Mens & Dier vs Dier & Mens


Ontopic dan maar weer: ik denk ook in beelden als mensen mij iets vertellen zie ik dat beeld letterlijk voor me. Kunnen dieren dat ook of hebben die geen fantasie? Er word gezegd dat een papegaai de taal leerde, is dat leren of negatieve conditionering? mijn aquariumdieren eten hier allerlei dingen die ze in het wild nooit tegen zullen komen. Zelfs wildvanggroepen die moeilijk op het voer te krijgen zijn werkt het enorm goed om repashy te voeren, dna gaan ze zonder schroom eten. En dat is niet alleen mijn ervaring maar van meerdere L-nummer kwekers. Is dat dan common sense van de vis datie weet dat dat gelblokje gezond is om te eten?
 
Dat heeft clown BAssie jaren geleden al eens uitgelegd: "De stuurman stuurt aan stuurboord en de bakker bakt aan bakboord." Dus daar staat de oven.

Hahaha, leuk:ROFLMAO: maar nu weer even terug naar waar we mee bezig waren, en waar ook in " Het geheime Leven van Vissen" van Jonathan Balcombe behoorlijk aandacht aan wordt besteed:

Hoe nemen dieren waar? Hoe denken dieren? Is er veel verschil in waarneming tussen mens en dier? Hebben dieren een bewustzijn?

In de Ontwikkelingspsychologie komen zaken als bewustzijn ook ter sprake. Piaget is een bekende wetenschapper die hier heel veel onderzoek naar heeft gedaan. Onder meer naar " objectpermanentie". Bij jonge kinderen wordt dit onder meer zo getest: een kindje ziet een voorwerp, het voorwerp verdwijnt achter een scherm en het kindje reageert niet. Als het kindje het voorwerp niet ziet is het er ook niet. In een volgende fase reageert het kindje als het voorwerp weg is, en nog later gaat het zoeken achter het scherm. Daar is onderzoek naar gedaan bij mensen, bij primaten en nog meer zoogdieren. Ik vond het onderzoek waarin Irene Pepperberg dit fenomeen heeft onderzocht bij papegaaien.
JCP_Mirror.pdf

Er zijn ook onderzoeken geweest met spiegels: herkent een kind/dier zichzelf in een spiegel? Ik heb zelf waargenomen dat mijn grijze roodstaart Tabu voor de spiegel zat, haar spiegelbeeld aanraakte en zei " Tabu?"
 
Ontopic dan maar weer: ik denk ook in beelden als mensen mij iets vertellen zie ik dat beeld letterlijk voor me. Kunnen dieren dat ook of hebben die geen fantasie? Er word gezegd dat een papegaai de taal leerde, is dat leren of negatieve conditionering? mijn aquariumdieren eten hier allerlei dingen die ze in het wild nooit tegen zullen komen. Zelfs wildvanggroepen die moeilijk op het voer te krijgen zijn werkt het enorm goed om repashy te voeren, dna gaan ze zonder schroom eten. En dat is niet alleen mijn ervaring maar van meerdere L-nummer kwekers. Is dat dan common sense van de vis datie weet dat dat gelblokje gezond is om te eten?
Wat dat betreft heb ik ook een levendige voorstelling van wat mij verteld wordt. Ik kan ook uit mijn hoofd dingen tekenen door wat ik in mijn hoofd voor me zie als het ware te projecteren op een leeg blad papier.
In " Het geheime leven van vissen" schrijft Jonathan Balcombe over de artistieke prestaties van sommige vissen, vergelijkbaar met dat wat de Australische Prieelvogel doet. Het mannetje van deze vis maakt concentrische cirkels en versiert deze met schelpjes. Het vrouwtje kiest, net als bij de prieelvogel, het mooiste, grootste nest uit om haar eitjes in te leggen.


De papegaaien van Irene Pepperberg leerden begrippen door gebruik te maken van de teacher-student methode, waarbij de vogel via observatie leerde. De " teacher" wijst een voorbeeld aan, de " student", in het geval van Alex, de eerste papegaai een menselijke assistent, benoemt het voorwerp. Is het fout dan zegt de " teacher" dat, en bestraft of zwijgt. Is het goed, dan volgt een " goed" of een andere cue, en meteen daarop een beloning.

Bij het voeren van repashy speelt de geur volgens mij een grote rol. De dieren worden na een poosje rustig, gaan de omgeving onderzoeken, hebben honger, en gaan op de geur af. Die lijkt veel op wat ze normaal ook tegenkomen aan organisch materiaal. De kleur is ook natuurlijk, alleen de vorm is anders. Ze proeven voorzichtig, het smaakt goed ( =beloning). De honger wordt gestild, en de vis heeft geleerd dat dat groene gelblokje op de bodem zorgt dat de honger verdwijnt. Dus een volgende keer gaan ze weer naar dat gelblokje toe. Leren door ervaring. Eigenlijk net zoals wij, want als kind hebben we allemaal de overgang gemaakt van (moeder)melk naar fruithapje naar groenten zoals spruitjes.
 
Ja dat filmpje ken ik inderdaad, heb ik een keer in een natuurdocumentaire gezien, dat is nog best een hele klus voor zo'n klein visje.
Ja leren door ondervinding, over genoemde wildvangrgoepen die aten niks anders wat ze voorgeschoteld kregen dan alleen die repashy en was het een proces van een jaar eer dat ze door hadden dat andere dingen ook eetbaar waren maar die repashy pakten z evanaf dag 2, geur zal dan inderdaad een logische verklaring zijn.
 
Nu ik er over nadenk: patronen van bouwsels door dieren kunnen per individu verschillen. Ik kocht in mijn studententijd een tamme rat, Jasper. Dat was een mannetje, en ik heb verschillende vrouwtjesratten gehad die ook in karakter erg verschilden. Hier twee voorbeelden:
1: Tiffany. Dit was een rattendametje dat vooral veel voorraden aanlegde. Het familienest was redelijk open, en ze was zelf niet erg schuw.
2: Lady. Zij was heel erg schuw, zo schuw dat haar eerste nest in een miskraam eindigde. Pas toen ik haar een oud vogelnestkastje gemaakt van een uitgehold boomstammetje gaf, bracht ze een nestje groot. Ze vlocht allerlei materiaal door de tralies van de kooi, om alles zo veel mogelijk af te schermen. Ze legde geen voorraden aan.
 

Terug
Bovenaan