Nano aquarium opstarten door een newbie


S

Stepelreeltje

Guest
Hoi, ik heb elders op dit forum ook al wat vragen gesteld, maar dit lijkt mij een betere plek om door te gaan met vragen die ik nu heb en die nog gaan komen. Ik heb wel wat ervaring met een aquarium 10 jaar terug, maar beschouw mij maar gewoon als een newbie :)

Dit is wat ik nu heb, of wat ik per post vandaag of morgen ontvangt:
aquarium: Superfish Aqua 40 (20 liter)
licht: 11W PL lamp
verwarmingselement: Visi-therm 25W
pomp : Aquael pat mini
extra filter: Sponsfilter tot 60 Liter (zo'n dubbele, als het past in het kleine aquarium, anders gewoon de originele die bij de pomp zit))
bodem: zand luxe onyx black (bij de locale aquarium speciaal zaak)
decoratie: een paar steentjes en een takje hout (bij de locale aquarium speciaal zaak)

Verder heb ik nog van 10 jaar terug, Tetratest 5 in 1 (houdbaar tot 2010) zou dit nog bruikbaar zijn? Somige producten hebben een houdbaarheid datum, omdat dat moet van de EU, maar verjaren niet zo snel, is dat ook het geval voor deze sticks?

Ik wil een garnalen bakje maken, met veel planten en mischien een appelslak, maar eerst de planten en garnalen. Het worden vuurgarnalen.

Ik heb gelezen dat ik minimaal 4 weken moet indraaien, voor ik de garnalen er in doe, maar waneer kunnen de planten er eigenlijk in?

Ik ben niet zo te spreken over de planten/garnalen die bij mij in de locale aquarium speciaal zaak te koop zijn, dus ik wil dit online bestellen. Voor de planten is dat niet zo'n probleem lijkt mij, maar is dit ook goed te doen met garnalen? En heeft iemand een tip waar ik goede kwaliteit kan kopen? Als die garnalen er pas na vier weken in mogen, dan is het al eind september met een stuk lagere buiten temperaturen, is dat een probleem als je online besteld?

Ik heb nog wel meer vragen, maar dit zijn nu even de belangrijkste denk ik.
 
Het indraaien kan je met garnalen vaker nog even wat langer doen om zeker te zijn, wel wat droogvoer verkruimelen om de bacteriën in beweging te brengen, plantjes kan je er gewoon gelijk in doen, b.v. hier vandaan https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/

Garnalen online kan je bij Chris garnalenshop doen of Corine of b.v. bij de bovenstaande shop, ik weet niet waar je woont maar mogelijk is er nog wel wat bij je in de buurt te vinden van een kweker of zo.
 
Planten kunnen er gelijk in maar als je garnalen neemt zou ik ze eerst voorweken in een emmer gedurende 5 dagen. Die teststrips kun je denk ik weggooien want ze zijn erg oud maar ook erg onbetrouwbaar.

Je kan eens op MP kijken voor garnalen als het zover is.
 
Bedankt voor de replies. Ik ga wel even nieuwe teststrips halen.

Ik kon niet wachten met kijken hoe ik kan inrichten, dus ik had alvast zand gewassen en in de bak gedaan en hout en steen. Ook heb ik bak voor 2/3 met water gevuld, om het effect van de inrichting beter te kunnen inschatten. Omdat ik de pomp nog niet binnen heb (ik had hem gister al verwacht, maar het wordt waarschijnlijk morgen) heb ik een oud lawaai pompje erin gedaan, met alleen actieve kool. Wat zal ik doen, nu snel een plantje kopen in de local shop en alvast voorweken, dan duurd het bijna een week voor het eerste plantje erin zit, terwijl er wel al water in de bak zit, of zal ik al het water eruit halen en eerst wachten tot ik de planten klaar heb staan, voor ik er weer water in doe?
 
Ik zou gewoon even wachten tot dat je de planten hebt en gelijk goed kan inrichten, het water kan er gewoon in blijven, en anders duurt de opstart toch een weekje langer.
 
@TonHageraats geen risico op alg in de tussentijd? Ik laat het licht wel uit. Bedoel je langer dan 4 weken indraaien? Zoja, hoelang dan?

Moet ik de planten die in karantaine staan wat voeding geven? Ik heb nog een oude fles TetraPlant plantamin staan, geen idee of dat nog goed is, of beter weggooien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opstart algjes kan je altijd wel krijgen maar verdwijnen zo gauw de bak is ingedraaid, dat zelfde geldt voor wat schimmel op het hout, veel garnalen houders laten hun bakjes 6 weken indraaien.
Je hoeft voor die paar dagen niets bij de planten te doen, wel dagelijks water verversen.
 
Je kan beter geen teststrips nemen want die wijken meer dan 50% af van de werkelijke waardes en dat is dus koffiedik kijken en met garnalen moet je toch een stuk secuurder zijn. Daarom kun je beter een druppeltestkit aanschaffen
 
@Nicolientje-W Ik geloof best dat die druppels beter zijn dan strips, maar het is ook wel erg prijzig zo'n setje. Kan het echt niet met strips?
 
@Nicolientje-W Ik geloof best dat die druppels beter zijn dan strips, maar het is ook wel erg prijzig zo'n setje. Kan het echt niet met strips?

Nee dat kan echt niet met strips, wij hebben beide testsoorten in huis en met de strip meette we 0 nitriet en met de druppeltest een nietriet van 1 en ook je Kh en Gh wijken gigantisch af met teststrips, en alle drie genoemde waardes zijn enorm belangrijk bij garnalen.
 
En je hoeft geen hele koffer te kopen want 3/4 van die koffer gebruik je niet, slimmer is om de genoemde waardes de testsets los te kopen bij een webshop (is goedkoper als in de winkel)
 
Of in het geval van 'simpele' vuurgarnalen die je op kraanwater houdt kun je er ook voor kiezen je water niet te testen. Houdt wel in dat je je bakje goed moet laten indraaien en je je onderhoud en verversingen op tijd moet doen maar dat moet eigenlijk altijd ook als je je water wel test.
Zou nog wel even nadenken over die appelslak, heb begrepen dat dit behoorlijke vervuilers zijn.
 
poehee, dat moet ik eerst even met mijn vrouw overleggen :D
 
Ja die tests gebruiken wij eigenlijk alleen als we denken dat er wat is met de bak, dat kun je zien aan het gedrag van de garnalen, als ze bijvoorbeeld loom zijn, als ze niet willen eten, als ze massaal bovenin zitten. Dat zijn signalen dat er wat mis is met je bak, en dan is meten-weten en kun je adequaat handelen.
 
Ik wil niet eigenwijs zijn (Dat ben ik natuurlijk wel :D) Ik had vroeger ook van die druppels en ik moet zeggen dat er sommige tests waren waar ik me helemaal scheel keek en dan nog niet wist welke kleur ik nou in het potje had, die verschillen zijn zo subtiel dat ik het niet kon zien.
 
Ja ik vind het geen eigenwijsheid maar domheid, je word niet voor niks gewaarschuwd, garnalen houden is een stuk lastiger als vissen houden
 
@Nicolientje-W Ik heb nog geen besluit genomen, dus laten we nou niet meteen onaardig gaan doen ;)

@quistero Ja het worden vuurgarnalen en als die appelslak echt een grote vervuiler is, dan moet ik overwegen om die niet te doen. Zijn er ook andere slakjes die minder vervuilen, of slak==vervuiling?
 
Ik snap dat het voor garnalen een hele investering is maar goed een hobby kost geld en het gaat om levende beestjes. Ik heb gewone puntslakjes bij de garnalen en die houden de bodem ook lekker luchtig.
 
Ja, ik wilde het simpel houden deze keer, ook omdat ik wat minder te besteden heb, blijkbaar is dat toch niet mogenlijk. Ik had vroeger een gezeldschaps aquarium en heb met vissen best af en toe problemen gehad, maar de vuurgarnaaltjes die in die bak zaten overleefde altijd alles, daarom was ik - mischien onterecht - in de veronderstelling dat vuurgarnaaltjes houden niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ik laat dit even rusten en ga vanavond met mijn vrouw overleggen.

Nog even wat anders, wat voor planten en hoeveel zal ik doen? Ik zat te denken aan een Mosbal, wat Java mos en een Anubias, zo'n kleine versie natuurlijk. Kan ik in zo'n klein bakje nog meer planten kwijt, of zit ik dan al vol? Oh ja, een drijfplantje, voor het geval het licht te sterk is, iemand een sugestie welke soort makkelijk en mooi is? Ik las ook dat Vallesneria goed is voor de garnaaltjes ivm zuurstof, maar dat is niet echt mijn favorieten plant.
 
Is er gen lfs in de buurt bij je die zo nodig het water kan testen? Zelf heb ik enkel wat mosjes in de bak zodat ik de garnalen wel goed kan zien.

In principe zijn alle drijvertjes wel goed hoor.
 
@Nicolientje-W Ik snap het, ik zal vast niet de eerste leek zijn die overtuigt moet worden hoe het werkt. Maar het is echt waar van die druppels, ik kon vaak na een test nog niet vertellen wat de waardes waren, dat verschilde wel per type test. Ik had van alles geprobeerd, verschillende verlichting om de test onder te bekijken. Ik had zelfs foto's genomen en met Photoshop de kleur bepaald, dat werkte nog het best, maar wel heel omslachtig.
 
Het is altijd ff wennen zo'n druppeltest, toen ik ermee begon liet ik het altijd aan manlief over want het zag er zo ingewikkeld uit (geen verstand van chemie) maar manlief tuinde daar natuurlijk niet in :D en na 3 keer wastie het zat en moest ik het alsnog zelf doen en na een tijdje is het vanzelfsprekend geworden.
 
Het is vaak vrij goed te zien hoor wat de kleur is. Al kunnen vrouwen dat beter inschatten zeggen ze maar het is stukken beter dan strips.
 
als die appelslak echt een grote vervuiler is,

Appelslakken worden gewoon heel groot waardoor ze in een klein bakje inderdaad snel veel vervuilen.
Een aantal slakjes krijg je bijna automatisch in de bak (puntslakjes bvb) en zijn prima opruimers.

Je kan ook eens kijken naar Neritina slakken (zebraslakken). Die zijn kleiner dan appels, zijn vrij mooi, kweken niet in zoet water (eitjes komen niet uit) en houden je ruiten prima schoon.
Of Clithon slakjes. Nog iets kleiner, ook mooie soortjes en ook goede algeneters. Eitjes komen ook niet uit in zoet.
Posthoornslakken kan ook (maar die kweken naar mijn zin iets te hevig).

ik kon vaak na een test nog niet vertellen wat de waardes waren, dat verschilde wel per type test.

Je bent niet de enige met dat probleem. Maar dat is minder aan de orde voor de GH en de KH test denk ik omdat die werken obv aantal druppels tot kleuromslag. Dus wanneer het water bvb plots van blauw naar geel omslaat heb je de KH. Dus die zijn vrij duidelijk af te lezen.
( De juiste KH en GH van je kraanwater kan je ook te weten komen via je waterleverancier trouwens.)
Ik vermoed dat je slechte ervaringen had met bvb fosfaat of nitraat tests enzo omdat er daar meestal met subtiele kleurverschillen wordt gewerkt.
(En eigenlijk zijn ook veel druppeltest-resultaten zeer relatief op vlak van accuraatheid maar dat is een andere discussie... ;))

Nitriettests zijn doorgaans vrij betrouwbaar (dacht ik) en ook duidelijker af te lezen omdat die een nulwaarde moet geven. Maar als je lang genoeg wacht voordat je dieren introduceert is testen op nitriet eigenlijk maar zelden nodig. Ik laat persoonlijk mijn bakken steeds ruim indraaien en rijpen voor ik bewoners toevoeg en test zelden tot nooit op nitriet moet ik toegeven...
Maar het is wel handig om in huis te hebben bij eventuele problemen (of om eventuele gevolgen van veranderingen in de bak op te volgen).

Het hangt ook samen met de keuze van garnalen. Zoals gezegd zijn high grade garnalen een pak gevoeliger dan vuurtjes bvb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de volgende plantjes besteld:

1 Vesicularia dubyana/Javamos mat
1 Cladophora aegagropila/ Mosbal 3-5cm
1 Anubias nana Bonsai
2 Limnobium laevigatum
1 Riccia fluitans cupje
1 Cladophora aegagropila/ Mosbal Nano 1-3cm (2 stuks)

Het is waarschijnlijk te veel, maar wat ik er niet in wil, doe ik gewoon weg of zet ik in een appart bakje ofzo. Nu heb ik wat extra om te kijken hoe het staat en mischien past het allemaal wel.

Wat betreft de testdruppels, die ga ik bestellen,waarschijnlijk dat linkje dat @TonHageraats gaf.
Ik vraag me alleen af of ik ook een ijzer test moet hebben, anders weet ik toch niet of en waneer ik plant voeding moet geven? Of kan dat ook op gevoel?
 
Ik heb de volgende plantjes besteld:

1 Vesicularia dubyana/Javamos mat
1 Cladophora aegagropila/ Mosbal 3-5cm
1 Anubias nana Bonsai
2 Limnobium laevigatum
1 Riccia fluitans cupje
1 Cladophora aegagropila/ Mosbal Nano 1-3cm (2 stuks)

Het is waarschijnlijk te veel, maar wat ik er niet in wil, doe ik gewoon weg of zet ik in een appart bakje ofzo. Nu heb ik wat extra om te kijken hoe het staat en mischien past het allemaal wel.

Wat betreft de testdruppels, die ga ik bestellen,waarschijnlijk dat linkje dat @TonHageraats gaf.
Ik vraag me alleen af of ik ook een ijzer test moet hebben, anders weet ik toch niet of en waneer ik plant voeding moet geven? Of kan dat ook op gevoel?

Let op dat je enkele plantjes moet opbinden op steen of hout. Dus niet met de wortels in de grond zetten.
Die Riccia, moet je even mee spelen. Bij mij werkt het het beste als ik het laat drijven of helemaal bovenin ergens vastknoop. Het groeit bij mij ook als kool als een filter het opzuigt en het blijft hangen in de filterbescherming.

Je kunt plantenvoeding doseren volgens de verpakking en daarnaast een vast patroon water wissel aanhouden. Dan loop je niet gek veel risico dat je over de scheef gaat. Hou de dosering dan wel goed aan, en wissel minimaal 1x per week een kwart water. Volgens mij zijn er hier leden die nog veel meer wisselen.

Uiteraard kun je het meten, maar dat is niet noodzakelijk in jouw bak denk ik.
 
@World Citizen Bedankt weer voor de reactie. Hoe doe ik dat opbinden eigenlijk het best? Een tiwrap lijkt mij lelijk en een beetje overkill en metaaldraad mag denk ik niet?
 

Terug
Bovenaan