Mijn Juwel Trigon 350 (Jarno Wilenss)


precies weet ik het niet, maar meer dan 1graden verschil van voordat je water ging verversen zou ik niet doen.

niet bij malawi´s iig.
 
Jarno, je krijgt straks van ons een formule waarmee je het vrij nauwkeurig kan uitrekenen.
 
Heb het water net gestopt.
Intotaal 1 uur langzaam laten lopen.
Het water is van 24/25 naar 22 graden gegaan dus valt me niet tegen.
Maar inderdaad is het niet de juiste manier en ga ik een oplossing bedenken:D
Heb ik dat uur ook even de planten gesnoeit
 
Iemand ideeën voor lauw water?
Zat zelf te denken aan een mengkraan tussen de koud en warm waterleiding van de cv

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Dan neem je toch gelijk een douche thermostaatkraan. Stel je in op 27 graden.
Je hebt de CV er direct boven, dus direct warm water.
 
Heb het water net gestopt.
Intotaal 1 uur langzaam laten lopen.
Het water is van 24/25 naar 22 graden gegaan dus valt me niet tegen.
Maar inderdaad is het niet de juiste manier en ga ik een oplossing bedenken:D
Heb ik dat uur ook even de planten gesnoeit
2 graden verschil valt mee. Maar 6 is net wat te veel;).
 
Dan neem je toch gelijk een douche thermostaatkraan. Stel je in op 27 graden.
Je hebt de CV er direct boven, dus direct warm water.
Goed idee:thumbs:
Malawi moet toch 25 graden hebben?
 
Zou best kunnen ja. Dan zet je hem op 25.
 
Ha Jarno.
Ik denk ook dat je voorzichtig moet zijn hoor. Ik heb ook een 350L bak. Ik ververs elke week ongeveer 1/3, zeg 70 liter netto.
Persoonlijk ververs ik mijn aquarium met water uit de tuinkraan. Dat is koud inderdaad. Maar Ik heb in de keuken een keukenboiler. Terwijl dat het koude water inloopt laat ik ook (zeer) warm water inlopen, gewoon uit een emmer. 20 liter heel warm water met ongeveer 50 liter koud water. Op die manier daalt de temp van mijn aquarium hooguit 2 graden.
 
Binnenkort maar is kijken naar een thermostaat kraan
 
Er opent een excel bestand via de site van dropbox bij mij :)
 
hier ook, netjes in elkaar gezet :)

deze bewaar ik ookal was die niet voor mij bedoeld :6
 
Huh kokend water? Dit was simpelweg om te berekenen wat er gebeurt als je met een bepaalde hoeveelheid water van een bepaalde temperatuur ververst.
Dus jouw aquarium zal zijn ca. 320 liter van X graden C. En de verversing X liter van X graden C. Dat vul je in en dan rolt bij goede benadering eruit wat het resultaat zal zijn.
 
Huh kokend water? Dit was simpelweg om te berekenen wat er gebeurt als je met een bepaalde hoeveelheid water van een bepaalde temperatuur ververst.
Dus jouw aquarium zal zijn ca. 320 liter van X graden C. En de verversing X liter van X graden C. Dat vul je in en dan rolt bij goede benadering eruit wat het resultaat zal zijn.
Ah zo ik dacht al
 
Binnenkort de bodem vervangen voor zand, zat zelf te denken aan wit zand met een voedingsbodem
 
Over de voedingsbodem zou je wel eens spijt kunnen krijgen, hij is na ongeveer een jaar al uitgewerkt.
Ik zou het dan met voedingscapsules houden die je kan toedienen in de bodemgrond aan de planten die voeding via de wortels willen.
 
Over de voedingsbodem zou je wel eens spijt kunnen krijgen, hij is na ongeveer een jaar al uitgewerkt.
Dat zou ik niet zo stellig zeggen, daar er mij bekende aquarioten zijn welke dit al jaren in al hun bakken hebben.
 
Is dit omdat de voedingsbodem niet goed is of omdat men steeds planten uit de grond trekt en de vrijgekomen stof wegzuigt waardoor de voedingsbodem word weggezogen en men denkt dat deze is uitgewerkt?
 
waarom wil je een voedingsbodem? lijkt mij niet echt nodig bij deze bak.

ook niet handig, malawi kunnen echte gravers zijn en ze ondergraven zo de voedingsbodem.
 
waarom wil je een voedingsbodem? lijkt mij niet echt nodig bij deze bak.

ook niet handig, malawi kunnen echte gravers zijn en ze ondergraven zo de voedingsbodem.
Je haalt me de woorden uit de mond, en tenslotte bruine voedingsbodem met wit zand lijkt me niet echt mooi
Zand heb ik net gekocht 3 zakken waarvan 2 zakken 9 kilo en 1 zak 8 kilo.
Van het weekend even kijken wanneer ik tijd en zin heb.
Verder heb ik ook een thermostaat kraan besteld.
 
Ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien met wit zand, gaat nog wel een hele klus worden om alle stenen eruit te halen en weer te gaan puzzelen
 
het oude grind wegzuigen en vervangen door zand kost ook aardig wat tijd hoor.. heb het eergister nog gedaan in een 60Liter bakje en dat duurde al even, dus je kan je lol op :D

laat je de vissen in de bak zitten of vang je ze eerst uit?
 
het oude grind wegzuigen en vervangen door zand kost ook aardig wat tijd hoor.. heb het eergister nog gedaan in een 60Liter bakje en dat duurde al even, dus je kan je lol op :D

laat je de vissen in de bak zitten of vang je ze eerst uit?

Nee ik ga ze eruit vangen en het complete water eruit halen zodat het straks niet zo gaat stuiven als ik het water weer terug zet

Vandaag ook de thermostaat kraan binnen gekomen zal morgen even foto maken die ga ik er zaterdag ook tussen maken
 
Vandaag de thermostaat geïnstalleerd

IMG_1014.JPG


IMG_1015.JPG


IMG_1022.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb al zin om overmorgen het zand toe tevoegen
 

Terug
Bovenaan