Nieuw project 300x80x80 van Retgals


Opzich, als je wekelijks je fleece vervangt heb je haast geen zweefvuil.
Althans in m’n doorkijkbak was het niet zichtbaar.
Je zou ook nog voor iets als een theiling of clarisea kunnen gaan die maken je water echt gigantisch helder, alleen denk ik dat je aquarium te groot is voor een enkele unit.

mechanische reiniging deed ik met keramische buizen gevolgd door spons met fleece, zolang ik de sponzen en fleece schoon hield had ik nergens last van
Zweefvuil hangt ook samen met je visbestand, grote Midders kunnen enorm vervuilen. Rollermat heb ik wel overwogen maar gezien de omvang van de bak toch maar niet gedaan. Wat ook een belangrijke overweging voor mij is geweest is dat ik geen gaten in de bodem van de bak wil. Ik heb daar hele slechte ervaringen mee.
 
Wij hebben geen gaten in de bakken en geen zweefvuil en filteren over een bioloog, die gaten in de bakken is allang achterhaald, als jij via een overflow werkt hoef je helemaal geen gaten te maken
 
Wij hebben geen gaten in de bakken en geen zweefvuil en filteren over een bioloog, die gaten in de bakken is allang achterhaald, als jij via een overflow werkt hoef je helemaal geen gaten te maken

Haha, dus omdat jij geen gaten in je bakken gebruikt maar van die afzichtelijke pijpen over de rand heen zijn gaten in de bak achterhaald?
zou je die voor mij even wat verder willen uitleggen?
 
Zweefvuil hangt ook samen met je visbestand, grote Midders kunnen enorm vervuilen. Rollermat heb ik wel overwogen maar gezien de omvang van de bak toch maar niet gedaan. Wat ook een belangrijke overweging voor mij is geweest is dat ik geen gaten in de bodem van de bak wil. Ik heb daar hele slechte ervaringen mee.
Ff wat meer tijd genomen hiervoor.
Maar hoeveel effect je visbestand heeft op je zweefvuil kan ik niet veel over zeggen daar ik maar een beperkt aantal soorten heb gehad.
Ik snap dat je wat huiverig bent met gaten, zeker als je bodem al eens is gebarsten geweest door de doorvoeren.
Het is verder jouw keuze en jouw aquarium, het staat in jouw woning en jij moet ervan genieten.
 
@Retgals:

Heb zelf midders:
Zowel in de huiskamer met een bioloog als in de kweekkamer met een (vorm van) interne filters.

DIe huiskamerbak is kraak helder, de bakken in de kweekkamer ook (hetzij iets minder).
Als je kiest voor interne filters moet dat ook prima werken mij dunkt.

Hele grote voordeel van een bioloog is je extra hoeveelheid water & het feit dat je de ruimte in je bak ook echt als zwemruimte aanhoud ipv ruimte opoffert.

Lees dat je wat huiverig bent met gaten in de bodem, wat zit daar achter?
Wellicht ben je ook wat huiverig voor de bioloog zelf? een goed ontworpen bioloog met dito overloop (en dat is geen hogere wiskunde) is stil, zuivert zowel mechanisch als biologisch fantastisch en zal bij uitval van stroom oid nooit een probleem opleveren.
 
Haha, dus omdat jij geen gaten in je bakken gebruikt maar van die afzichtelijke pijpen over de rand heen zijn gaten in de bak achterhaald?
zou je die voor mij even wat verder willen uitleggen?
Iedereen houdt maar krampachtig vast aan ideeën uit het jaar 0 (gaten in de bodem) dat is allang niet meer van deze tijd door die overflow, kwestie van met je tijd meegaan en niet in dat grijze verleden blijven hangen
 
Iedereen houdt maar krampachtig vast aan ideeën uit het jaar 0 (gaten in de bodem) dat is allang niet meer van deze tijd door die overflow, kwestie van met je tijd meegaan en niet in dat grijze verleden blijven hangen

Nee ik vraag of je het uit wil leggen waarom het achterhaald zou zijn?
Bij kweekbakken in kamertje achteraf snap ik het helemaal, bij een showbak wil je toch niet zo'n afzichtelijk ding in je bak & over de rand heen hebben? Wil je toch icm een droogkamer alles strak tegen de muur plaatsen?
 
Nee ik vraag of je het uit wil leggen waarom het achterhaald zou zijn?
Bij kweekbakken in kamertje achteraf snap ik het helemaal, bij een showbak wil je toch niet zo'n afzichtelijk ding in je bak & over de rand heen hebben? Wil je toch icm een droogkamer alles strak tegen de muur plaatsen?
Je hebt een lichtkap over je bak dus of je nou slangen over je bak heen hebt of een grijze pvc-buis is lood om oud ijzer en de overflow in de bak kun je wegwerken achter een hmf, dus dat jij dan die grijze buizen afgrijselijk vind, die groene slangen van eheim vind ik afzichtelijker.
Dat is puur mijn mening
 
Je hebt een lichtkap over je bak dus of je nou slangen over je bak heen hebt of een grijze pvc-buis is lood om oud ijzer en de overflow in de bak kun je wegwerken achter een hmf, dus dat jij dan die grijze buizen afgrijselijk vind, die groene slangen van eheim vind ik afzichtelijker.
Dat is puur mijn mening

Ga je even verdiepen in droogkamers ect, bij mijn bak zijn totaal geen slangen of PVC te bekennen.
Elke showbak met bioloog heeft tegenwoordig een droogkamer...

dus mijn vraag blijft: waarom zijn doorvoeren in de bak achterhaald?
 
Ga je even verdiepen in droogkamers ect, bij mijn bak zijn totaal geen slangen of PVC te bekennen.
Elke showbak met bioloog heeft tegenwoordig een droogkamer...

dus mijn vraag blijft: waarom zijn doorvoeren in de bak achterhaald?
Im weet wat een droogkamer is, ging mij om je uitspraak van "afzichtelijke buizen" de ts neemt een extern filter, dan heb je "afzichtelijke slangen"

Anyway, gaten in een bodem zijn onnodig omdat je het ook anders op kan lossen door een overflow en loop je ook geen risico's doordat je niet in glas hoeft te boren, dat bedoel ik met "achterhaald" de oplossingen zijn tegenwoordig veel makkelijker
 
Im weet wat een droogkamer is, ging mij om je uitspraak van "afzichtelijke buizen" de ts neemt een extern filter, dan heb je "afzichtelijke slangen"

Anyway, gaten in een bodem zijn onnodig omdat je het ook anders op kan lossen door een overflow en loop je ook geen risico's doordat je niet in glas hoeft te boren, dat bedoel ik met "achterhaald" de oplossingen zijn tegenwoordig veel makkelijker

Wil de discussie nog wel verder aangaan, maar dat lijkt me niet zinvol.
Hoop dat men hieruit zelf hun beslissing kan trekken.
 
Im weet wat een droogkamer is, ging mij om je uitspraak van "afzichtelijke buizen" de ts neemt een extern filter, dan heb je "afzichtelijke slangen”
Nee, er komen 2 interne filters in.
Je gaat dus net zo veel zien als met een overloop+droogkamer.
Enkel zit nu je filter in je aquarium ipv eronder, je levert dus zwemruimte in.
 
Dank voor alle reacties. Ik heb al ruim 25 jaar aquaria dus de nodige ervaring met diverse bakken van groot tot klein. Ik heb helaas over de jaren heen meerdere nare ervaringen opgedaan met zowel lekkende doorvoeren als biologen die de bak niet goed helder kregen. Nu kan het zo zijn dat ik steeds pech heb gehad maar ik denk inmiddels liever voorkomen dan genezen.
 
Lang verhaal kort, ik overweeg nu serieus om toch maar voor een reguliere bak te gaan zonder bovenbouw. Waarom?
- Scheelt de helft aan kosten.
- Is praktischer in gebruik.
- Is eventueel makkelijker te verhuizen/verkopen in de toekomst.

Afgelopen weekend ben ik bij Van Wolferen geweest. Goede indruk gekregen van de zaak en de bakken/meubels. Ik heb een concrete offerte opgevraagd voor de variant waarbij een frame bekleed is met gespoten mdf deuren die ook als grindlijst fungeren, ook de lichtkap is gemaakt van gespoten mdf stukken. Zie onder voor een foto van een vergelijkbare bak (iets kleiner) die Leo onlangs heeft geleverd.



Hieronder een schets op maat van hoe bak en meubel eruit gaan zien.
- Bak is 300x80x80, waterhoogte is 70 cm vanaf de bodemplaat.
- Meubel is 300x80x70 waarbij de panelen langer zijn en fungeren als grindlijst.



Leo heeft me geadviseerd toch voor een binnenfilter te gaan en daarbij de lengte van de bak te gebruiken. Zie onder voor een schets van het interne filter met de waterstroming en de droogkamer met noodoverloop voor het automatisch verversen. Ook een plaatje van een kleinere bak met een vergelijkbaar concept qua intern filter dat Leo heeft geleverd.



 
Daar ga je spijt van krijgen van zo'n interne bioloog, wij hadden dat ook op 6 bakken en liepen continu achter de feiten aan en kregen de bakken nooit helemaal stabiel, overgestapt op een externe bioloog en nergens meer last van. Van Wolferen heeft veel verstand van aquariumbouw (onze bakken komen daar ook vandaan) maar van aquaria houden heeftie geen kaas gegeten
 
Het blijft jouw keuze David, maar ik zou voor zo’n bak nooit voor een intern filter gaan.
Vind interne filters iets voor kleine aquaria of mensen die in horror verhalen geloven over lekkende buitenfilters enzo
 
Het blijft jouw keuze David, maar ik zou voor zo’n bak nooit voor een intern filter gaan.
Vind interne filters iets voor kleine aquaria of mensen die in horror verhalen geloven over lekkende buitenfilters enzo
Of mensen die te lui zijn om hem eruit te slopen ;)
 
Daar ga je spijt van krijgen van zo'n interne bioloog, wij hadden dat ook op 6 bakken en liepen continu achter de feiten aan en kregen de bakken nooit helemaal stabiel, overgestapt op een externe bioloog en nergens meer last van. Van Wolferen heeft veel verstand van aquariumbouw (onze bakken komen daar ook vandaan) maar van aquaria houden heeftie geen kaas gegeten
Dat herken ik niet, ik had in mijn stelling ook alle bakken met een interne bioloog en dat werkte prima. Zelfs op de grote bakken van 200x50x50. Bovendien ken ik veel mensen uit de Midder wereld die ook prima draaien met forse binnenfilters en vergelijkbare bakmaten.
 
Het blijft jouw keuze David, maar ik zou voor zo’n bak nooit voor een intern filter gaan.
Vind interne filters iets voor kleine aquaria of mensen die in horror verhalen geloven over lekkende buitenfilters enzo
We gaan het zien. Overigens kan ik via de droogkamer rechts eenvoudig nog een groot potfilter aansluiten zoals de Fluval FX6 als dat nodig blijkt te zijn.
 
Retgals

Jammer van het door jou gekozen binnenfilter, maar goed.Het idee is niet echt slecht, maar je komt niet makkelijk met je handen op de bodem van zo'n snelfilter,,zo noem ik het maar.

Kan begrijpen wat je bedoelt met gaten boren in de bodem, de bak is naar ik net leest al besteld, maar heb je niet overwogen om het gat of 2 gaten in de zijkant te laten boren.
gr. bert
 
Ga het niet meer hebben over horror en lekkende filters,,even tussendoor;)
 
anders gewoon quaponic boven je interne filter dan zit je goed met het filter gebeuren
 
Retgals

Jammer van het door jou gekozen binnenfilter, maar goed.Het idee is niet echt slecht, maar je komt niet makkelijk met je handen op de bodem van zo'n snelfilter,,zo noem ik het maar.

Kan begrijpen wat je bedoelt met gaten boren in de bodem, de bak is naar ik net leest al besteld, maar heb je niet overwogen om het gat of 2 gaten in de zijkant te laten boren.
gr. bert
Zoveel mensen zoveel meningen. Ieder filter systeem heeft zo z’n voor en nadelen het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb een behoorlijke studie gedaan naar filtering en kan je melden dat zeer veel mensen met echt grote bakken succesvol zijn met binnenfilters. Natuurlijk kan het ook anders maar ik heb alle voor en nadelen gewogen en gekeken wat ik belangrijk vind en hiervoor gekozen.

Er komt wel een gat in de zijkant op 10 cm onder waterniveau bij de droogkamer voor de overloop naar het riool. Als de doorvoer daar echter gaat lekken dan laat ik het waterniveau wat zakken en kan ik de boel repareren zonder dat de hele bak leeg hoeft.
 
Zo gaat het filtersysteem er ongeveer uit zien.
DB0EA1F7-791C-4C51-9F9F-4F67587FC652.jpeg
 
Netjes, ook vrij makkelijk in onderhoud.
Als je pomp droog loopt moet je schoonmaken :p
Precies, een pomp met droogloopbeveiliging is geen overbodige luxe. Toch hoor ik van mensen met soortgelijke filters dat die pompen niet drooglopen met dit systeem. Dat krijg je meer als je een bioloog vol propt met filtermateriaal maar niet met zo’n luchtig filter. We gaan het zien.
 
Ben ook benieuwd, heb zelf ruimte in de overloop om een voorfilter in de vorm van een rooster en filterrol te plaatsen, nog niet aan toe gekomen.
Heb zelf ook zitten denken om een filter gedeelte in de bak zelf te maken om zo de bioloog onderhoudsvrij te houden, echter moet ik nu nog om de 2 dagen onder het aqua zijn om de filter fleece van 50x30 te vervangen.
Heb de keuze gemaakt om maar een klein gedeelte op te offeren om meer zwemruimte over te houden, tsja keuzes.
Denk dat beide opstellingen wel zullen werken, het kost je miss wel zwemruimte maar uiteindelijk is het toch t filtermateriaal wat het gaat waarmaken.
Of je dit nu in een bioloog onder doet of boven in een intern filter idee, als het eenmaal loopt hoef je er niet meer in te zijn, althans dat is mijn idee, als je naast de filter watten of matten eens in het jaar de boel even goed flushed doe je het goed.
De begin opstartfase ben je er nog volop mee bezig en mits je niets laat vallen hoef je niet onderin het filter te zijn..
Als het eenmaal loopt heb je er weinig werk aan, dat is ook wel de bedoeling lijkt me🙂
 
Ben ook benieuwd, heb zelf ruimte in de overloop om een voorfilter in de vorm van een rooster en filterrol te plaatsen, nog niet aan toe gekomen.
Heb zelf ook zitten denken om een filter gedeelte in de bak zelf te maken om zo de bioloog onderhoudsvrij te houden, echter moet ik nu nog om de 2 dagen onder het aqua zijn om de filter fleece van 50x30 te vervangen.
Heb de keuze gemaakt om maar een klein gedeelte op te offeren om meer zwemruimte over te houden, tsja keuzes.
Denk dat beide opstellingen wel zullen werken, het kost je miss wel zwemruimte maar uiteindelijk is het toch t filtermateriaal wat het gaat waarmaken.
Of je dit nu in een bioloog onder doet of boven in een intern filter idee, als het eenmaal loopt hoef je er niet meer in te zijn, althans dat is mijn idee, als je naast de filter watten of matten eens in het jaar de boel even goed flushed doe je het goed.
De begin opstartfase ben je er nog volop mee bezig en mits je niets laat vallen hoef je niet onderin het filter te zijn..
Als het eenmaal loopt heb je er weinig werk aan, dat is ook wel de bedoeling lijkt me🙂
Het plan is om 6 matten te plaatsen en van van grof naar midden naar fijn. Voordeel dat de fijne matten dan niet zo snel dichtslibben en minder vaak schoon hoeven te worden gemaakt. Ik hoop daarmee de bak kraakhelder te krijgen.
 
Het plan is om 6 matten te plaatsen en van van grof naar midden naar fijn. Voordeel dat de fijne matten dan niet zo snel dichtslibben en minder vaak schoon hoeven te worden gemaakt. Ik hoop daarmee de bak kraakhelder te krijgen.

En stel je zou voor de 1e mat direct een fijne nemen? dan zou je haast alleen die mat in kwestie hoeven te doen (en als het moet gewoon compleet vervangen, niet gaan kutten met schoon proberen te maken) en blijft de rest meteen schoon.
 

Terug
Bovenaan