziet er fraai uit 👍
 

Terug
Bovenaan