Mijn Crystal Red in wording (iTom)


iTom

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 april 2020
Berichten
285
Leeftijd
77
Locatie
Dordrecht
Het is zover, bakje gehaald, wat hout en stenen.
Luchtpompje maakt toch wel wat geluid maar gaat ergens onder in achter een deurtje komen.
Nu nog op zoek naar een verwarming, substraat, nieuwe schone emmer en verlichting.
Dan de boel vol zetten met water zo dat het hout zich kan volzuigen en niet gaat drijven.
Wil het hout ook nog wel aan de stenen vast lijmen zodat het later niet meer kan verschuiven.

f3a7d2e6-b8a1-4e19-8b3e-08a4028614c0.jpg


Mijn vrouw vind alleen die etiketjes minder leuk maar heb haar gerustgesteld, die gaan er af. ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk bakje Tom en ik vond die etiketjes net wat extra toevoegen;).
Misschien vindt je het leuk als we je topic naar foto album verplaatsen zodat je daar alle vorderingen kan bijhouden en om later terug te kunnen kijken.
Laat het maar weten in dat geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Leuke opzet! Veel plezier met de vorderingen
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Misschien vindt je het leuk als we je topic naar foto album verplaatsen zodat je daar alle vorderingen kan bijhouden en om later terug te kunnen kijken.
Laat het maar weten in dat geval.
Als ik het dan weer makkelijk terug kan vinden vind ik het prima.
 
Kwam wat leuke en betaalbare verlichting tegen bij Tante Ali.
Iemand daar ervaring mee.
Ik koop daar heel veel voor mijn andere hobby de modeltreinbaan.
 
Leuk begin @iTom !! heel erg mooi met die grilligheid van de stenen en de combinatie met dat hout! Wat betreft het vastlijmen van het hout aan de stenen heb ik goede ervaringen met bison secondelijm in gel vorm. Dat is niet zo waterig en voor 99cent per 2 tubes verkrijgbaar bij de action: https://www.action.com/nl-nl/p/bison-secondelijm-/

Over het luchtpompje onderin de kast; let wel op dat als het pompje uitvalt dat er dan mogelijk een zuigende werking kan ontstaan en je op die manier het water via de luchtslang uit je aquarium laat lopen. Ik heb dit zelf een keer ondervonden met een soortgelijke pomp bij mijn zoutwater aquarium. Ik was er op tijd bij enkele tientallen liters water op de vloer is niet leuk thuiskomen... voor de veiligheid had ik er al een terugslag ventiel tussen zitten maar toch is het eruit gelopen, ik denk omdat het water heel langzaam stroomde misschien.
Misschien heeft iemand anders nog een tip of een geruststellende ervaring, maar dan weet je het in ieder geval vast:)

Weet je al wat voor plantjes je er in gaat doen?

Welke verlichting van aliexpress bedoel je? kan je misschien een linkje plaatsen? Zelf heb ik deze:
1684256480926.png

Deze bevalt mij prima, maar ik vind hem wel erg fel (drijfplantjes vinden hem niet zo fijn). Let er wel op dat je die zonder blauwe LEDs (die variant is er namelijk ook) en met EU-stekker koopt:DD Ik heb overigens zeer simpele plantjes dus mocht je wat bijzonderdere soorten willen houden dan zou ik het advies van andere leden afwachten, zelf ben ik niet zo handig met aquariumplanten:pp
 
Kwam wat leuke en betaalbare verlichting tegen bij Tante Ali.
Iemand daar ervaring mee.
Ik koop daar heel veel voor mijn andere hobby de modeltreinbaan.
Ligt eraan welke plantjes je erin wil hebben. Die opzetlampjes uit de link van @nilo1804 gebruik ik zelf ook vaak.
Maar het zo fijn zijn als je het licht zou kunnen dimmen, en dan denk ik aan de Twinstar B series
 
Weet je al wat voor plantjes je er in gaat doen?

Welke verlichting van aliexpress bedoel je? kan je misschien een linkje plaatsen? Zelf heb ik deze:
Bekijk bijlage 360298
Deze bevalt mij prima, maar ik vind hem wel erg fel (drijfplantjes vinden hem niet zo fijn). Let er wel op dat je die zonder blauwe LEDs (die variant is er namelijk ook) en met EU-stekker koopt:DD Ik heb overigens zeer simpele plantjes dus mocht je wat bijzonderdere soorten willen houden dan zou ik het advies van andere leden afwachten, zelf ben ik niet zo handig met aquariumplanten:pp

@nilo1804 Deze is nu besteld.

4731ba8d-d219-49f4-ab06-e586781797ef.jpg


Afwachten wat en hoe de lichtopbrengst zal zijn.
Gelukkig zijn ze niet zo duur bij Tante Ali want terug sturen kan wel maar kost een hoop euro's.

Nee, plantjes weet ik nog niet,
Nu eerst eens zoeken welke substraatbodem ik ga toepassen want daar is ook weer genoeg in te koop.
Maar nu eerst even gezellig de stad in, bakkie koffie drinken samen met mijn vrouw.
 
Even kijken welke achterwand het beste beeld en diepte geeft.

Zwart geeft m.i. wel een mooie diepte werking alleen veel spiegeling.
Zou dan aan de binnenkant moeten.

20230517_132542.jpg


Grijs is een stuk rustiger en minder spiegeling.

20230517_132605.jpg


Wit is nog veel minder spiegelend maar ook beetje saai.

20230517_132633.jpg


Tja wat is wijs.
De plaatjes zijn gesneden van wat men bij onze zuiderburen Pluimpjeskarton noemt.
Kunnen dus alleen aan de buitenkant geplaatst worden.
 
Inderdaad, oversmaak valt niet te twisten.

Vanmiddag bij mijn oude vertrouwde visboer geweest de Maanvis alhier.
Kreeg het advies om geen substraat te gebruiken maar eigenlijk gewoon zand of zwart grind.
Nou dat dus maar aangeschaft en gelijk nog een sponsfilterje en verwarming.
Morgen maar een kijken of ik de elektra in orde kan maken, je moet toch wat als gepensioneerd, nu mijn wekelijkse woensdagmiddagdutje doen. šŸ˜“
 
Bij garnalen kun je het beste kijken op welke waarde de kweker ze houdt en die aanhouden. Soms worden ze op een ph verlagende bodem gehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
šŸ‘†Ik sta ook dikwijls om 05:00 uur op maar dan lig ik er om 05:05 uur weer in en daarna staan we meestal tussen 08:00 uur en 09:00 uur op.šŸ˜Œ

Vandaag de bak even gevuld om 48 uur te testen op lekkage.
Staat wel in de keuken dus mocht het gaan lekken kan het geen kwaad.
Zit nog niets is behalve dan het sponsfiltertje om ook het geluid te testen.
Maar ik vind het nu al leuk.

20230518_135353.jpg


En zo eens verder met de stenen die inmiddels een nacht in het water hebben gestaan, begon met kokend water en vanmorgen nadat het water natuurlijk was afgekoeld de stenen er uit.
Nu eens kijken wat er met het hout is te doen.
2 stukken die ik wil samen voegen, maar dat gaat nog wel even een dingetje worden, zoveel mogelijkheden.

20230518_140520.jpg



20230518_140646.jpg


20230518_140730.jpg


Het is er een mooie dag voor.
Iedereen een fijne Hemelvaartdag die ik in het verleden weleens warmer heb meegemaakt šŸ˜Ž
 
Vervolgens eens kijken of het zo wat is.
Op de witte plaat de omtrek van de stenen afgetekend, denk wel dat dit een beetje het einddoel is van de opstelling met stenen en hout.
Verder natuurlijk de opstelling even vast gelegd met de camera want morgen weet ik het misschien niet meer.
Met de afgetekende plekken kan ik nu ook een beetje een beplantingsplan gaan maken maar dat is voor later.

20230518_150110.jpg
 
Ziet er leuk uit Tom maar ja vaak verander je het nog 20x voordat je tevreden bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Leuk project ben je begonnen.

Even zomaar een paar dingen die ik onderweg tegenkwam.

De luchtpomp.
Als je een trapkast hebt in de buurt van je aquarium kun je daar de luchtpomp neerzetten. Heb je het geluid niet bij je aquarium.

Terugslagventiel.
Zeker plaatsen. En een goed merk. Ik ben erg tevreden over de Dennerle terugslagventielen.
Heb ook tante ali gehad, maar die lekken. Of geven teveel weerstand.
Wel zo dicht mogelijk bij het aquarium plaatsen. Liefst net achter waar de slang het aquarium verlaat.

Achterwand.

Ik heb zelf ook zwarte plakfolie aan de achterkant. In het begin is het wel spiegelend. Maar er komt toch een algenwaas op de achterkant. En dan spiegelt het niet meer.

Veel succes met inrichten.
 
Inmiddels eens kijken welke plantjes er in kunnen.
Daar is nu natuurlijk Chat TPC handig voor en heb daar deze vraag gesteld en het antwoord gekregen.

De vraag:
Zijn er specieale planten voor de voorgrond, middendeel en achtergrond voor een aquascape met crystal red garnalen van 50x30x30cm waar hout en steen zit als decoratie.

En het antwoord.

Ja, er zijn planten die goed geschikt zijn voor een aquascape met Crystal Red Garnalen (CRS) in een aquarium van 50x30x30 cm met hout en steen als decoratie. Hier zijn enkele suggesties:
Voorgrondplanten:
  1. Eleocharis parvula (Dwergnaaldgras): Dit is een laagblijvende plant met fijne, groene bladeren die een dicht tapijt vormt. Het biedt schuilplaatsen en voedselbronnen voor de garnalen.
  2. Glossostigma elatinoides (Glossostigma): Een andere populaire keuze voor de voorgrond is Glossostigma. Het heeft kleine, ronde bladeren en groeit snel. Het biedt de garnalen een plek om te foerageren en te verkennen.
Middenplanten:3. Cryptocoryne parva (Dwergkroosblad): Deze plant heeft kleine, smalle bladeren en is ideaal voor het middengebied van het aquarium. Het biedt schuilplaatsen en zorgt voor een natuurlijk gevoel.
  1. Anubias barteri var. nana (Dwerganubias): Dit is een robuuste plant die goed gedijt in verschillende delen van het aquarium, inclusief het middengebied. Het kan worden bevestigd op hout of steen en biedt schuilplaatsen voor de garnalen.
Achtergrondplanten:5. Bucephalandra sp. (Bucephalandra): Deze plant heeft mooie bladeren in verschillende vormen en kleuren. Het kan worden bevestigd op hout of steen in de achtergrond en biedt een visueel aantrekkelijke achtergrond voor het aquarium.
  1. Cryptocoryne wendtii: Deze plant is geschikt voor zowel het middengebied als de achtergrond. Het heeft brede bladeren en biedt schuilplaatsen en voedselbronnen voor de garnalen.
Het is belangrijk om rekening te houden met de behoeften van de Crystal Red Garnalen bij het kiezen van planten. Zorg ervoor dat de planten niet te veel schaduw werpen, omdat garnalen ook behoefte hebben aan voldoende licht. Het creƫren van schuilplaatsen en gebieden met beperkte stroming is ook gunstig voor garnalen. Het is altijd raadzaam om de specifieke vereisten van de gekozen planten en garnalen te onderzoeken voordat je ze toevoegt aan je aquascape.

Morgen eens kijken hoe die er uit zien en of het me wel wat lijkt. En anders verder vragen aan Chat TPC.
 
Garnalen kunnen prima tegen wat stroming is mijn ervaring en vragen ook niet extra licht en gedijen goed in een bak met juist weinig licht. Maar goed misschien ben ik geen fan van de chat TPC.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Zou persoonlijk voor een dubbel sponsfilter gaan. Dan kun je de sponsjes om en om uitspoelen en niet alles ineens tegelijk. Ook makkelijker mocht je ooit een sponsje willen vervangen.
 
Hier in 60 30 30 heb ik superfish aquaflow 200 hangen eerst de onderkant in de bodem geduwd opdat er geen garnalen in terecht komen.
Nu al maanden ,gewoon, los het stroomt flink maar ze blijven met honderdenšŸ˜€
16844820680021407996103.jpg
168448219946841147534.jpg
 
Ik denk dat ze ook niet zo snel in de filter komen want als ze onder door een spijl gaan dan komen ze de spons tegen en kunnen ze ook de filter weer verlaten.
Wel heb ik bij de 100 voor de zekerheid waar de stroom de filter ingaat een stukje filterwat gedrukt voor de zekerheid.
 
En ik heb hier uitgevonden dat garnalen in mijn andere bakken alsnog niet daardoor gepakt worden.
Het zal er ook wel aan leggen hoeveel stroming ze al gewend zijn, want 20 jaar geleden lieten mijn eerste bijgarnalen zich binnen een etmaal stervend tegen de filteringang, ze waren gekweekt/gehouden bij maar weinig stroming.
 

Bijlagen

  • 20230519_103143.mp4
    29.4 MB
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Ik ga het vandaag allemaal nog eens bekijken, bedankt voor de feedback.
 
Inmiddels besloten om toch maar een mechanisch binnenfilter te plaatsen i.p.v. het sponsfilter en de luchtpomp.
Te veel herrie.
Achterwand geplakt met mat zwarte folie, misschien nog een keer doen want helemaal strak zit het er niet op.
Schakelklok voor de verlichting ingesteld en voorlopig even met een tafellampje LED verlichten. Nieuwe lamp wordt begin juni verwacht.
Spiderhout samen gevoegd en verlijmd en zo komen we gestaag wat stappen verder.
Eind van de middag staat DHL voor de deur met wat bestellingen om verder in te richten.

20230520_125713.jpg
 
Ik heb altijd de Aquaell mini pat gebruikt als sponsfilter want dan is er geen pompje bij nodig. Leuk gedaan zo met dat hout Tom en dat plakken van de achterwand vindt ik ook altijd een ramp.
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
En dan staat het bakkie ineens vol met water.
Komende dagen even aankijken, verwacht nog wel waterwissel toe te passen maar dat zien we dan morgen wel weer.

20230520_174849.jpg
 
Inmiddels besloten om toch maar een mechanisch binnenfilter te plaatsen i.p.v. het sponsfilter en de luchtpomp.
Te veel herrie.
Achterwand geplakt met mat zwarte folie, misschien nog een keer doen want helemaal strak zit het er niet op.
Schakelklok voor de verlichting ingesteld en voorlopig even met een tafellampje LED verlichten. Nieuwe lamp wordt begin juni verwacht.
Spiderhout samen gevoegd en verlijmd en zo komen we gestaag wat stappen verder.
Eind van de middag staat DHL voor de deur met wat bestellingen om verder in te richten.

Bekijk bijlage 360424
Kijk eens op youtube hoe ze autoruitstickers plaatsen. Ik heb veel shorts voorbij zien komen hoe ze dan heel handig doen met zeepwater. Het is makkelijker dan het blijkt te zijn eerste instantie.

Was er met het luchtpompje niet iets op te verzinnen? Volgens mij zijn die vrij stil te krijgen als je de juiste ondergrond hebt of ophangt. Ze moeten toch hoger dan het water liggen (ivm terug stromend water als hij uit staat of uit valt)
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
Ja don1262. Dat systeem ken ik, zo doen ze het ook bij het bestickeren van winkelramen.

Wilde echter deze keer geen zeepwater toepassen want voor je het weet zit het later in je water (dat rijmt ook nog :))
Luchtpompje stond op een laag XPS en daar nog een stukje latexondertapijt wat ik o.a. gebruik voor mijn treinbaan om het geluid te temperen als er treintjes over de rail rijden. Maar bleef een brommend geluid en dat was irritant.

Momenteel kan ik niet inlogges bij Tante Ali, wilde even kijken of ze een beetje opschoten met mijn verlichting voor het bakkie.
Maar er is al 2 dagen storing, dan maar eens kijken bij Bangood.
Daar wat gevonden en besteld, kijk wel of ik bij Ali de lamp kan annuleren en anders heb ik een reserve.


Deze gaat het worden van Bangood.
ledverlichting aqua.jpg
 
Wilde echter deze keer geen zeepwater toepassen want voor je het weet zit het later in je water (dat rijmt ook nog :))
Dat is bij nader inzien inderdaad verstandig šŸ˜„ ik houd die 2 ook graag gescheiden.
Dan heb ik nog een andere tip, de bubbels echt vanuit het midden naar buiten toe werken (weet niet of dat ook zo met die stickers werkt)
 
Na een paar dagen draaien vandaag 50% waterwissel en plantjes geplaatst.
Volgens mij gaat het wel aardig de goed kant op.
Op het hout 3 mooie Anubias geplaatst en rechts in de hoek de Vulgariusweetikveel.
Volgens de lfs in Dordrecht een sterke plant die de opstart van het bakkie te goede komt.
Nu afwachten wanneer mijn verlichting binnen komt uit China, zou volgens de laatste berichten rond 7/6-2023 geleverd worden.

20230523_173530.jpg
 

Terug
Bovenaan