Mijn Crystal Red in wording (iTom)


Beetje calsium kan geen kwaad natuurlijk, als magnesium hoger is dan liggen de verhoudingen gewoon verkeerd. Maargoed het kan ook anders om zijn merk je iets aan je planten met je kh? Verschrompelen de bladeren?

En de temperatuur misschien? Zouden de garnalen misschien daar last van kunnen hebben gehad dat het vrouwtje met eitjes bezweken is?
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
@don1262 ik heb geen idee.
Zo'n 13 jaar geleden had ik een Aqua 30 met Crystal Red met Heterandia formosa en Coridoras Pigmeaes.
Bodem was gewoon zand, geen steen maar wel stuk hout er in.
Crystal Reds planten zich toen als gekken voort, misschien is nu toch de Rasbora Galaxy niet zo'n goed ekeuze geweest.
Maar ja, moet het er maar mee doen, ga niets er uitvangen is nu niet te doen.

 
En kijk na lang zoeken dat bakje weer gevonden.

G29-1.jpg


30x30x30cm
 
Zit net even te genieten van mijn kleinste bakje.
20230721_223839.jpg
Lijkt wel een kampvuurtje in het bijna midden.
 
Vanmorgen lag er een CR onder de eetkamertafel.
's-Ochtends ontbijten wij maar alleen met Griekse yoghurt en muesli volgens mij zijn de CR daar niet gek op.
Omdat ik van de 21 CR aankoop er steeds maar een stuk of 12 zie ben ik de boel eens gaan onderzoeken.
Eerst de waardes gemeten, heb helaas alleen maar strips op voorraad, woensdag verwacht ik het lab om met druppelen te meten.
De hele kast van zijn plaats verschoven maar ook daar niets onder gevonden zelfs geen geld :mad:
Verder nergens dode garnalen gevonden dus dat is dan weer een hele geruststelling.
Ga nu eens bedenken of ik van plexiglas een binnenrand kan maken waardoor het nog moeilijker gaat worden voor de garnalen om te ontsnappen.
 
De hele kast van zijn plaats verschoven maar ook daar niets onder gevonden zelfs geen geld
Dan waren ze dus niet op zoek naar geld neem ik aan:DD
Het zijn ook meester verstoppers en soms zie je ze als je er wat eten ingooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Ja John, ik ga er ook vanuit dat ze zich verstoppen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze als ik er Spirulina in gooi er geen één op af komt.
Ik herinner me uit het verre verleden dat de Crystal Reds die ik toen had er massaal op af kwamen.
 
Ja dat doen ze hier ook als ik dat erin gooi. Eigenlijk komen ze bijna wel op alles af al is het alleen maar om het te keuren.
 
Dode garnaaltjes worden ook door hun soortgenootjes snel opgepeuzeld, behalve als ze naast de bak belanden....:unsure:
Maar je bak is mooi vol ( complimentje ) geplant dus ze kunnen ook schuilen zoals John zegt , maar het zal ook kunnen in de begin periode dat ze sneuvelen helaas door andere waterwaardes.
 
Het gaat niet echt lekker met de Crysta Red garnalen.
Van de 21 zie ik er nu nog maar 12 van terug.

Langzamerhand krijg ik het idee dat de bodem (eenm os andere AquSoil) de boosdoener is.
Vraag me niet naar merk o.i.d. want dat weet ik niet meer, ooit gekocht op advies van een zgn kenner.
Maar de beste kenner is voor mij mijn LFS, die was er niet enthousiast over zo'n bodem net als de Crystal Red die op osmose volgens velen gehouden moeten worden.
Bij hem in de winkel zitten ze gewoon op zandbodem en kraantjeswater net als alle andere garnalen en vissen, zo was het 14 jaar geleden ook en daar is geen verandering in gekomen.

Om nu het bakje leeg te halen zie ik even niet zitten. er staat nog een 80cm bak die ik aan het opstarten ben en onze traplift wil het ook niet best lukken.
Iedereen doet maar wat maar slaat nergens op, dat kost hier energie, tijd en heel veel verdriet en teleurstelling voor mijn vrouw.
Natuurlijk gaat de traplift voor alles net als mijn vrouw maar een beetje ontspanning kan geen kwaad en zo pruts ik voorlopig even door met de 80cm bak.
 
Veel cr s zijn ook prima op kraanwater te houden en het hangt er ook vanaf waarop ze zijn gekweekt. Ik heb ze jaren op kraanwater gehad maar dat zijn dan veelal lage gradaties. Nu heb ik de Taiwan Bee en die moeten ook op een ph verlagende bodem en ik gebruik dan de Enviroment hiervoor.

Balen dat het met de traplift zo moeilijk verloopt Tom en ik hoop vooral voor je vrouw dat dit snel opgelost wordt. Voor ons wordt er een dezer dagen een aangevraagd vanuit de WMO.
 
Veel cr s zijn ook prima op kraanwater te houden en het hangt er ook vanaf waarop ze zijn gekweekt. Ik heb ze jaren op kraanwater gehad maar dat zijn dan veelal lage gradaties. Nu heb ik de Taiwan Bee en die moeten ook op een ph verlagende bodem en ik gebruik dan de Enviroment hiervoor.

Balen dat het met de traplift zo moeilijk verloopt Tom en ik hoop vooral voor je vrouw dat dit snel opgelost wordt. Voor ons wordt er een dezer dagen een aangevraagd vanuit de WMO.
Hoop dat dan Oto lift de leverancier zal zijn want Handicare die wij hadden is gewoon heel slecht.
Komen afspraken niet na, giisteren werd ik gebeld maar ik zat in de auto en dan neem ik niet op.
Ik zag later dat er om 17:50 uur en 19:15 uur weer was gebeld met hetzelfde nummer. Dan maar terugbellen.
Krijg ik als antwoord dat ze maar tot 17:00 uur werken en thuis niet in de computer kunnen kijken om wie het gaat en wat er aan de hand is.
Of ik dan maar woensdag wilde terug bellen want de pesroon aan de andere kant van de telefoon is op dinsdag vrij.
Daar zakt mijn broek dan van af en bel dan ook niet terug als het je vrije avond is.
WMO hier had ook gisteren gebeld en zou me vandaag terug bellen maar die werken maar tot 15:00 uur en dat is het bijna dus gaat het ook niets worden.
Morgen weer een dag verlopen zonder resultaat.
Maar ja, wij zijn toegewezen aan Handicare en daar gaan we geen vrienden mee worden.
 
Ja wat een ellende zeg op die manier. De oude plateaulift hier was ook vanuit Oto lift en daar waren we ook tevreden over dus we nemen aan dat we de nieuwe ook via hun krijgen.
Je moet ze wel achter de broek aanzitten daar Tom.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Zag 2 Anatome Helena er bovenop zitten en even later het levenzloze lege garnaal maar weg gehaald.
Zou die slakken eruit gooien, hoewel menig zal ontkennen dat die een garnaal pakken ben ik er van overtuigd dat wanneer er geen makkelijk voedsel voorhanden is ze overgaan op andere waaronder garnalen, helaas zelf een aantal keren meegemaakt en daarna zijn ze verhuisd, hoe mooi ze ook mogen wezen! :DD
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Wat de oorzaak precies zal zijn weet ik ook niet maar van de 21 Crystal Red (C.R.) garnalen zie ik er nu nog 5. :oopss:
Volgens mijn LFS zou de soil bodem het probleem kunnen zijn, dat de Rasborra Galaxy's (R.G) het probleem zijn wijst hij met een voorbeeld in de winkel van de hand,
Daar staat een bakje met C.R. op zand en zitten ze samen met de R.G.

Ga binnenkort bakje leeghalen, komt gewoon een zandbodem in en nieuw gezelschap C.R.
De R.G. gaan naar een ander bakje van 80cm
Verder komen er voorlopig alleen nog Corydoras pygmaeus bij.
Voorlopig staat er een reserve bakje klaar om de logés op te vangen.
20230926_114819.jpg


Nu wil ik daar ook eens met CO2 gaan beginnen en kwam ik de Colombo advance set tegen voor rond € 85,- met gratis verzending.
Ik weet dat het een klein weggooi tankje is maar ja, klein beginnen kan altijd weer groter worden.
Kan er later altijd een grotere (weggooi tank) aanhangen.
Het is in ieder geval iets om eens uit te proberen.
Had jaren geleden Bio CO2 maar dat gedoe daar heb ik geen zin meer in.

828x1200.jpg


Ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben en hoe het gebruiken er van bevalt.
 
Ik heb de set nooit gebruikt Tom maar misschien kun je in de sectie co2 er wel iets over vinden. Jammer dat je zoveel uitval hebt maar goed ook dat hoort soms bij de hobby.
 
En dan is het zover, bakje leeg halen.
Van de 21 CR garnalen nog 8 er kunnen vissen, de rest opgelost of wat dan ook.
Gewoon pech dus dan gaan we het anders doen.
Geen Aqua-Soil bodem er in maar gewoon rivierzand.
Maar nu eerst het bakje leeg halen.
Plantjes, steen en hout eerst er uitgehaald, vist straks wat makkelijker heb je snel beet. ;))
Er zaten verder nog 3 Danio'tjes en 10 Corydoras pigmaeus.

Flinke klus om ze allemaal te vangen, vervolgens overzetten naar het nieuwe bakje wat al even staat in te draaien met o.a. water uit de meterbak.
Vervolgens leeg hevelen en dan sta ik ineens voor een probleem, hoe krijg ik die Soil-zooi er uit.
Schepje halen in de winkel had ik vandaag ff geen zin in, ok na de lunch was er een pak melk leeg en kreeg ik het idee dat ik daar ook die zooi mee uit kon scheppen.

En zo ziet het halfvollemelkpakschepje er uit, goedkoop en werkt prima.

a7083213-6e83-48c9-aa1a-764f96695b2d.jpg


En nu de bak schoonmaken met water en zeep nee natuurlijk geen zeep maar gewoon kraanwater.
Misschien nog vullen met gewoon schoonwater en dan 3% waterstofperoxide toevoegen om sporen van alg te verwijderen.

cb9a875f-b934-4371-bf23-e84717b539d2.jpg


Planten en hout staan voorlopig rustig in een emmer, hoop dat de plantjes het zo uithouden en zo niet dan vraag ik wel meer zakgeld.

756736b5-00ad-457c-afec-fc2f43dc13e5.jpg
 
Vandaag de bak schoon gemaakt en achterwand van de zwarte plakfolie veranderd in zelf klevende raamfolie.
Nadeel is dat het doorschijnt dus de draden van techniek gaan straks via de zijkanten.
Gelijk even kijken hoe anders het hout gebruikt kan worden, zal best nog wel eens veranderen alhoewel op deze manier beide stronken los liggen.

20231022_162601.jpg
 
Afgelopen zondag zand gewassen en paar maaskeien geplaatst.
Daar dan weer het hout op terug geplaatst.
Vandaag nog wat zand er bij aan de achterkant en bakje vol plempen met water zodat de techniek ook geplaatst kan worden en getest.

20231030_084439.jpg
 
Bakje met de eerste plantjes en gevuld met water.
Alleen klein beetje pech, hout links kwam los en wilde gaan drijven.

20231101_125327.jpg


Nu voorlopig een steen er op gelegd, zal wel met een paar dagen het drijven over zijn en anders wat kleiner riviersteen er op leggen.
Zoveel gewicht heeft het nu ook weer niet nodig, hout was redelijk verzadigd van de vorige keer.
Maar ja, als het een paar dagen droog staat dan kan het weer gaan drijven.

20231101_125315.jpg


Straks wat achtergrond plantjes halen en plaatsen om de techniek beetje weg te werken.
 
Staat er leuk bij en komen daar weer garnaaltjes in? Ik zie die sleuven in de cartridge namelijk en de baby s kunnen daar makkelijk door. Zelf heb ik ook deze maar met de oude en daar zitten die gleuven aan de zij en voorkant niet in en onder het klepje heb ik voor de zekerheid een stukje fijnmazig gaas gedaan.
O en ik heb bij dat schuifje een stukje sateprikker ingedaan want ook daar kunnen de kleintjes misschien nog door.
 
  • Wow
Waarderingen: iTom
^Gaan zeker weer garnalen in komen daarom de boel ook opnieuw gestart.
Moet het nog eens bekijken of dit filter hat wel gaat worden, maakt heel zachtjes toch wat geluid en dat willen we niet alhoewel onze oortjes ook niet al te best meer zijn vinden we het toch storend.
Zolang er geen garnalen inzitten kijk ik naar oplossingen zoals jij al aan hebt gegeven John.
En stuk panty zou ook nog kunnen dus mogelijkheden voldoende.
Voorlopig de boel maar weer eens lekker laten indraaien.
 
Ik gebruik zelf hier op de slaapkamer ook 2x de 100 en hoor ze niet maar je hoort deze geluiden wel vaker van andere leden.
 
Haha, we liggen er samen natuurlijk maar je hoort ze niet. Moet bekennen dat ik een tijd geleden er wel 1 heb gehad die wat resoneerde dus er zitten soms wat mindere tussen denk ik.
 
Inmiddels de laatste planten er bij, moet nog 1 uit het potje halen en planten.
Verder de CO2 geïnstalleerd en staat nu op 6 bellen per minuut.
Het magneetventiel gaat een uur eerder aan dan de verlichting en een half uur eerder uit dan wanneer de verlichting uit gaat.
Zie wel heel veel belletjes op het water vraag me af of er geen teveel CO2 is.
Er zitten nog geen garnalen en visjes in.


20231111_172147.jpg


20231111_172202.jpg
 
6 bellen is vrij weinig denk ik en de hoogte van de bak beperkt dus het heeft dan minder kans om goed op te lossen denk ik. Wel erg leuk ingericht Tom.
 

Terug
Bovenaan