Limnobium laevigatum, verdwenen als sneeuw voor de zon.


Momenteel licht de groei van stekjes vrijwel stil. Had vorig jaar voor het Vivarium ongeveer twee derde van het oppervlakte bedekte ermee. Had in de winter nog twee plantjes over, welke nu langzaam beginnen te vermeerderen. Gebruik wel nitraat en fosfaat, naast csm+b voeding.
 
Ik heb deze planten ook jaren gehouden,en ook met periodes van minder aanwas. Ik denk dat de plant toch iets weet van een "winterperiode" voortkomend uit het licht aanbod van buitenaf.
 
Ha Mensen,
Daar ben ik weer.

Heb ondertussen een maandje of twee geleden 2 andere drijfplanten toegevoegd,
Phyllanthus fluitans en de Salvinia.

De Phyllanthus fluitans doet het een stuk beter dan de Salvinia, (ookal maakt de salvinia ook gewoon nieuwe plantjes aan)
Toch ziet het er allemaal wat karig uit.. kapot, gaten, gele plekken you name it! (geld voor beide soorten, alleen de salvinia erger)

Maar zoals ik al eerder had aangegeven. Ik heb een behoorlijk hoge Nitraat gehalte (vanwege overbezetting)
Maar toen... Mijn Echinodorus bleheri's begonnen uiteindelijk steeds meer bruine plekken te vertonen. Toen ben ik weer gaan lezen.. en jawel.. een hoog nitraat gehalte veroorzaakt dit.

Maar!

Ik heb nu een poosje een extra (2e)60cm aquarium naast mijn (1e)60cm aquarium staan.
Met maar 1 betta erin en een stuk of 20 garnalen. en 4 soorten drijfplanten: eendenkroos, Limnobium, Phyllanthus en Salvinia.

De lichtopzet is hetzelfde. maar geen filter!
En het nitraat niveau is de helft lager.

Man... ik moet elke week plantjes verwijderen..

Mijn conclusie.. (in mijn situatie)

Te hoog nitraat niveau, veroorzaakt problemen bij (drijf)planten.
Plus, Voor drijfplanten moet er weinig of geen water oppervlakte stroming zijn.

Aanschouw de aquariums, in de staat van vandaag:

QeHlDyYBjLktYGaMheKNJRM6GSPtpF_m.jpeg

Links het (2e)(test) aquarium
Rechts het (1e) aquarium, waar de post origineel voor is gestart.

QeHlDyYBjLktYGaMheKNJRM6GSPtpF_m.jpeg
Voor

QeHlDyYBjLktYGaMheKNJRM6GSPtpF_m.jpeg
Na (resultaat)
 
De plantjes gebruiken juist de nitraat als voeding. In mijn 80 cm is de no3 rond de 40 en het groeit daar als kool. Per 2 weken is het verdubbeld.
 
Blijkbaar teveel, doet ze meer kwaad dan goed.


Maare john, heb jij geen bruine plekken op andere planten dan?
 
Support4u zei:
Ha Aquarium liefhebbers,



Foto: 2015 een handjevol zielige kapotte Limnobium laevigatum over.. ;(
hkh-GAEZX4csjZ8V3nGsmiot1eTrGPxH.jpeg

Ik zag in je andere topic dat je Easycarbo gebruikt, als ik je Limnobium laevigatum zo eens bekijk heeft ie daar van te lijden!

Sommige planten worden door dit goedje letterlijk opgevreten, Limnobium laevigatum is daar ��n voorbeeld van.
 
Een vraagje, hoe kom je aan de bakjes die aan je aquarium hangen? Ik heb een open 70x70x70cm kubusbak en die bakjes zijn uitstekend geschikt om er moerasplantjes in te hangen.
 
Heb je een foto van die bakjes want ik weet zo niet welke je bedoeld namelijk.
je kan plantjes ook op de plaats houden met een stukje visdraad als het daarom gaat.
 
Rogerke45 zei:
Een vraagje, hoe kom je aan de bakjes die aan je aquarium hangen? Ik heb een open 70x70x70cm kubusbak en die bakjes zijn uitstekend geschikt om er moerasplantjes in te hangen.

Zoiets bedoel je?
kiMMxijQtvn-8AW-jaCqch3HELHJA_n7.jpeg

Bron;
http://www.aquascaping-blog.com/1016/in ... ate-puddle
 
Rogerke45 zei:
Een vraagje, hoe kom je aan de bakjes die aan je aquarium hangen? Ik heb een open 70x70x70cm kubusbak en die bakjes zijn uitstekend geschikt om er moerasplantjes in te hangen.

Easy carbo gebruik ik al een half jaar niet meer.

Die douche bakjes, zijn te groot voor een 60cm aquarium..
Ik heb dus transparante (vogel) voeder\drink bakjes besteld en daar zelf in de bodem gaatjes in geboord.
 
Je kan ook dit doen:
FZzWdX_S637Gd0agRHzgG6m1mVL3krm7.jpeg

Had nog een oude decoratie vaas liggen. Heb er een plastic zakje (zo'n zakje voor in de vriezer) in gedaan, daar een paar gaatjes in geprikt. Zand er in en dan het plantje en klaar. En het is maar 8 cm breed en heel decoratief :)
 
Marrie98 zei:
Je kan ook dit doen:
09zR2jmmzd5xXpdJlMQVyuEAqK1ej-UO.jpeg

Had nog een oude decoratie vaas liggen. Heb er een plastic zakje (zo'n zakje voor in de vriezer) in gedaan, daar een paar gaatjes in geprikt. Zand er in en dan het plantje en klaar. En het is maar 8 cm breed en heel decoratief :)

Je moet maar op het idee komen zeg :thumbs:.
 

Terug
Bovenaan