Nano aquarium opstarten door een newbie


Is je bak al helemaal ingedraaid?
 
Is je bak al helemaal ingedraaid?
Nee hoor, staat een week of twee, sinds het weekend zit er pas planten in, dat had heelaas wat vertraging. Het water is ook nog behoorlijk mistig.
 
Inmiddels zit ik op dag 23 van de opstart fase. Het aquarium begint eindelijk helderder te worden na 3 weken mist. Het lijkt wel of alle "mist" naar boven is gestegen, er zit een witte vel van 0,5 cm op het oppervlak. Als je het aanraakt, dan zakt het wat naar beneden, is dit goed, of moet ik dit verwijderen?
Het aquarium stinkt inmiddels ook aardig, naar rot. Als een sloot waar veel blad in ligt, of een koeienvlaai, is dit normaal?
 
Die stank komt door dat witte vel, dan slaat je bak dood, dus verwijderen
Heb ik gedaan en...

Er was nog meer aan de hand :( Blijkbaar pompte mijn pomp niet meer, waarom weet ik niet. Ik heb het filter deel los gemaakt en toen pompte die wel, even lopen rommelen en nu lijkt die het weer goed te doen. Waarschijnlijk is dit al een paar dagen zo, dus dit is denk ik een grote stap terug in mijn opstart. Ik baal hier best van, ik had beter op moeten letten. Als ik al garnalen erin had gehad, dan waren ze nu denk ik dood. Wel weer wat geleerd. De geur deed me ook ergens aan denken en nu weet ik het, aan stilstaand water.
Ik heb een groot deel van dat witte verwijderd, maar het viel uit elkaar, dus kon niet alles verwijderen. Het aquarium is nu weer "gewoon" mistig, dus vanaf dat het witte ging drijven is de pomp denk ik niet functioneel geweest.

Wat kan ik nu het beste doen? gewoon alles weer verder zijn gang laten gaan? hoeveel tijd extra voor indraaien? Of beter opnieuw starten met vers fris water, want die hele bak stinkt nu.
 
dat witte vel is vrij makkelijk te verwijderen met een lege petfles, fles onder water houden met de hals aan het oppervlak, dan stroomt alles aan het oppervlak de petfles in.

zou 50% water verversen je bacteriecultuur is grotendeels dood gegaan door dat filter en witte vel
 
Ik hevel het af met een lege bak van ijs. Daar zit zo n uitsparing in de rand van het openen en dan loopt wat op het oppervlak ligt daar mooi het bakje in.
Als je filter dagen heeft stilgestaan zou ik even wachten als je nog geen bewoners hebt toegevoegd want in je filter is de cultuur deels wel dood. Je hebt dan alleen de bacterien in je bodem over.

Was dat vel 5 mm dik? Een kaamlaag zo dik ken ik niet dus dit komt me vreemd voor.
 
Het was minstens 5 mm dik ja, het leek wel slijm. Ik moest eerst de drijfplanten verwijderen, waardoor veel van het wit door het water ging dwarrelen. Het leek een vaste vel te zijn, maar dat was het dus niet, meer een soort slijm. Ik ben nu een paar uurtjes verder en het filter draait weer, ik heb nog geen water ververst, op een liter na dan. Nu is er geen vel meer door de stroming, maar lijkt de substantie weer opgelost te zijn door het hele water. Ik kan nu bijna niet meer de ander kant van mijn aquarium zijn, zo troebel is het. Dit is geen goede start ben ik bang.
 
Wat voor filter heb je dan?
En ja, zou er weer schoon water in doen.
En daar is ook een zuurstofpompje voor he.

Di brengt zuurstof in het water.
 
Ik heb een Aquael pat mini. Ik heb nog wel een luchtpompje liggen dat ik niet gebruik. Ik zou het erin kunnen hangen, maar misschien beter eerst al het water verversen, dan start ik weer op dag nul denk ik :(
 
Ik heb een Aquael pat mini. Ik heb nog wel een luchtpompje liggen dat ik niet gebruik. Ik zou het erin kunnen hangen, maar misschien beter eerst al het water verversen, dan start ik weer op dag nul denk ik :(
Ik heb nog eens wat beter gekeken naar het pompje en het filter en het blijft mij een raadsel waarom het pompje niet meer pompte. Het filter is niet verstopt, dus dat is het probleem niet. Ik heb ook geen luchtbelletjes uit het pompje zien komen toen ik er mee rommelde. Ik vertrouw dit pompje in ieder geval niet meer als die zomaar stil gaat staan. Als dit gebeurt was met garnaaltjes in de bak, dan waren die nu allemaal dood. Ik ga wel kijken of ik het pompje kan omruilen voor een andere, want dit klopt echt niet. Wel balen, hele opstart naar de maan.
 
Heb je al met een borsteltje geprobeerd om bij de rotor wat schoon te maken? Ik gebruik daar zo n ragborstel voor die ik ook voor de slangen gebruik.
Daarmee kan ik er net wat inkomen zeg maar. Open kan de mini pat niet volgens mij.
 
Heb je al met een borsteltje geprobeerd om bij de rotor wat schoon te maken? Ik gebruik daar zo n ragborstel voor die ik ook voor de slangen gebruik.
Daarmee kan ik er net wat inkomen zeg maar. Open kan de mini pat niet volgens mij.
Heb ik gedaan, het was niet erg vies ofzo. De pomp maakt naar mijn idee ook te veel lawaai, dat is al van het begin af aan. Ik heb het idee dat ik gewoon een pech exemplaar heb, want volgens bijna iedereen moe dit zo een stil pompje zijn.

Ik heb net 50% van het water ververst. Poe hee, dat stonk echt erg. Even aan kijken of het zo nog wat wordt, zo niet, dan een voledige herstart. Maar ik blijf over dat pompje in zitten, als dat eens gebeurt, dan kan het ook een tweede maal gebeuren.
 
Heb ik gedaan, het was niet erg vies ofzo. De pomp maakt naar mijn idee ook te veel lawaai, dat is al van het begin af aan. Ik heb het idee dat ik gewoon een pech exemplaar heb, want volgens bijna iedereen moe dit zo een stil pompje zijn.

Ik heb net 50% van het water ververst. Poe hee, dat stonk echt erg. Even aan kijken of het zo nog wat wordt, zo niet, dan een voledige herstart. Maar ik blijf over dat pompje in zitten, als dat eens gebeurt, dan kan het ook een tweede maal gebeuren.

Ik wil je eigenlijk sowieso een ander pompje aanraden, en dan een waar het schuim in een bakje zit. Als je nu je pomp uit het water haalt om schoon te maken valt er al weer heel veel vuil af omdat de spons gewoon los zit. Al dit soort filtersponsen hebben dat, en het is niet slecht... maar in zo een klein bakje is het handiger een gesloten filter te plaatsen.

Als je pomp nu herrie maakt en het lijkt van de rotor af te komen, dan kun je eens proberen een teflon ringetje onder en boven de rotor om de as te zetten. Soms komen die rotors net tegen de behuizing aan, en als je dat afvangt met een ringetje draait hij mooi vrij rond.
 
Wat voor filter heb je dan?
En ja, zou er weer schoon water in doen.
En daar is ook een zuurstofpompje voor he.

Di brengt zuurstof in het water.

Ik heb dus op meerdere plekken gelezen dat luchtpompjes in je aquarium niet goed zijn, omdat ze CO2 uit je water ontrekken, waardoor je planten minder goed gaan met alle gevolgen van dien.
Nu leek het helemaal mis te gaan bij mij en heb ik toch maar het luchtslangetje wat bij het pompje hoort opengezet waardoor er nu een stroom met mini belletjes door mijn aquarium heen blaast. Ook heb ik 2 maal de helft van het water ververst en de pomp op zijn hardste stand ingesteld, dit lijkt mij te hard als er straks garnalen inzitten, maar eerst wil ik mooi water zien en meten, dus doe ik dat nu toch maar wel.

Het gaat nu een stuk beter! Na de eerste verversing leek het goed te gaan, maar al snel wet allles weer wit, bij de tweede verversing deed ik die belletjes er bij en dat lijkt wonderen te verichten, het water is nu (bijna) helemaal helder :) De plantjes die erin zaten hebben er wel onder geleden en mischien dat ik nog wat extra plantjes moet bestellen om dat weer wat aan te vullen.
 
Als je geen moeilijke planten hebt dan groeit het ook als je er een luchtsteentje in heb hangen, verstandige keuze om er lucht in te blazen dus.
 
Begin nou eens met een beter filter. Mini pat is pet.

Koop er 1 die wat groter er is.
 
Dat filter moet fluisterstil zijn normaal gesproken,misschien kan je gebruik maken van garantie en omruilen?
 
Begin nou eens met een beter filter. Mini pat is pet.

Koop er 1 die wat groter er is.
Ik heb dit filter juist gekocht omdat het volgens velen zo geschikt zou moeen zijn voor garnalen., ik zou niet weten welk filter ik anders moet nemen.
Dat filter moet fluisterstil zijn normaal gesproken,misschien kan je gebruik maken van garantie en omruilen?
De tweede rede waarom ik voor dit filter gekozen heb, hij zou idd heel stil moeten zijn. Nu is het zo dat als ik de pomp in mijn hand in het water houd, dat je (bijna) niets hoor, het trlit wel behoorlijkt, maar zodra ik het met de zuignappen aan de wand bevestig, dan wordt het hele aquarium een soort klankkast dat het trillen van het pompje omzet in geluid.

Twee redenen dus om deze pomp om te ruilen en de derrde is dat die al eens zomaar stil is gaan staan, geen idee waarom.
Maar zoals ik al zij, ik weet niet welke pomp ik anders zou moeten nemen en bovendien betekent een nieuwe pomp dat ik een grote stap terug doe in de opstart, want dat filter moet dan ven het begin af aan een nieuwe bacterie cultuur opbouwen.

Lastig dit. Als het pompje dat ik gekocht had nou gewoon goed was geweest, dan was ik nu bijna klaar voor de bewoners. Nu ben ik in dubio wat ik het beste kan doen.

Even het vraagstuk over de pomp terzijde. Het hout heeft nog steeds last van een "fluwele jasje", zo'n laag met witte muk erop. Is het normaal dat dat zolang duurd? En kunnen er garnalen in als het hout nog dat "jasje" aan heeft?
 
Dat fluwelen jasje zou door bacterie op worden gegeten.

Door dat kleine pompje zitten die er weinig in, denk ik/

Waarom geen sponsfilter? met luchtpompje?
 
Dat zat ik ook net te bedenken Bertus, want hij heeft al een luchtpompje, dus daar kun je zo een sponsfilter op aansluiten.
 
Dat fluwelen jasje zou door bacterie op worden gegeten.

Door dat kleine pompje zitten die er weinig in, denk ik/

Waarom geen sponsfilter? met luchtpompje?
Als ik mij niet vergis maakt dat best veel lawaai, dat heb ik liever niet. Als ik het fout heb, zeg het me dan :)
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom door veel mensen de Pat mini werd aangeraden en dat het nu opeens niet goed genoeg is. Ik heb wel een dubbele filter erbij, zodat ik metertijd om en om kan verschonen.
onlineaquarium-spullen-sponsfilter-m.jpg
 
Oh wacht, dat IS het spons filter, dat had ik nooit begrepen :D Ik heb dus al een spons filter, alleen heb ik hem aangesloten op de pat mini pomp. Ik zou dus ook ipv de pat mini een luchtpompje kunnen aansluiten en dat zou dan genoeg zijn voor mijn 20 liter aquarium? Er komen alleen maar vuur garnaaltjes in. Ik kan het eens proberen, maar denk wel dat het een boel meer herrie maakt dat de pat mini.
 
Ik lees hier iets over de mini pat maar voor garnalenbakjes tot 30 liter is die perfect hoor en je hebt geen luchtpompje nodig die lawaaierig is.
 

Terug
Bovenaan