Nano aquarium opstarten door een newbie


Wees altijd wel voorzichtig met plantenvoeding en garnalen, sommige garnalen hebben nergens last van maar andere soorten wel. Misschien handig om als je garnalen erin zitten eerst even de halve dosering toe te voegen en kijken hoe ze hier op reageren.
 
@quistero Ja, dat was ik ook van plan, halve doseringen en in het begin nog minder, of helemaal niet. Beter een beetje voeding tekort, dan garnalen die sterven.
 
Helaas zijn er een aantal posts hier verdwenen na de server crash, gelukkig is er nog wel een deel terug gekomen :) Maar ik ga de zelfde vraag toch nog een keer stellen :)

Tijdens de opstart fase, hoe vaak en hoeveel water moet ik verversen? Ik heb gister op dag 5 1/3 van het water ververst, want het werd wel erg bruin en wazig.
 
Tijdens de opstart moet je juist geen water verversen omdat je aquarium druk doende is op orde te komen, als jij dan telkens dat verstoord dan maak je het jezelf alleen maar lastiger, niks doen en achterover leunen dus.
 
Zoals Nicolientje al zegt gewoon lekker 4 weken niks doen en de natuur zn gang laten gaan. Je kan wekelijks een klein beetje voer verkruimelen om de opstart wat te versnellen.
 
De volgende vraag heb ik al gesteld, het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar volgens mij is dat één van de posts die helaas verdwenen is, dus ik ga hem gewoon weer stellen :)

Als mijn bakje straks goed ingedraaid is, waar bestel ik dan het best vuurgarnalen? Met het oog op goede kwaliteit en goede transport voorbereiding.
Hoeveel zal ik er bestellen? Ik lees 10 tot 15, maar ik kan natuurlijk ook bij 2 verschillenede leveranciers bestellen, om zo meer gemengd bloed te hebben, of is dat onzin?
Mijn bakje is 20 liter.
 
Beste is om ze gewoon van 1 adres te halen en zou zelf via bv marktplaats een kweker in je buurt te zoeken.
Een stuk of 10-15 is prima om te starten.
Let wel op dat ze mooi rood van kleur zijn.
 
@Nicolientje-W nou ben ik wel nieuwsgierig welke gebruiker jij daar bent? Ik neem normaal gesproken voor elk forum een andere naam, maar ik dacht deze keer maak ik een uitzondering, omdat het onderwerp het zelfde is.
 
Ik zou ze ook zeker bij 1 kweker weghalen zoals John al zegt om risico op kruisbesmetting te voorkomen.
 
Aan het enthousiasme is er zeker geen gebrek.

Wellicht heb ik er overheen gelezen en/of heb je het al ergens vernomen, maar verscheidende garnalen soorten liggen zo dicht bij elkaar, dat er ze met elkaar kunnen voortplanten. Met als gevolg dat de soort-specifieke eigenschappen verloren gaan...
 
Ik bedoelde één soort, maar dan bij twee kwekers, om zo de nakomelingen sterker te maken. Dat gaat natuurlijk ook maar één generatie op, daarna wordt het weer "gewoon" één grote familie, zonder vers bloed.
 
Juist als je verschillende groepen bijelkaar plaatst loop je het risico op kruisbesmetting. Waar ze dan wegkomen maakt weinig uit.
 
Ik snap er niets meer van. Ik ben niet eigenwijs en ga jullie raad opvolgen hoor, alles bij één kweker kopen, maar toch....
Ik heb mijn vrouw toch bevrucht? Daarom heb ik nu van die lieve kleine kotertjes hier rondrennen. Ik heb haar toch niet besmet? :D
 
Hum, mijn opmerking was vooral gericht op het 'mengen' van meerdere rassen die erg dicht bij elkaar liggen. Sorry voor het misverstand.

Zolang je zeker bent dat jij idd allemaal garnalen koopt van het zelfde ras, maar bij tich verschillende kwekers, dan houdt dat juist jouw garnalen bestand zuiver. Dit als in zeer kleine kans tot inteelt. Echter kan dat alsnog gebeuren in de bak en niet elk ras/diersoort is gevoelig voor inteelt.

Bon, dus kort, koop gerust bij verschillende kwekers enkele garnalen van hetzelfde ras. De kans is dan inderdaad groot dat je een genoeg vers bloed hebt om een gezonde garnalenpopulatie in stand te houden.
 
Met kruisbesmetting wordt bedoeld dat je een bacterie mee kan nemen waarmee je de andere garnalen kan besmetten. Als de ene populatie daartegen bestand is gebeurt er niets, maar als je ze bij een andere populatie zet die niet bestand is kan het zijn dat die allemaal doodgaan. Dat is dus een risico dat je neemt.
 
Bedankt voor de uitleg, heel duidelijk! :)

Tijdens de opstart moet je juist geen water verversen omdat je aquarium druk doende is op orde te komen, als jij dan telkens dat verstoord dan maak je het jezelf alleen maar lastiger, niks doen en achterover leunen dus.
Ook dit is heel duidelijk, maaarrrrrrr...... Ik zit met een probleempje en heb advies nodig;
Mijn plantjes hebben 5 dagen in een emmer gestaan die ik elke dag ververst heb en vandaag wil ik ze in het aquarium plaatsen. Het aquarium water is erg donker geworden door het kien hout, dus het liefst zou ik een groot deel van het water verversen, maar het advies was duidelijk, "Tijdens de opstart moet je juist geen water verversen" Wat is nu het handigst om te doen?
 
De bruine verkleuring is een groot deel tanine welke natuurlijk in het water voorkomt, dus kan ook geen kwaad, in sommige biotopen is dit juist raadzaam. m.a.w. het kan geen kwaad en zal eerder goed zijn voor de opstart.
  • Zuren het water lichtelijk aan
  • Werken bacterie en ziekte remmend
  • Kleuren het water lichtelijk bruin
  • Ondersteunen de nabootsing van de natuurlijke habit
 
En weer duidelijk, ik laat het water nu voor wat het is.
Bedankt :)
 
Ik kan me voorstellen dat je liever helder en niet bruin water hebt want het is ook mijn smaak niet maar het kan geen kwaad. In de regel heeft een klein stukje hout ook heel weinig tot geen invloed op de waterwaarden. In de loop van de tijd zal de afgifte minder worden en zal de bruine kleur dus afnemen.
 
Ik heb weer een ander probleem, eigenlijk 2. Ik dacht voor ik de planten erin doe zal ik eerst even de water waardes controleren. Niet dat dat nu nodig is, maar zo kan ik meteen eens oevenen met de druppel tests, zodat ik het straks goed kan als het wel nodig is.
Dit zijn mijn waardes met strip test
PH 7,2
GH 16
KH 10
NO2 0
NO3 0

met druppel test:
PH 7,5
GH 20
KH 9
NH3 0
NO2 0
NO3 0
PO4 0

De GH is wel erg hoog lijkt mij, is dit een probleem? Na 20 druppels sloeg de kleur nog niet om, toen heb ik het potje weggezet en ben de resteerende testen gaan uitvoeren. Toen ik na een tijdje keek, was de kleur toch omgeslagen. Mischien heb ik niet goed genoeg geschud? Ik weet het niet, maar de strip test gaf ook de 3 paarse vakjes, dus max. Het laatste vakje was wel een beetje twijvelachtig groen/paars.

Mijn tweede probleem is de temperatuur, die is 26,5 graden. Ik snap niet waarom, want het is hier al dagen 23 graden in huis en het enige wat ik aan heb op dit moment is de pomp, zelfs geen verlichting. Volgens mij is 26,5 graden wat aan de hoge kant voor vuurgarnalen. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
 
De GH is wel erg hoog lijkt mij, is dit een probleem? Na 20 druppels sloeg de kleur nog niet om, toen heb ik het potje weggezet en ben de resteerende testen gaan uitvoeren. Toen ik na een tijdje keek, was de kleur toch omgeslagen. Mischien heb ik niet goed genoeg geschud? Ik weet het niet, maar de strip test gaf ook de 3 paarse vakjes, dus max. Het laatste vakje was wel een beetje twijvelachtig groen/paars.
Persoonlijk slaat mijn dGh-druppeltest van Sera ook niet om van geel naar groen. Daarom dat ik geel maar als eindstadium nam. Zojuist ga ik het nodige weer testen en ik zal de dGh-test nadat ie geel geslagen is, direct 5 minuten rusten en dan gepast verder druppelen. Bedankt voor deze tip.

Mijn tweede probleem is de temperatuur, die is 26,5 graden. Ik snap niet waarom, want het is hier al dagen 23 graden in huis en het enige wat ik aan heb op dit moment is de pomp, zelfs geen verlichting. Volgens mij is 26,5 graden wat aan de hoge kant voor vuurgarnalen. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Opmerkelijk dat een onverwarmde bak warmer is, dan lokale kamertemperatuur... Wellicht maakt 26,5°C niet zo veel uit, anders waren er erg veel garnalen gesneuveld tijdens de recente hittegolf. Echter zijn niet alle garnalen (en dus ook de bakken) even gezond. Let er dus gewoon wat extra op.
 
Heeft iemand nog een idee of een GH rond de 20 een probllem is?
 
Vuurgarnalen zijn echt heel makkelijk en is natuurlijk nog maar de vraag of het klopt want je bent er zelf niet zeker van of je de test wel goedgedaan hebt en wij waren er niet bij! ;)
 
Vuurgarnalen zijn echt heel makkelijk en is natuurlijk nog maar de vraag of het klopt want je bent er zelf niet zeker van of je de test wel goedgedaan hebt en wij waren er niet bij! ;)
Nou ik heb de instrukties uitgevoerd zoals beschreven, mischien niet hard genoeg geschud dat is he enige. Maar de strip test gaf ook de hoogste score, dus ik denk dat de waarde weldegelijk hoog is. Als vuurgarnaaltjes daar tegen kunnen, dan is dat natuurlijk geen probleem. De vraag blijft wel hoe komt die waarde zo hoog en stijgt de waarde mischien nog?
 

Terug
Bovenaan